به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

عملیات طوفان‌الاقصی بزرگترین شکست اطلاعاتی-نظامی رژیم از زمان تاسیس آن بوده و مهم‌ترین پیامد آن بیش از هر جا در حوزه سیاسی و امنیتی قابل رهگیری است. برخی از مهم‌ترین پیامدهای سیاسی و امنیتی طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی را می‌توان به شرح ذیل دانست:

شکست روایت تحریف شده رژیم نزد افکار عمومی غرب

کلان‌روایت مظلوم‌نمایانه و متمدن رژیم در یکسال گذشته فروپاشیده و بخش قابل توجهی از افکار عمومی غرب از میزان خونریزی رژیم در قبال غیرنظامیان فلسطینی شگفت‌زده شده‌اند. نتایج آخرین نظرسنجی گالوپ درباره نگرش مثبت جوانان آمریکایی به فلسطین، فراگیر شدن ترند اینستاگرامی «All Eyes on Rafah» میان ۴۶ میلیون کاربر در سراسر دنیا، موضع‌گیری سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی علیه رژیم و فشار مضاعف بر دولت‌ها برای قطع روابط با آن را می‌توان نمود همین تغییر افکار عمومی دانست.

به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین

در سایه عملیات طوفان الاقصی و وقایع پس از آن، بسیاری از کشورهای اروپایی پس از ۷۰ سال انکار واقعیت، به فکر به رسمیت شناختن فلسطین افتادند که از جمله آن‌ها می‌توان به اسپانیا، نروژ و ایرلند اشاره کرد. علاوه بر این، تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص ضرورت پایان اشغالگری رژیم با ۱۲۴ رای موافق را می‌توان نمودی دیگر از این مسئله دانست.

توقف عادی‌سازی و روندهای خزنده تثبیت موقعیت رژیم

در حالی که پیشتر روند عادی‌سازی روابط میان اعراب و رژیم -ازجمله عربستان- با به حاشیه راندن مسئله فلسطین در حال پیشرفت بود، طوفان الاقصی آن را از حاشیه به متن بازگرداند. به‌اتکای این حرکت بود که بن سلمان، مذاکرات عادی‌سازی را برای مدت نامعلومی متوقف و هرگونه توافق احتمالی را مشروط به ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و غزه به پایتختی بیت‌المقدس شرقی دانست.

علاوه براین، در آمریکای لاتین نیز واکنش تندی نسبت به رژیم نشان داده شد. کشورهای کلمبیا، بولیوی و بلیز روابط سیاسی خود را به طور کامل قطع نموده و کشورهای دیگری مثل شیلی و هندوراس، سفرای خود را به نشانه اعتراض از اسرائیل فراخواندند.

اثبات حذف‌ناپذیری مقاومت در غزه و منطقه

علیرغم جنایات گسترده و ضربه‌هایی نظیر ترور اسماعیل هنیه و شهید نصرالله، انفجار پیجرها و حمله به لبنان، رژیم دستاورد قانع‌کننده‌ای در حذف حماس از غزه و حزب الله از لبنان نداشته است. همچنین محبوبیت این گروه‌ها نزد مردم افزایش یافته و حملات مقاومت نیز از همه جهات ادامه دارد.

اثبات ناتوانی رژیم در دفاع مستقل

پیش از طوفان‌الاقصی، رژیم مدعی دسترسی به تسلیحات پیشرفته و توانایی دفاعی خودبنیاد بود. با این وجود، عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ و ناگزیری آمریکا و سایر بازیگران غربی برای مشارکت در رهگیری موشک‌ها و پهپادها، این محدودیت رژیم را به شکلی آشکار بازتاب داد.

قطبی شدگی افراطی و فقدان احساس امنیت

نقش امنیت در تداوم حیات رژیم بسیار حیاتی است به طوری که بدون ایجاد آن عملا ساکنان سرزمین‌های اشغالی امکان زندگی روزمره نخواهند داشت. بر اساس یک نظرسنجی ۶۱% شهرک‌نشینان صهیونیست احساس امنیت نمی‌کنند. ۸۶% آمادگی زندگی در شهرک‌های اطراف نوار غزه پس از جنگ را ندارند.

اعتماد ۴۱% نیز به ارتش آسیب دیده است. دست آخر، ۳۵% معتقدند که اسرائیل در جنگ با حماس شکست خورده است. فضای داخلی بر سر نحوه مدیریت جنگ و موضوع اسرا پر تنش و به‌شدت قطبی شده است و بخش‌هایی از ساکنان فلسطین اشغالی، سرسختانه با حضور نتانیاهو در راس دولت مخالفند.

هدف‌گیری مقرهای سری اطلاعاتی

هدف قرارگرفتن مکرر مقرهای سری-اطلاعاتی رژیم پس از طوفان الاقصی از جمله دیگر دستاوردهای ۷ اکتبر بود. شکست و ناتوانی رژیم در تشخیص عملیات وعده صادق ۱، منجر به استعفای رئیس سازمان آمان (امنیت و اطلاعات ارتش صهیونیستی) گردید. حزب الله لبنان در عملیات اربعین خود مقر موساد و یگان ۸۲۰۰ ارتش رژیم را هدف قرار داد و پس از آن، در عملیات وعده صادق ۲ نیز علاوه بر پایگاه‌های نظامی، مقر موساد توسط ایران مورد حمله واقع شد.‌

جمع‌بندی

طوفان الاقصی علاوه بر متزلزل ساختن بنیان‌های امنیت داخلی و ایجاد بی‌اعتمادی علیه دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، منجر به از هم پاشیدن مهم‌ترین پروژه‌های سیاسی و امنیتی این رژیم همچون عادی‌سازی روابط با اعراب و تثبیت کلان روایت تحریف شده از موضوع فلسطین گردیده است.

از این منظر، فارغ از جنگ در چند جبهه مختلف، رژیم صهیونیستی را باید در میانه یک بحران جدی در سطوح درونی و بیرونی بر شمرد که با تداوم رفتار جنون آمیز کنونی، بیشتر و عمیق‌تر خواهد شد. رفتاری که هرچه بیشتر منجر به فروپاشیدن انگاره شکست‌ناپذیری رژیم‌ می‌شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۰
    0 0
    جالبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس