روسیه خواستار نشست شورای امنیت درباره تحولات «کورسک» شد

«دیمیتری پولیانسکی» معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت مسکو خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل در ۲۵ اکتبر برای بحث در مورد جنایات اوکراین علیه مردم روسیه در کورسک و سایر مناطق شد.

به گزارش مشرق، دیمیتری پولیانسکی در بیانیه‌ای گفت: «در ۳۱ اکتبر، ما درخواست جلسه‌ای در مورد تامین تسلیحات غربی به اوکراین و پیامدهای آن برای چشم‌انداز راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین را کرده‌ایم که احتمالا شروع آن ساعت ۱۰:۰۰ به وقت نیویورک خواهد بود.»

او افزود: «روسیه همچنین نشستی غیررسمی درباره جنایات رژیم اوکراین علیه غیرنظامیان در مناطق روسیه به‌ویژه منطقه کورسک برگزار خواهد کرد.»

این دیپلمات روس گفت: «اظهارات و شهادت‌های زیادی از جمله شهادت‌های دست اول وجود خواهد داشت.»

جنگ اوکراین بدون دستاورد خاصی برای کی‌یف، به‌رغم تهاجم متزلزل آن به «کورسک» واقع در قلمروی روسیه ادامه دارد و در حال حاضر چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

پیشتر هم فرمانده یگان نیروهای چچنی با اشاره به وضعیت اوکراین در منطقه «کورسک» روسیه گفت ارتش اوکراین «متحمل خسارات سنگینی در تجهیزات و نیرو» شده است و «به‌زودی متواری خواهد شد.» او در ادامه عنوان کرد: «امروز شاهد هستیم که تقریبا نیمی از قلمروهایی که توسط دشمن اشغال شده بود، آزاد شده‌اند.»

پوتین: روسیه علاقه‌مند است که درگیری هر چه سریعتر پایان یابد.

پیشتر همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نمایندگان رسانه‌های کشورهای عضو بریکس درباره آنچه چین و برزیل برای حل و فصل مناقشه اوکراین پیشنهاد کردند، گفت: «آنها یک طرح مناسب برای حل مناقشه در اوکراین پیشنهاد کردند، ما چیزی در مورد آن نمی‌دانستیم. نه چین و نه برزیل در جستجوی راه‌حل‌هایی برای حل و فصل صلح‌آمیز مساله اوکراین و اقدام مستقل، با فدراسیون روسیه مشورت نکردند.»

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه پیشنهادهای چین و برزیل برای حل مناقشه در اوکراین متوازن است، گفت: «روسیه با پیشنهادهای چین و برزیل درباره اوکراین آشنا شد و معتقد است که این اساس خوبی برای تلاش برای دستیابی به صلح است.»

پوتین همچنین روز جمعه گفت، روسیه علاقه‌مند است که درگیری در اوکراین هر چه سریعتر پایان یابد.

رهبر کرملین تاکید کرد: «ما به دقت [ابتکارات برای حل مناقشه اوکراین] را با احترام زیر نظر داریم. ما درک می‌کنیم که همه دوستان ما، از جمله اعضای بریکس، مصمم هستند که این درگیری را در سریع‌ترین زمان ممکن و با وسایل صلح‌آمیز پایان دهند. ما می‌دانیم که این، البته، یک عنصر تحریک‌کننده در امور بین‌المللی و اروپایی و در اقتصاد است. ما بیش از هر فرد دیگری علاقه‌مندیم که آن را در اسرع وقت و البته از راه‌های مسالمت‌آمیز تکمیل کنیم.»

پوتین گفت که روسیه آماده گفت‌وگو در مورد صلح در اوکراین است، اما تنها بر اساس سند ۲۰۲۲.

ولادیمیر پوتین روز جمعه همچنین گفت تعیین زمان پایان عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، غیرسازنده است.

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نمایندگان رسانه‌های کشورهای عضو بریکس گفت: «تعیین ضرب‌الاجل کار بسیار دشواری است و به طور کلی نتیجه معکوس دارد. علاوه بر این، قابل ذکر است که نیروهای اوکراینی قادر به استفاده از سلاح‌های تخریبی با دقت بالا و دوربرد نیستند و متخصصان نظامی ناتو این کار را انجام می‌دهند. ناتو با ما می‌جنگد، اما با دستان سربازان اوکراینی.»

پوتین همچنین درباره حکم بازداشت‌ صادرشده از سوی دیوان کیفری بین‌المللی موسوم به آی‌سی‌سی هم گفت: «دیوان بین‌المللی کیفری اهمیت جهانی ندارد. این یکی از سازمان‌های بین‌المللی است که روسیه صلاحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد. بسیاری از کشورهای دیگر در جهان هم این موضوع را به رسمیت نمی‌شناسند. تصمیمات مرتبط با بازداشت‌ها از سوی این دیوان را می‌توان با امضای قراردادهای بین دولتی بین کشورها دور زد.»

ولادیمیر پوتین همچنین گزارش‌ها درباره توسعه احتمالی سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین را یک تحریک دیگر نامید.

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نمایندگان رسانه‌های کشورهای عضو بریکس گفت: «این یک تحریک دیگر است و هر گامی از سوی اوکراین در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای با واکنش مناسب مواجه خواهد شد. ایجاد سلاح هسته‌ای در دنیای مدرن دشوار نیست، اما مشخص نیست که آیا اوکراین قادر به انجام آن است یا خیر. روسیه تحت هیچ شرایطی اجازه ظهور سلاح هسته‌ای در اوکراین را نخواهد داد. روسیه در صورتی که کشورهای غربی بخواهند سلاح‌های هسته‌ای به اوکراین منتقل کنند، آن را رصد خواهد کرد.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس