پولیتیکو: اوکراین روی کمک هند برای پایان جنگ حساب کرده است

نشریه پولیتیکو در گزارشی با اشاره به نقش آفرینی هند در وساطت بین روسیه و اوکراین، نوشت که کی‌یف بر روی کمک دهلی‌نو برای پایان دادن به جنگ و دستیابی به یک توافق صلح با مسکو حساب کرده است.

به گزارش مشرق، اوکراین واسطه مورد علاقه خود را برای کمک به پایان دادن به جنگ با روسیه پیدا کرده است؛ نارندرا مودی نخست وزیر هند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه در نیویورک با مودی دیدار کرد که در جریان آن سران دو کشور و همراهانشان در مورد مسیر رسیدن به توافق صلح گفت‌وگو کردند.

یک مقام بلندپایه اوکراینی تأیید کرد که هند امید بزرگ کی‌یف برای دستیابی به یک پیمان صلح است که می‌تواند با آن ادامه حیات بدهد. به گفته این مقام، مودی در گفت‌وگوهای تابستانی با کی‌یف به صراحت اعلام کرد که هر پیشنهادی برای پایان دادن به جنگ نباید شامل واگذاری سرزمین به روسیه باشد؛ در حالیکه اوکراین برای پایان دادن به جنگ با مسکو ناگزیر باید در مورد برخی مسائل مصالحه کند.

اوکراین به دنبال سفر مودی به روسیه در ماه ژوئیه که با استقبال گرم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همراه بود، به شدت از هند انتقاد کرد و زلنسکی آن را «ناامیدی بزرگ و ضربه‌ای ویرانگر به تلاش‌های صلح» خواند.

اما از آن زمان، اوکراین به طور فزاینده‌ای به هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان که مدت‌هاست عدم تعهد را در روابط خارجی خود ترویج می‌کند، به‌عنوان واسطه ایده‌آل در تعامل با کرملین می‌نگرد.

بر اساس این گزارش، در حالی که دهلی‌نو پیوسته از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده، در حمایت از احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و پایان دادن به جنگ صحبت کرده است. ۶ هفته پس از آن که سفر او به مسکو باعث افزایش انتقادات اوکراین از وی شد، مودی برای دیدار با زلنسکی به کی‌یف سفر کرد. او متعهد شد که یک دوست برای اوکراین باشد و به توافق صلح کمک کند.

پولیتیکو: اوکراین روی کمک هند برای پایان جنگ حساب کرده است

هند ممکن است تنها قدرت جهانی باشد که می‌تواند این نقش را ایفا کند یا دست کم تنها گزینه‌ای است که می‌تواند خود را به‌عنوان یک عنصر بی‌طرف هم برای مسکو و هم برای کی‌یف به‌طور معتبر نشان دهد.

سوئیس و اتریش در اعمال تحریم علیه روسیه در کنار اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند، روابط واشنگتن و مسکو معلق است، تلاش‌ها برای ایفای نقش صلح‌جو توسط کشورهایی مانند عربستان سعودی کمرنگ شده است و در حالی که چین هم متهم شده که به طور فعال به تلاش‌های جنگی مسکو کمک می‌کند و زلنسکی نیز ماه جاری میلادی، دولت برزیل را به دلیل «جانبداری از روسیه» مورد انتقاد قرار داد. در این شرایط فقط هند باقی می‌ماند.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، در جریان سفر به مالزی در ماه مارس (اسفند و فروردین) گفت: «ما کشوری هستیم که می‌توانیم آشکارا با روس‌ها در مورد این مشکل (جنگ اوکراین) صحبت کنیم.»

پوتین در اوایل این ماه گفت که به هند، چین و برزیل «اعتماد و اطمینان دارد» تا به عنوان واسطه برای مذاکراه با اوکراین نقش آفرینی کنند.

جایشانکار در اوایل ماه جاری میلادی در سفر به آلمان اعلام کرد که هند «درگیر» تلاش برای یافتن راهی به منظور پایان دادن به جنگ اوکراین است. وی تایید کرد که «پیشنهاداتی ارائه شده است» که هند میزبان نشست صلح خود باشد و چنین مذاکراتی باید با حضور روسیه برگزار شود.

زلنسکی مدت‌هاست که هرگونه پیشنهادی را که شامل واگذاری سرزمینی اوکراین باشد رد کرده و به شدت به طرح صلح ۶ ماده‌ای چین و برزیل که در آن به حفظ تمامیت ارضی اوکراین اشاره نشده بود، انتقاد کرده است. هند در این طرح دخالتی نداشت.

هیورهی تیخی، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین به پولیتیکو گفت: می‌توانم بگویم که هند یک شریک قابل اعتماد برای اوکراین و یک نیروی جهانی است که می‌تواند بر پویایی و روند رویدادها در جهان تأثیر بگذارد و ما می‌خواهیم شاهد مشارکت هند در روند فرمول صلح باشیم زیرا هند می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس