به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 بالتبع وضعيت اقتصادی متفاوتی را نسبت به سال های گذشته در پیش رو داریم و عدم ارائه لايحه بودجه در عمل باعث ميشود كار تصويب قانون بودجه به ابتداي سال 92 كشيده شود.
اگر چه سال قبل لايحه بودجه دولت بهموقع به مجلس نرسيد ولي با اين وجود چون در ابتداي سالجاري اتفاق خاصي مانند انتخابات رياستجمهوري در پيش نبود نمايندگان توانستند لايحه بودجه را تا اواخر ارديبهشت ماه آماده كرده و براي اجرا به دولت ابلاغ كنند.
به جرات می توان ادعا کرد تاخیرهای دولت نهم و دهم در ارائه لایحه بودجه ،موعد 15 آذرماه را از خاطرها برده است.
در نخستین تجربه دولت احمدی نژاد برای ارائه بودجه،لایحه با 40 روز تاخیر در 25 دی ماه به مجلس رسید. بودجه سال 86 هم اول اسفند به مجلس رسید تا تاخیر دولت افزایش یابد در بودجه سال 87 نیزاین روند ادامه داشت و تاخیر به 53 روز رسید و تصویب قانون بودجه را به 26 اسفند ماه کشاند.
در سال 88 روزهای تاخیر بودجه به 49 روز رسید تا مجلس بودجه را 24 اسفندماه تصویب کند.در سال 89 هم بودجه 4 بهمن ماه به مچلس رسید و بودجه سال 90 نیز با تاخیری 75 روزه همراه شد. و اول اسفند ماه به مجلس رسید.
بودجه سال 91 هم در روزهای پایانی مجلس هشتم و در 12 اسفندماه به مجلس ارائه شد؛درست در زمانی که نمایندگان در اوج فعالیت های انتخاباتی خود بودند که سرانجام در 30 اردیبهشت و در آخرین روزهای کاری مجلس هشتم قانون بودجه از سوی نمایندگان تصویب و پس از تایید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
بررسی میزان تاخیرهای دولت در ارائه بودجه نشان می دهد که دولت جمعا در ارائه بودجه های هشت ساله خود حدود 475 روز تاخیر داشته است که یک رکورد محسوب می شود.
اما به نظر می رسد این امر از سوی مسوولین دولتی جدی گرفته نشده است و چند سالی است که تخلف دولت در ارایه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، تبدیل به یک بی نظمی شده است. اگر بخواهیم به صورت موردی به آثار این بی نظمی بپردازیم میتوانیم چند نمونه از پیامدهای زیانبار آن را برشماریم:
1- بینظمی در سیستم مالی و برنامه ریزی اقتصادی کشور؛ لایحه بودجه، مهمترین برنامه مالی کشور در طول سال است، تاخیر در ارائه لایحه بودجه موجب ایجاد مشکلات سلسله وار در سیستم مالی و برنامه ریزی اقتصادی کشور ایجاد میکند و به نوعی برنامه اقتصادی کشور دچار بینظمی میشود.
2- پایین آمدن کیفیت رسیدگی؛ تاخیر دولت در ارسال لایحه بودجه به مجلس باعث کاهش کیفیت رسیدگی به بودجه توسط مجلس میشود چون طبق آییننامه مجلس، وقت کافی و آنچه قانون معین کرده نخواهد داشت.
3 – در پیش بودن انتخابات؛ دیر کرد دولت در ارائه لایحه بودجه در سال جاری این پیامد را در پی دارد که انتخابات ریاست جمهوری بررسی این بودجه را تحت الشعاع خود قرار دهد و بايد گفت ظاهراً نوع نگاه دولت به مقوله بودجه و سياستهاي مالي اساساً با آنچه در تمام سه دهه گذشته وجود داشته و البته علم و تجربه اقتصادي در ساير كشورها هم آن را تأييد ميكند، به كلي متفاوت است. از اين رو برخلاف آنچه برخي تحليلگران ميگويند و تأخير در ارائه لوايح بودجه را معلول انحلال سازمان مديريت و برنامهريزي توسط دولت ميدانند به نظر ميرسد وجه غالب در دولتهاي نهم و دهم در مورد تدوين لوايح بودجه، "نتوانستن" نيست بلكه "نخواستن" است.
لذا اگر این لایحه دیر به نتیجه برسد به صورت طبيعي امكان رسيدگي به لايحه بودجه در ابتداي سال آينده ميسر نيست و ممكن است كه كار تصويب لايحه بودجه به بعد از انتخابات موكول شود .سوال اينجاست كه چه بايد كرد و عدم ارائه لايحه بودجه براي سالي كه در سهماهه ابتدايي آن انتخابات حساس رياستجمهوري را در پيش داريم، چه پيامدهايي براي اقتصاد كشور دارد؟
قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال به خبرنگار مشرق گفت :از زمان رسیدن لایحه بودجه توسط دولت خبری ندارم ،ولی اگر بودجه دیر برسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد ،مجبوریم تنخواه دولت در سال 92 را سه، دوازدهم تصویب کنیم .
ملت از تاخير در ارائه بودجه ضرر ميكند!
عزتالله يوسفيان ملا يكي از نمايندگان مجلس و عضو كميسيون برنامهوبودجه اولين متضرر تاخير در ارائه بودجه كشور به مجلس را ملت دانست. او با تاكيد بر اينكه نمايندگان مجلس و اعضاي هيات دولت هيچكدام از اين موضوع به اندازه مردم ايران متضرر نميشوند گفت: با وجود اينكه ما در سال آينده انتخابات رياستجمهوري و شوراي شهر را در پيش داريم اما نمايندگان مسئولند كه هرگاه بودجه تحويل مجلس شد به آن رسيدگي كنند.
دولت نميخواهد مجلس با دقت بودجه را بررسي كند!
مهدي تقوي استاد دانشگاه و اقتصاددان اما در اين ميان معتقد است كه دولت از روي قصد و منظور لايحه بودجه را ديرهنگام به مجلس ارسال و ارائه ميكند. او با تاكيد بر اين مسئله به تهرانامروز گفت : دولت به دليل ضعف مالي و عدم انضباط اقتصادي و بودجهاي نميخواهد كه مجلسيان به دقت لايحه بودجه سالانه را بررسي كنند و از همينرو با ارسال ديرهنگام لايحه بودجه سعي دارد كه در كار تعجيل و بيدقتي به وجود بياورد.
تقوي با اشاره به انتخابات سال آينده و درگيريهاي نمايندگان مجلس و سياسيون در اين مسئله افزود: ما سال آينده با انتخابات روبهروييم و همين مسئله دقت بيشتري از نمايندگان و ديگر دستاندركاران ميگيرد.
بررسي بودجه زير سايه سنگين انتخابات!
ابراهيم نكو يكي از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس هم معتقد است كه بررسي بودجه سال آينده زير سايه سنگين انتخابات قرار خواهد گرفت. او تاكيد كرد: در سال آينده ما با انتخابات رياستجمهوري و شوراي شهر روبهروييم و همين موضوع بررسي لايحه بودجه را با مشكل مواجه ميكند. زيرا نمايندگان در هيات نظارتي انتخابات شوراي شهر عضوند و همين موضوع وقت بسياري از آنها را ميگيرد.
حال باید منتظر نشست و دید که آیا دولت بودجه 92 را با تاخیر کمتری نسبت به سال قبل ارائه خواهد کرد و یا رکوردی دیگر در این باره از خود به جای می گذارد.
اگر چه سال قبل لايحه بودجه دولت بهموقع به مجلس نرسيد ولي با اين وجود چون در ابتداي سالجاري اتفاق خاصي مانند انتخابات رياستجمهوري در پيش نبود نمايندگان توانستند لايحه بودجه را تا اواخر ارديبهشت ماه آماده كرده و براي اجرا به دولت ابلاغ كنند.
به جرات می توان ادعا کرد تاخیرهای دولت نهم و دهم در ارائه لایحه بودجه ،موعد 15 آذرماه را از خاطرها برده است.
در نخستین تجربه دولت احمدی نژاد برای ارائه بودجه،لایحه با 40 روز تاخیر در 25 دی ماه به مجلس رسید. بودجه سال 86 هم اول اسفند به مجلس رسید تا تاخیر دولت افزایش یابد در بودجه سال 87 نیزاین روند ادامه داشت و تاخیر به 53 روز رسید و تصویب قانون بودجه را به 26 اسفند ماه کشاند.
در سال 88 روزهای تاخیر بودجه به 49 روز رسید تا مجلس بودجه را 24 اسفندماه تصویب کند.در سال 89 هم بودجه 4 بهمن ماه به مچلس رسید و بودجه سال 90 نیز با تاخیری 75 روزه همراه شد. و اول اسفند ماه به مجلس رسید.
بودجه سال 91 هم در روزهای پایانی مجلس هشتم و در 12 اسفندماه به مجلس ارائه شد؛درست در زمانی که نمایندگان در اوج فعالیت های انتخاباتی خود بودند که سرانجام در 30 اردیبهشت و در آخرین روزهای کاری مجلس هشتم قانون بودجه از سوی نمایندگان تصویب و پس از تایید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
بررسی میزان تاخیرهای دولت در ارائه بودجه نشان می دهد که دولت جمعا در ارائه بودجه های هشت ساله خود حدود 475 روز تاخیر داشته است که یک رکورد محسوب می شود.
اما به نظر می رسد این امر از سوی مسوولین دولتی جدی گرفته نشده است و چند سالی است که تخلف دولت در ارایه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، تبدیل به یک بی نظمی شده است. اگر بخواهیم به صورت موردی به آثار این بی نظمی بپردازیم میتوانیم چند نمونه از پیامدهای زیانبار آن را برشماریم:
1- بینظمی در سیستم مالی و برنامه ریزی اقتصادی کشور؛ لایحه بودجه، مهمترین برنامه مالی کشور در طول سال است، تاخیر در ارائه لایحه بودجه موجب ایجاد مشکلات سلسله وار در سیستم مالی و برنامه ریزی اقتصادی کشور ایجاد میکند و به نوعی برنامه اقتصادی کشور دچار بینظمی میشود.
2- پایین آمدن کیفیت رسیدگی؛ تاخیر دولت در ارسال لایحه بودجه به مجلس باعث کاهش کیفیت رسیدگی به بودجه توسط مجلس میشود چون طبق آییننامه مجلس، وقت کافی و آنچه قانون معین کرده نخواهد داشت.
3 – در پیش بودن انتخابات؛ دیر کرد دولت در ارائه لایحه بودجه در سال جاری این پیامد را در پی دارد که انتخابات ریاست جمهوری بررسی این بودجه را تحت الشعاع خود قرار دهد و بايد گفت ظاهراً نوع نگاه دولت به مقوله بودجه و سياستهاي مالي اساساً با آنچه در تمام سه دهه گذشته وجود داشته و البته علم و تجربه اقتصادي در ساير كشورها هم آن را تأييد ميكند، به كلي متفاوت است. از اين رو برخلاف آنچه برخي تحليلگران ميگويند و تأخير در ارائه لوايح بودجه را معلول انحلال سازمان مديريت و برنامهريزي توسط دولت ميدانند به نظر ميرسد وجه غالب در دولتهاي نهم و دهم در مورد تدوين لوايح بودجه، "نتوانستن" نيست بلكه "نخواستن" است.
لذا اگر این لایحه دیر به نتیجه برسد به صورت طبيعي امكان رسيدگي به لايحه بودجه در ابتداي سال آينده ميسر نيست و ممكن است كه كار تصويب لايحه بودجه به بعد از انتخابات موكول شود .سوال اينجاست كه چه بايد كرد و عدم ارائه لايحه بودجه براي سالي كه در سهماهه ابتدايي آن انتخابات حساس رياستجمهوري را در پيش داريم، چه پيامدهايي براي اقتصاد كشور دارد؟
قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال به خبرنگار مشرق گفت :از زمان رسیدن لایحه بودجه توسط دولت خبری ندارم ،ولی اگر بودجه دیر برسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد ،مجبوریم تنخواه دولت در سال 92 را سه، دوازدهم تصویب کنیم .
ملت از تاخير در ارائه بودجه ضرر ميكند!
عزتالله يوسفيان ملا يكي از نمايندگان مجلس و عضو كميسيون برنامهوبودجه اولين متضرر تاخير در ارائه بودجه كشور به مجلس را ملت دانست. او با تاكيد بر اينكه نمايندگان مجلس و اعضاي هيات دولت هيچكدام از اين موضوع به اندازه مردم ايران متضرر نميشوند گفت: با وجود اينكه ما در سال آينده انتخابات رياستجمهوري و شوراي شهر را در پيش داريم اما نمايندگان مسئولند كه هرگاه بودجه تحويل مجلس شد به آن رسيدگي كنند.
دولت نميخواهد مجلس با دقت بودجه را بررسي كند!
مهدي تقوي استاد دانشگاه و اقتصاددان اما در اين ميان معتقد است كه دولت از روي قصد و منظور لايحه بودجه را ديرهنگام به مجلس ارسال و ارائه ميكند. او با تاكيد بر اين مسئله به تهرانامروز گفت : دولت به دليل ضعف مالي و عدم انضباط اقتصادي و بودجهاي نميخواهد كه مجلسيان به دقت لايحه بودجه سالانه را بررسي كنند و از همينرو با ارسال ديرهنگام لايحه بودجه سعي دارد كه در كار تعجيل و بيدقتي به وجود بياورد.
تقوي با اشاره به انتخابات سال آينده و درگيريهاي نمايندگان مجلس و سياسيون در اين مسئله افزود: ما سال آينده با انتخابات روبهروييم و همين مسئله دقت بيشتري از نمايندگان و ديگر دستاندركاران ميگيرد.
بررسي بودجه زير سايه سنگين انتخابات!
ابراهيم نكو يكي از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس هم معتقد است كه بررسي بودجه سال آينده زير سايه سنگين انتخابات قرار خواهد گرفت. او تاكيد كرد: در سال آينده ما با انتخابات رياستجمهوري و شوراي شهر روبهروييم و همين موضوع بررسي لايحه بودجه را با مشكل مواجه ميكند. زيرا نمايندگان در هيات نظارتي انتخابات شوراي شهر عضوند و همين موضوع وقت بسياري از آنها را ميگيرد.
حال باید منتظر نشست و دید که آیا دولت بودجه 92 را با تاخیر کمتری نسبت به سال قبل ارائه خواهد کرد و یا رکوردی دیگر در این باره از خود به جای می گذارد.