کد خبر 172581
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳

شهید مطهری عروسی حضرت قاسم(ع) در کربلا را مردود می‏داند. متأسفانه برپایی مجالسی به نام «حنابندان قاسم» بدعتی است که ملاحسین کاشفی در مقتل ضعیف و متأخر «روضة الشهدا» پایه‌گذاری کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، روز ششم ماه محرم، روز حضرت قاسم بن‌الحسن نوجوان شهید دشت نینواست. در برخی از هیئت‌ها و تکیه‌ها بر اساس یک باور غلط که اعتقاد دارند حضرت در کربلا ازدواج کرده است، به برگزاری مراسم حنابندان و یا عروسی در قالب عزاداری می‌پردازند!

برای بررسی درستی یا نادرستی این مطلب به کتاب‌های روایی و مقتل‌های مختلف رجوع شده است که ماحصل تحقیق در ادامه می‌آید:

 

 

قاسم بن حسن(ع) در واقعه کربلا سنش از 10سال بیشتر بود، ولی به 15سال نرسیده بود، طبری می‏ گوید: قاسم 10سال داشت و در مقتل «ابی‏ مخنف» آمده که قاسم در کربلا 14 ساله بود.(1) علامه مجلسی می‏ گوید: نقل ماجرای عروسی قاسم به مدارک معتبر متکی نبوده است، منشأ این حکایت دو کتاب است یکی «منتخب المراثی» که بهترین تألیفات به زبان عربی هست و نویسنده آن شیخ فخرالدین طریحی صاحب «مجمع البحرین» است و دیگری «روضة‌الشهدا» نوشته ملاحسین کاشفی صاحب انوار سهیلی است، این کتاب اولین مَقتلی است که به فارسی نوشته شده است(2) و فاقد اعتبار لازم است.

در این رابطه نقل می‏ کنند که وقتی امام حسین(ع) مسیر مدینه تا کربلا را طی می‏ کرد، حسن بن حسن(3) از عموی خویش امام حسین(ع) یکی از دو دختر او سکینه و فاطمه را خواستگاری کرد، حسین(ع) فرمود: هر یک را که بیشتر دوست داری اختیار کن، حسن خجالت کشید و جوابی نداد حسین(ع) فرمود: من برای تو فاطمه را اختیار کردم که به مادرم فاطمه بنت رسول(ص) شبیه‏ تر است، به این ترتیب وجود فاطمه نو عروس در کربلا امری مسلّم است.

 

 

اگر فرض کنیم ازدواج قاسم درست باشد، باید گفت امام حسین(ع) دو دختر به نام فاطمه داشتند که یکی را به حسن تزویج کرده و دیگری را برای قاسم عقد کرده‌اند. (4) یا اینکه بگوییم دختری که به عقد قاسم در آمده اسمش فاطمه نبوده و در تاریخ اشتباه نقل شده و اگر این داستان را صحیح ندانیم باید بگوییم راویان نام حسن را از روی اشتباه، قاسم نقل کرده‏اند.

با این وجود بیشتر تحلیل‏گران واقعه عاشورا عروسی قاسم را نادرست می‏دانند، محدث قمی در «منتهی الآمال»(5) و در کتاب «نفس‏ المهموم»(6) دامادی قاسم را رد می‏ کند و می‏ گوید نویسندگان نام حسن را با قاسم اشتباه کرده‏ اند.

علامه شهید مرتضی مطهری عروسی قاسم را مردود می ‏داند و مستند می‏ کند به اینکه در هیچ کتاب معتبری وجود ندارد و حاج نوری هم گفته ملاحسین کاشفی اولین کسی است که این مطلب را در کتاب «روضةالشهدا» آورده و اصل قضیه صددرصد دروغ است.(7)

 

 

مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم نیز در تحلیلی بیان می‌دارد که به طور کلی آنچه از اشارات صاحب نظران و مشاهدات بر می‏آید نقل ماجرای عروسی قاسم که بیانی از شدت قساوت و بی‏رحمی لشکریان یزید است،(8) اگر به همان اندازه‏ای که تاریخ به آن اهمیت داده مورد توجه قرار بگیرد و بُغض محبین اهل‏ بیت را نسبت به دشمنان برانگیزد، امری پسندیده است.

اما طبق اشاره ای که استاد مطهری دارد اگر بنا باشد که آن را با بزرگنمایی مطرح کنند و تعزیه از آن بسازند(9) و یا چنان‌که دیده شده حجله ‏ای بیارایند و حنایی تدارک ببینند، در این صورت اهانتی به ساحت مقدس عاشورا و فرهنگ عاشوراییان انجام داده ‏اند.

چون برخی از صاحب نظران داستان عروسی قاسم در کربلا را غیر واقعی می‌دانند، لذا نمی‌توان به طور قطعی آن را قبول کرد، لازم است گفته شود که عروسی در میان اهل‌بیت(ع) با عروسی که در حال حاضر مرسوم است (و بیش‌تر به بدعت و معاصی شبیه است)، بسیار متفاوت است.

 

*معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر

1. حماسه حسینی، شهید مطهری

2. ترجمه ارشاد، شیخ مفید

3. تحقیقی پیرامون نهضت عاشورا از مرکز مطالعات و پژوهش‎های فرهنگی حوزه علمیه (جمعی از محققین)

4. دانشنامه 14 جلدی امام حسین (ع)

 

 

*پی‌نوشت‌ها:

1- حاج محمد هاشم بن محمدعلی خراسانی، منتخب التواریخ، انتشارات علمیه اسلامیه، صفحه 266.

2- صدرالدین، واعظ قزوینی، ریاض، مقدس، المسمی بحدائق الاش، جلد دوم، کتابفروشی اسلامیه، تهران، 1374 هجری قمری، صفحه 42.

3- حسن بن حسن که به «حسن مُثنَّى» معروف است، در جنگ نابرابر با دشمن در روز عاشورا به شدّت مجروح شد و به یارى خداوند متعال از دست سربازان عمر بن سعد نجات یافت و به عنوان روایتگر وقایع و حوادث عاشورا بر مسئولیت حساس خود عمل کرد، نسل امام حسن مجتبى(ع) توسط دو فرزندش زید و حسن مثنّى تداوم یافته است و همه «سادات حسنى» بـه ایـن دو بـزرگـوار نـسب مـى‏رسانند.

4- شیخ عباس قمی، دمع السجوم ترجمه نفس المهموم، ترجمه و تحقیق علامه ابوالحسن، شعرانی، بهار 78، ناشر ذویالقربی، صفحه 342؛ سیدهاشم رسولی محلاتی،‌ زندگانی امام حسین، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1374، صفحه 478.

5- شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، محدث قمی، انتشارات هجرت، تابستان 74، چاپ هشتم،جلد 1، صفحه 700.

6- ابوالحسن، شعرانی (پیشین)، صفحه 342.

7- مرتضی، مطهری، حماسه حسینی، انتشارات صدرا، خرداد 1364، جلد اول، صفحه 28.

8- عمادالدین حسین، اصفهانی، (عمادزاده)،‌ برداشتی از تاریخ زندگی امام حسین، انتشارات اسوه، 1373، جلد دوم، صفحه 137.

9- مرتضی، مطهری، حماسه حسینی، جلد اول، صفحه 28

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • صدر ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    چه اهانتی به اهل بیت در این مراسم هست؟ حنا بندان که اهانت نیست . حکایت از عروسی می کند و حجله درست کردن که توهین نیست . دو نوجوان در کربلا بوده اند و این دو را به عقد هم در آورده اند و بعداً هم دوستان اهل بیت مراسم عروسی را مطابق شئون محلی خودشان برگزار می کنند که در عین حال همه مراسمش هم حزن و غم دارد . این که توهین در پی ندارد در عین حال مرحوم طریحی که نقل کننده این ماجراست از فحول علماء شیعه است و ظاهراً مرحوم مطهری به مقام علمی این یزرگوار وقوف نداشته است . نقل طریحی کافی است که این ماجرا برای مقتل نویسان شیعه ثایت و مسلم آید
  • دوست ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    دوست عزیز به نظر شما کسی که روز عاشورا نماز خوف می خونه در موقعیت عروسی گرفتنه ...؟؟؟؟
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    حتما که نباید توهینی در کار باشد ،صحبت سر این است که چنین اتفاقی در کربلا روی نداده. به نظر شما اگر یکی بگوید امام حسین علیه السلام هم در روز عاشورا ازدواج کرده اند چون توهین نیست شما قبول میکنید؟
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    شما از تاریخ چیزی نمیدونی. به دکتر سنگری مراجعه کن جریان این ازدواج رو بهت میگه. اینها که حجله و حنا میارن بخاطر زنده کردن شهید تازه داماد حضرت قاسم هست
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    مراجعه شود به دکتر سنگری
  • حسین ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای محترم اول برو سطح مطالعه اتو افزایش بده بعد بیا همچین نظر آبکی رو مطرح کن .
  • حسین ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای محترم اول برو سطح مطالعه اتو افزایش بده بعد بیا همچین نظر آبکی رو مطرح کن .
  • حسین ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای محترم اول برو سطح مطالعه اتو افزایش بده بعد بیا همچین نظر آبکی رو مطرح کن .
  • طلبه از قم ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 1
    متاسفانه این یکی از اشتباهات فاحش تاریخی شهید مطهری رحمة الله علیه است
  • سيد ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    فكر نمي كنم اين قضيه حتي اگر درست هم باشد ، جايي در بين روضه داشته باشد. يكي از هيئت هاي مذهبي پايين شهر اين مراسم را سال گذشته برپا نموده و سي دي آن هم در بازار به نان مضحك "عروسي قاسم" موجود است. كافي است يكبار آن را ببينيد و بنگ ريد به توهين هايي كه به عزاي حسين روا مي شود. در بين اشك و ناله جمعيت ناگهان طبق هاي تزيين شده وارد شده و مردم را وارد مي كننند كه در بين گريه و ناله ، دست زده و سوت بكشند. امانم از دل غافل ما مردم كه چه مي كنم با عقايدمان..... الهي العفو..... الهي العفو......
  • سید حسن ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    تو تعزیه ها عروسی قاسم به نمایش در میاد وجود سلطان قیس و لشکر جن هم دروغه
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    مرحوم مطهری نه داداش شهید مطهری
  • عماد ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    اولا نقل هيچ عالمی به تنهايي سند نيست تا کلام مرحوم طريحی به تنهايي سند باشد. حتی درباره ی اصحاب اجماع هم بزرگان علم رجال حرف و مناقشه دارند. يعني با شرايطی نقل آنها را می پذيرند و نه مطلقا ثانیا جناب صدر که اولین نظر را قرار داده اند ظاهرا از فقه و رجال سر رشته ندارند ثالثا رها کردن روح عبوديت که جوهره ی اصلی قیام سیدالشهداست و چسبیدن به ظنون نامعتبر که بزرگان محدثين آن را صحیص نمی دانند قطعا وهن عزاداری سالارشهيدان است ...
  • mhk ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    چه عجب یک بار هم به مسائل بسیار مهم تحریفات عاشورای عزیز که به قول حضرت امام :" این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته "پرداختید . هر چند که بعید است نظر من به طور کامل انتشار یابد اما از پر داختن به این مسئله خیلی مهم بسیار بسیار تشکر میکنم . و دوستان این را بدانند که عزاداری به هر نحو و شکلی مطلوب نیست و عاشورای حسینی آنقدر غنی است که احتیاجی به پرداختن به این مراسمات نیست . از اینکه نظر بنده را به شکل کامل انتشار میدهید ممنون .
  • حسین ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دقت بیشتر در این مسائل این دستگاه همه چیزش با حساب و کتاب است
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    العوام کالانعام : سخنی از حاج ملا هادی سبزواری است در باره عوام الناس
  • علیرضااحسانی نیا ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    باسلام.باید قبول کرد که این یک تحریفی است تا عظمت عاشورا را کمرنگ کنند.کسانی که حج تمتع را ناتمام می گذارند و بسوی شهادت می روند،چگونه در بین راه خواستگاری انجام می دهند و عروسی هم می گیرند؟کمی تعقل کنید که درک کنید که این تحریفی بیش نیست
  • عباس ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دوست عزیز بحث اهانت نیست. بحث سر جعل تاریخ است و نیز بدعت گذاری. در هیچ سند و نوشته معتبری به ازدواج در کربلا اشاره نشده است.
  • عباس ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    دکتر سنگری مراجعه کن یعنی چی آقای ناشناس؟ از این اساتید زیاد داریم که هر کدوم یه نظری دارن خب ما باید حرف کدومشون رو قبول کنیم؟ شما یه منبع معتبر به ما معرفی کن که توش به این ازدواج اشاره شده باشه. همش نوشته افراد معاصره که هیچکدوم به منبع و مرجع خبرشون اشاره نکردن. به چه دلیل باید قبول کنیم؟
  • عباس ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    شما با سند و مدرک و از روی منابع معتبر صحبت کن.
  • علي ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    چرا روضه عمر بن حسن و ابوبكر بن حسن ديگر فرزندان امام حسن كه در روز عاشورا به شهادت رسيدن گفته نمي شود؟
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    از اینکه ممکن است به مرور زمان به اشتباه تحریفاتی در عاشورا رخ داده باشد کسی منکر نیست اما ای کاش از سر اخلاص باشد نه از سر اینکه بخواهید از کسانی که این مباحث را نقد کردند باشد منظورم روشنه که
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    حقاً ایکاش به جای بزرگداشت این به قول شما ظنون نامعتبر سعی در فهم همان جوهره ی اصلی قیام سیدالشهدا می کردیم
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    باسلام.صحنه عاشورا صحنه جنگ وجهاد بود جایی که امام تانماز میخواندند بدن دوتاازاصحابش را تیرباران کردند.چه جای بزم عروسی است این چه اعتقادیست که مادرباره عاشورا داریم .این همه عاشرا پیام دارد رها کردیم چسبیدیم به یکسری تحریفات شمارا بخدا غیر مسمان وغیر شیعه چی قضاوت میکنند.وسلام من التبع الهدی
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    فرزندان ایشان که در کربلا به شهادت رسیدند: عمر و عبدالله و فاسم و حسن ( که بعد از واقعه کربلا و در اثر جراحات وارده شهید شدند ) بودند
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    لشکر جن دروغ نیست
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 0
    آقایان کمی اساسی تر فکر کنید ، عروسی انبیاء ، ارکستر و گل باقلوا که نیست ، منظور طرف جوان است و او را به حلا ل زنی در اوورده و در هیچ کجا هم نگفته حنا بندان ، نبات خوران کنید
  • مجتبی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    0 1
    سلام با احترام به موافقین و مخالفین داستان عروسی(زیرا هر دو گروه به محب اهلبیت هستند) به اطلاع میرسانم طبق قول بسیاری از مقاتل و محدثین و بزرگان دینی واقعیت دارد اما متاسفانه در دوره جدید بعلت اینکه روشنفکرانه میخواهیم به همه قضایا نگاه کنیم و فکر میکنیم همه چیز را میدانیم این نگاه را به مسئله ازدواج داریم چرا که کسانی قائل به نبودن عروسی هستند تاریخ را با منطق خود تحریف کردند.کافیست به مقاتل علمای حوزه نجف در 300سال پیش مراجعه شودلذا دیگر نیاز به دعواهای الکی و غیر کارشناسی نیست.این ازدواج علت های زیادی دارد که باید مطالعه کرد و درس گرفت.
  • naeim09 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 1
    به نظر من این قضیه حقیقت داره در ضمن در این روزها کسی که به رقص و پایکوبی نمی پردازه اگر هم حجله درست کنند و حنا بدهن فقط محض یاد آوری ان روزها و نمایش بی رحمی آل یزید است مردم با دیدن این صحنه ها بیشتر احساس تاراحتی میکنند
  • Mahdi ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    عکس بیشتر میزاشتین بهتر بودا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس