در حالي که برخي کشورها با برنامه‌ريزي گسترده سعي در ثبت مفاخر ايراني به نام خود دارند، پايگاه اينترنتي دانشگاه تهران خبر داد که قرار است "همايش بين‌المللي شيخ اشراق سهروردي" با همکاري سه دانشگاه "دمشق"،"حلب" و "تهران" در سوريه برگزار شود!

به گزارش مشرق، جهان نوشت: اگر چه پاسداشت بزرگان ايران زمين به واسطه خدمات جهان شمولي که از خود بر جاي گذارده اند، در هر نقطه از دنيا قابل توجه است، اما اين نکته از اين جهت حائز اهميت است که در سال هاي اخير، به دليل عدم توجه کافي توسط متوليان مربوطه، متاسفانه برخي کشورها مثل ترکيه با برنامه‌ريزي گسترده کوشيده اند که اين مفاخر را به نام کشور خود به دنيا معرفي کنند.
در همين راستا به عنوان نمونه مي توان از برنامه هاي متعددي نام برد که اين کشورها با موضوع گراميداشت مولانا جلال الدين محمد بلخي برگزار کرده و به تدريج بر دامنه آن افزوده اند؛ تا حدي که حتي مثنوي معنوي را به چند زبان دنيا ترجمه و با عنوان اثري از يک شاعر ترک به دنيا عرضه کرده اند!

همچنين در حالي که در خبر منتشره، عنوان نشده که متولي برگزاري اين همايش ايران است يا سوريه، ولي بايد گفت اگر سوريه متولي برگزاري گراميداشت مفاخر ايراني است، ايراد اصلي متوجه متوليان ايراني مي باشد که سوري ها از بي توجهي آنها به مفاخرشان سوء استفاده کرده و گوي سبقت را ربوده اند؛ و اگر ايران متولي بوده که ديگر جايي براي سخن باقي نمي گذارد. چرا که انتظار مي رود ايران در گراميداشت مفاخرش ميزبان باشد نه ميهمان!

اين موضوع مي طلبد که مسؤولان مربوطه در هر گونه برنامه مرتبط با مفاخر، دقت نظر ويژه اي داشته و با برنامه ريزي مشخصي مشارکت کنند تا نه تنها اتفاقي که درباره مولانا افتاد، درباره ديگر مفاخر تکرار نشود، بلکه با اين نوع برنامه ها، ارزش ها و خدمات علمي و معنوي ايرانيان بيشتر به دنيا شناسانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    شاید به فارسی حرفی زده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس