کد خبر 1652759
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸
یونیفل

در حالی که رژیم صهیونیستی در حملاتش به لبنان، نیروهای موقت سازمان ملل در جنوب لبنان را هم هدف قرار می‌دهد، شورای امنیت همچنان سکوت کرده و به نظاره نشسته است.

به گزارش مشرق، بازتاب تجاوز رژیم صهیونیستی علیه نیروهای موقت سازمان ملل (یونیفل) که نزدیک به ۱۰ هزار نیرو در جنوب لبنان دارد، در محافل بین‌المللی طنین انداز شده و کشورهای شرکت کننده در یونیفل از تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند.

الخلیج آنلاین نوشته است: با وجودی که بسیاری از کشورهای عربی و غربی حمله اسرائیل به یونیفل را محکوم کرده‌اند اما ترس از آمریکا کافی است که این موضع‌گیری‌ها بدون عمل باقی بماند چرا که واشنگتن همواره از متحدش در تمامی جنایاتش حمایت کرده است و جهان هم به این کار عادت دارد.

با توجه به این موضوع، این پرسش‌های معمول مطرح می‌شود که جامعه بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل که قرار است از نیروهایش محافظت کنند، کجا هستند؟ شورای امنیت سازمان ملل در مورد جسارت اسرائیل در نادیده گرفتن قطعنامه‌هایش کجاست؟

حملات رژیم صهیونیستی

همزمان با تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی به لبنان از سپتامبر گذشته، یونیفل در بیانیه‌ای (۱۰ اکتبر) اعلام کرد «یک تانک مرکاوا متعلق به ارتش اسرائیل به یک برج مراقبت در مقر یونیفل در الناقوره تیراندازی کرد که مستقیماً به آن اصابت کرد و دو سرباز با ملیت اندونزیایی زخمی شدند.»

در این بیانیه آمده است: سربازان اسرائیلی عامدانه به یک پایگاه دیگر یونیفل در رأس الناقوره تیراندازی کردند که به ورودی ایست بازرسی جایی که در آن نیروهای یونیفل پناه گرفته بودند، اصابت کرد و به خودروها و سیستم اطلاعاتی آسیب رساند.

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی این دو حمله را توجیه می‌کند و می‌گوید پیش از تیراندازی به نزدیک پایگاه نیروهای یونیفل از آنها خواسته در مناطق امن بمانند.

یونیفل زیر آتش؛ شورای امنیت در حال تماشا!

چهار کشور یعنی فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند که در نیروهای یونیفل مشارکت دارند، حملات رژیم صهیونیستی را محکوم و خواستار برگزاری نشستی مجازی در هفته آینده شدند.

این جدی‌ترین حادثه گزارش شده توسط یونیفل با توجه به تشدید تنش بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله است که رژیم صهیونیستی چندین سایت را در لبنان هدف حملات هوایی خود قرار داده و در شهرهای مرزی اقدام به انجام عملیات زمینی «محدود» کرده است.

نتانیاهو و میقاتی

با تشدید محکومیت این تجاوزات به یونیفل، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر ۱۳ اکتبر خواهان خروج فوری نیروهای یونیفل از جنوب لبنان شد. او در سخنرانی تلویزیونی خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفت: وقتش رسیده که یونیفل را از پایگاه‌های حزب‌الله و مناطق جنگی خارج کنید تا به خطر نیفتند.

نتانیاهو مدعی شد ارتش رژیم صهیونیستی بارها خواستار خروج این نیروها شده و آنها را متهم کرده که «سپر انسانی» برای حفاظت از نظامیان حزب‌الله بوده‌اند.

اما «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان درخواست نتانیاهو را رد کرده و گفت لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ و مأموریت یونیفل متعهد است و از جامعه جهانی می‌خواهد موضع قاطعی در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان بگیرد. درخواست نتانیاهو برای دور کردن یونیفل، «فصل جدیدی در رویکرد اسرائیل در عدم رعایت مشروعیت بین‌المللی است».

عجز شورای امنیت

در مورد موضع شورای امنیت در قبال تجاوز رژیم اشغالگر به نیروهای یونیفل، «مخلد حازم» کارشناس و تحلیلگر حوزه امنیت و سیاست گفت، شورای امنیت در برابر بسیاری از قطعنامه‌هایی که تصویب کرده، مخصوصا قطعنامه‌های مربوط به آمریکا یا رژیم صهیونیستی یا هر قطعنامه دیگری که روی استکبار جهانی تأثیر بگذارد، عاجز مانده است.

وی معتقد است رژیم صهیونیستی امروز «در حمله به نیروهای یونیفل که وابسته به شورای امنیت و بسیاری از کشورها هستند، خیلی چیزها را بهانه می‌کند و این عناوین (همچون یونیفل، وابسته به شورای امنیت و...) را به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است وضعیت جنگی است و در جنگ ناخواسته خسارت پیش می‌آید. اما اینها از پستی رژیم اشغالگر است.»

یونیفل زیر آتش؛ شورای امنیت در حال تماشا!

حازم در گفتگو با سایت خبری الخلیج آنلاین گفت: شورای امنیت این توانایی را ندارد که طرف نظامی اسرائیل را از کاری که امروز انجام می‌دهد باز دارد، مثل قطعنامه شورای امنیت درباره غزه یا رای مجمع عمومی سازمان ملل در مورد غزه که هیچ کدام اجرایی نشدند.

وی افزود: اسرائیل بر این باور است که توانایی‌های شورای امنیت را کنترل می‌کند و از این رو آمریکا با هیچ تصمیمی که اسرائیل اتخاذ کند مخالفت نخواهد کرد، به ویژه اینکه تصمیماتش را کنترل می‌کند. در نهایت این طرح‌های جدید اسرائیل، آمریکا و کشورهای غربی است که در سایه ضعف کشورهای دیگر که قادر نیستند در برابر این طرح‌ها بایستند، اجرایی خواهند شد.

پیشتر نیروهای یونیفل اوایل ماه اکتبر تأیید کردند که نیروهایش با وجود دریافت درخواست رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن برخی از این نیروها، همچنان در پایگاه‌های خود هستند.

یونیفل خواهان توقف تشدید رژیم صهیونیستی علیه لبنان شد که از ۲۳ سپتامبر شروع شده است و بر اثر آن صدها لبنانی زخمی و بیش از ۱.۲ میلیون لبنانی آواره شده‌اند.

یونیفل که بعد از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ در مرز لبنان و فلسطین اشغالی مستقر شده‌اند در چند روز اخیر مورد حمله ماشین جنگی رژیم صهیونیستی قرار گرفته که علاوه بر کشتار ساکنان بیروت و روستاهای همجوار، مقرهای آن‌ها را تخریب کرده و تاکنون چند نفر از صلحبانان را مجروح کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس