درخواست زیاده‌خواهانه اتحادیه اروپا از ایران در کنفرانس سالانه آژانس

اتحادیه اروپا بدون اشاره به همکاری دائم و کامل تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دولت جدید ایران خواست تا به‌ شکل اساسی در رابطه با توافق جامع پادمانی همکاری‌های لازم را انجام دهد.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا به‌رغم تاکید همیشگی مقامات جمهوری اسلامی ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در بیانیه خود در شصت‌وهشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، یک اولویت امنیتی کلیدی برای اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا در ادامه با ادعای اینکه «همچنان به راه‌حل دیپلماتیک درخصوص موضوع هسته‌ای ایران متعهد است» افزود: در همین راستا، ما از همه کشورها می‌خواهیم که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

اتحادیه اروپا مدعی شد ایران اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌ای خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد است، انجام نداده است و بدون اشاره به قصور اعضای اروپایی برجام در انجام تعهداتشان ذیل این توافق تلاش کرد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را مانع احیای برجام معرفی کند.

اتحادیه اروپا ادعا کرد پیشرفت‌های بی‌وقفه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازگشت به برجام را به‌طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیز کرده است. بنابراین، خطر یک بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران در حال افزایش است.

اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به مسائل پادمانی باقی‌مانده میان تهران و آژانس اتمی مدعی عدم پیشرفت در اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ طی ۱۵ماه گذشته شد و آن را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

به‌رغم همکاری مستمر و همیشگی جمهوری اسلامی ایران با آژانس اتمی، این اتحادیه خاطر نشان کرد: همچنان ضروری و فوری است که ایران تمامی مسائل پادمانی باقی‌مانده را روشن کند. قطعنامه ژوئن ۲۰۲۴ به وضوح گام‌هایی را که در صورت عدم ارائه همکاری‌های لازم با آژانس توسط ایران انجام خواهد شد، مشخص می‌کند. ما از دولت جدید ایران می‌خواهیم که به سرعت و به‌طور اساسی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای پایبندی کامل به تعهداتش تحت توافقنامه جامع پادمانی همکاری کند.

این خبر تکمیل می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس