کد خبر 1654125
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
پوتین: صلح در اوکراین باید «پایدار» باشد

رئیس جمهور روسیه می‌گوید که این کشور به صلح پایدار در اوکراین علاقه‌مند است و آتش‌بس موقت سودی ندارد.

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشستی با روسای رسانه‌های پیشتاز «بریکس» تاکید کرد که مسکو به صلح پایدار در اوکراین علاقه‌مند است.

پوتین که در اقامتگاه ریاست جمهوری واقع در نوو اوگاریوو در خارج از مسکو صحبت می‌کرد، گفت: هدف روسیه حصول اطمینان از تامین منافع امنیتی بلندمدت این کشور است. اگر درباره نوعی فرایند صلح حرف می‌زنیم، این فرآیند نباید به آتش‌بس یک یا دو هفته‌ای یا یک ساله محدود باشد تا کشورهای ناتو (که از اوکراین حمایت می‌کنند) در این بازه بتوانند خودشان را دوباره تجهیز و مهمات جدید ذخیره کنند.

وی افزود: بگذارید یک بار دیگر یادآوری کنم که در سال ۲۰۱۴ کشورهای غربی تحت رهبری آمریکا، کودتا در اوکراین را سازماندهی یا حمایت کردند. تمام بحران از این نقطه شروع شد و سپس آنها ناتو را سال‌ها به سمت این بحران سوق دادند. اظهارات و بیانیه‌های اوکراین درباره ساخت سلاح هسته‌ای یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر است که البته هر نوع اقدامی در این مسیر، با پاسخ متناسب روبه‌رو خواهد شد. روسیه قادر به رصد تمام تحرکات کی‌یف به سمت دستیابی به سلاح اتمی است و «پنهان کردن آن ممکن نیست.»

پوتین با اشاره به آتش‌افروزی آمریکا در جهان با ارسال سلاح به آسیا و تهدید روسیه و چین، ادامه داد: آنها در حال ایجاد کانون‌های تنش هستند و تسلیحاتی در منطقه مستقر می‌کنند که برای کشورهای منطقه از جمله چین و روسیه تهدیدکننده است. آمریکا نه تنها خود در امور آسیایی‌ها دخالت می‌کند بلکه متحدانش در ناتو را همچون سگ‌های کوچک قلاده‌دار ردیف کرده است!

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: مسکو به‌دنبال صلحی بلندمدت و پایدار است که امنیت یکسانی برای تمام طرفین فراهم می‌آورد. مقامات روس به عزم دوستان‌شان در بریکس و سایر کشورها که به‌دنبال حل بحران اوکراین در اسرع وقت و از طریق صلح‌آمیز هستند، احترام گذاشته و آن را درک می‌کند.

به گفته وی، روسیه آماده است تا به مذاکره با اوکراین بازگردد اما تنها براساس سند تنظیم و تدوین‌شده در مارس ۲۰۲۲ در استانبول؛ یعنی آخرین باری که طرفین پای میز مذاکره نشستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس