حسینعلی شهریاری

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طبق اسناد بالادستی کشور، سهم پرداختی مردم در هزینه‌های درمان باید ۳۰ درصد باشد، گفت: به اعتقاد ما این میزان هم‌اکنون ۵۰ درصد است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

به وظایفتان عمل کنید

آیت‌الله مکارم و یادآوری منطق اقتصاد به دولت

حل مشکلات اقتصادی در گرو یک اقدام سیاسی/ آیت‌الله مکارم و یادآوری منطق اقتصاد به دولت

آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر کشور و استاندار جدید قم به انتظارات مردم از مسؤولین اشاره و تاکید کرد: باید با تغییر مسئولین، در پیشبرد امور کشور، پیشرفت حاصل شود و مشکلات مادی و معنوی مردم کاهش یابد.

به گزارش جماران، این مرجع تقلید در ادامه به مشکلات اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: مسألۀ تورم و گرانی و افزایش ارز از مشکلات شاخص کشور است که نه تنها کاسته نشده؛ بلکه افزایش هم یافته است.

آیت الله مکارم شیرازی به اجاره بهای سنگین مسکن و مشکلات مستأجران اشاره و بیان داشت: اجاره مسکن به طور بی رویه و بدون قانون بالا می‌رود، البته برخی از مالکان نیز مقصرند ولی دولت هم در این زمینه وظایفی دارد که باید به آن عمل کند.[۱]

*اشاره این مرجع تقلید به حل نشدن مشکل گرانی یکی از تأسف‌های بزرگ است که مسئولان محترم خاصّه در دولت جدید باید برای آن فکر عاجلی بکنند. زیرا دولت حاکم و ناظر مقتدر بازار است و طبق منطق اقتصاد نباید اجازه لجام‌گسیختگی قیمتی و گرانی را بدهد.

بویژه اینکه همه باید بدانیم گرانی فعلی در ایران یک گرانی بیقاعده است که از هیچ فرمول بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند.

به این معنی که با تعمق، درایت، قانونگذاری و اقتدار، به راحتی و فی‌الفور می‌توان این گرانی بیقاعده را زیر ضربه برد و آنرا کاهش داد.

سرریز این گرانی بیقاعده را در مقولات مختلفی از جمله در مسکن و بازار اجاره‌بها نیز می‌شود، دید کما اینکه همگی نیک می‌دانیم نرخ‌های فعلی اجاره مسکن از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند و صرفا نظر موجران محترم است که نرخ اجاره را تعیین می‌سازد.

جالب است بدانیم در این زمینه دستور مشخص رئیس‌جمهور سابق درباره تعیین سقف برای اجاره‌بها نیز وجود دارد اما حتی در دولت سابق هم کسی پیگیر اجرای این دستور نبود.

اجرا نشدن قوانین حوزه مسکن که تأثیر مستقیمی در کاهش قیمت داشتند نیز از دیگر ابهامات این حوزه است.

***

منظور دولت از وفاق چیست؟ وزیر فرهنگ پاسخ داد

حل مشکلات اقتصادی در گرو یک اقدام سیاسی

حل مشکلات اقتصادی در گرو یک اقدام سیاسی/ آیت‌الله مکارم و یادآوری منطق اقتصاد به دولت

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی طی سخنانی در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه دولت چهاردهم با شعار وفاق، همدلی و همگرایی به فکر مردم و حل مطالبات آنان است، گفت: این سخن درستی است که مردم دیگر از هیچ مسئولی جز کارآمدی مطالبه‌ای ندارند؛ بنابراین دوران حاشیه گذشته و باید وارد متن شد.

به گزارش ایبنا، او تصریح می‌کند: وفاق یک مفهوم ساده است که با وفاداری به آرمان‌های ملت و شهدا، عدالت و کارآمدی عجین شده است. وفاق یک تبار دینی و تاریخی دارد و بن‌مایه انقلاب اسلامی است.[۲]

*اسباب مسرّت و خرسندی است که می‌شنویم از میان یاران اصلاح‌طلب پزشکیان و از درون دولت هم تأکید می‌شود که معنای وفاق کارآمدی است.

دقت شود که این یک گزاره ساده و یا یک بگومگوی روزمره در محافل سیاسی نیست بلکه تعیین کننده سیمای کشور طی ۴ سال آینده است و مردم اگر بهبودی در معیشت و اقتصاد خود می‌طلبند حتما بایستی در سمت درست این معادله قرار بگیرند و اقدام سیاسی وفاق را مبتنی بر "کارآمدی" مطالبه کنند.

هم‌اکنون عده کثیری هستند که از بام تا شام در گوش دولت به نجواگری مشغول‌اند و از این می‌گویند که وفاق یعنی رفع حصر، فیلترینگ، حقوق زنان، FATF و...

اینان در معناسازی‌های خود از وفاق نه تنها هیچ اشاره‌ای به لزوم کارآمدی و حل مشکلات اقتصادی مردم نمی‌کنند بلکه حتی رسما از این گفته‌اند که دورنمای حل مشکلات اقتصادی بدون فیلترینگ و فک حصر و تغییر در صدا و سیما و... محقق نخواهد بود! [۳]

مع‌الوصف در مقابل اینان می‌بینیم که عده‌ای از کسان پزشکیان نیز سمت عقلانیت را برگزیده‌اند و منطبق با آنچه پزشکیان وعده داده است تأکید دارند که وفاق یعنی کارآمدی و مابقی حاشیه است.

لذاست که باید موضع صالحی‌امیری را علیرغم برخی حرف‌های عجیب او در گذشته سیاسی‌اش؛ مغتنم دانست و درباره قرین بودن وفاق و کارآمدی گفتمان‌سازی بیشتری انجام داد.

پیش از این رجال دیگری از بین اصلاح‌طلبان از قبیل محمد سلامتی و محمود واعظی نیز تأکید کرده‌اند که اولویت دولت باید اقتصاد باشد و وفاق به معنای کارآمدی است. [۴]

***

عسر و حرج مردم در هزینه‌های درمان

حل مشکلات اقتصادی در گرو یک اقدام سیاسی/ آیت‌الله مکارم و یادآوری منطق اقتصاد به دولت

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اخیرا طی سخنانی در اجلاس بیمه سلامت در مرکز همایش‌های صداوسیما گفته است: سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه‌های سلامت؛ طبق قوانین بالادستی حداکثر ۳۰ درصد است که البته این میزان فقط در دو سال از دولت یازدهم رعایت شد.

به گزارش مشرق، او می‌افزاید: ما اعتقاد داریم که پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های سلامت در حال حاضر بالای ۵۰ درصد است.

شهریاری ادامه داد: در دولت چهاردهم امیدواری ما –برای اجرای قانون- بیشتر شده چون رئیس جمهور از بدنه نظام سلامت هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه جامعه در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد که قوانین باید اصلاح شود، گفت: جمهوری اسلامی می‌تواند در حوزه سلامت شاخص‌های خوبی را به دنیا ارائه دهد و این یک افتخار برای نظام است.

شهریاری تصریح کرده است: حوزه سلامت تنها حوزه‌ای است که حداقل در کمیسیون بهداشت و درمان، نگاه سیاسی به آن نشده و این کمیسیون همواره با وزارت بهداشت در همه دولت‌ها همراهی کرده است.[۵]

*اگرچه هزینه‌های سلامت و درمان در ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار پایین‌تر از روال سایر کشورهای دنیاست و باید به این مسئله به عنوان یک افتخار نگریست لکن همین هزینه پایین هم به دلیل تورم بالا و برخی مشکلات اقتصادی برای خانوارهای ایرانی گران است و باید برای آن فکری کرد.

به این معنی که اکنون که نظام حکومتی کشور توانسته با درایت خود نسبت به پایین آوردن هزینه‌های درمانی نسبت به سایر کشورها اقدام کند اما در عین حال باید تدبیری هم اندیشیده شود تا حتی در همین هزینه پایین نیز اما مردم قادر به پرداخت هزینه‌ها باشند و دچار عسر و حرج نشوند.

توجه دولت در بحث کاهش سهم مردم برای پرداخت هزینه‌های درمان بسیار ضروریست زیرا همه می‌دانیم هم‌اکنون درمان برخی بیماری‌ها از قبیل سرطان یا دندانپزشکی در ایران به حدی بالاست که حتی می‌تواند از قدرت پرداخت بسیاری از شهروندان و خانوارها هم خارج باشد.

لذا برای این معضل حتما بایستی تدبیری فوری اندیشیده شود.

مقام معظم رهبری شاخصی بسیار راهبردی را در این زمینه ترسیم کرده‌اند و آن اینکه افراد درگیر بیماری در ایران نباید به جز رنج بیماری؛ ‌ رنج دیگری (از قبیل پرداخت هزینه‌های درمان) را تحمل کنند.

راهبردی که نیازمند سیاست‌گذاری و توجه مسئولان دولت است.

مجددا تأکید میشود که بایستی نسبتی منطقی بین هزینه‌های پایین درمان در ایران و مشکلات اقتصادی مردم ایجاد کرد تا به فهم دقیقی از وضعیت ایران و دستاوردهای انقلاب اسلامی در این وادی رسید.

هزینه‌ها و کیفیت درمان در ایران به حدی مطلوب است که تبدیل به یک جاذبه جهانی و رونق چشمگیر "گردشگری سلامت" شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی چندی قبل تصریح کرده بود که تنها هزینه جراحی قلب باز در ایران؛ یک دهم کشورهای همسایه است. [۶]

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1647663

2_ ibna.ir/x6sz5

3_ mshrgh.ir/1649865

4_ mshrgh.ir/1652260

5_ mshrgh.ir/1655189

6_ mshrgh.ir/1419626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    0 0
    الان بودجه پنهان دولت را مطالبه کنیم یا نه من نفهمیدم ...
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    0 0
    اگر ترکیه به اتحادیه اروپاه بپیونده با وصیت اردن لبنان و سوریه احیایه کامل امپراطوری رم را خواهیم داشت . البته با حصور امریکا ...بهتره همچین اتفاقی نیفتد ...
  • هادی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    0 0
    باید با تغییر مسئولین، در پیشبرد امور کشور، پیشرفت حاصل شود و مشکلات مادی و معنوی مردم کاهش یابد.!!!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    0 0
    گرانی بی قاعده است؟!!! یعنی فکر می کنید هی الکی پول چاپ کنی گرانی اتفاق نمی افته؟!!!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    0 0
    مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات برخانه های خالی ...
  • AT ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
    0 0
    من حس میکنم به قدری بیسواد و فاسد اقتصادی در گروه های مختلف سیاسی داریم که هیچ کدام جرات رو در رویی با مافیای اقتصادی نمی کنند چون خود هم فاسد هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس