ناتو نگران ساخت هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد در چین

یک نشریه غربی در مطلبی از نگرانی بالای ائتلاف نظامی ناتو درباره ساخت هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد در چین و عواقب آن برای جنگ اوکراین خبر داد.

به گزارش مشرق، "ان تی وی" آلمان در مطلبی نوشت: ناتو به شدت نگران ساخت هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد در چین است.

به این ترتیب ساخت احتمالی پهپادهای دوربرد در چین برای جنگ روسیه علیه اوکراین، نگرانی زیادی بین اعضای ناتو ایجاد کرده است. ایالات متحده آمریکا پکن را متهم می کند که به اندازه کافی برای مبارزه با "این گونه فعالیت ها" عمل نمی‌کند. واشنگتن در حال بررسی عواقب این مسئله برای شرکت های درگیر است.

در ادامه این مطلب آمده است: ایالات متحده آمریکا و ناتو به شدت نگران گزارشی هستند مبنی بر این که روسیه مخفیانه برنامه تسلیحات هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد را در چین دنبال می کند. بر این اساس، شرکت IEMZ Kupol که زیرمجموعه شرکت تسلیحاتی روسی Almas-Antej است، یک پهپاد Garpija-۳ را در چین با کمک متخصصان چینی توسعه و آزمایش کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفته است: هیچ نشانه ای مبنی بر آگاهی دولت چین از این رویدادها وجود ندارد. وی در عین حال تاکید کرد که چین مسئول اطمینان از عدم ارائه کمک های مرگبار به روسیه توسط شرکت هایش است.

وی تاکید کرد که آشکار است است که تلاش های پکن برای جلوگیری از چنین فعالیت هایی کافی نبوده و ایالات متحده آمریکا ممکن است علیه شرکت های چینی درگیر اقدام کند. سخنگوی ناتو نیز با ابراز نگرانی گفت: این گزارش ها بسیار نگران کننده است و متحدان در حال رایزنی در این زمینه هستند.

وزارت خارجه چین اطلاع از چنین پروژه پهپادی را تکذیب کرد و به کنترل شدید صادرات پهپادها اشاره کرد. به گزارش رویترز، حداقل هفت پهپاد Garpija-۳ برای اهداف آزمایشی به روسیه تحویل داده شده است. طبق گزارش ها، این مدل دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر و بار ۵۰ کیلوگرمی است.

از زمان جنگ روسیه علیه اوکراین، چین بارها خود را به عنوان یک میانجی بی طرف معرفی کرده است. موسسه مطالعات جنگ (ISW) ادعا کرده است: گزارش‌های افزایش همکاری‌های نظامی بین روسیه و جمهوری خلق چین و همچنین حمایت‌های دیگر از تلاش‌های جنگی روسیه این ادعا را تضعیف می‌کند.

این موسسه در این باره ابراز داشت: همکاری بین روسیه و چین می‌تواند با هدف مقابله با سیستم‌های ضدهوایی تولیدکنندگان غربی که در اوکراین و جاهای دیگر استفاده می‌شوند و کاهش نفوذ نظامی غرب در سراسر جهان باشد.

غرب مدت‌هاست که چین را به استفاده از قطعات زیادی از این کشور در تسلیحات روسی متهم کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    2 0
    آمریکا و ناتو به ابرقدرت در ژانر کمدی تبدیل شده اند.
  • US ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    1 0
    چین نه ایران نه روسیه پول زیاد تسلیحات پیشرفت و کارخانه های و نیروی انسانی بی شمار
  • ایرانی عصبانی AU ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    0 0
    ما هم یک/یا دو مدل هواپیما که در جریان پژوهشهای تحقیقی و سازندگی جنگنده نظامی ساخته شده , داریم که انطور که بنظر میرسد سرانجام دارد تبدیل به جنگنده/پهباد بدون سر نشین میشود. بهر صورت اگر هم منظور ان نبود در نهایت بنظر میرسد محصول کناری ان پروژه ما را در صف اول تحولی نظامی جدیدی قرار داده که بعد دیگری به نیروی رزمندگی ایران اضافه میکند.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    0 0
    2 هزار کیلومتر و حمل بار 50 کیلو ؟!!! این شوخیه ، آخه 50 کیلو که ارزشی نداره براش چنین پهپادی رو توسعه بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس