حمله جدید به ضاحیه بیروت

در سایه حملات رژیم صهیونیستی، آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای غربی و عربی، پیشنهادی برای آتش‌بس ۲۱ روزه میان حزب‌الله و اسرائیل مطرح کرده و منابع آگاه درباره فریبکاری تل‌آویو هشدار دادند.

به گزارش مشرق، «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان در سخنان خود در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تجاوزات وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان پرداخته و گفت: ما آمده‌ایم تا بر حق لبنان برای ثبات امنیت و حاکمیت تاکید و از کشور خود دفاع کنیم.

میقاتی با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر در توحش خود هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد، تاکید کرد: تعداد شهدای غیرنظامی لبنان در حال افزایش بوده و بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش مجروحان بیشتر را ندارند.

وی افزود: کشور ما قربانی تجاوزات سایبری، هوایی و دریایی اسرائیل است و ممکن است اوضاع به سمت یک جنگ زمینی علیه لبنان کشیده شود.

از طرف دیگر، در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تحرکات دیپلماتیک متعددی با هدف توقف جنگ در جبهه‌های غزه و لبنان به صورت همزمان انجام شده است؛ به ویژه بعد از اینکه همه متوجه شدند جبهه جنوب لبنان از جبهه غزه جدا نمی‌شود و تا زمان پایان جنگ در غزه، حزب الله عملیات‌های خود علیه رژیم صهیونیستی را متوقف نخواهد کرد.

اولین گام‌ها در این زمینه با ورود نجیب میقاتی به نیویورک آغاز شد و او در آنجا نشست‌هایی داشت که مهمترین آنها نشستی با حضور «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، «عاموس هوکشتاین» مشاور ارشد «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده و «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت موقت لبنان بود.

دست و پا زدن‌های مکرر آمریکا و غرب برای نجات صهیونیست‌ها

منابع آگاه از فضای نشست‌های نیویورک اعلام کردند: دو تحول اساسی در ساعات گذشته اتفاق افتاده که اولین مورد مربوط به پیام رژیم صهیونیستی مبنی بر آمادگی این رژیم جهت بحث درباره توافق آتش بس، مشروط به جدا شدن جبهه جنوب لبنان از جبهه نوار غزه است، که مشخصا حزب الله آن را رد کرد. اما مورد دوم مربوط به پیشنهاد ارائه شده از سوی فرانسه است که در راستای تهیه پیش نویس یک قطعنامه از سوی شورای امنیت برای آتش بس، طبق قطعنامه ۱۷۰۱ در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی است. اما شروط مطرح شده در این پیشنهاد هم در راستای خواسته‌های طرف صهیونیستی قرار دارد.

در همین زمینه منابع آگاه اعلام کردند: همه پیام‌های آمریکایی و اروپایی که به لبنان می‌رسد، در چهارچوب حمایت از رژیم صهیونیستی و تلاش برای توقف عملیات‌های حزب الله علیه این رژیم است و اسرائیل در قبال توقف تجاوزات خود، خواستار امتیازاتی است.

از طرف دیگر، این منابع گزارش دادند که مقامات لبنانی از جمله «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور پیشنهادات متعددی که اخیراً توسط آمریکا برای آتش بس در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی مطرح شده بود و در راستای منافع صهیونیست‌ها بود، را رد کرده‌اند. نبیه بری در این زمینه به هوکشتاین اطلاع داد که هرگونه طرحی که مربوط به توقف جنگ در غزه نباشد، محکوم به شکست است.

از سوی دیگر «ژان ایولودریان» فرستاده فرانسه دیروز در بیروت دیدارهایی با مقامات لبنانی داشت و با سفرای کشورهای عضو کمیته پنج جانبه‌ای که برای رسیدگی به پرونده ریاست جمهوری لبنان در سال گذشته تشکیل شده بود، یعنی مصر، قطر، عربستان، فرانسه و آمریکا دیدار کرد.

پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه میان حزب‌الله و اسرائیل

از سوی دیگر در نشست شورای امنیت که درباره لبنان تشکیل شده بود «استفان سژورنه» وزیر خارجه فرانسه گفت: در حال کار با آمریکا برای آتش‌بس موقت در لبنان به مدت ۲۱ روز هستیم تا امکان مذاکره فراهم شود؛ طرح آمریکایی-فرانسوی برای آتش بس موقت در لبنان به زودی اعلام می شود؛ من از هر دو طرف می‌خواهم که آتش‌بس را بدون تاخیر بپذیرند.

رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که مقامات آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای غربی و عربی در بیانیه‌ای مشترک خواستار آتش بس به مدت ۲۱ روز میان حزب الله و رژیم صهیونیستی در سایه تشدید و ادامه تجاوزات هوایی رژیم اشغالگر به لبنان و شهادت و زخمی شدن تعداد بی‌شماری غیرنظامی شدند.

در بیانیه مشترک آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای غربی و عربی آمده است که وضعیت میان لبنان و اسرائیل، بیانگر خطر تشدید اوضاع در منطقه بوده و زمان آن فرا رسیده که به توافقی برسیم تا طبق آن غیرنظامیان هر دو طرف در مرزها به خانه‌هایشان برگردند.

این کشورها تاکید کردند که آماده ارائه حمایت دیپلماتیک برای رسیدن به توافقی هستند که به بحران میان لبنان و اسرائیل پایان دهد.

هشدار درباره مانورها و فریبکاری‌های صهیونیست‌ها

در همین زمینه منابع سیاسی لبنان، درباره مانورهای رژیم صهیونیستی و فریبکاری‌های این رژیم در خصوص هر طرحی برای آتش بس در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی هشدار داده و اعلام کردند که باید به یاد داشته باشیم، مذاکرات آتش بس در غزه در یک دوره ۱۱ ماهه با مانورها و فریب‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر که انواع فریبکاری‌ها را انجام می‌دهد و هر پیشنهادی را رد می‌کند، با شکست مواجه شده است.

به گفته این منابع، بنابراین نتانیاهو می‌خواهد از هر فرصت و فریبی برای ضربه زدن به حزب الله استفاده کند و به دنبال جدا کردن جبهه جنوب لبنان از جبهه نوار غزه است. به همین دلیل ممکن است جنگ طولانی شود؛ زیرا نتانیاهو می‌خواهد به هر قیمتی شده، به خواسته خود در جدا کردن جبهه جنوب لبنان از غزه برسد؛ مسئله‌ای که مقاومت لبنان هرگز نخواهد پذیرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حمزه IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    11 2
    با تمام پشت صحنه ها ،هروقت رژیم موقت تحت فشار باشد طوری رفتار میکنن که انگار امروز آتش بس میشه اما بعدش هیچی
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    11 3
    به هیچ وجه نباید بپذیرند. رژیم جعلی صهیونیستی و شرکایش به دنبال تنفس و تأمین مجدد سلاح در ۲۱ روز هستند. وگرنه این رژیم آتش‌بس نمی‌فهمد. فقط زبان زور می‌فهمد. هرگونه آتش‌بسی باید دائمی، شامل توقف جنایات و اشغال غزه و با تعهد بین‌المللی رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی باشد. وگرنه پس از استراحت و تأمین مجدد سلاح، به روز ۲۱ ام نرسیده مجددا حمله خود را آغاز خواهد کرد و شاید سنگین‌تر از قبل.
  • میثم IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    9 2
    بخدا اسراییل میخواد تجدید قوا بکنه .ادامه بدید و فریب مذاکره رو نخورید . دقیقا میشه همون ترفندی که چند هفته پیش برای جلوگیری از انتقام تیران اجرا کردن و با پیش کش کردن مذاکره ایران رو از گرقتن انتقام منصرف کردن
  • ناشناس IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    7 1
    وای به حال حزب الله اگر این آتش بس رو قبول کنه، اسراییل شروع کرد باید پا پیش بذاره ولی ظاهرا لبنان پا پیش گذاشته پس قبول کردنش یعنی قبول شکست.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    6 1
    وقتی تجاوزات و جنایات فوق سبوعانه صهیونها شروع شد کسی فکر نمیکرد یکسال تمام ملوک و خانین خائن منطقه ریختن خون مسلمانان را تماشا کنند و هیچ عمل مثبتی انجام ندهند. بد نیست بعد از آتش بس به سراغ سعودیهای بیشرف بروید. آرامکو مشروعترین هدف بعد از اسراییل است.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
      1 0
      اسرائیل را باید نابود کرد
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    2 0
    بزرگترین اشتباه قبول آتش بس است
  • BE ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    1 0
    عناصر صهیونیستی هستن در زیر پرچم غرب دست و پا میزنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس