.

حضور صدها تیر موشک بالستیک تاکتیکی و دقیق، دست روسیه را در استفاده از زرادخانه موشکی خود علیه خاک اوکراین باز گذاشته و دیگر شاهد حملات پراکنده و چند هفته یک بار به اوکراین نیستیم.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ بار دیگر موج خبری جدیدی در خصوص ارسال تسلیحات از سوی ایران برای ارتش روسیه در روزهای اخیر به راه افتاده است؛ در ماه های گذشته خبرگزاری های مختلف غربی نظیر رویترز، سان، آسوشیتد پرس، سی ان ان و ... در ادعاهای بدون شواهد و سند خود مدعی بودند ایران در آستانه تحویل موشک های بالستیک به روسیه برای کمک به این کشور در جنگ اوکراین است.

در جدیدترین مورد نشریه وال استریت ژورنال روز گذشته مدعی شد ایران صدها تیر موشک بالستیک کوتاه برد را به روسیه تحویل داده است؛ این ادعا با تکذیب رسمی نماینده کشورمان در سازمان ملل همراه شد.

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال سی. ان. ان پیرامون گزارشات مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تصریح کرد:

موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. ؛ ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفتگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

از سوی دیگر مسئله احتمال ارسال موشک برای روسیه از سوی یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی تایید شده است.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


آقای احمد بخشایش اردستانی در این خصوص می گوید:

_ ایران در راستای همکاری های اقتصادی و سیاسی خود به روسیه پهپاد و موشک صادر می کند. در مقابل روس‌ها با ایران همکاری می‌کنند تا تحریم‌ها را دور بزنیم ما خیلی از اجناسمان از ایران از روسیه وارد می‌کنیم.

_ ما باید برای تامین نیاز خود از جمله در واردات سویا و گندم باید تهاتر کنیم. یک بخش از تهاتر شامل ارسال موشک و بخش دیگر ارسال پهپاد های به روسیه است.

_ بالاتر از سیاهی رنگی نیست ما به حزب الله، حماس، حشد الشعبی موشک می دهیم چرا به روسیه ندهیم.

_ اروپایی ها موقعیت استراتژیک ایران را می دانند ولی حاضر نیستند با ما همراهی کنند در برجام هیچ اقدامی نکرد. اگر روزی مثلا اروپا بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند بیشتر به ضرر خود آنهاست.

_ ما اسلحه می‌فروشیم دلار میگیریم ما از طریق شراکت با روسیه تحریم‌ها را دور می‌زنیم ما از روسیه سویا و ذرت و ... وارد می‌کنیم. اروپایی ها به اوکراین، اسلحه می فروشند. ناتو وارد اوکراین شده چرا ما در جهت حمایت از متحد خود به روسیه موشک و پهپاد ندهیم؟ ً!


* آنچه در خصوص ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه در ادامه ذکر می شود تنها بر اساس ادعاهای مقامات و رسانه های غربی بوده و به معنای تایید این ادعاها از سوی مشرق نخواهند بود.


از پهپادهای شاهد تا موشک های فتح و فاتح

در اواسط سال نخست جنگ در خاک اوکراین بود که مقامات و رسانه های غربی شروع به ادعاهایی در زمینه ارسال پهپادهای ایرانی برای روسیه کردند؛ آنها مدعی بودند ایران پهپادهای شاهد۱۳۶ را برای ارتش روسیه ارسال کرده است.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


روس ها پهپاد جدید خود را که تبدیل به چالشی بزرگ برای دفاع هوایی اوکراین شده بود "گران" نامیده بودند که به معنی گل شمعدانی است؛ حدود ۱ سال بعد غربی ها مدعی شدند ایران نه تنها این پهپادها را به روسیه فروخته است بلکه کارخانه جات مخصوص تولید تحت لیسانس این پهپادها را در منطقه آلابوگا در تاتارستان راه اندازی کرده است که ظرفیت تولید ۶ هزار فروند پهپاد گران۱ و ۲ در سال را دارد.

اما از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی زمزمه های ارسال موشک های بالستیک ایرانی برای ارتش روسیه به گوش می رسید؛ چندین بار رسانه های غربی اعلام کردند ایران در آستانه ارسال موشک برای روسیه قرار دارد و امریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز شروع به تهدید می کردند که در صورت ارسال موشک توسط ایران تحریم های سنگین علیه این کشور اعمال خواهد شد.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


رسانه های غربی می گویند ایران در تاریخ ۴ سپتامبر (۳ روز پیش) ۲۰۰ تیر موشک بالستیک فتح ۳۶۰ را با استفاده از کشتی در بندرگاهی در ساحل دریای خزر به روسیه تحویل داده است.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر
موشک بالستیک فتح۳۶۰ در پرتابگر ۶ فروندی

موشک فتح۳۶۰ یک موشک تاکتیکی بوده که بردی حدود ۱۲۰ کیلومتر دارد.

همچنین در ماه های گذشته رسانه های غربی به نقل از مقامات امریکایی یا اروپایی مدعی بودند ایران قصد ارسال موشک هایی نظیر فاتح۱۱۰، ذوالفقار و دزفول را برای ارتش روسیه دارد.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟

در هفته های اخیر ارتش روسیه حملات موشکی سنگینی را به تاسیسات زیرساختی اوکراین در مناطق مختلف این کشور انجام داده است که فشار زیادی را بر دفاع هوایی این کشور وارد کرده است.


حمله روسیه با موشک بالستیک کینژال به شهر لویو در غرب اوکراین


سامانه های پدافند موشکی اوکراینی که از دوران پیش از جنگ تحت خدمت این کشور هستند (نظیر بوک و اس۳۰۰) به پایان ذخایر موشکی خود نزدیک شده اند و سامانه های اهدایی غرب نظیر پاتریوت، نسمز و هاوک نیز با معضل محدودیت موشک ارسالی روبرو هستند.

در چنین شرایطی ارتش روسیه اقدام به ذخیره سازی ده ها فروند موشک و شلیک همزمان آنها در یک روز علیه تاسیسات اوکراین می کند که نتایج آن را در حملات به خارکیف، پولتاوا، لویو و کی یف مشاهده کردیم.


حمله روسیه با دو تیر موشک اسکندر به ساختمانی در پولتاوا با ده ها کشته و صدها زخمی


اما به هر ترتیب ارتش روسیه نیز برای تداوم این حملات و استفاده انبوه از ذخایر خود محدودیت دارد و به همین منظور دست نیاز خود را به سوی متحدین خارجی دراز کرده است؛ در یک سال اخیر شاهد ارسال چند ده تیر موشک بالستیک KN-۲۳ ساخت کره شمالی بودیم اما به گفته منابع غربی و روسی این موشک ها فاقد کیفیت لازم بوده و بعضا دچار نقص فنی شده یا با خطای فراوان به اطراف اهداف اصابت می کنند.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر
مقایسه ای میان سامانه فتح۳۶۰ و هیمارس امریکایی

اما اگر موشک های ایرانی واقعا به دست روسیه برسد کابوس بزرگ اوکراین و متحدین این کشور در ناتو به حقیقت تبدیل می شود؛ ارسال احتمالی صدها تیر موشک بالستیک خانواده فاتح که بارها دقت و کشندگی خود را در حملات موشکی به پایگاه های امریکایی و اسرائیلی به اثبات رسانده اند عواقب وحشتناکی برای ارتش اوکراین و زیرساخت های حیاتی این کشور خواهد داشت.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر
مناطق تحت پوشش اوکراین بر اساس مدل موشک بالستیک ایرانی

کشورهای ناتو به دلیل اختلافات داخلی و محدودیت در ارسال سامانه های پدافندی پاتریوت، در کمک به دفاع ضد موشکی اوکراین ناتوان هستند و ۵ آتشبار سامانه پدافندی موجود در خاک اوکراین به هیچ وجه قادر به پوشش پدافندی کافی نبوده و حتی شاید خود هدف حملات آینده روسیه با موشک های ایرانی قرار بگیرند.

حضور صدها تیر موشک بالستیک تاکتیکی و دقیق، دست روسیه را در استفاده از زرادخانه موشکی خود علیه خاک اوکراین باز گذاشته و دیگر شاهد حملات چند هفته یک بار به اوکراین نیستیم و آنها قادر خواهند بود به شکل روزانه اهداف بسیار حساس نظامی و اقتصادی را در تمامی خاک اوکراین هدف حملات دقیق و مرگبار خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • پدرام IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    24 12
    سلام واقعا دانستن موقعیت استراتژیک اروپایی خاصه کشورهای بزرگ مثل فرانسه با همچنین رهبرانی نشون دهنده ساختاری خیلی شبیه به اسرائیل هست مردم هیچ نقشی ندارن در ظاهر
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      2 8
      چرا انکار میکنید بگید دادیم خوب کاری کردیم شتر سواری که دولا دولا نمیشه
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      4 6
      فتنه اسراییلی زنگزور را برای مشغول کردن ایران و جلوگیری از پاسخ به صهیون بپا کردند. اما قطعا این فتنه هم در نطفه خفه میشود با قدرتنمایی ایران و زدن نقاط استراتژیک و نیروگاه‌های برق و.. رژیم اشغالگر قدس. پس درنگ نکنیم.
    • US ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      6 1
      عددی موشک نباید به روسیه تحویل داده بشه تا زمانی که روسیه به تعهداتش عمل نکرده. حداقل ۴۸ سوخوی ۳۵ باید به ایران تحویل بدن بعد از ۳ سال و نیم (۲۴ فروند برای مصر تولید کرده بودن مصر بهم زد توافق رو)
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      5 6
      مردم فقط در بحرین و چین نقش دارند
  • سید IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    45 17
    مگر یانکیستانی ها نمی گفتند این ها موشک نیستند و تصاویر ساختگی در فتوشاپ است؟!!!!
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      5 5
      ای قربون دهنت سید. اسب و الاغ ماهواره هم باور می کردن. آخه آمریکا و اروپا نه وحشی هستن و نه آدمکش!! همه راستگو !!و گوگوری مگوری!! (الاغ ماهواره رو از کودکستان مغزشویی میکنن)
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    57 46
    در شرایطی که روسها تمام طرحهای مالکیت بر جزایر و حذف منافع ایران در قفقاز را پیگیری میکنند فقط میتوان گفت این مقاله بلند و بالا چیزی جز علامت سوال بزرگ برای ملت نیست! تا کی بنا است به دلیل غرب ستیزی بدون هیچ منطقی، منافع ایران فدای روسیه و چین شود و ایادی آنها ژست حزب اللهی بودن بگیرند و کشور و نظام را به سمت پرتگاه ببرند؟!
    • LU ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      13 0
      دقیقا
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      4 3
      شاید این یک بازی سیاسی هست از کجا میدونی
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      3 9
      روسیه صرفاً داره یک عکس العمل سیاسی بابت تبریک گفتن وزارت خارجه عراقچی به اوکراین بابت روز ملی اش رو نشان میده حرکتی احمقانه یا خائنانه که با هدف ضربه به روابط دوکشور و خوش خدمتی به غرب و آمریکا بوده و قسمت جالب آن هم عکس العمل مردم اوکراین پایین اون پیام بوده که بعبارتی صفحه توییتر وزارت خارجه را با انواع فحاشی ها به لجن کشیدن
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      9 0
      کاری نداره فتنه کجاست؟! امارات و باکو .. این دو رو ادب کنید .. پایگاه اسرائیل و امریکا در انجا رو بزنید ..
    • جابر IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      12 0
      روسیه از اول خائن منافع ایران بوده...تا آخرم خواهد ماند
  • وطن دوست IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    64 24
    ساده نباشد مسکو احتیاج به موشک ایران نداره . دنبال یک شریک جرم میگرده
    • ناشناس IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      21 6
      این حرفارو قبول دارم روسیه خیلی زرنگتر از اونی است که فکرشو میکنیم همین روسیه تمام سلاح های عراق رودر جنگ تحمیلی تامین می‌کرد چرا ما اینقدر ساده لوح هستیم چرا فوری پسر خاله میشیم.فردا همه کاسه کوزه هارو سر ایران می‌شکنند.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    44 17
    مگه موشکهای ایران ناکارآمد نبودن؟مگه اسرائیل و آمریکا ۹۹ درصد آنها را در آسمان منهدم نکردن؟مگه تکنولوژی پایینی نداشتن؟ چرا اینهمه از ارسال یه مشت آهن پاره ناراحت هستند غربی ها چنان در دروغگویی حد و مرز ندارن و رگباری دروغ میگویند که حتی دروغهای چند ماه و سال گذشته خود را فراموش میکنن البته حق دارند بالأخره دروغگو معمولأ کم حافظه می‌شود
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      2 3
      حرف حساب
  • یکی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    44 16
    در عوض روسیه هم با کمک به آذربایجان برای افتتاح کریدور زنگزور و ایجاد خفقان ژئوپولیتیکی برای ایران، مثل همیشه به ایران خیانت می کنه.ما هیچ ما نگاه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    21 13
    یه زمانی میگفتن فتوشاپ هست الان از موشک تاکتیکی فتح ۳۶۰ هم میترسن
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 4
      دقیقا جیغ بنفش برای همین موشک که گفتید میکشن! فاتح 360 ..! ظاهرا اونا بیشتر از ما خبر دارن این چ موشکیه!
  • US ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    39 2
    در ارسال موشک و پهباد از سوی ایران به روسیه باید دو موضوع حتما مد نظر گرفته شود اول اینکه خود ما در خطر تهاجم دشمنان هستیم نباید زرادخانه های خودمان خالی شود دوم ارسال تسلیحات به روسیه باید علاوه بر دریافت تسلیحات و سایر نیازهای خود از روسیه باشد باید مشروط بر عدم موضع گیری روس ها ضد منافع ملی ایران مثل مواضع نابخردانه آنها در موردجزایر سه گانه وهمکاری روس در ایجاد کریدور زنگزور و غیره باشد
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    28 27
    مگه آمریکا به اسراییل سلاح نمیده مام دوست داریم به روسیه بدیم
  • FR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    12 21
    سایه اصلاحطلبها در قدرت هم به اقتدار کشورمان لطمه میزند و طمع دشمنان را افزایش می‌دهد حال جناب پزشکیان وظیفه سختی دارد در فاصله گرفتن از رادیکال‌هایی که هدف اصلی شان تسلیم بی قید و شرط ایران به جبهه غرب است
  • احمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    37 13
    نه ناتو از موشک‌های ایرانی وحشت دارد و نه روسیه با آن همه تسلیحات پیشرفته به موشک ایران نیاز دارد. هر دو طرف به دنبال سهیم کردن ایران در جنگ اوکراین هستند. روسیه به خاطر اینکه فاصله اروپا و آمریکا با ایران کم نشود به دنبال راههای است که نام ایران به عنوان متخاصم با غربی ها همچنان حفظ شود. ناتو هم به دو دلیل که یکی با ادعا یا واقعیت استفاده از موشک ایرانی بر این نکته که ضعف های احتمالی خود در برابر روسیه را سرپوش بگذارد بر این ادعا تاکید می‌کند تا القا کنند که کمک ایران توان مضاعف به روسیه داده و دلیل دوم اینکه در صورت پیروزی ترامپ از همین حالا مجرا و دلیل حمله به ایران فراهم شده باشد.
    • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      8 18
      برخی بغیراز خود تحقیری و بدبخت نشان دادن خود چیز دیگری به ذهنشان نمی رسد و از هر موقعیتی حتی اگز به نفع ایران باشد برداشت معکوس می کنند
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    11 18
    مگر خودتان اقرار نکردید موک ها و پهپاد های ایرانی فتو شاپ هستند .فتوشاپ گه ترس و تحریم نداره
  • علیرضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    11 7
    ایران تا تنور داغه باید نون خودشو بچسبونه حتما باید در عوضش سوخو 35 و مهمات هواپرتاب دو ایستا از روسها دریافت کنه
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      3 0
      وایسا تا بده
  • شهاب IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    6 32
    ایران متحد استراتژیک و راهبردی روسیه هست و این وظیفه کشورهای متحد هست که بهم کمک کمک کنند و در مقابل کشورهای دیگه از هم حمایت سیاسی اقتصادی و نظامی کنند
    • ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      18 2
      پس چرا روسیه همواره به ایران خیانت کرده؟!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    27 2
    روسیه اول باید سوخو 35 بده و مواضعش در مورد زنگزور و جزایر سه گانه رو اصلاح کنه تا موشک بگیره در غیر اینصورت اوکراین هم میتونه از ما موشک بخره.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    34 2
    عجیبه که چین حتی یک فشنگ به روسیه کمک نکرده و نمیکنه ولی روسیه دایم پای ایران رو به منازعه خود ساخته اش میکشونه و همزمان به خاکر ایران توهین میکنه و جزایر ایرانی رو عربی اعلام میکنه و میخواد مرز ایران با ارمنستان رو هم تغییر بده.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      2 2
      چین و هند از حمله روسیه به اکراین راضی نیستن و این رو سال قبل به پوتین اعلام کردن
    • محمود IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
      0 2
      در تجارت ایران با دنیا و هرکشوری که با ما دشمنی ندارد این اصل گنجاده شده که ارتباط سیاسی و تجاری بر اساس اصل برد برد باید باشد ما چیزی به روسیه و چین می فروشیم در ازای آن نیازهای مالی یا تسلیحاتی خود را تامین می کنیم و نیازی به سفارش غرب وحشی که نه تنها در برجام بلکه در مابقی مسایل بین المللی برای ایران تره هم خورد نمی کنند نداریم پس باید بجای ترس و واهمه از آنها راهی که انتخاب کردیم را ادامه دهیم.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 5
    چراکه نه؟
  • US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    25 3
    ایران نباید تمام تخم مرغ های خود را در سبد روسیه بگذارد آن هم روسیه ای نامطمئن که همیشه ایران را در معادلات منطقه ای و جهانی نادیده می گیرد و هیچ منافع ملی ایران را رعایت نمی کند موشک های ایرانی همانطور که می تواند ضامن امنیت ایران باشند می تواند تخریب گر روابط سالم با دنیا باشد ناتو هم با توجه به اینکه تسلیحات فوق مدرن دارد آنها را در اختیار اوکراین قرار نمی دهد و حتی آن تسلیحاتی را که قرار داده است فقط برای دفاع در خاک اوکراین است و اجازه استفاده در خاک روسیه نمی دهد ما باید بیطرف و مستقل به دنبال ر‌ابط خوب و سالم با روسیه و اوکراین باشیم و نباید سرنوشت یک کشور و مردم آن را بخاطر روسیه که هنوز رهبران آن تفکرات قرن هیجده و نوزدهمی یعنی علاقه به خاک و کشور گشایی دارند به خطر بیندازیم
  • US ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 0
    آقایان مسؤلان سیاسی و نظامی درست است که موشک های ما بد نیستند اما تنها موشک های خارق العاده و با کیفیت دنیا که نیستند زیاد نباید در این مورد ذوق زده شوید به هوش باشید ببینید پشت این همه هجمه و بزرگنمایی علیه موشک های ایران چی است به احتمال زیاد این موضوع می تواند آبستن یک سناریوی خطرناک برای امنیت و موجودیت ایران باشد ما از موشک بعن.ان دیپلماسی موشکی می توانیم بهترین بهره سیاسی و اقتصادی را ببریم با غرب وارد معامله شویم در ازای عدم ارسال آنها به روسیه از غرب امتیاز و نیازهای نظامی و اقتصادی دریافت کنیم ما که نباید خودمان را فدای کشور دیگر کنم دیپلماسی و حفظ منافع ملی باید اینگونه باشد
  • US ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    5 1
    شرایط امروز غرب با روسیه بهترین فرصت را برای ایران بوجود آورده است که با سیاست نه شرقی و نه غربی گور بابای هر دوشان هم امتیاز از غرب بگیریم هم از روسیه فقط در ایران یک بازیگر حرفه ای صفحه شطرنج سیاسی می خواهد که حرفه ای بازی را شروع کند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 4
    آدم دروغگو کم حافظه ست- تا چند سال پیش هر وقت ایران دستاورد جدیدی در عرصه پهپادی رو میکرد غربی ها میگفتن مال خودشون نیست از روسیه و چین گرفتن ،اما حالا میگن ایران به روسیه موشک ندی
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    6 0
    روسیه پوشالی
  • ادرین DE ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 1
    موشک های ایران فوتوشاپه. خخخخخخخ
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    3 0
    قرار بود بجای موشک سوخو 35 و ... بدهند سرکاری بود؟
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    5 0
    شما نمیخوایید به خیانت روسیه درباره ماجرای زنگزور ورود کنید تازه میخوایید بهش موشک هم بدید که تحریم ها از این بدتر بشه ؟؟ چرا روسیه هنوز جنگنده ها رو به ما نداده ؟ چرا میخوایید تو جنگی که ربطی به ما نداره دخالت کنیم که باعث خسارت مالی به کشور بشه ؟؟
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    7 1
    ایران می بایست از همین سلاحهایی که به روسیه داده به ارمنستان هم بده و فروشش رو گردن نگیره باندازه گردن روسیه
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    6 1
    روسیه که میبیند حواستون نباشه خیانت می کنه سوخو نگرفته ندید نمیدونم ما ایرانی ها چرا با هرکسی کمی گرم میشیم میدیم میره
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 5
    امریکا را ما اول کشف کردیم انگلیسی امدند با وحشیگری انرا از من و چین سرقت کردند و دنبال میراث چین هستند
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 2
    انگلیس و اسپانیای خبیث
  • سعید AT ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    10 2
    چرا در دام مسکو می افتید ، موشک ایرانی برای دفاع از وطن است نه برای حمله به خاک اروپا و یا هر جای دیگری و مطمئن باشید در آینده صورت حساب هزینه خسارات و هزینه های وارد آمده بر اوکراین را جلو ملت ایران خواهند گذاشت ، حتی چین در این دام نیافتاده و فقط ایران و کره شمالی شریک تجاوز و جرم روسیه شده اند .
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 3
    در مقابل فقط انتقال تکنولوژی سوخو ٧٥ و دیگر هیچ
  • DE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    10 0
    روسيه به هيچ عنوان به ايران به عنوان متحد نگاه نميكنه! ايران كارت بازي روس ها در جدال با غرب هست! 
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    1 1
    ایران باید انتقال تکنولوژی یا ساخت مشترک سوخو ٧٥ چک میت در ایران را راه اندازی کند
  • نصر IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    3 7
    جنگ مسکو و اکراین خواسته صهیونیزم جهانی برای نابودی اکراین و روسیه هست .انها از بودن دو کشور مقتدر در مرزهای خود ناراحت هستند و میخواهند با این جنگ هر دو کشور را تضعیف و مرز های خود را تا روسیه گسترش دهند .همان بلایی که با جنگ ایران و عراق سر ما و عراق اوردند و زیر ساخت های دو کشور را نابود کردند امروز بین روسیه و اکراین در دست انجام است .انجا زلنسکی را مامور این کار کردند و در اینجا صدام حسین افلقی را .همان بلایی که سر صدام و عراق امد بر سر اکراین و زلنسکی خواهد امد .صهیونیست ها با تکه پاره کردن شوروی امروز بر سر لاشه های ان چون کفتار نشسته اند و منتظزند این دو کشور هم تضعیف شوند تا براحتی لاشه انها را بدرند و بخورند .
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    3 2
    نمی گم روس ها خوبن و متحد جدی و مشترک المنافع (مثل رابطه آمریکا انگلیس) ما هستند اما وقتی غرب ، کوچک ترین قدمی برای شناسایی حقوق ملت و مملکت ما نمی کند کوچک ترین قدمی برای کم کردن دشمنی ها برنمی دارد وقتی غرب حتی حاضر نمی شود برد ۱۰ به ۱ با ببندد وقتی غرب حتی کانال بشردوستانه دارویی غذایی برای ما باز نمی کند و هواپیمای مسافربری به ما نمی فروشد آیا می شود از حکومت ایران انتظار داشت که به سمت شرق هم حرکت نکنند ؟ شرق حداقل دنبال براندازی حاکمیت ما ، تجزیه خاک ما و انداختن فتنه در کشور ما نیست حداقل دنبال عملیات تروریستی در خاک ما ‌و تحریم اقتصادی ما نیست بله چین و روسیه گاها مواضعی می گیرند که خوشایند ما نیست اما مگر ما این ۲ کشور را به عنوان متحد مشترک المنافع شناسایی کردیم ؟ خیر ایران ، روسیه و چین و ۵ ۶ کشور دیگر که همگی نخواستن کلید پایتخت هاشونو به غرب بدن همه با دشمنی تمام نشدنی غرب روبرو هستند همه هم با هم سوار یک اتوبوس هستند بلکه با اتحاد موقت از شر شرارت های غرب راحت بشن غرب درواقع این مجموعه کشورها را به سمت همکاری با هم هل می دهد اما اگر همین غرب ، ۴۰ ۵۰ فروند هواپیمای مسافربری به ما فروخت و دارو و غذا را بر ما تحریم غیرمستقیم نمی کرد آیا ایران این نیاز را حس می کرد که به سمت شرق حرکت کند ؟ ما در عین رفتارهای خصمانه غرب ، یعنی بیاییم قید همکاری های اقتصادی ضدتحریمی ، غذایی ، انرژی ، ترانزیت و ... با شرق را هم بزنیم ؟! مگر دیوانه ایم ؟ غرب به چیزی جز در اختیار داشتن اختیارات سیاسی نظامی مملکت ما قانع نمی شود چه باید کرد ؟
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    4 0
    مقایسه فاتح 360 و هیمارس اشتباه هست.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    6 0
    سوخو ۳۵ تحویل داد هلی‌کوپتر کاموف و میل ۲۸ و اس ۴۰۰ روسیه تحویل داد؟ که این همه موشک و پهپاد از ایران میگیره روسیه خرس سیبری بی رحم و از پشت همیشه به ایران خنجر زده در طول تاریخ‌ عبرت باید گرفت
  • مهدی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 1
    آمریکایی ها از یک طرف میگن موشک ها و پهپادهای ایران فوتوشاپه و دروغه از یه طرف میگن ایران موشک داده به روسیه بالاخره کدومش؟
  • FR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    3 0
    روسیه هم از ما سؤاستفاده تسلیحاتی کرده است بدون اینکه به قراردادهایش پایبند باشد هم با وارد کردن پای ایران به جنگ اوکراین موقعیت جهانی و امنیت ملی ایران را تهدید کرده است باید دوستی با روسیه و نیز دشمنی با غرب را کم کنیم تا به یک تعادل برای تامین منافع ملی برسیم
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    5 0
    مرگ بر روسیه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    1 0
    دادن موشکها و پهبادهای پیشرفته به دیگر کشورها اشتباهه. کمترین ضررش اینه که اونا از تکنولوژی تسلیحاتمون با خبر میشن و از روش کپی میکنن مثل چین که شاهد136 رو کپی کرده
  • علیرضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    6 0
    روسیه قابل اعتماد نیست، همیشه تاریخ به ایران از پشت خنجر زده، سر جریان اس 300 چقدر بامبول درآوردند؟جدیداً هم که دوباره داره مسیر خودش رو میره. هواپیماهای سوخو 35 چی شد؟. روابط بین الملل هم که نور علی نور... اون از موضع گیری روسیه در رابطه با جزایر سه گانه اینم از اعلام نظرش در رابطه با کریدور زنگ زور... متاسفانه باز هم از طرف روسیه علیه ما نیرنگ و دورویی اتفاق می افته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس