کد خبر 1643717
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
نگرانی اندیشکده آمریکایی از توان فضایی ایران

 اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نسبت به برنامه های پرتاب فضاپیما و پیشرفت ایران در زمینه ساخت موشک های ماهوراه‌بر بزرگ ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش مشرق، روز ۱۴ سپتامبر ایران پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ خود به فضا با استفاده از موشکی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) ساخته شده بود، را رسانه ای کرد که این موضوع با نگرانی کشورهای غرب همراه شد.

«بنیاد دفاع از دموکراسی ها» (FDD) در گزارش تحلیلی خود نوشت، پس از این پرتاب، یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به آسوشیتدپرس اظهار داشت که ایالات متحده از مدت ها قبل نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده است زیرا برنامه های پرتاب فضاپیما ایران مسیر گسترش سامانه های موشکی دوربردتر این کشور را هموار می کند.

این اتاق فکر آمریکایی به نقل از ایرنا نوشت که خبرگزاری جمهوری اسلامی روز ۱۴ سپتامبر از پرتاب موشک قائم ۱۰۰ که یک موشک سوخت جامد طراحی شده توسط کارشناسان هوافضای سپاه است، از پایگاه فضایی در نزدیکی شهر شاهرود خبر داد. این موشک ماهواره ۱۳۲ پوندی چمران-۱ ایران را به مدار ۳۴۰ مایلی انتقال داد. مقامات ایرانی عنوان می کنند که چمران-۱ اولین ماهواره ساخت ایران است که می تواند مدار خود را تغییر دهد.

«امیر رستگاری» مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران گفت: ماهواره‌هایی که تاکنون به فضا پرتاب کرده‌ایم عمدتاً در زمینه تصویربرداری و مخابرات فعال بودند و زمانی که در مدار قرار گرفتند، قادر نبودیم مدار را تغییر و آن را حرکت دهیم؛ ما برای آن ها مانور مداری نداشتیم.

این اندیشکده حامی صهیونیست ها با تکرار ادعاهای پیشین غرب آورده است که ایران از مدت ها قبل به استفاده از برنامه فضایی خود به عنوان بستر آزمایش فناوری موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) متهم شده است. به گفته کارشناسان، وسایل نقلیه و موشک ها در ماموریت های فضایی به طور کلی از نظر فناوری با ICBM مشابه هستند.

«بهنام بن طالبلو» عضو ارشد این بنیاد اعتقاد دارد: برنامه فضایی نظامی ایران به آرامی و پیوسته از حالت مخفی در آمده است. پیشرفت تهران در زمینه ساخت موتورهای سوخت جامد در ابعاد بزرگ به این کشور اجازه داده است تا یک وسیله پرتاب فضایی که به طور کامل سوخت جامد استفاده می کند مانند ماهوراه بر قائم را تولید کند.

وی مدعی شد که ایران اکنون یک گام تا تکمیل یک وسیله نقلیه برای حمل یک سلاح هسته‌ای بالقوه نزدیک شده است که با آن می‌تواند قاره اروپا و سرزمین آمریکا را تهدید کند.

«تایلر استاپلتون» مدیر رابط FDD با کنگره نیز با تکرار اتهامات همیشگی مقام های کاخ سفید ادعا دارد که برنامه فضایی ایران برای مدت طولانی پوششی برای توسعه و آزمایش اجزای ICBM بوده است. این پیشرفت ها در کنار شتاب هسته ای ایران قابلیت های تهاجمی گسترده ای را علیه آمریکا به تهران می دهد.

این اتاق فکر آمریکایی آورده است: ایران روز ۲۸ ژانویه اعلام کرد که با استفاده از موشک دو مرحله‌ای سیمرغ با سوخت مایع که توسط شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع ایران (MODAFL) و تحت نظارت موسسه تحریم شده «آژانس فضایی ایران» (ISA) ساخته شد، سه ماهواره را با موفقیت به مدار پایین زمین پرتاب کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماهواره داخلی ثریا را هم با استفاده از قائم ۱۰۰ پرتاب کرد. این پرتاب به دنبال تلاش ناموفق برای پرتاب سه ماهواره در دسامبر گذشته و پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور-۳ به مدار با استفاده از موشک قاصد در سپتامبر ۲۰۲۳ صورت گرفت.

این موسسه عنوان می دارد که واشنگتن درباره برنامه موشکی ایران نگرانی دارد. بر اساس گزارش اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۲۴، ایران بزرگترین زرداخانه موشک های بالستیک خاورمیانه را در اختیار دارد که دقت، توان تخریب و قابلیت های آن ها را هم بهبود بخشیده است. دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده همچنین هشدار داد که تلاش ایران بر روی وسایل نقلیه پرتاب فضایی (SLVs) - از جمله سیمرغ- به دلیل فناوری های مشترک آن با قابلیت های موشک های بالستیک، زمان تولید ICBM را برای تهران کوتاه می کند.

طبق این گزارش، واشنگتن مدعی است که پرتاب ماهواره‌های ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. زمانی که در اکتبر ۲۰۲۳ تحریم‌های سازمان ملل طبق قطعنامه فوق به پایان رسید، ایالات متحده و شرکای اروپایی آن تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین ایران اعمال کردند.



منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 0
    به عوعوی غربی ها و اسراییل کودک کش در مورد پیشرفت های ایران نباید کوچکترین توجهی کرد چون ارزشی ندارد
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      2 0
      آمریکای کثافت باید برای وجشیگری در غزه حساب پس بده.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    انشاالله رونمایی از قاعم ۱۲۰ و سروش ۲
  • دکتر IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    1 0
    نه حتما باید مثل اسراییل هر چی موبایل و لپ تاپ و بی سیم و پیچر و سلول خورشیدی ملت هست رو منفجر کنن!! تا به دموکراسی برسیم..!! این نهاد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک نهاد به شدت صهیونیستی هست که تمام پولش رو اعراب و اسراییل میدن....تمام اعضاشیون هم به شدت طرفدار نسل کشی مردم در لبنان و غزه و..هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس