کد خبر 1644300
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایران نوانس نوشت:

چند برداشت مهم از سخنرانی سیدحسن نصرالله

به دنبال تحولات مهم، آنچه دبیرکل حزب‌الله می‌گوید از سوی بسیاری از نزدیک زیر نظر گرفته می‌شود. با این حال، این بار، به نظر می‌رسد آنچه که رهبر حزب‌الله لبنان نگفت واجد اهمیت بیشتری باشد.

انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان در دو روز گذشته در صدر اخبارر رسانه‌های جهان جا خوش کرده است. تحلیل‌ها و ارزیابی‌های مختلفی در رابطه با علل و انگیزه‌های این انفجارها مطرح شده‌اند.

رسانه‌ها و ناظران امروز مشتاقانه منتظر واکنش و سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بودند تا از طریق آن برای پیش بینی رویدادها و مسیر پیش‌رو کمک بگیرند.

نصرالله در سخنرانی خود اعلام کرد که اسرائیل از تمامی خطوط قرمز عبور کرده است. او این اقدام را یک اقدام جنگی و برابر با اعلان جنگ دانست که با مجازات عادلانه مواجه خواهد شد.

با وجود اینکه دقایقی قبل از آغاز سخنرانی دبیرکل حزب‌الله، اسرائیل به مواضع این جنبش در لبنان حمله کرد، نصرالله تاکید کرد که سلسله انفجارهای اخیر بر قابلیت‌های فرماندهی و رزمی حزب‌الله در میدان تأثیری نداشته است.

ادامه چنین حملاتی توسط اسرائیل حاکی از آن است که هدف مورد نظر برای تخریب شبکه ارتباطی و به تبع آن تضعیف فرماندهی میدانی حزب‌الله محقق نشده است. این حملات بیشتر به عنوان اقدامات نمادین با هدف ارسال پیام و ادامه جنگ روانی تلقی می‌شوند.

نصرالله گفت که وقایع اخیر ضربه‌ای جدی و بی سابقه بود، اما خاطرنشان کرد که تحقیقات درباره ابعاد این حمله ادامه دارد. به نظر می‌رسد حزب‌الله در حال بازبینی اقدامات و رویه‌های امنیتی و اطلاعاتی خود برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی است.

منابع اسرائیلی می‌گویند که اسرائیل در تلاش است برای ایجاد کمربند امنیتی وارد قلمرو لبنان شود و پس از ایجاد یک کمربند امنیتی، ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به مناطق شمالی بازگرداند. رهبر حزب‌الله لبنان هشدار داد که اسرائیل در صورت ارتکاب این اشتباه، پا به جهنم گذاشته و با عواقب سختی روبرو خواهد شد. او مقامات اسرائیلی را به این چالش دعوت کرد.

نصرالله ضمن صدور هشدارها، در زمینه اقدامات تلافی جویانه حزب‌الله علیه اسرائیل سیاست ابهام را در پیش گرفت. او جزئیاتی از پاسخ حزب الله ارائه نکرد و گفت که فقط حلقه محدودی در جریان قرار خواهند گرفت و بقیه از طریق اخبار از آن مطلع خواهند شد. این سیاست ابهام به عنوان بخشی از جنگ روانی عمل می کند و در کنار آن، غیرقابل پیش بینی بودن اقدامات تلافی جویانه را تضمین می کند.

به دنبال تحولات مهم، سخنان رهبر حزب الله از سوی بسیاری از نزدیک زیر نظر گرفته می شود. با این حال، این بار، به نظر می رسد که ناگفته های او ممکن است حتی مهم‌تر باشد.

نصرالله قصد داشت چشم‌اندازی گسترده‌تر ارائه دهد و بر عدم موفقیت اسرائیل در زمینه راهبردی تأکید کند. او گفت که تحولات روزانه و هر رویدادی باید در ارتباط با تحولات راهبردی و کلان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

یکی از اهداف اصلی اقدامات اسرائیل علیه لبنان، از جمله از طریق انفجارهای اخیر، توقف حملات از جبهه شمال است. بخش بسیار مهمی از سخنرانی امروز نصرالله تاکید بر این بود که این حملات تا پایان درگیری در غزه و کرانه باختری متوقف نمی‌شوند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس