علی ربیعی

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور پزشکیان درباره واکنش قطعی ایران به کنش احتمالی اسرائیل گفت: این مبارزه آثار تاریخی و ژئوپولیتیکی دارد و به آینده ایران مرتبط است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نتیجه واکنش قطعی ایران به کنش احتمالی اسرائیل چیست؟

همه پیامدهای عملیات "وعده صادق ۳" برای اسرائیل

همه پیامدهای "وعده صادق ۳" برای اسرائیل/ اثبات تخلف مسئولی که از بانک‌ها مالیات نگرفت!

آیا رژیم صهیونیستی به دو عملیات پیروزمند ایران در وعده صادق ۱ و وعده صادق ۲ پاسخ خواهد داد؟

و ایران در مقابل چه واکنشی نشان می‌دهد!؟

این ۲ سؤال که امروز ذهن بسیاری را به خود معطوف و فضای مبهمی را ایجاد کرده است اما هنگامی که با رویکرد تحلیلی و ریاضی نگریسته شود؛ معلومات مهمی را در بازه پاسخ آشکار می‌کند.

معلومات مهمی که البته به بخش‌های مبهم این سؤالات نیز نور می‌تاباند و فضاهای جدیدی را آشکار می‌کند.

*حقیقت این است که اگرچه کنش اسرائیل نسبت به دو عملیات وعده صادق ۱ و ۲ از سوی ایران یک احتمال است اما پاسخ ایران به این احتمال از قطعیت برخوردار است.

این بخش قطعی معادله اما نتایجی قطعی هم به دنبال دارد که اسرائیل نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌اعتنا باشد.

آنچه که در ادامه می‌خوانید، نتایج پاسخ قطعی ایران پس از کنش احتمالی اسرائیل است:

۱_ اصولا اسرائیل نمی‌تواند ضربه خاصی به ایران بزند.

ایرانی‌ها ضرب‌المثل‌های تاریخی جالبی مثل "گرگ باران‌دیده" و "گذشتن آب از سر" دارند که در این روزها خوب به کار می‌آید.

ملت ایران در طول تاریخ خود و خاصّه در ۴۵ سال گذشته با انواع و اقسام حوادث از ترور مسئولان رده یک کشور گرفته تا موشکباران، تخریب زیرساخت‌ها، جنگ، تحریم و... مواجه بوده و آنها را پشت سر گذاشته‌اند.

اسرائیل در پاسخ احتمالی به ایران و یا حتی جنگ با ایران چه چیزی بیشتر از این "آب‌های از سر گذشته" برای ایران خواهد داشت!؟

طبعا هیچ و علت اینکه فضای ارعاب عمومی و مرگ زندگی در سرزمین‌های اشغالی را در ایران و پس از تهدیدات اسرائیل شاهد نبودیم نیز همینست.

ایرانی‌ها پس از تهدیدات اسرائیل و دندان‌نمایی F۳۵ ها و بمب‌های سنگرشکن طی هفته‌های اخیر اما همچنان مشغول گشت و گذار هستند، جشن‌های محلی برگزار شد، تئاترها و کنسرت‌ها و فیلم‌های جدید در حال اکران هستند و رستوران‌ها و مراکز تفرجگاهی ایران همچنان مملو از خانواده‌های ایرانی است. همزمان ساکنان سرزمین‌های اشغالی هر روز چند بار از ترس حملات مقاومت به پناهگاه‌ می‌روند.

اسرائیل در مقابل این حافظه تاریخی و نسلی ایرانی‌ها عملا خلع سلاح شده و بصورت خودکار، تأثیر بخش اعظمی از توان تهاجمی او کاسته شده است.

۲_ وحدت ملی ایران پس از حمله احتمالی اسرائیل؛ بیش از پیش تقویت خواهد شد.

کما اینکه در جریان حملات ایران به اسرائیل و در وعده‌های صادق ۱ و ۲ شاهد بودیم که پیر و جوان ایرانی همدل و یکصدا از این اقدام خوشحال شدند و حمایت کردند.

در صورت کنش احتمالی اسرائیل علیه ایران؛ طبعا این حمایت و شادمانی با حسّ انتقام نیز ممزوج شده و به قدرت انفجاری موشک‌ها در واکنش قطعی ایران خواهد افزود.

۳_ ایران قطعا پاسخ اسرائیل را در سطحی وسیع و دردناک خواهد داد و این اقدام، جایگاه ایران نزد ملت‌های منطقه و آزادیخواهان جهان را بعنوان یک هژمون نوظهور جهانی، بیش از پیش ارتقا خواهد بخشید.

همچنانکه پس از دو عملیات وعده صادق ۱ و وعده صادق ۲ شاهد رفعت این جایگاه بودیم و دیدیم که چطور دوست و دشمن به تمجید و ثنای اقدام شجاعانه و ملی ایران پرداختند.

این اتفاق هرگز مطلوب صهیونیست‌ها نیست و به تضعیف بیشتر آنها در دراز مدت می‌انجامد.

۴_ شاید یکی از سخت‌ترین تبعات حمله به ایران؛ جدای از پاسخ قطعی که حمله کننده بصورت دردناکی دریافت خواهد کرد؛ مبهم بودن پاسخ ایران است.

هیچکس نمی‌داند ایران در "وعده صادق ۳" چه جهنمی به پا خواهد کرد!؟

و این ابهام بزرگ در حالی است که اسرائیل یک رژیم طفیلی، فاقد عمق ارضی، بدون ملت واحد و محاصره شده توسط رزمندگان محور مقاومت است.

به زبان ریاضی باید گفت که "بحران ابهام" برای اسرائیل به توان X خواهد بود و تهدیدی که در وعده صادق ۳ متوجه صهیونیست‌هاست بسیار بیشتر از معادلات معمول است.

۵_ کوچک‌تر شدن قدرت اسرائیل در نبرد با حزب‌الله لبنان یک اثر بدیهی است که پس از وعده صادق ۳ و پاسخ ایران رخ خواهد داد.

اسرائیل در مقابل این اثر بدیهی نیز ناتوان است.

در واقع حتی اگر تحلیلگران صهیونیست معتقد باشند که این اثر روانی خواهد بود و ایران یقینا موشک‌های وعده صادق ۳ را در راستای اهداف حزب‌الله شلیک نخواهد کرد(!) اما باز هم شاهدیم که یک حجم عظیم و متراکم از قدرت روحی به جبهه مقابل صهیونیست‌ها تزریق خواهد شد که به هیچ وجه غیر قابل اعتنا نیست.

قدرت روحی تا آنجا حائز اهمیت است که حتی گاهی می‌تواند با دست خالی بر قدرت اسلحه پیروز شود.

۶_ دقت شود که هرکس به کنش احتمالی اسرائیل علیه ایران بیاندیشد در واقع و به زبان ریاضی مشغول تماشای یک نامساوی است.

یعنی این سکه ۲ رو و این معادله ۲ بخش دارد و روی دیگر کنش احتمالی اسرائیل، واکنش قطعی ایران است.

در این حالت، جایگاه کنشگر اول (یعنی اسرائیل) در صفحه بازی را نباید پس از حرکت اول او (حمله اسرائیل) تعیین کرد بلکه این جایگاه پس از حرکت دوم یا همان پاسخ ایران تعیین می‌شود!

پس از فهم این معادله؛ خوب است بدانیم در فرض اینکه صهیونیست‌ها تا این لحظه از جایگاه خود در صفحه بازی راضی باشند (برایندی از زد و خوردهای پس از ۷ اکتبر تاکنون)؛ اما وعده صادق ۳ و تبعات دردناک آن طبعا و البته قطعا اسرائیل را به موقعیت بازنده خواهد کشاند.

رخدادی که در وعده صادق ۱ و ۲ شاهد تأثیر عمیق آن بودیم و فقط در بعد افکار عمومی دیدیم که غریو شادمانی مردم در غزه، اراضی اشغالی، اردن، یمن، لبنان و عراق هنگام مشاهده غرّش موشک‌های ایران در آسمان منطقه چگونه توانست داغ بازندگی و استیصال را بر پیشانی اسرائیل حک کند.

آیا اسرائیل، خود به دست خود؛ موقعیت پات یا کیش فعلی را به "موقعیت حتمی کیش و مات" تغییر خواهد داد!؟

این سؤالی است که سنجش عقل اسرائیلی‌ها برای جواب آن به انتظار نیاز دارد...

***

ربیعی: مبارزه ما با اسرائیل به آینده ایران مرتبط است

همه پیامدهای "وعده صادق ۳" برای اسرائیل/ اثبات تخلف مسئولی که از بانک‌ها مالیات نگرفت!

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور پزشکیان، به تازگی در سخنانی که جماران آنها را منتشر کرد، رویکرد دولت را حمایت حداکثری از مجموعه نیروهای مسلح خواند و تاکید کرد: دولت و نیروهای مسلح در زمینه مقابله با دشمن و تهدیدات خارجی رویکرد مشترک و یکسانی را در پیش خواهند گرفت.

وی دولت را پیشتاز و پیشگام دفاع از حیثیت و عزت ملی خواند و درباره واکنش ایران در صورت شیطنت احتمالی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: پاسخ ندادن به رژیم صهیونیستی باعث جری شدن این رژیم و گسترده‌تر شدن سیاست‌های ژئوپولیتیکی آن‌ها خواهد شد که در نهایت ایران و مزیت‌های بزرگ ما را محدود خواهد کرد.

ربیعی به ابعاد موقعیت کشورمان در منطقه پرداخت و گفت: اقتدار ایران در منطقه تنها در بُعد نظامی نیست بلکه آینده اقتصاد ایران وابسته به حضور فعال و تاثیرگذار امروز آن در منطقه است تا بتواند جایگاه خودش را تثبیت کند.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: ما تاریخ را می‌دانیم و آگاه هستیم که اگر ضعفی از خودمان نشان دهیم شرایط برای نسل‌های آینده از بین می‌رود. عزت ایران بخاطر بُعد معنویت آن است و این مبارزه آثار تاریخی و ژئوپولیتیکی دارد و به آینده ایران مرتبط است.[۱]

*پاسخ ربیعی درباره واکنش قطعی ایران به کنش احتمالی اسرائیل کاملا مدقّانه و اقناعی بود و باید آرزو کرد که نظیر این قبیل مواضع را در سیاست داخلی هم از ربیعی بشنویم!

در اقتفای این سخنان درست، یک بیان راهبردی ضروریست و آن اینکه انتظار است در هنگامه دندان نشان دادن یک دشمن خارجی؛ تمام مسئولان صدر تا ذیل کشور ضمن تبعیت از سخنان درست و نخبگانی که تأیید رهبر انقلاب را نیز به دنبال دارد؛ در موضع وحدت قرار داشته باشند.

زیرا بدترین رخداد در چنین شرایطی آنست که دشمن دوئیت را در فضای داخلی کشور نظاره کند.

"استقامت" و دعوت به صبر نیز دو گام بعدی هستند که بایستی پس از اتحاد؛ مد نظر مسئولان خرد و کلان کشور باشد.

***

اثبات تخلف مسئولی که از بانک‌ها مالیات نگرفت!

همه پیامدهای "وعده صادق ۳" برای اسرائیل/ اثبات تخلف مسئولی که از بانک‌ها مالیات نگرفت!

محمدرضا رضایی کوچی، ‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شفقنا پیرامون نتایج قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی) به تخلفات برخی بانک‌ها در ندادن تسهیلات اشاره کرده و گفته است: متاسفانه بانک‌ها همراهی با این مسئله نداشتند و تنها بانک مسکن همراهی کوتاهی با این موضوع داشت. اگر همین روال پیش برود، از اجرای این قانون چیزی عاید مردم نخواهد شد مگر اینکه اراده‌ای برای انجام آن وجود داشته باشد.

او افزوده است: طبق قانون اگر بانک‌ها تسهیلات مسکن را پرداخت نکنند، رئیس امور مالیاتی باید برای بانک‌های متخلف، مالیاتی در نظر بگیرد و از نگاه ما رئیس سازمان امور مالیاتی، ترک فعل مرتکب شده است و طبیعی است که بر اساس قانون باید جوابگو باشد.

رضایی همچنین در خصوص تعداد واحدهای ساخته شده در نهضت ملی مسکن گفت: طبق آمارهای وزیر راه -فعلی- حدود ۸۰۰ هزار واحد طی سه سال ساخته شده اما طبق گزارش‌هایی که وزیر قبلی راه و شهرسازی ارائه دادند این آمار حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بوده لذا ۵۰ درصد اختلاف آمار داریم که در این زمینه کمیته‌ای برای شفاف‌سازی تشکیل شده است.[۲]

*مردم و افکار عمومی حتما انتظار دارند که مجلس و سایر نهادهای نظارتی و قضایی با مدیران متخلفی که در جریان ترک فعل‌هایشان موجب اخلال در معیشت و زندگی مردم شده‌اند، برخورد شود.

چه اینکه همه می‌دانیم اگر نهضت ملی مسکن اجرا شده بود؛ در کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها تأثیر بسزایی داشت.

جالب است که شاهدیم سازمان مالیاتی در اخذ مالیات از مردم و کارگران هیچ تخلف یا اهمالی ندارد اما اکنون می‌شنویم که همین سازمان از بانک‌هایی که به دلیل تسهیلات ندادن به مسکن مردم مشمول جریمه مالیاتی بوده‌اند، پولی نستانده است!

در این زمینه حتما بایستی منتظر پاسخگویی مجلس، قوه قضائیه و البته مسئولان دولت سابق باشیم.

گفتنیست، مشرق یکسال قبل در گزارشی با عنوان "گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانک‌های متخلف! " به این قانون‌شکنی آشکار و دولتی اعتراض کرده بود.

ما همچنین تفاوت در آمارهای اعلامی وزیر راه جدید با آنچه وزیر راه سابق تحت عنوان کارنامه در ساخت مسکن ارائه کرده است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بماند که اگرچه همه باید منتظر گزارش‌های نهایی مجلس در این زمینه بمانیم اما به نظر می‌رسد واقعیت‌های پیرامون هم تطابقی با کارنامه اعلامی وزیر سابق ندارد.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1647117

2_ https://fa.shafaqna.com/?p=1900229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    2 0
    ما جنگ طلب نیستیم اما این اسرائیل است که خواهان جنگ واشوب است واما بداند که وعده صادق ۳خیلی ویرانگر خواهد بود .
  • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    0 0
    این جنگ اسرائیل نیست ، جنگ کل نظام سلطه است.اروپا دارد ماهیت خود با همراهی با سلطه را آشکار می‌کند.مجموعه اینها گیر کرده اند.آچمز شده اند.کلید عمر نظام سلطه در دست ایران است.ثابت شد ،در وعده صادق ۲ و ۳ در حوزه نظامی ثابت شد زورشان ب ایران نمی‌رسد.تازه اعلام کردند،چماق بزرگتر هم داریم.اما مسآله مهم افکار عمومی است ک در چرخش عجیب بسمت بیداری است. موقعیتی تاریخی در حال وقوع است.
  • TR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    0 0
    به امید بکار گیری 1000 کلاهک هسته ای در این منطقه و شکست اسراییل
  • navid IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    0 0
    جانم فدای رهبرم
  • شیرازی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    1 0
    درباره کنش احتمالی اسراییل و واکنش قطعی ایران یک نکته مهم که در رسانه به آن پرداخته نمیشه "میزان موفقیت کنش اسراییل" است. هنوز اسراییل از توانمندی و قدرت پدآفند ایران برآورد دقیقی نداره و احتمال شکست حمله کاملا متصور هست. این نکته خودش برای عدم انصراف اسراییل و متحدانش به اندازه کافی اهمیت دارد!!! متاسفانه در رسانه، حتی خود ما هم تسلیم پدافند رو پذیرفتیم!!!
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    1 0
    بانکها ،مالیات ندن دیگه باید کی بده واقعا که🤔🤐

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس