کد خبر 1646215
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر نوشت:

با احتساب انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها بیش از یک هفته از شروع جنگ سوم لبنان می‌گذرد و اکنون پرسش کانونی درباره آینده آن است.

ابتدا می‌توان گفت که جنگ لبنان بعید به نظر می‌رسید و آنچه باعث شد که اتفاق بیفتد، تغییر محاسبات و ادراک طرف اسرائیلی نسبت به حزب‌الله از حدود دو سه ماه پیش بود و آن هم در نتیجه رخنه امنیتی بزرگی است که رخ داد و ابتدا منجر به لو رفتن عملیات اربعین، سپس شبیخون به شبکه ارتباطی حزب‌الله و در ادامه ترور فرماندهان ارشد آن شد. می‌توان گفت که در نتیجه همین رخنه دستکم بخشی از اندرونی حزب الله روی میز اسرائیل قرار گرفت.

همین مساله نتانیاهو را در سایه اجماعی داخلی به این وسوسه انداخت که فرصتی تاریخی برای ضربه به حزب‌الله و مجبور کردن آن به گسست پیوند با غزه و توقف حملات و بازگشت آوارگان به شمال اسرائیل به دست آمده است.

در کنار فرصتِ پیش آمده و امکان وارد آوردن ضرباتی به سیستم کنترل و فرماندهی حزب‌الله، احتمالا نتانیاهو با تداعی اظهارات سیدحسن نصرالله پس از جنگ ۲۰۰۶ (مبنی بر این که اگر می‌دانست این جنگ این همه تلفات و خسارت در بر دارد، اسارت دو نظامی اسرائیلی انجام نمی‌شد) بر این گمان بوده است که اگر پس ازانفجارها و ترورها جنگی را با حملات هوایی سهمگین شروع کند، حزب‌الله از بیم تکرار دکترین ضاحیه عقب‌نشینی خواهد کرد.

اما در پاسخ به پرسش کانونی یادداشت می‌توان گفت که جنگ فعلی «تاکنون» هر چند گسترده است و ده‌ها هزار لبنانی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند، اما هنوز تمام عیار نیست و با وجود ترورها، فعلا جنگ منهای بیروت در جریان است.

دو طرف فعلا با رصد تحرکات یکدیگر نسبت به تمام عیار کردن جنگ احتیاط می‌کنند؛ حزب‌الله با وجود گسترش مستمر دامنه حملات موشکی خود همچنان بر اهداف نظامی تمرکز و تلاش دارد که جنگ در این سطح کنترل و به جنگی فرسایشی برای طرف مقابل تبدیل شود. در مقابل نیز اسرائیل با وجود تحمیل تلفات زیادی در لبنان و بمباران‌های گسترده، اما همچنان از بمباران سنگین زیرساخت‌ها و محلات مسکونی مانند غزه پرهیز می‌کند.

این احتیاط احتمالا سه دلیل دارد؛ نخست مشترک، برای باز نگه داشتن خط بازگشت و نگرانی از جنگی تمام عیار نظر به تبعات همه جانبه آن. دو دلیل دیگر مختص اسرائیل است که اولا بعید نیست با سفر نتانیاهو به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ارتباط داشته باشد. ثانیا این گونه پیداست که اسرائیل همزمان با ارزیابی مستمر قدرت و واکنش حزب‌الله حرکت می‌کند و این روند می‌تواند به جنگ تمام عیار ختم شود.

حزب‌الله امروز چهارشنبه برای نخستین بار موشکی بالستیک به سمت منطقه تل آویو شلیک و اعلام کرد که مرکز موساد هدف بوده است. با این حمله برای لحظاتی منطقه مثلث و مرکز اسرائیل وضعیتی شبیه حیفا و صفد و مناطق دیگر پیدا کرد. گویا حزب‌الله با شلیک این موشک خواسته که نسبت به تداوم حملات به ضاحیه جنوبی برای ترور فرماندهان و رهبران خود هشدار دهد.

تاکنون اسرائیل، موفقیت‌های مختلفی را در این جنگ به دست آورده است؛ از ضربات سخت به حزب‌الله گرفته تا حملات گسترده به مناطق مختلف به ویژه در جنوب؛ اما این موفقیت‌ها فعلا در سطح تاکتیکی است و باید دید در نهایت برگردانی در سطح راهبردی نیز خواهد داشت.

با تعداد حملات موشکی حزب‌الله در روزهای اخیر و تصاعد تدریجی در کم و کیف آن‌ها می‌توان گفت که تا حدود زیادی از شوک سنگین انفجارها و ترورها و تبعات آن‌ها خارج شده و اسرائیل نیز در ضربات خود نتوانسته آسیب چندانی به زیرساخت موشکی حزب‌الله به عنوان ستون فقرات قدرت رزمی آن وارد کند.

این نبرد برای حزب‌الله وجودی و بسیار بعید است که گمانه نتانیاهو مبنی بر تسلیم آن محقق شود. به گمان نگارنده، جنگ کنونی نیز همان سرنوشت جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ را پیدا کند و کاربست افسارگسیخته قدرت نظامی بعید است برگردانی نهایی در تحقق پیروزی سیاسی و راهبردی برای اسرائیل داشته باشد.

جنگ لبنان بر خلاف جنگ غزه به علت درگیر شدن عمق اسرائیل نمی‌تواند زیاد طول بکشد و این عمق برای مدتی طولانی در وضعیت فوق العاده و ایستا بماند. هر چه این جنگ تداوم بیشتری یابد، طرف متعارف آن بیشتر از این فرسایش آسیب می‌بیند تا طرف نامتعارف؛ علی رغم تلفات و تخریب گسترده در جبهه آن.

اساسا در جنگ‌های ناهمتراز، طرف نامتعارف نسبت به طرف متعارف که در گیر و دار الزامات دولت ملتی بیشتری است، از توان ایستادگی بیشتری برخوردار است. معضل اساسی اسرائیل این است که در جنگ با بازیگران نامتعارف در غزه و لبنان نمی‌تواند پیروزی تاکتیکی خود را به سطح پیروزی راهبردی برای تحقق اهداف خود در جنگ برساند و درگیر جنگ‌های فرسایشی مستمری شده است. احتمالا به زودی تحرکات دیپلماتیک شروع شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    1 2
    اطلاعاتش غلطه و معلومه از شرایط لبنان اطلاع درستی نداره.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    1 1
    این تاکتیکی راهبردی منو کشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس