سلمان رضوی

سلمان رضوی: اسرائیل در یک سال اخیر با خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی، گردشگری، افزایش شدید هزینه‌های نظامی، عمیق‌تر شدن شکاف‌های داخلی و ریزش شدید حامیان خود در غرب مواجه شده است.

به گزارش مشرق، سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین در نشست علمی برخط «دستاوردهای محور مقاومت در سالگرد طوفان‌الاقصی» که روز گذشته،‌ ۲۳ مهرماه به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در طول این یک سال علاوه بر کشورهای فلسطین، لبنان و سوریه، ایران نیز خسارت‌هایی مثل شهادت اسماعیل هنیه در داخل خاک خود و حمله متقابل رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه در اثر حمله کشورمان به این رژیم متحمل شد.

وی افزود: یمن هم جدا از حملات مکرر آمریکا و انگلیس، با دو حمله جدی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه شد. به‌طور خلاصه، جبهه مقاومت در یک سال گذشته هزینه‌های زیادی صرف کرده است. هزینه دیگری که ایران پرداخت کرده، به افزایش ترورها در مناطق شرقی از جمله سیستان و بلوچستان برمی‌گردد و شاهد حملات گروهک تروریستی جیش‌العدل یا در حقیقت جیش‌الظلم هستیم که اخیراً افزایش یافته است و تعدادی از نیروهای امنیتی و انتظامی کشور را به شهادت رساندند.

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: شاهد آوارگی حدود یک میلیون شیعه لبنانی در جنوب این کشور و جنوب بیروت، یعنی ناحیه ضاحیه ناشی از حمله صهیونیست‌ها، آوارگی مکرر ساکنان نوار غزه، از بین رفتن چند صد خانواده در این منطقه و ناپدیدشدن آن‌ها و محرومیت حدود ۸۰۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل در نوار غزه در یک سال گذشته هستیم. این نمایی کلی از مجموع خسارت‌هایی است که متحمل شده‌ایم؛ ولی دستاوردهای جبهه مقاومت در این زمینه چه بوده و چه هزینه‌هایی برای رژیم صهیونیستی داشته است؟

هزینه‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی

وی گفت: در سطح داخلی رژیم صهیونیستی، شاهد پیامدهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی هستیم و سپس به سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌رسیم. در سطح منطقه‌ای، خسارت‌های اقتصادی به رژیم صهیونیستی وارد شده که عبارتند از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم که شبکه ۱۲ اسرائیل منتشر کرده و خسارت ۶۶ میلیارد دلاری که از سوی بانک مرکزی اسرائیل اعلام شده است. این اختلاف ناشی از نادیده‌گرفتن خسارت‌های غیرمستقیم و پیامدهای بعدی است.

رضوی به تعطیل‌شدن بندر ایلات در اسرائیل اشاره کرد و افزود: از جمله پیامدهای این جنگ، تعطیلی تقریباً کامل صنعت گردشگری رژیم صهیونیستی است که یکی از مهم‌ترین منابع درآمد آن به‌شمار می‌رود؛ همچنین تعطیل‌شدن بندر ایلات که در کنار خلیج عقبه در اتصال به دریای سرخ قرار دارد. این دریا به تنگه باب‌المندب منتهی می‌شود که در اختیار یمن است و در نهایت به اقیانوس هند منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: عمده ارتباطات اسرائیل به‌وسیله این مسیر در جریان بود؛ این بندر در یک سال گذشته در اثر تهدیدهای انصارالله یمن در حمایت از غزه تعطیل شد و در این مدت اسرائیل عملاً نتوانست از آن استفاده کند. مجموعه ورودی‌های رژیم صهیونیستی کل آفریقا را دور می‌زند، از جبل‌الطارق وارد دریای مدیترانه و به بندر حیفا و دیگر بنادر وارد می‌شود.

این کارشناس مسائل فلسطین به افزایش شدید هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: هزینه موشک‌هایی که از فلسطین و لبنان شلیک می‌شوند، حدود هزار تا دو هزار دلار است. گران‌ترین موشک‌هایی که شلیک شد، موشک‌های بالستیک ایران بود که در نهایت ۲۰۰ هزار دلار هزینه داشت. متوسط پرتاب‌هایی که از سوی حزب‌الله شلیک می‌شود، حدود سه هزار دلار است؛ ولی هر کدام از موشک‌هایی که از سوی مقابل شلیک می‌شود، حدود ۵۰ هزار دلار هزینه دارد.

اسرائیل نیروی غیرنظامی ندارد

وی بیان کرد: از دیگر هزینه‌های رژیم صهیونیستی، هزینه نیروهای ذخیره است. در اسرائیل تقریباً نیروی غیرنظامی وجود ندارد؛ زیرا زنان دو سال و مردان سه سال باید خدمت سربازی بگذرانند. بعد از دوره سربازی نیز تا حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی، هر سال یک یا چند هفته باید تجدید دوره شوند تا آمادگی خود را برای دوران نبرد حفظ کنند. در جنگ غزه تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره به‌کار گرفته شده‌اند که شغل اصلی خود را کنار گذاشته‌اند و حقوق بیشتری غیر از شغل اصلی‌شان دریافت می‌کنند؛ در نتیجه صنعت یا اداره‌ای که در آن مشغول کار بودند نیز با مشکل مواجه می‌شود.

رضوی توضیح داد: تعطیل‌شدن موقت فرودگاه بن گوریون، بندر اشدود نزدیک نوار غزه، افزایش هزینه‌های حفاظتی از سکوهای گازی اطراف حیفا، تعلیق پروازهای اروپایی‌ها به‌دلیل ناامنی سرزمین‌های اشغالی و هزینه ۷۰ میلیارد دلاری پرونده‌های اسرائیلی‌ها برای دریافت غرامت، از دیگر هزینه‌های ناشی از جنگ برای رژیم صهیونیستی است. در مجموع، چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه جنگ برای اسرائیل برآورد شده که البته آمریکا به آن کمک می‌کند. این کشور کمک اعتباری به اسرائیل دارد، به این معنا که رژیم صهیونیستی می‌تواند حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار از آمریکا سلاح دریافت کند؛ ولی کمک نقدی و مالی وجود ندارد.

عمیق‌ترشدن شکاف‌ها در جامعه اسرائیل

وی در خصوص خسارت‌های سیاسی و اجتماعی واردشده به رژیم صهیونیستی ناشی از جنگ غزه اظهار کرد: جامعه رژیم صهیونیستی ۷۲ ملتی و شکاف در این جامعه امری طبیعی است؛ تلاش این رژیم از ابتدای شکل‌گیری کاهش و حذف این شکاف بود. دو میلیون فلسطینی با هفت میلیون یهودی، در مجموع ۹ میلیون نفری هستند که در اراضی اشغالی ۱۹۴۸، غیر از کرانه باختری و نوار غزه با یکدیگر زندگی می‌کنند و میان آنها شکاف عرب و یهود وجود دارد که با این جنگ عمیق‌تر شده است.

این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به شکاف مذهبی‌ها و لائیک‌ها در فلسطین اشغالی اضافه کرد: مذهبی‌ها در این سرزمین معتقدند که نباید سلاح در دست گرفت؛ زیرا کار آن‌ها درس‌خواندن و عبادت‌کردن است و آنچه تاکنون موجب امنیت اسرائیل شده، دعا بوده است. در حال حاضر که رژیم صهیونیستی به سرباز برای جنگ نیاز دارد و از مذهبی‌ها درخواست کمک کرده، با پاسخ منفی آن‌ها و درگیری‌هایی مواجه شده است. در مجموع، اکثریت جامعه که صهیونیست‌های سکولار هستند، از مذهبی‌ها متنفرند؛ زیرا آن‌ها را مصرف‌کننده در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در این جنگ حدود دو هزار نفر تلفات داده که فشار را بر سیاسیون این کشور افزایش داده است. تخلیه‌شدگان داخلی نیز از دیگر پیامدهای سیاسی در اثر ناامنی اطراف نوار غزه برای اسرائیل است و حدود ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان اسرائیل آواره شده‌اند. مهاجرت معکوس بسیاری از اسرائیلی‌های دوتابعیتی نیز پیامد دیگر جنگ برای رژیم صهیونیستی است.

رضوی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین خسارت‌ها در عرصه نظامی، شکست اولیه ۷ اکتبر است. رژیم صهیونیستی، به‌ویژه شخص نتانیاهو تلاش زیادی کرد تا با تخریب نوار غزه، ترور فرماندهان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه، کشتار حدود ۵۰ هزار نفری فلسطینی‌ها، ترور سیدحسن نصرالله و بسیاری از فرماندهان در لبنان برای خود دستاوردسازی کند؛ ولی در هفتم اکتبر نتوانست به آزادی اسرا و از بین بردن حماس نزدیک شود و عملاً در یک سال گذشته، هیچ یک از اهداف این رژیم به نتیجه نرسیده است.

توان و جسارت ایران برای حمله به اسرائیل

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی سر اختاپوس جبهه مقاومت را جمهوری اسلامی ایران می‌داند، گفت: این رژیم معتقد است که هر چقدر هم‌دستان اختاپوس، یعنی کشورهای جبهه مقاومت را قطع کند، در نهایت تا زمانی که ایران سر جای خود قرار دارد، دست‌ها ترمیم خواهند شد؛ در نتیجه خود ایران باید هدف قرار گیرد تا در نهایت اختاپوس از پا بیفتد. در این راستا حمله جدی به کنسولگری ایران داشت و در مقابل، ایران عملیات وعده صادق ۱ را انجام داد. این حمله بیشتر از تأثیر عملیاتی، نشان‌دهنده توان و جرئت ایران برای حمله به رژیم صهیونیستی بود.

این کارشناس مسائل فلسطین تأکید کرد: رژیم صهیونیستی انتظار حمله مستقیم ایران را نداشت؛ ولی در نهایت هم درس نگرفت و به شهادت اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله روی آورد که عملیات وعده صادق ۲ با شلیک ۲۰۰ موشک انجام شد. با مطالعاتی که درباره رسانه‌های رژیم صهیونیستی داشتم، می‌توانم بگویم که حمله دوم ایران تأثیرگذار بوده است.

وی در خصوص دیگر کشورهای جبهه مقاومت گفت: محور مقاومت در سوریه تقریباً منسجم شده است؛ یعنی بحران سوریه باعث شد تا شهید سلیمانی بتواند مجموعه نیروهای مقاومت را در سوریه سازمان‌دهی کند که عبارتند از نیروهای قدس، زینبیون، فاطمیون، عباسیون، حشدالشعبی و حزب‌الله. این نیروها در سوریه سازمان لازم را به دست آوردند و این سازمان‌دهی در جنگ فلسطین مورد آزمایش جدی‌تر قرار گرفت.

رضوی در ادامه اظهار کرد: حزب‌الله لبنان در هشتم اکتبر سال گذشته، حملات موشکی فرسایشی کم‌شدت را شروع کرد که حدود شش کیلومتر مراکز نظامی در نوار مرزی شمال فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار داد و باعث شد حدود ۳۰ درصد از ظرفیت نظامی اسرائیل را به خود مشغول کند تا فشار بر نوار غزه کمتر شود. بعد از یک سال، اسرائیل با هدف قطع ارتباط حزب‌الله و حماس، حملات گسترده‌ای شکل داد که در چند هفته اخیر شاهد آن‌ها هستیم.

فشار شدید انصارالله بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

وی در خصوص چرایی درگیرشدن یمن در جنگ غزه گفت: اسرائیل هیچ‌گونه درگیری با یمن نداشت؛ ولی این کشور نیز برای کاهش فشار بر نوار غزه به کشتی‌های اسرائیلی حمله کرد. یمن به مجموعه کشتی‌هایی که به سمت رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند نیز هشدار داده است و آنها را مورد حمله قرار می‌دهد؛ همچنین به کشتی‌های نظامی آمریکا و انگلیس حمله می‌کند. بعضی از رسانه‌ها تا مدتی قبل تأثیر یمن را بیشتر از لبنان می‌دانستند؛ زیرا فشار زیادی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده بود؛ ۹۰ درصد تجارت‌های این رژیم از راه آبی صورت می‌گیرد که یمن آن را مسدود کرده است.

این کارشناس مسائل فلسطین در خصوص انتقاداتی که به نتانیاهو وارد می‌شود، بیان کرد: اولویت اول نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات دو سال قبل، حل‌کردن مشکل ایران بود؛ ولی وضعیت کنونی نشان‌دهنده تضعیف ایران نیست. نکته دوم این است که نتانیاهو به دنبال عادی‌سازی روابط با عربستان بود؛ ولی در این زمینه هم به‌نظر می‌رسد که ایران با میانجی‌گری چین، دست برتر را دارد. در یک کلام، نتانیاهو با وجود وضعیت کنونی، مورد انتقاد و بازخواست قرار گرفته است.

وی در خصوص پیامدهای فرامنطقه‌ای برای اسرائیل یادآور شد: پیامد جنگ غزه برای اسرائیل در رابطه با آمریکا این بود که سیاست تحت‌الحمایگی این رژیم را تحت تأثیر قرار داد. انگلیس از سال ۱۹۱۷، یعنی از جنگ جهانی اول تا ۱۹۴۸ بر بیت‌المقدس حاکم بود و در این ۳۰ سال، زمینه شکل‌گیری اسرائیل را فراهم کرد. از سال ۱۹۴۸، انگلستان از این سرزمین خارج شد و اسرائیل اعلام استقرار کرد و سال بعد نیز عضو سازمان ملل شد. بعد از جنگ جهانی دوم شاهد نظام بین‌الملل دوقطبی به رهبری آمریکا و شوروی بودیم که از این زمان به بعد، آمریکا حامی اصلی اسرائیل شد.

ریزش شدید حامیان اسرائیل در آمریکا

رضوی ادامه داد: از سال ۱۹۴۸، مجموعه نظام حکومتی آمریکا، یعنی قوای مقننه، مجریه و قضائیه و نیز نخبگان، اندیشکده‌ها، رسانه‌ها و مردم این کشور از اسرائیل حمایت می‌کردند؛ ولی امروز در یک کلام می‌توان گفت که این حمایت به ۵۰ درصد رسیده است؛ یعنی بر اساس آمارها، عمده میانسال‌ها و سالمندان آمریکا از اسرائیل و جوانان و نوجوانان از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند؛ زیرا در دو دهه اخیر با حملاتی که رژیم اشغالگر به فلسطین داشته، ماهیت واقعی خود را نمایان کرده و لقب‌های دموکراتیک‌ترین و صلح‌طلب‌ترین کشور خاورمیانه را از دست داده است.

وی افزود: این اطلاعات به‌وسیله فضای مجازی به دست نسل جدید می‌رسد، در حالی که رسانه‌های رسمی مثل BBC MBC، فاکس نیوز و... که مخاطب اصلی آن‌ها میانسال‌ها هستند، همچنان روایت محق‌بودن اسرائیل را به مردم منتقل می‌کنند. جوان‌ترها در همه دنیا بیشتر اخبار را به‌وسیله فضای مجازی دنبال می‌کنند؛ در نتیجه براساس نظرسنجی‌ها از میان دو حزب اصلی آمریکا، حزب جمهوری‌خواه، حامی اسرائیل است و حزب دموکرات به حالت نصف نصف درآمده، به‌طوری که نصف آن‌ها منتقد اسرائیل و نصف دیگر حامی آن هستند. حتی خود رسانه‌های اسرائیلی نیز اعلام کرده‌اند که در میان حامی اصلی آن‌ها، یعنی آمریکا نیز عده‌ای به حامیان فلسطین پیوسته‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص حامیان فلسطین در سازمان ملل تصریح کرد: در یک سال گذشته، اعضای عمده سازمان ملل، غیر از اعضای شورای امنیت، حامی فلسطین بوده‌اند، به‌ویژه مجمع عمومی و شورای حقوق بشر که چندین قطعنامه و بیانیه در حمایت از فلسطین تصویب و منتشر کرده‌اند. شخص دبیرکل سازمان ملل نیز حامی فلسطین است، تا جایی که اسرائیلی‌ها به‌دلیل انتقاداتی که از این رژیم داشت، او را عنصر نامطلوب خطاب کردند.

وی در خصوص کشورهای اروپایی توضیح داد: به‌طور کلی، حمایت مردم اروپا از فلسطین در مقایسه با مردم آمریکا بیشتر است؛ برای مثال در کشورهای اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و... بحث شناسایی کشور فلسطین و انتقادات شدید به اسرائیل مطرح شده است. جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی نیز از طرف اسرائیل، به فلسطین اشغالی ممنوع‌الورود شد. بعضی از کشورها مثل فرانسه خواستار منع ارسال سلاح به اسرائیل شدند که واکنش تند نتانیاهو را به دنبال داشت.

رضوی گفت: در انتخابات پارلمانی انگلستان بعد از ۱۶ سال، محافظه‌کارها که حمایت بیشتری از اسرائیل داشتند، کنار گذاشته شدند و حزب کارگر که چپ‌گرا و بیشتر حامی فلسطین هستند، بر سر کار آمد. در فرانسه نیز انتخاباتی برگزار شد که در پارلمان، ابتدا ائتلاف چپ‌گراها حزب اول شد، سپس ائتلاف مکرون و در نهایت ائتلاف راست‌گرا که نشان‌دهنده افزایش قدرت چپ‌گراها و حامیان فلسطین است. روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در رابطه با این دو رویداد نوشت: «انگلستان و فرانسه فتح شدند» که به معنای خارج‌شدن از دست اسرائیل است.

منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس