سید حسن نصرالله چگونه به شهادت رسید؟

یک روایت از نصرالله، بیانگر مظلومیت شدید او در دوران حیات است و روایت دیگر، ولایتمداری عقلانی او در مقابل ولی امر مسلمین جهان را نشان می‌دهد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ناسزاگویی اقتصاددان همیشه‌ناراضی علیه ساختار حکومت

مانع کوچکی که نمی‌گذارد مشکلات اقتصادی حل شود!

روایتی از ولایت‌پذیری نصرالله در مقابل رهبری/ مانع کوچکی که نمی‌گذارد مشکلات اقتصادی حل شود!

فرشاد مؤمنی، اقتصاددان و از چهره‌های نزدیک به جریان چپ به تازگی و در یکی دیگر از سخنرانی‌های مطوّل خود به نقد ساختار اقتصادی ایران پرداخته است.

مؤمنی که از دلار ۴ هزار تومانی تا ۶۰ هزار تومانی به میزان قدرت خرید انتقاد دارد و در تورم پایین یا بالا اما معتقد است مردم ایران به اندازه کافی گوشت نمی‌خورند؛ در سخنرانی اخیر خود نسبت‌هایی به ساختار قدرت و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران داده است که در ادامه آنها را به روایت جماران می‌خوانید:

_ بزرگترین کاستی در میان حکومتگران گرامی برای اداره خردورزانه جامعه این است که آنها به گونه ای عمل و قاعده گذاری می کنند که گویی هیچ درک روشنی از عواقب شوم و فاجعه‌ساز فقر و نابرابری ندارند.

_ حکومت گرامی در عمل نشان داده که گویی درک بایسته ای از آثار فاجعه ساز سیاستهای فقر زا و نابرابرساز ندارد.

_ گویی بخش قابل اعتنایی از ساختار قدرت، کاملا به تسخیر مافیاها درآمده است.

_ فاجعه سازی غفلت، جهل و فساد در دولتهای کنونی، برای امروز و فردای ایران، چند صد برابر غفلتها و فسادهایی است که که در قاجار و پهلوی اتفاق افتاده است.

_ و از آن شرم آورتر، نحوه مواجهه نظام تصمیم گیری ما با این پدیده است که به جای حل و فصل بنیادی آن، رویه های ظاهرسازانه و بعضا فریبکارانه را نسبت به شیوه های اصولی در جهت گیری ها ترجیح داده است.

_ یکی از ضعیف ترین و بی تعهد ترین کشورهای دنیا ایران است و در این زمینه که بار اصلی هزینه های آموزش و پرورش را بر دوش مردم می اندازد، ایران جزء بدترین کشورهای دنیا است.

_ مسئولیت گریزی حکومت در زمینه آموزش فقرا

_ ببینید چقدر تکان دهنده و مشکوم است که می گویند ارز دارو و تجهیزات پزشکی با محدودیت روبرو است، اما شما می توانید یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودروی لوکس تخصیص دهید! ببینید اینکه می گویم شائبه تسخیرشدگی بخشهای قابل اعتنایی از نظام تصمیم گیری کشور به دست دلالها، واردات چی ها و رباخوارها است چقدر عریان است!

_ تا این لحظه اهتمام مشخصی به برخورد برنامه ای با اداره کشور مشاهده نکردیم.[۱]

*واقعا از کدام حیث علمی یا سیاسی یا اقتصادی باید شنوای چنین حرف‌های ناروایی در یک سخنرانی اقتصادی و از سوی شخصی باشیم که مدعی دلسوزی است!

جهنم برساخته در لسان آقای مومنی که گویا از حکومت قجر هم بدتر است آیا با واقعیت تطابق دارد!؟ و مثلا آیا حکومت ایران که قیمت سوخت و برق و گاز و مالیات و کالری و درمان را پایین نگه داشته؛ به فکر فقرا نیست؟

جالب است که این بدگویی‌های بی‌مبنای مؤمنی در اقتصاد به سادگی هرچه تمامتر نمی‌گذارد سخنان خوب و درست او شنیده شود.

چنانکه مؤمنی در بخشی از همین سخنرانی پیرامون قیمت بنزین، به درستی تأکید می‌کند که مخالفتش با گرانی سوخت به معنای این نیست که قیمت بنزین باید تا ابد ثابت بماند بلکه باید پیوندهای مسئله و کشش تورمی آن مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

لکن پر واضح است که این تحلیل درست دکتر مؤمنی پیرامون قیمت بنزین اما تحت تأثیر بدگویی‌های او علیه دولت و حکومت و اقتصاد و واقعیت ایران قرار می‌گیرد و آنطور که باید و شاید دیده و قضاوت نمی‌شود.

آنچه در این فضا باید مورد تأکید قرار گیرد این است که اگر قرار است ایرادی در اقتصاد و جامعه و حکومت اصلاح شود؛ شرط اول‌قدم آن است که موانع ریز و ایرادهای کوچک و جزئی و شخصی را رفع کنیم.

همچنان فرض ما اینست که دکتر مؤمنی از روی دلسوزی و دردمندی چنین سخنانی را بر زبان آورده‌اند لکن امید است که با اصلاح سخن و دور شدن از فضایی که موجب تخریب ذهنی مخاطبان و ایجاد خطراتی بزرگتر از مشکلات اقتصادی می‌شود؛ شاهد منطقی شدن فضا و عزیمت به سمت اصلاح جامعه پس از اصلاح خویشتن باشیم.

***

اعلام رسمی خبر شیوع سالک و شپش در منطقه ۱ تهران

روایتی از ولایت‌پذیری نصرالله در مقابل رهبری/ مانع کوچکی که نمی‌گذارد مشکلات اقتصادی حل شود!

رامین سلامتیان، رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران به تازگی طی سخنانی از شیوع بیماری سالک در منطقه یک تهران خبر داده و گفته است: این رخداد در نتیجه نگهداری و عدم مراجعه به دامپزشکان و صدور شناسنامه برای حیوانات خانگی است.

به گزارش عصر ایران، او می‌افزاید: حیواناتی مانند سگ و گربه عامل انتقال بیماری سالک به انسان هستند که علاوه بر این، بیماری شپش نیز در تهران به ویژه مناطق شمالی تهران بین خانواده‌ها و کودکان مشاهده شده است.[۲]

*می‌توان گفت که تلخ‌تر از خبر شیوع سالک و شپش در مناطق شمالی و مرفّه‌نشین پایتخت یک کشور اسلامی؛ خبری وجود ندارد!

جالب است که در این زمینه نه تنها با مسئولان ولنگاری مواجهیم که وظیفه دارند اما پاسخگو نیستند بلکه با شهروندان و پدر و مادرهایی نیز مواجهیم که با نگهداری حیوانات؛ زندگی خودشان، فرزندانشان و همشهری‌ها و همسایگانشان را نیز با ناامنی و بیماری مواجه کرده‌اند.

دقت شود که نگهداری حیوانات حتی در صورتی که با بالاترین نظارت‌های دامپزشکی هم همراه باشد –که شیوع بیماری در شمال تهران نشان می‌دهد اینگونه نیست! _ اما باز هم خطر حمله این حیوانات به انسان‌ها وجود دارد که با هیچ نظارتی قابل درمان نیست.

گزارش‌های مختلفی از کور شدن صاحبان پرنده‌ها، حمله سگ‌های صاحبدار به کودکان و بزرگسالان، بروز اختلافات خانوادگی به دلیل نگهداری از سگ و گربه و حتی مقولاتی که قلم از بیان آنها شرم می‌کند؛ وجود دارد که همگی ناشی از بی‌مسئولیتی برخی مسئولان و شهروندان در مقوله وارد کردن حیوان به محیط زندگی انسانی است.

ما در ایران و در این قضیه عملا با یک بحران بزرگ مواجهیم که متأسفانه گویا فریادرسی هم در کار نیست و مسئولان ذیربط به دلیل ترس از حمله‌های توییتری و هجوم مدعیان حمایت از حقوق حیوانات؛ کاری در این زمینه نمی‌کنند و نان حرام به سفره‌ی خانه‌هایشان می‌برند.

آیا شیوع سالک و شپش در شمال تهران که بر اثر نگهداری سگ و گربه حادث شده و رؤیت برخی بیماری‌های دیگر با عاملیت سگ که تا چند سال قبل در روستاهای دور افتاده مشاهده می‌شد اما اکنون در قلب تهران به چشم می‌خورد(به گواه کارشناسان)؛ خواهد توانست وجدان یک مسئول ذیربط یا شهروندی که اقدام به نگهداری سگ و گربه می‌کند را بیدار سازد!؟

بدیهیست که اگر بیدار نشویم؛ ‌ اخبار دردناک دیگری هم در راه است...

***

روایتی از ولایت‌پذیری نصرالله در مقابل مقام معظم رهبری

روایتی از ولایت‌پذیری نصرالله در مقابل رهبری/ مانع کوچکی که نمی‌گذارد مشکلات اقتصادی حل شود!

حجّت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در گفت‌وگویی با رسانه KHAMENEI.IR ضمن بیان ابعاد مختلف شخصیت سیّد مقاومت به ذکر خاطراتی از این شهید سرافراز پرداخته است.

او در بخشی از این مصاحبه با اشاره به خاطره‌ای از مظلومیت سید مقاومت می‌گوید: او (سیدحسن) در جایی تعریف می‌کرد که بعضاً چند ماه می‌گذرد و آفتاب را نمی‌بینم. اما کمترین یأس، ناامیدی و خستگی در ایشان مشاهده نمی‌شد و همواره شادابی و نشاط دوران جوانی را داشت.

حجت‌الاسلام مروی که قبل از حضور در آستان قدس؛ از مسئولان دفتر مقام معظم رهبری بوده است، همچنین در اشاره به ولایتمداری شهید نصرالله تصریح می‌کند:

"این شهید با توجه به این‌که خود یک فرمانده توانمند، با هوش، عاقل و دارای قدرت تحلیل سیاسی و نظامی و... بود اما در برابر رهبر معظم انقلاب سرباز بود. نه فقط تعبد که ایشان نایب امام زمان(عج) و ولی‌فقیه هستند اما راهنمائی‌ها، راهبردها و تدابیر رهبر معظم انقلاب را باور داشتند و فقط تعبد نبود، بلکه رهبر معظم انقلاب را باور داشت و بدون چون و چرا تسلیم امر ایشان بود. اگر نظری داشت نظرش را بیان می‌کرد، اگر حضرت آقا می‌پذیرفتند که هیچ، اما جایی که آقا نظر دیگری داشتند باور داشت که نظر آقا دقیق‌تر است و این را تجربه کرده بود چون همواره تشخیص آقا درست بود."[۳]

*این ۲ خاطره از سید مقاومت بیانگر دو ساحت از زندگانی مبارک اوست.

یک روایت، بیانگر مظلومیت شدید او در دوران حیات است و روایت دیگر، ولایتمداری عقلانی او در مقابل ولی امر مسلمین جهان را نشان می‌دهد.

بایستی در هر دو ساحت غور کرد و به بصیرت رسید...

چگونه است که یک انسان مجاهد در راه دفاع از حق؛ حتی بدیهی‌ترین حقوق حیات را از خود سلب می‌کند و به سختی‌هایی حتی بیشتر از جان دادن راضی می‌شود تا بتواند همچنان از حقیقت دفاع کند؟

و چگونه است که بر خلاف تصور سوپر انقلابی‌ها؛ نصرالله هم حتی گاهی نظری بر خلاف نظر رهبر انقلاب داشته اما به حکم منطق ولایت؛ نظر معظم‌له را پذیرا بوده است.

بایستی از تمام این ساحت‌ها درس گرفت و تاریخ زندگی سیدنصرالله را ورق به ورق خواند.

"آغاز نصرالله" ممکن است... اگر همه ما تصمیم بگیریم او و تاریخش را دقیق بخوانیم و درس بگیریم.

در اینجا و از باب عبرت گرفتن از سیره شهید لازم به ذکر است که در دوران انتخابات سال ۸۴؛ یک نامزد شاخص انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز اشاره کرد که گاهی نظر مخالفی در مقابل مقام معظم رهبری دارد اما فی‌النهایه نظر معظم‌له را می‌پذیرد. این گزاره اعلامی از سوی وی اما مورد حمله شدید منسوبان یک جریان تندروی سیاسی که مدعی ولایت و ارزش‌هاست قرار گرفت...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1645832

2_ asriran.com/004CxG

3_ https://khl.ink/f/57831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    چه جوری می تونن حیوونارو ببرن تو جایی که غذا می خورن یا می خوابن
  • ناشناس IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    1 0
    چقدر کثیف واقعا چندش اوره اونهایی که سگ وحیوانات در خانه نگهداری می‌کنند به انواع بیماری‌ها مبتلا خواهند شد .
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    ..این چه تنطیم خبری هست...عکس تیتر با سرتیتر رو نگاه کن .
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    1 2
    حرف دکتر مومنی درست
  • هاشم IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    1 0
    برای برون رفت از مخمصه کنونی انتخاب مشاوران سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کارآمد نیاز است
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    چرا حیوانات را در مهدهای مخصوص نمی گذارن برای نگهداری 24 ساعته
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    1 0
    متاسفانه بله منطبق بر واقعیت است
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    1 0
    اینم شیوع یه بیماری جدید
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    پولطلا تنها راه بستن دهان غرب گراها در اقتصاد است
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    1 0
    از دست این مردم بی فرهنگ که باعث شیوع انواع و اقسام بیماریها می شوند
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    0 0
    مسخره کردین؟ خاطره کو پس؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس