حمیدرضا رستگار

رئیس اتاق اصناف تهران در مواجهه با نانوایانی که به قیمت‌های جدید نان اعتراض دارند و آنرا کم می‌دانند؛ پاسخی شجاعانه، درخور و جالب داده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

خط و نشان خانواده کروبی برای حکومت

حرف‌های طوفانی یک نماینده درباره ایران‌خودرو/ خط و نشان خانواده کروبی برای حکومت

رسانه انصاف‌نیوز به تازگی متن یک گفت‌وگو از حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی (از محصوران فتنه ۸۸) در مصاحبه با الجزیره را منتشر کرد که حسین کروبی طی آن به نقل روایتی از دیدار خود و مادرش با رئیس قوه قضائیه می‌پردازد.

او می‌گوید: من با مادرم رفتم و دو ساعت و نیم با رئیس قوه قضائیه ملاقات کردیم و مفصل صحبت کردیم.

کروبی همچنین از این گفته است که پدرش شرط کرده رفع حبس خانگی با رفع حصر موسوی و همسرش همراه باشد، زیرا هر دو به یک دلیل در حصر خانگی هستند و پایان آن باید برای همه آنها باشد.

بنا به ادعای حسین کروبی، آنها (کروبی و مادرش) به رئیس قوه قضائیه گفته‌اند پدرشان نزدیک به ۱۵ سال است که به اعتقاد خانواده کروبی بر خلاف قانون و اخلاق و بدون دادگاه در حصر بوده و حکومت نباید انتظار داشته باشد که پس از حصر خانگی سکوت کند؛ بنابراین حکومت باید برای آن آماده باشد و بتواند نظرات مهدی کروبی را تحمل کند.[۱]

*مهدی کروبی گزینه‌ای نامطلوب بود که در سال ۸۸ به اصلاح‌طلبان تحمیل شد و آنها هم هرگز نتوانستند از زیر بار این هزینه بیرون بیایند.

در اصطلاح سیاسی، کروبی اساسا در لیگ دیگری خارج از مناسبات سیاسی چپ بازی می‌کند و ثمره کارهای او نیز جز هزینه‌تراشی برای جریان چپ چیز دیگری نبوده است.

کما اینکه نیک می‌دانیم حتی میرحسین موسوی هم در سال ۸۸ حاضر نبود ادعاهای عجیب کروبی مثل "تجاوز به زندانیان" را تکرار کند.

همانطور که مشاهده می‌شود مواضع امروز کروبی و خط و نشان خانواده او در مقابل نظام اسلامی هم تنها در یکی از اثرات خود موجب تحمیل هزینه‌های بیشتر به اصلاح‌طلبان خواهد بود.

بماند که مسئله حصر نیز با هیچ جلسه و ملاقاتی حل نخواهد شد و شاه کلید حل این ماجرا چیزی جز "توبه رسمی" فتنه‌گران محصور نیست.

مخاطبان محترم باید در جریان باشند که از زمان دولت اول روحانی تاکنون تقریبا مقطعی نبوده است که فردی از اصلاح‌طلبان معمّر به صحنه نیاید و وعده رفع حصر را ندهد!

جالب است که در این زمینه حتی شاهد وقّاتی هم بوده‌ایم و آقایان برای رفع حصر از فتنه‌گران تعیین وقت تقویمی هم کردند. اما از آنجا که توبه‌ای در کار نبود؛ علیرغم پروپاگاندایی که صورت گرفت اما اتفاق خاصی رخ نداد.

در دولت پزشکیان نیز شاهدیم که عده‌ای از اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند که وفاق ملی (گفتمان دولت پزشکیان) مقدمه رفع حصر است!

گزاره‌ای که اولا ماهیتا غلط است چون وفاق ملی مقدمه کارآمدی است نه رفع حصر؛ و ثانیا این گزاره ممکن هم نیست چون مبدعین آن از لزوم توبه رسمی فتنه‌گران چیزی نمی‌گویند.

***

حرف‌های طوفانی یک نماینده درباره ایران‌خودرو

حرف‌های طوفانی یک نماینده درباره ایران‌خودرو/ خط و نشان خانواده کروبی برای حکومت

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده شهرستان‌های غرب خراسان رضوی گفته است: مجلس دوازدهم یک تحقیق و تفحص کامل و نتیجه‌دار از وضعیت شرکت ایران‌خودرو انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: فراکسیون مبارزه با فساد برای این تحقیق و تفحص مامور شده و رایزنی‌هایی شده تا نمایندگانی برای این موضوع انتخاب شوند که پایشان نلرزد زیرا در گذشته شاهد بودیم که همه تحقیق و تفحص‌ها در این حوزه ناکام بود.

محبی با اشاره به قرعه کشی‌های ایران‌خودرو و پول‌های کلانی که از این مسیر وارد حساب این مجموعه شده است، گفت: ایران‌خودرو باید سود روزانه این مبالغ را به مردم بازگرداند.

او ادامه داد: شرکت ایران‌خودرو باید در خصوص مشکلات مربوط به خودروهای فرسوده، تاکسی‌ها و مشکلات موتورهایی که روی خودروهای "سورن پلاس" گذاشته و مسأله ایجاد کرده است،‌ پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس به پیگیری‌های انجام شده و مکاتبه با ریاست‌جمهوری در این خصوص اشاره و بیان کرد: من معتقدم که این نقص مجلسی‌ها بوده است و اگر مجلس‌های گذشته به وظیفه خود در تحقیق و تفحص عمل می کردند،‌ امروز این وضعیت را در ایران خودرو شاهد نبودیم.[۲]

*یک جمله واضح مهمان این روزهای اقتصاد ایران شده و آن اینکه "هیچکس از صنعت خودرو راضی نیست"!

از قیمت عجیب و غریب خودروهای ایرانی که بگذریم؛ کار به جایی رسیده که حتی رئیس پلیس راهور کشور در سخنانی به صورت رسمی اعلام می‌کند که از ارتقای ایمنی خودروهای داخلی نومید شده است.[۳]

به راستی خودروسازی در ایران و برخی خودروسازها حمایت چه کسانی را دارند که اینچنین حاکمیت را به چالش می‌کشند و بر مسیر دلخواه خود در تعارض با اقتصاد و مردم حرکت می‌کنند.

هرچه هست اما مردانی باید که در این وادی طرحی نو دراندازند و به مصاف اژدهای قلعه خودروسازی بروند.

امید است که ماجرای تفحص از خودروسازی در مجلس دوازدهم به فرجام برسد.

***

شجاعت مثال‌زدنی رئیس اتاق اصناف در مقابل گرانفروش‌ها

حرف‌های طوفانی یک نماینده درباره ایران‌خودرو/ خط و نشان خانواده کروبی برای حکومت

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما پیرامون گرانی نان و انتقاد برخی نانوایان از کم‌بودن نرخ‌های جدید نان گفته است: نرخ‌های جدید با شرایط بازار همخوانی دارند و به همراه وزن مصوب نان می‌بایست رعایت شوند.

او می‌افزاید: اگر واحد صنفی هم برایش صرفه ندارد؛ بیاید و جوازش را ابطال کند. ما جایگزین را داریم.

*این سخنان آقای رستگار، سخنان شجاعانه یک مدیرِ مسئولیت‌پذیر و آشنا به فنون اقتصاد و بازار است.

نان یک کالای نمادین، استراتژیک و دارای کشش قیمتی زیاد است و از همین رو نظام اسلامی یارانه وسیعی به آن می‌دهد تا نان ارزان و مطلوب به دست مردم برسد.

اما گویا سود مطلوب نانوایی برای عده‌ای کفاف ندارد و باز هم تمایل دارند که خارج از فرایند حاکمیتی اقدام به گرانفروشی کنند.

لذاست که باید شجاعت رئیس اتاق اصناف تهران را ستود و از همه کسانی که مدعی بی‌صرفه بودن شغل نانوایی یا سایر مشاغل یارانه‌بگیر هستند، خواست که بلافاصل مجوزهای خود را ابطال کنند و کار را به متقاضیان بسپارند.

جدای از شهامت ستودنی مدیر اتاق اصناف در مقابل گرانفروش‌ها؛ جسارت و تعقل ایشان در دفاع از منطق اقتصادی نظام نیز قابل تحسین است چه اینکه آقای رستگار هم می‌توانست در یک مشی پوپولیستی و به اسم اینکه "ما در سمت مردم و بازار هستیم"؛ بلافاصله انگشت مطالبه را به سمت مسئولان، دولت و سیاست‌گذاران نشانه برود.

مثالی که در برخی اصناف شاهد آن هستیم!

***

1_ https://ensafnews.com/548234

2_ www.irna.ir/xjRGFH

3_ mshrgh.ir/1645704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 1
    از قرار افراد معرفی شده توسط نماینه محترم جذب ایران خودرو نشده اند،تهدید به تحقیق وتفحص کرده اند.حنا رنگی ندارد.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    4 0
    همه اینها در مورد خودروسازها شعاره تا الان هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده
  • CA ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 1
    تصورم این بود که می خواهید باندهای فساد شرکت رو متلاشی کنید و کسانی که با پارتی بازی استخدام شدن رو بیرون کنید ولی بعد از مطالعه دیدم همون حرفهای پوپولیسمی بی سر و ته همیشگیه. خیلی جالبه که سود کردن از نظر شما جرمه. بعد هم انتظار دارید با این افکارتون بخش خصوصی بیاد پای کار و اقتصاد رشد کنه و اشتغال زایی هم صورت بگیره. من فکر می کنم شما بنگاه اقتصادی رو با مرکز خیریه اشتباه گرفتید.
  • پدرام IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    سلام این روزنامه ها در اصل کارتل های اصگقتصادی و واردات و..‌املاکی هایی هستن که با یارانه و تسهیلات و ..پولدار شدن اوم حلال خورش اگر نده تاوان داره اینا که یک شبه راه صدساله رفتن و خیلیا را در این جنگ همه جانبه شهید فرهنگی و اقتصادی و ..‌کردن با حرص و طمع خودشون
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    غرب خراسان رضوی یعنی چه؟
  • CA ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    یک میلیون خودروی 30 هزار دلاری میشه 30 میلیارد دلار تازه قطعاتش رو در نظر نمیگیریم. دارید بیش از 30 میلیارد دلار هزینه کنید واسه خودرو خارجی بقول شما با کیفیت؟ اگر ندارید انقدر مغز مردم رو درگیر مهملات نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس