السودانی: متوقف کردن اسرائیل وظیفه همه است/ شورای امنیت در رسیدن به اهدافش ناکام مانده

نخست‌وزیر عراق در سخنانی در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متوقف کردن حملات و تخلفاتی را که توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین و منطقه صورت می‌گیرد، مسئولیت همگان دانست.

به گزارش مشرق، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود اظهار داشت: هفتاد و نهمین دوره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بحبوحه شرایط خطرناکی که منطقه خاورمیانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، برگزار می‌شود و در چنین شرایطی، نظام جهانی بین‌الملل با آزمون دشواری روبروست که موجودیت آن را تهدید می‌کند و آن را از دستیابی به اهداف مورد نظر از جمله حفظ امنیت و ثبات بین‌المللی و حقوق بشر، عاجز ساخته است.

وی گفت: متوقف کردن تجاوزاتی که در فلسطین و منطقه رخ می‌دهد، یک مسئولیت همگانی و در درجه نخست مسئولیت شورای امنیت است که در رسیدن به مهم‌ترین اهداف خود یعنی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناکام مانده است.

السودانی اضافه کرد: در فلسطین اشغالی، امروز با مردمی روبرو هستیم که به دست یک نیروی نظامی اشغالگر هدف حمله قرار می‌گیرند و میلیون‌ها انسان بی‌دفاع را آواره می‌کند و هزاران نفر را به قتل می‌رساند و در حالی که مسئولان این رژیم اشغالگر به طور علنی از گرسنگی و قحطی و کشتار جمعی این ملت و استفاده از سلاح هسته‌ای برای از بین بردن آن‌ها صحبت می‌کنند، هیچ اعتراض و اقدام بازدارنده‌ای صورت نمی‌گیرد و جامعه بین‌المللی یا هیچ یک از اعضای آن به مسئولیت خود برای حمایت از آنها مطابق با قوانین بین‌المللی پایبندی نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: ملت فلسطین با وجود عجز و ناتوانی شرم‌آور جهان، از حق زندگی شرافتمندانه به مانند سایر مردم دیگر کشورها محروم هستند و همین موضوع باعث شده است جنایتکاران با حمایت‌های آنها و اطمینان از اینکه از مجازات مصون هستند، به گسترش درگیری‌ها و حمله به دیگران ادامه دهند.

السودانی با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان نیز افزود: رژیم اشغالگر، در ادامه پیشبرد اقدامات افراط گرایانه خود، از قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت به عنوان بهانه‌ای برای تجاوز به لبنان سوء استفاده می‌کند و برخی از بندهای این قطعنامه را به شکل گزینشی انتخاب می‌کند در حالیکه دیگر قطعنامه‌های متعدد و اصول روشن قوانین بین‌المللی صادره توسط شورای امنیت را نادیده می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۲۵۲ و ۲۶۵ و۲۹۷ این شورا اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد: تحرکات اخیر رژیم اشغالگر با هدف تهدید ثبات کشورهای منطقه و شعله ور کردن یک جنگ گسترده منطقه‌ای صورت می‌گیرد و عراق به عنوان یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد امیدوار است که این نهاد به اهدافی که برای آن تاسیس شده است از جمله استقرار و حفظ صلح و امنیت جامه عمل بپوشاند و جهان را از خطرات جنگ‌ها و مصیبت‌هایی که تاریخ بارها چشیده است، به دور نگه دارد. پس اجازه بدهید ما ناامیدی خود را از ناکامی شورای امنیت و نظام بین‌المللی در انجام وظایف خود ابراز کنیم.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از ظهر سه‌شنبه رسما در نیویورک آغاز بکار کرد و با حضور سران جهان در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس