اکبر معصومی

آنچه که در حال حاضر اسرائیل با آن روبرو است شکاف عمیق سیاسی- اجتماعی و اختلافات در درون کابینه است که علی‌رغم همه این موارد نتانیاهو به سمت آتش بس متمایل نگشته است.

به گزارش مشرق، به دنبال کشته شدن ۶ نفر از گروگان‌های اسرائیلی که در اختیار حماس بودند موجی از اعتراضات و اعتصابات در اسرائیل شکل گرفت. این امر نشان‌دهنده خشم عمومی نسبت به ادامه پیدا کردن جنگ و عدم پذیرش آتش بس از سوی بنیامین نتانیاهو و بی‌توجهی نسبت به سرنوشت گروگان‌ها تلقی می‌شود. آنچه که نشان دهنده تمایل به تداوم جنگ در نوار غزه توسط نتانیاهو است، عدم تلاش او جهت ایجاد آتش بس و ایجاد مانع در دستیابی به توافق است.

از جمله این موانع می‌توان به پافشاری او به عدم خروج از گذرگاه فیلادلفیا اشاره داشت. با توجه به اختلافات پیش آمده در درون کابینه و نظر گالانت مبنی بر خروج از این گذرگاه اما نتانیاهو همچنان بر ماندن در این محور مصمم است. آنچه که در حال حاضر اسرائیل با آن روبرو است شکاف عمیق سیاسی- اجتماعی و اختلافات در درون کابینه است که علی‌رغم همه این موارد نتانیاهو به سمت آتش بس متمایل نگشته است. در رابطه با این موج از اعتراضات و شکاف های ایجاد شده در اسرائیل گفتگویی با «اکبر معصومی» کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده‌ایم.

اعتصابات و دو قطبی شدن در اسرائیل

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه در چند روز گذشته ۶ نفر از گروگان‌های اسرائیلی که در اختیار حماس بودند از طریق عملیات نظامی که رژیم صهیونیستی در غزه داشت کشته شدند و این موجی از اعتراضات و اعتصابات را در داخل رژیم صهیونیستی به دنبال داشت گفت: اجساد این گروگان‌ها نشان دهنده این است که عملیات نظامی در نوار غزه هیچ‌گاه به موفقیت نرسیده است و این عملیات ها، عملیات‌های کوری بودند که رژیم صهیونیستی علی‌رغم ادعاهایی که داشته است مبنی بر اینکه از طریق این عملیات‌ها به اهداف خود خواهند رسید دروغی بیش نیست و این رژیم هیچ گاه از طریق روند نظامی نمی‌توانند اسرای خود را آزاد کنند.

معصومی در ادامه در ارتباط با کشته شدن تعدادی از گروگان‌ها و اعتصابات شکل گرفته در اسرائیل گفت: گروگان‌ها و کشته شدن تعدادی از آن‌ها یک روند دو قطبی را در درون رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است که این روند باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو در درون سرزمین های اشغالی با یک مشکل بسیار بزرگی روبرو شوند.

در واقع امروز اعتصابات و اعتراضاتی که در درون رژیم صهیونیستی صورت گرفته است نشان می‌دهد که مردم سرزمین‌های اشغالی و نیروهای مخالف نتانیاهو به دنبال آتش بس با حماس هستند.

این موضوع یعنی یک شکست بزرگ برای شخص نتانیاهو که تلاش می‌کند برای موضوعات مختلف روند آتش بس در سرزمین‌های اشغالی، میان حماس و رژیم صهیونیستی را کند کند.

وی گفت: اهداف نتانیاهو از ادامه پیدا کردن جنگ به این معنی است که او به دنبال این است که چند روزی بیشتر در مسند قدرت بماند و کابینه افراطی او نیز که یک کابینه ائتلافی است به اهداف خودش در کرانه باختری و در گسترش جنگ میان منطقه دست پیدا کند.

گذرگاه فیلادلفیا و انحراف از آتش بس

این کارشناس در رابطه با پافشاری نتانیاهو بر عدم خروج از گذرگاه فیلادلفیا گفت: نتانیاهو برای اینکه این سیاست را ادامه دهد محوری به نام فیلادلفیا را مطرح می‌کند که این محور موضوع اصلی رژیم صهیونیستی نیست. مردم سرزمین های اشغالی و مخالفین نتانیاهو اعلام می کنند که این محور، محور اصلی برای این رژیم نیست و نمی‌تواند اختلافات را حل کند.

بنابراین نتانیاهو با مطرح کردن این محور تلاش می کند که افکار عمومی را از موضوع آتش بس منحرف کند و به سمت دیگری سوق دهد. در یازده ماه گذشته نتانیاهو دوازده بار روند آتش بس را متوقف کرده و به سمت بن بست کشانده است. بنابراین به جهت اینکه ممکن است از طریق فشار عمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو مجبور باشد به سمت آتش بس بیاید این موضوع باعث شده تا او با مطرح کردن محور فیلادلفیا به دنبال انحراف افکار عمومی باشد تا همچنان دامنه جنگ راگسترش دهد.

محور نتانیاهو-ترامپ

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شخص نتانیاهو تلاش می‌کند که جریان جنگ و گسترش جنگ را تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دست بگیرد و جنگ تا آن زمان ادامه پیدا کند، گفت: این اقدام نتانیاهو با این هدف است که تصور می‌کند که ترامپ بتواند در آمریکا رای بیاورد و محور نتانیاهو-ترامپ را دوباره در منطقه فعال کند تا بتواند مدیریت منطقه را به صورت افراطی در دست بگیرد و آمریکا را مجبور کند که اعراب را بصورت ویژه تحت فشار قرار دهد تا به آن‌ها به شرایط که نتانیاهو در آتش بس دنبال می‌کند تن دهند و دست بالایی داشته باشد تا بتواند در قدرت بماند.

معصومی گفت: اما از طرف دیگر دموکرات‌ها به دنبال این هستند تا بتوانند یک آتش بس صوری را بدست بیاورند تا بتوانندبوسیله آن تبلیغات گسترده‌ای در انتخابات انجام دهند به این معنی که توانسته‌ایم جلوی گسترش جنگ در خاورمیانه را بگیریم. در واقع با این اهداف و رویکردهایی که دنبال می‌شود آتش‌بس امکان‌پذیر نیست و با این رویکرد و خواسته‌هایی که نتانیاهو دارد، امکان آتش‌بس وجود ندارد.

شکاف سیاسی- اجتماعی در اسرائیل

وی با بیان اینکه ادامه جنگ برای رژیم صهیونیستی هزینه بزرگی خواهد داشت گفت: مخالفین نتانیاهو و افرادی که موضوعات مختلفی مطرح می‌کنند این مساله را مطرح می‌کنند که رژیم صهیونیستی در سراشیبی قرار دارد.

تظاهرات و خشم مردم اسراییل که امروز وجود دارد نشان دهنده این است که اسراییلی‌ها با کابوس نابودی مواجه هستند. عملکرد ضعیف نتانیاهو در طول یازدماه گذشته، ارتش اسراییل را ضعیف کرد و باعث شد تا به اهدافشان نرسند و این موضوع نشان می‌دهد که صدای فروپاشی در رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود به طوری که سازمان‌های موساد و شاباک نیز نسبت به نابودی رژیم صهیونیستی چندین بار اعتراف کردند و هشدار دادند که رژیم صهیونیستی در وضعیت نابودی قرار دارد و باید چاره‌ای اندیشید.

روندها نشان می‌دهد که امروز ارتش اسراییل نیروی کافی ندارد و با یک جامعه پرتنشی کابینه نتانیاهو در اسراییل مواجه است که بیش از یک میلیون نفر از این افراد مهاجرت کردند و اسراییل با خطر جدی مهاجرت معکوس نیز روبرو است.

این کارشناس بین الملل در رابطه با ادامه پیدا کردن جنگ گفت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی اگر دامنه جنگ گسترش پیدا کند نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی توان مقابله با آن موضوع را ندارند و آمریکا نیز بیش از این نمی تواند در منطقه حضور دریایی قدرتمندی داشته باشد.

خبری که کانال سیزده رژیم صهیونیستی مطرح کرد مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که نیروی دریایی ایالات متحده که در منطقه مستقر شده است نمی تواند تا ابد از اسراییل محافظت کند، این نکته به این معنی است که نتانیاهو باید روند جنگ را کاهش دهد و به سمت کاهش و مدیریت جنگ برود نه اینکه دامنه جنگ را هر روز گسترش دهد.

تغییر مواضع قدرت در دریای سرخ و خلیج عدن

معصومی با بیان اینکه در چند روز گذشته شاهد تغییر مواضع قدرت در دریای سرخ و خلیج عدن بودیم گفت: با توجه به سه عمیلات ویژه و کوبنده که ارتش یمن داشت و در طول این مدت توانستند عملیات‌های نظامی خوبی را علیه کشتی‌های تجاری که به سمت رژیم صهیونیستی در حرکت بودند انجام دهند، امروز ما شاهد این هستیم که رزم ناوهای آمریکایی حدود نهصد کیلومتر از مرزهای یمن فاصله گرفتند و این یعنی موازنه قدرت در دریای سرخ به نفع محور مقاومت ایجاد شده است.

وی افزود: علاوه بر این نیروی موشکی و دریایی ارتش یمن در هفته‌های گذشته دور جدیدی از عملیات‌ها را علیه کشتی‌های تجاری که به سمت فلسطین اشغالی در حرکت بودند آغاز کرده‌اند و ضربات سنگینی را به شرکای اقتصادی و دولت‌های متحد با رژیم صهیونیستی وارد کردند و این عملیات‌ها در چهل و سه روز گذشته به‌صورت ویژه گسترش پیدا کرده است.

به عنوان مثال زمانی که عملیاتی را در صد و هفت کیلومتری بندر حدیده و در نود و دو کیلومتری خلیج عدن علیه کشتی نفتکش که با پرچم یونان فعالیت می‌کرد انجام شد؛ بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده این کشتی ارتباط خوبی با صهیونیست‌ها داشت، این نشان می‌دهد ارتش یمن بصورت ویژه در عملیات‌های مرتبط با رژیم صهیونیسی مصمم است.

سخن پایانی

معصومی در پایان گفت: رژیم صهیونیستی و ارتش این رژیم از ترس پاسخ جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترور اسماعیل هنیه در حال اضطراب هستند و نمی‌دانند پاسخ ایران در چه زمانی و به چه صورتی خواهد بود. بنابراین مجبورند بصورت شبانه روزی در حالت آماده باش باشند و این یعنی رژیم صهیونیستی در یک جنگ فرسایشی که محور مقاومت-جمهوری اسلامی ایران-حزب الله لبنان ایجاد کرده است روز به روز هزینه می دهد و نسبت به جنگ فرسایشی ضعیف تر می شود و آینده برای محور مقاومت و برای حماس خواهد بود.

وی افزود: شرایط کنونی به نحوی پیش می‌رود که امکان اینکه ما امیدوار باشیم که رژیم صهیونیستی بخواهد روند آتش‌بس را فعال کند وجود ندارد و نتانیاهو مبرا از این است که به سمت آتش بس حرکت کند. بنابراین آنچه در این شرایط پاسخگو است این است که محور مقاومت با قدرت و با عملیات‌های ویژه، رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی در منطقه کند.

منبع: صبح ساحل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    به زودی زود ان شاء الله
  • علی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    نتانیاهو عددی نیست، رژیم صهیونیستی کلا باید ساقط بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس