صربستان: عضویت در بریکس را به جای عضویت در اتحادیه اروپا در نظر داریم

معاون نخست وزیر صربستان تاکید کرد عضویت کشورش در گروه بریکس به عنوان جایگزینی برای عضویت در اتحادیه اروپا مطرح است.

به گزارش مشرق، «آلکساندر وولین»، معاون نخست وزیر صربستان در یک مصاحبه گفت کشورش عضویت در «بریکس» را به عنوان جایگزین واقعی برای عضویت در اتحادیه اروپا در نظر می‌گیرد.

او که با روزنامه آلمانی «برلینر زایتونگ» پیش از برگزاری اجلاس ۱۴ اکتبر «اتحادیه اروپا-غرب بالکان» در برلین مصاحبه کرد گفت:‌ «صربستان طبیعتا در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه حاضر خواهد بود.»

او تاکید کرد: «این غیرمسئولانه است که ما همه فرصت‌ها از جمله عضویت در بریکس را در نظر نگیریم. اگر بریکس برای کشورهای دیگر همچون امارات متحده عربی، عربستان یا ترکیه جذابیت دارد پس چرا برای صربستان جذابیت نداشته باشد؟ تردیدی نیست که بریکس تبدیل به یک جایگزین واقعی برای اتحادیه اروپا شده است.»

این مقام بلندپایه صربستانی در پاسخ به این پرسش که آیا آینده متعلق به غرب است یا کشورهای دیگر پاسخ داد: «آینده در ارزش‌های کل بشریت صرف نظر از غرب و شرق جغرافیایی قرار دارد.»

او ادامه داد: «ما صرب‌ها معتقد به خداوند، ملت، ارزش‌های سنتی و خانواده هستیم. مردم سراسر جهان نیز به اینها معتقد هستند.»

سازمان اقتصادی بریکس نخستین بار در سال ۲۰۰۶ با گردهمایی چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد و در سال ۲۰۱۱ آفریقای جنوبی نیز به آن پیوست و تعداد اعضایش را به پنج کشور رساند.

از اول ژانویه ۲۰۲۴ تعداد اعضای بریکس با پیوستن پنج عضو جدید شامل مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان و اتیوپی به ۱۰ کشور رسید.

همچنین از ابتدای ۲۰۲۴ روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را در دست گرفت و قرار است ماه جاری میلادی در روزهای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر از اجلاس سران این سازمان در شهر کازان میزبانی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس