کد خبر 167275
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱

شبکه خانگی در ماموریتی نانوشته فرصتی را فراهم ساخته تا از یک سو برنامه سازان و سینماگران اجرای کار در فضایی جدید را تجربه کنند اما عدم نظارت بر سریال‌هایی که طی دو سه سال گذشته در شبکه‌های خانگی توزیع می‌شود سبب شده تا برخی از سازندگان این برنامه‌ها با سوء استفاده از اعتماد مردم در میانه راه و پس از رسیدن به سود مدنظر از ساخت ادامه سریال‌ها خودداری کرده و کار را نیمه تمام‌‌ رها کنند.

به گزارش مشرق به نقل از فردا، نحوه توزیع و تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی که چند سالی است در کشور مرسوم شده و به فروش می‌رسد، مدت هاست با نارضایتی مردم همراه شده است.

شبکه خانگی در ماموریتی نانوشته فرصتی را فراهم ساخته تا از یک سو برنامه سازان و سینماگران اجرای کار در فضایی جدید را تجربه کنند و از سوی دیگر بینندگان در انتخاب و تصمیم گیری برای تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود چشم به گزینه دیگری به غیر از تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای داشته باشند. در این بین اما عدم نظارت بر سریال‌هایی که طی دو سه سال گذشته در شبکه‌های خانگی توزیع می‌شود سبب شده تا برخی از سازندگان این برنامه‌ها با سوء استفاده از اعتماد مردم در میانه راه و پس از رسیدن به سود مدنظر از ساخت ادامه سریال‌ها خودداری کرده و کار را نیمه تمام‌‌ رها کنند.



قلب یخی؛ ...و همه چیز به یکباره تغییر کرد
از جمله مهم‌ترین سریال‌های شبکه خانگی که در طول چند سال اخیر ساخته و در دسترس بینندگان قرار گرفت، سریال قلب یخی بود که از‌‌ همان ابتدای کار با حاشیه‌هایی مواجه بود. موضوع انتخاب شده در این سریال و نحوه ساخت مجموعه که به اعتقاد برخی‌ها برگرفته از سریال آمریکایی فرار از زندان بود سبب شد تا محبوبیت خاصی در بین هواداران شبکه‌های خانگی پیدا کند.

مجموعه اول این سریال طبق برنامه ریزی سازندگان آن توزیع شد اما وقفه به وجود آمده در توزیع مجموعه دوم سبب شد تا اوج نارضایتی مردم از این سریال قوت گرفته و حتی تهیه کننده این مجموعه را نیز به عذرخواهی از مردم مجبور کند. در آن زمان سید کمال طباطبایی در گفتگویی از بینندگان «قلب یخی» به دلیل توزیع نامناسب این مجموعه عذرخواهی کرد و افزود: از تمام بینندگان «قلب یخی» که علیرغم خلف وعده‌های ما، ما را تنها نگذاشتند تشکر می‌کنم و قول می‌دهم که در فصل سوم جبران کنیم.
در این بین توزیع مجموعه سوم این سریال که از چند روز پیش در شبکه‌های خانگی آغاز شده تعجب بسیاری از مخاطبان را به همراه داشته است. تغییرات گسترده در ساخت مجموعه سوم و ناتمام ماندن مجموعه دوم این سریال موضوعی بود که بار دیگر با نارضایتی مردم همراه شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که تنها یکی از بازیگران این سریال در ابتدای مجموعه سوم لب به سخن گشوده و از تغییرات به وجود آمده عذرخواهی کرد.

حسین یاری که تنها بازیگر باقی مانده از مجموعه‌های قبلی این سریال به شمار می‌رود در ابتدای مجموعه سوم سریال قلب یخی از مردم بابت ناتمام ماندن مجموعه دوم عذرخواهی می‌کند و می‌گوید: به دلایل مختلف مجبور شدیم تا تولید ادامه مجموعه دوم را متوقف کنیم اما مجموعه سوم با بازیگران مطرح سینمای ایران تقدیم خواهد شد.

این جملات تنها اظهاراتی بود که از زبان یکی از بازیگران مجموعه قلب یخی خطاب به مردمی که از نحوه تولید این سریال و بی‌توجهی به اعتماد مردم ناراضی بودند، گفته شد.



قهوه تلخ؛ سود کرد و کنار کشید
مجموعه طنز قهوه تلخ یکی از اولین و پرطرفدار‌ترین سریال‌های شبکه خانگی بود که به دلیل اختلافات مالی سازندگان این سریال با مسئولان صدا سیما به این شبکه راه پیدا کرد و در پایان نصفه و نیمه‌‌ رها شد. این سریال که در ابتدا با تبلیغات گسترده در سطح کشور با کارگردانی مهران مدیری کار خود را آغاز کرد پس از رسیدن به سود با روندی کند دنبال شد و سرانجام بدون هیچ سرانجامی خبر از اتمام ناتمام آن به میان آمد.این سریال با یک تیم حدوداً ۳۰۰ نفره ساخته شده وبرای همین یکی از پرخرج ترین سریال های ایران به شمار می رفت. یکی از دلایلی هم که جام جمی ها در جلسات مذاکره برای خرید سریال مخالفت کردند، همین هزینه بالای تولید آن بود.

در این بین بیش از یکسال و چهار ماه از زمانی که مهران مدیری در قسمت بیست و پنجم قهوه تلخ اعلام کرد این سریال به دلیل یکنواختی، نیاز به تحول دارد می‌گذرد. در آن زمان مهران مدیری این قول را داد که سریال قهوه تلخ را به پایان برساند اما بار دیگر در میانه راه تولید این مجموعه متوقف شد تا بار دیگران نارضایتی مخاطبان شبکه خانگی را همراه داشته باشد.

اگرچه تعطیلی ناگهانی یک پروژه برای عوامل آن امری ناخوشایند به نظر می‌رسد اما باید پذیرفت نیمه‌کاره‌‌ رها شدن یک مجموعه و حتی تاخیر طولانی مدت پخش آن، بیش از همه کام مخاطبان را تلخ می‌کند؛ مخاطبانی که ماه‌ها با سریالی چون قهوه تلخ همراه بودند، فراز و فرود آن را متحمل شدند و حتی با درخواست مهران مدیری، سی‌دی‌های قاچاق این مجموعه را نخریدند و علی‌رغم عدم وجود قانون جدی کپی‌رایت، از کپی نسخه‌های قهوه تلخ خودداری کردند و فقط نسخه مجاز و اصلی آن را خریدند.

 البته این بی‌توجهی به مخاطب، در حالی که هنوز، تکلیف قصه، کاراکتر‌ها و داستان، روشن نشده است، به نوبهٔ خود به سیستم شبکه نمایش خانگی هم لطمه می‌زند که کم کم می‌رفت به رسانه‌یی جدی در بین مخاطبان و رقیبی جدید برای تلویزیون تبدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس