کد خبر 1646085
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
ناامیدی مقامات غربی از طرح پیروزی زلنسکی

بسیاری از مقامات غربی مفاد ارائه شده در طرح ابتکاری رئیس‌جمهور اوکراین موسوم به «طرح پیروزی» را دور از واقعیت خواندند.

به گزارش مشرق، برخی از مقامات کشورهای غربی تحقق طرح ابتکاری پیشنهادی از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین موسوم به طرح پیروزی را که با هدف توقف جنگ در اوکراین پیشنهاد شده است، بیشتر شبیه به یک آرزو دانستند.

به گزارش راشاتودی، برخی از مقامات غربی ضمن ابراز ناامیدی از طرح پیشنهادی زلنسکی، عنوان کردند به دلیل غیرواقع‌بینانه بودن طرح مذکور، انتظارات در مورد اجرایی شدنش جهت تحقق صلح در این کشور را بایستی به میزان زیادی کاهش داد.

به گفته مقامات مذکور، برخی از رهبران کشورهای غربی که از طرح زلنسکی با خبر شده‌اند، امیدی به این موضوع که طرح مذکور بتواند پیشرفتی در جریان درگیری اوکراین با روسیه ایجاد کند، ندارند.

یک منبع ناشناس نیز خاطرنشان کرده است که طرح پیروزی ادعایی از سوی زلنسکی هیچ نکته جدیدی ندارد و نمی‌تواند تغییر دهنده شرایط باشد. در عین حال یکی دیگر از مقامات نیز عنوان کرده است، طرح ابتکاری مذکور، چیزی جز آرزوهای زلنسکی برای توقف جنگ در اوکراین را در بر نمی‌گیرد.

در همین رابطه یکی از مقامات ناشناس غربی عنوان کرده است که زمان برای دور جدیدی از ارتباطات با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چه از سوی زلنسکی و چه از سوی حامیان خارجی اوکراین فرارسیده است.

یکی دیگر از مقامات مدعی شده که غرب همچنان مشتاق است تا زمانی که لازم باشد از کی‌یف حمایت کند، با این حال نیاز است که اوکراین برای تداوم این حمایت‌ها، توضیح دهد که برای تحقق صلح در اوکراین چه برنامه‌ای دارد.

طرح صلح ادعایی از سوی ولودیمیر زلنسکی هنوز به صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر نشده است با این حال، طبق برخی از گزارشات، مشخص شده است که این طرح شامل چهار بخش است : ضمانت امنیتی غرب برای اوکراین، ادامه حملات کی‌یف در منطقه کورسک روسیه به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی بیشتر جهت بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل این کشور از سوی روسیه، تداوم روند ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین از سوی حامیان خارجی و در نهایت لزوم کمک‌ مالی بین‌المللی به این کشور جنگ زده از مهم‌ترین مفاد طرح پیشنهادی هستند.

انتقادات از طرح پیروزی زلنسکی از سوی برخی از مقامات کشورهای غربی در حالی مطرح می‌شود که زلنسکی در جریان مصاحبه‌ با ای‌بی‌سی نیوز اینطور ادعا کرده بود: ما بیش از آنچه که فکر می‌کنیم به صلح در اوکراین نزدیک شده‌ایم.

وی همچنین مدعی شده است که طرح پیشنهادی‌اش بر مبنای مذاکره با روسیه نیست، بلکه در مورد تقویت مواضع اوکراین در جنگ است.

ادعای وی در مورد فراهم بودن موقعیت صلح در اوکراین در حالی تکرار می‌شود که در جریان سخنرانی اخیرش در شورای امنیت سازمان ملل نیز بر این موضوع تاکید کرد که جنگ با روسیه را نمی‌توان به واسطه گفتگو متوقف کرد و تحقق آن تنها به واسطه تحت فشار قرار دادن مسکو امکانپذیر است.

زلنسکی قصد دارد در جریان سفرش به آمریکا به طور ویژه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور در مورد طرح مذکور صحبت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس