کد خبر 1645814
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
پزشکیان

رئیس جمهور در دیدار وزیر خارجه چین گفت: ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم.

به گزارش مشرق، مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر به نیویورک، ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی در دیدار «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، روابط دو کشور را ریشه‌دار و تاریخی توصیف کرد و گفت: ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم.

رئیس جمهور در ادامه تلاش برای تقویت چند جانبه‌گرایی را از جمله اشتراکات ایران و چین برشمرد و افزود: باید دست به دست هم دهیم با توسعه چند جانبه‌گرایی در جهان اجازه ندهیم قدرت‌های زورگو خواسته‌های خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند.

پزشکیان با بیان اینکه منطقه ما به دلیل برخورداری از تمدن کهن، جغرافیای کم‌نظیر، منابع طبیعی فراوان و جمعیت متراکم می‌تواند به الگویی برای توسعه و پیشرفت در جهان تبدیل شود، تصریح کرد: گسترش تعاملات و ارتباطات میان تهران-پکن به ویژه اجرای برنامه همکاری بلند مدت ۲۵ ساله، در ایجاد صلح و امنیت و همچنین رشد و توسعه اقتصادی دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اهمیت نقش چین در امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی، به وقایع تلخ و تاسف‌بار غزه اشاره کرد و اظهار داشت: اتفاقات در حال وقوع در غزه و لبنان با پشتیبانی کشورهای مدعی حقوق بشر، یک فاجعه انسانی است. رژیم صهیونیستی به هیچ یک از چارچوب‌های قانونی پایبندی ندارد و جنایات این رژیم برای وجدان‌های بشری قابل پذیرش نیست. در این رابطه نقش‌آفرینی چین به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان در محکومیت و توقف این جنایات قطعا موثر خواهد بود.

پزشکیان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی ناتوان از رویارویی با حماس و حزب الله، در اقدامی بی‌شرمانه و ضد انسانی، زنان، کودکان، بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران می‌کند، گفت: اگر همه کشورهایی که روحیه ظلم ستیز دارند، با یکدیگر هماهنگ و منسجم باشند، قطعا این رژیم جرأت استمرار جنگ‌افروزی و جنایت‌گری را نخواهد داشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار ضمن استقبال از ابتکار «کمربند و جاده» چین تصریح کرد: ما به دنبال توسعه و تقویت مسیرهای مواصلاتی در منطقه به منظور تکمیل این طرح و بهره‌مندی کشورهای منطقه از منافع آن هستیم و قطعاً اجرای این طرح در تامین امنیت پایدار منطقه و همچنین رشد و توسعه اقتصادی کشورهای آن موثر خواهد بود.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و چین مبتنی بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی گفت: ما بر خلاف خواست برخی کشورها دوره جدید را فرصتی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی با ایران می‌دانیم و با برطرف کردن موانع همکاری دو کشور و هماهنگی‌های بیشتر، برای پیشرفت و رشد اقتصادی دو ملت تلاش خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه چین بر عزم کشورش برای اجرای برنامه همکاری ۲۵ ساله با ایران تاکید کرد و افزود: برای تسریع در اجرای این برنامه رایزنی‌ها تقویت خواهد شد تا به راهکارهای سریع و عملیاتی برای اجرای این برنامه دست یابیم.

وانگ یی در ادامه با بیان اینکه چین همچون گذشته از تلاش‌های ایران برای رفع تحریم‌ها حمایت و پشتیبانی خواهد کرد، به وقایع غزه نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات رژیم اسرائیل در غزه ناعادلانه و منجر به کشتار و آوارگی ملت فلسطین شده و متاسفانه تبعات این اقدامات در حال سرریز شدن به منطقه است و در این رابطه چین همچون گذشته در مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق ملت فلسطین تلاش خواهد کرد و امیدواریم کشورهای اسلامی نیز همچون جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه سرنوشت منطقه باید توسط کشورهای آن از جمله جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد، نسبت به تحقق صلح، ثبات و امنیت در منطقه ابراز امیدواری کرد و گفت: ما در این زمینه به رویکرد قابل تقدیر رئیس جمهور جدید ایران اعتماد کامل داریم.

پس از پایان این دیدار، مذاکرات توسط عراقچی وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی ادامه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس