image.png

شهادت سید حسن نصرالله، حزب الله لبنان را با وضعیت جدیدی رو برو کرده است، اما این حزب‌ با ساختار منسجم از حذف رهبران سیاسی و میدانی خود تأثیر نمی‌پذیرد و شرایط سخت‌تر از این را پشت سر گذاشته است.

سرویس جهان مشرق - دکتر محمد المشیخی استاد دانشگاه سلطان قابوس عمان در مقاله‌ای درباره شهادت سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان و تاثیر آن بر آینده حزب الله و مقاومت در لبنان نوشت: پس از شکست‌ها و ناکامی‌های فراوان رژیم‌های عرب طی چندین دهه، و شکست ارتش‌های آن‌ها در برابر باندهای صهیونیستی که استعمارگران آنها را در فلسطین یا همان قلب جهان عرب کاشتند، ستاره‌ای به نام حزب الله لبنان در سال 1982 به عنوان یک سازمان مقاومت در افق ظاهر شد که با قدرت و اراده شکست ناپذیر افسانه ای خود در برابر ابرقدرت های حامی اسرائیل، جهان را خیره کرد.

موفقیت‌های این حزب در جنوب لبنان ادامه یافت و توانست اسرائیل را در همه رویارویی‌هایش شکست دهد، اما حملات و ضربات اسرائیل در ماه گذشته به ساختار حزب و رهبری ارشد آن، سوال‌های مهمی را مطرح می کند.

28 سپتامبر گذشته برای همه امت اسلامی که از غزه و فلسطین حمایت می کنند، روز سیاه و غم انگیزی بود. مردم فلسطین و حامیان آن‌ها در تاریک ترین و سخت ترین شرایط تاریخ، در شرایطی که دولت های عربی بی شرمانه وظایف خود را در قبال کودکان و زنان غزه کنار گذاشتند و آن رژیم ها به نسل کشی مردم فلسطین و به نسل کشی پشت کردند، شاهد، شهادت حامی آرمان فلسطین سید حسن نصرالله بودیم.

جهان از توانایی ارتش اسرائیل برای چند هفته متوالی برای نفوذ به سیستم فرماندهی و ارتباطات حزب الله متحیر شد. صهیونیست‌ها توانستند ردیف اول فرماندهان میدانی این حزب را که از نظر نظم و برنامه ریزی مناسب و همچنین اقدامات پیشگیرانه یکی از بهترین سازمان های جهان توصیف می شود را ترور کنند.

اما اشتباه مهلک، ادامه استفاده از حومه جنوبی به عنوان محلی برای جلسات، علیرغم خطر آن مکان و حضور جاسوسانی بود که تحرکات رهبران حزب را به رژیم صهیونیستی منفور در زمان واقعی منتقل می کردند.

دومین اشتباه مهلک، پاسخ حزب به حملاتی است که معاون رئیس جنبش حماس، مجاهد صالح العاروری را هدف قرار داد و همچنین ترورهایی که فواد شکر و ابراهیم عقیل را هدف قرار دادند. این پاسخ‌های تلافی‌جویانه ضعیف بود، که اسرائیل را تشویق کرد تا رهبری ارشد را با وزنه سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب، هدف قرار دهد.

سومین اشتباه مهلک، موفقیت موساد در به دام انداختن پیجرهای با هدف قرار دادن بسیاری از رهبران و اعضای حزب بود. در عوض، روز بعد، عملیات دیگری انجام شد که شامل تله انفجاری دستگاه های ارتباطی بی سیم در طول فرآیند ساخت بدون اینکه هیچ یک از مقامات حزب متوجه این موضوع شوند، یا حداقل بلافاصله آنها را از سیستم ارتباطی حزب خارج کردند.

امیدواری ملت‌های عرب از آغاز این بود که نقش مقاومت اسلامی در لبنان فراتر از حمایت و هدف قرار دادن پایگاه های نظامی اسرائیل باشد، بلکه حداقل به مستعمرات نزدیک مرز حمله کند، اما در نهایت اسرائیل با هدف قرار دادن حومه جنوبی و شهرهای مختلف لبنان و تخریب ساختمان ها روی سر غیرنظامیان بی گناه از تمام خطوط قرمز عبور کرد.

با این وجود، حزب الله اولین طرفی بود که دو بار ارتش اسرائیل را شکست داد، اولین بار در بهار 2000. مجاهدان مقاومت لبنان پس از سال‌ها جهاد موفق شدند صهیونیست ها را مجبور به فرار کنند. من از جمله گروه رسانه ای بودم که از دروازه فاطمه مشرف به الجلیل در شمال فلسطین اشغالی دیدن کنم، در آنجا شاهد بودم که نظامیانی که از ترس در برج ها می لرزیدند، در حالی که قهرمانان مقاومت اسلامی لبنان در حالی که لباس ورزشی بر تن داشتند، می خندیدند.

سفر من از بیروت از طریق صیدا بود، از میان کوه‌ها و دره‌ها می‌گذشت، در ابتدا به زندان خیام رسیدم که تبدیل به موزه‌ای شد که صحنه‌های جهاد، رنج زندانیان و شکنجه‌هایی را که سال‌ها ادامه داشت، شبیه‌سازی می‌کرد خلاصه ای از عملیات استشهادی مردان مقاومت در پایگاه ها و پادگان های اشغالگران صهیونیست در جنوب لبنان در جریان اشغال سرزمین های لبنان. این عقب نشینی را تسریع کرد، که برای اولین بار در تاریخ عرب‌ها با ارتش اسرائیل با پیروزی بزرگی همراه شد، در حالی که دومین پیروزی برای حزب الله در ژوئن 2006 به دست آمد، زیرا این حزب توانست ارتش اسرائیل را شکست دهد. نظامیانش را اسیر کرد و برای دومین بار مجبور به عقب نشینی به مرزهای بین المللی شد.

این بار هم حمله اسرائیل به جنوب لبنان که به علت حمایت مقاومت لبنان از غزه به یاری خداوند به سومین پیروزی حزب الله منجر خواهد شد. آنچه رزمندگان حزب‌الله را متمایز می‌کند، عشق به شهادت در راه خداست، در مقابل صهیونیست‌ها، دوست دارند فقط زنده بمانند.

باید تاکید کنم که پیروزی قاطع حماس در هفتم اکتبر با همه معیارها، استثنایی بود، پایه‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد و منجر به مهاجرت معکوس بیش از چهارصد هزار اسرائیلی به خارج از فلسطین اشغالی شد و اسطوره ارتش به اصطلاح شکست ناپذیر را از بین برد.

در خاتمه، حزب‌الله سازمانی بر پایه ارزش های اسلامی است که و از غیبت رهبران سیاسی و حتی میدانی تأثیر نمی‌پذیرد. این روزها با هدف قرار دادن تل آویو با موشک های بالستیک که باعث شد بیش از یک میلیون اسرائیلی به پناهگاه های زیرزمینی نیاز داشته باشند، روحیه خود را دوباره به دست آورده است. تهاجم نظامی ارتش اسرائیل را دفع کرده و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نظامیان اشغالگر، در زمان نوشتن این سطور همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علام IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
    0 0
    لعنت بر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس