سر جنگی دو مرحله‌ای، جرم نه‌چندان زیاد موشک و پرتابگر، قابلیت بکارگیری از پرتابگرهای زمینی و یا نصب‌شده روی خودروهای زرهی، ارتفاع کم پرتابگر هنگام استقرار روی زمین و آماده‌سازی سریع پرتابگر برای شلیک از ویژگی‌های موشک توسن است که در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هشتمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که هفته گذشته در منطقه شرق کشور برگزار شد، اگرچه در مقایسه با رزمایش های پیامبر اعظم (ره) گذشته، تنها به فعالیت نیروی زمینی خلاصه شده و از شلیک موشک و فعالیتهای مهم نیروی دریایی سپاه، خبری در آن نبود، اما همچون سایر رزمایشهای نیروهای مسلح کشورمان تاکتیک ها و سلاح های جدیدی را در مرحله عملیاتی مورد استفاده قرار داد که کمتر مورد توجه رسانه های کشورمان بوده است و می توان مهمترین آنها را در موارد زیر خلاصه کرد.

shoot and scoot توپخانه ای

در سالهای اخیر با اعلام تاکتیک نبرد ناهمطراز به عنوان روش اصلی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، بخش های مختلف از سیستم دفاعی کشور دستخوش تغییرات فراوانی شده که یکی از این بخش ها، توپخانه صحرایی است.

در تاکتیکهای عملیات منظم نظامی به صورت معمول تعداد زیادی از توپها و یا راکت اندازها در کنار هم در آرایش های متفاوت قرار گرفته و به شلیک می پردازند اما با نگاهی مانورهای اخیر در ایران و خصوصا مانور اخیر سپاه مشاهده می شود که بسیاری از قبضه های توپ و راکت انداز مورد استفاده، به تنهایی به اجرای آتش می پردازند. این تاکتیک در علم روز نظامی جهان با عنوان " shoot and scoot " شناخته می شود.


شلیک راکت انداز منفرد سپاه در رزمایش

 ترجمه این عبارت را می توان " شلیک کن – فرار کن " و یا " شلیک کن – حرکت کن " دانست. اساس این تاکتیک بر این اصل استوار است که واحدهای توپخانه عمدتا به شکل قبضه های مستقل وارد عمل شده و به سرعت و پس از اجرای آتش سریع موقعیت خود را تغییر دهد و سپس از موقعیت دیگری شلیک را ادامه دهد. این تاکتیک امکان رهگیری و نابودی قبضه های شلیک کننده را بسیار کاهش می دهد و از لحاظ روانی دشمن را تحت فشار شدید قرار می دهد.

 طرف مقابل ناگهان در مدت زمانی کم با حجم زیادی از گلوله ها و راکتهای مختلف رو به رو می شود که دقیقا نمی داند از کجا بر سر او فرود می آیند. این تاکتیک در جریان جنگ های اخیر بین حزب الله و حماس با رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفته و باعث افزایش درصد بقاء پذیری پرتابگرهای رزمندگان مقاومت در برابر آتش دقیق رژیم صهیونیستی بوده است.

تونل هایی برای اختفاء و غافلگیری دشمن

تاکتیک دیگری که در این رزمایش و تمرینات قبلی ارتش و سپاه مورد استفاده قرار گرفته است بحث استفاده از تونلها و پنهگاه های زیرزمینی است که در نقاط مختلف برای نیروهای زمینی تعبیه شده است. این تاکتیک به نوعی به عنوان بخشی از عملیات غافلگیرانه طراحی شده است که بر اساس آن نیروهای رزمی برای دوری از کشف شدن توسط ماهواره و پرنده های شناسایی دشمن به تونلهای زیر زمینی منتقل می شوند.

باید توجه داشت که برای مثال در کشورهای غربی برای مقابله با این تاکتیک طرح هایی به مرحله اجرا درآمده است که از جمله آنها می توان به پرنده های بی سرنشین مجهز به رادارهای روزنه و حسگرهای حرارتی و یا هواپیماهای سری " E-8 " با قابلیت رهگیری حرکت واحدهای زمینی اشاره کرد. به نظر می رسد فرماندهان ایرانی برای مقابله با این پرنده ها دو روش را در پیش گرفته اند.


ورود تانک سپاه به تونل زیر زمینی به تورهای استتار در بالای ورودی دقت کنید

اول، بحث عمیق بودن این تونلهاست که به نوعی نیروها را از کشف شدن بدست این عوامل حفظ می کند و بحث دیگر استفاده از تورهای استتار حرارتی است. در صورتی که به تصاویر مربوط به رزمایش پیامبر اعظم 8 و یا سایر تمرین های نظامی نیروهای مسلح دقت کرده باشید پوششهای توری شکلی را مشاهده می کنید که بر روی ادوات و یا بخش های سر باز سنگرها و یا محل های عبور کشیده شده است. این پوشش ها علاوه بر ایجاد استتار بصری در برابر شناسایی عادی با کاهش شدید امواج فروسرخ احتمال شناسایی نفرات و تجهیزات را کاهش می دهد.

پهپادها، چشمان آنلاین فرماندهان در آسمان

بحث دیگری که به نظر می رسد در این تمرین نظامی مورد تاکید بوده، گسترش استفاده از پرنده های بدون سرنشین در این رزمایش است. با کمی انحراف از بحث اصلی باید به این نکته اشاره کرد که در سالهای اخیر شاهد افزایش بسیار سریع در بحث استفاده از پهپادها در نقش های گوناگون خصوصا بحث شناسایی و کسب اطلاعات بودیم. در جنگهای قرن بیست و یکم ثانیه ها سرنوشت ساز بوده و داشتن قابلیت تهیه تصایر زنده از صحنه نبرد می توان تغییری انقلابی در توانایی فرماندهی صحنه نبرد باشد.

با کمک این قابلیت به صورت خیلی سریع از تغییرات رخ داده در جریان عملیات رزمی اطلاع کسب کرده و در صورت لزوم تغییرات لازم را در تاکتیک ها اعمال کنند. با داشتن این قابلیت می توان علاوه بر جلوگیری کردن از خسارات جانی و تجهیزاتی با حجم آتش بسیار کمتر خسارت بسیار سنگین تری را به دشمن وارد کرد.


رصد زنده منطقه رزمایش توسط پهپادهای سپاه

بولپاپ 20 میلی متری اولین سلاح جدید در رزمایش

در بخش تسلیحات نیز در این رزمایش شاهد معرفی تعدادی از دستاوردهای جدید جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران بودیم. اولین سلاحی که در این رزمایش معرفی شد یک نمونه سلاح انفرادی دوش پرتاب 20 میلی متری بود که بنا به گفته فرماندهان به عنوان یک سلاح ضد بالگرد کاربرد دارد. شکل ظاهری این سلاح به مانند سلاح های کالیبر سنگین دیگر در حوزه سلاح های ضد مواد بوده اما به نظر می رسد به منظور کاهش طول و وزن این سلاح این محصول به صورت " بولپاپ " طراحی شده است.


سلاح 20 میلی متری جدید به محل خشاب دقت کنید

در طراحی بولپاپ خشاب در عقب قبضه و پشت مکانیزم ماشه تعبیه می شود و باعث می شود که طول سلاح کوتاه تر و در نتیجه وزن آن کمتر شود. البته می توان این انتظار را داشت که با توجه به نصب دوربین از این سلاح برای مقاصد تک تیراندازی بر علیه افراد، خودروهای زره پوش و سنگرهای مستحکم شده استفاده کرد.

مسلسلهای هدایت از دور؛ زمین مسلح برای دشمنان

در بخش دیگر از این رزمایش شاهد رونمایی از دو سلاح ارتقاء یافته در سازمان رزم سپاه بودیم. این ارتقاء ها که بر روی مسلسلهای سنگین و نارنجک اندازهای 40 میلی متری اعمال شده است شامل نصب سیستم های رهگیری و دوربین های دید در روز و شب است. با کمک این سیستم کاربر می تواند اهداف مختلف را در شب و یا روز تعقیب کرده و با دقت بالا هدف قرار دهد.


سامانه های کنترل از راه دور نصب شده بر روی تیربار

 مزایای این سامانه این است که اولا با بهره برداری از این سیستم کاربر از پشت سلاح دور شده و می تواند به صورت کنترل از راه دور سلاح را کنترل کرده و با اهداف مختلف درگیر شود. در این صورت احتمال صدمه دیدن کاربر بسیار کاهش پیدا می کند. البته نکته مناسب دیگر در مورد این گونه سلاح ها این است که می توان تعداد زیادی از آنها را به صورت شبکه به هم وصل کرده و با تعداد بسیار کمی از نفرات مساحت زیادی از زمین مورد نظر را کنترل کرده و در صورت لزوم با دشمن درگیر شد.

ابر خمپاره ایرانی عملیاتی شد

اما در تصاویر پخش شده از رزمایش نکته دیگری هم مشخص شد و آن هم عملیاتی شدن سامانه خمپاره انداز 160 میلی متری وفا بود. این سامانه خمپاره انداز نیرومند با کالیبر 160 میلی متر می تواند در طول یک دقیقه 5 یا 8 گلوله سنگین را به سمت هدفی تا فاصله 20 کیلومتری پرتاب کرد و هر هدفی را زمین گیر سازد. فراموش نکنید که امروزه بسیاری از توپهای موجود در جهان از گلوله های کالیبر 155 میلی متر استفاده می کنند.


شلیک سامانه خمپاره انداز 160 میلی متری وفا

آزمایش موشکهای ضد زره

اما در روز آخر این رزمایش دو موشک توسن و تندر نیز مورد آزمایش و استفاده قرار گرفتند. توسن، موشکی با قابلیت های متنوع است که قابلیت انهدام زره های واکنشی، استحکامات بتنی، اهداف هوایی پروازی در ارتفاع پائین و اهداف دریایی را دارد. هدایت این موشک نیز نیمه خودکار فرمان به خط دید است و کاربر طی پرواز موشک تنها باید نشانه موجود در دوربین را روی هدف نگه دارد.

سر جنگی دو مرحله ای، جرم نچندان زیاد موشک و پرتابگر، قابلیت بکارگیری از پرتابگرهای زمینی و یا نصب شده روی خودروهای زرهی، ارتفاع کم پرتابگر در هنگام استقرار روی زمین و آماده سازی سریع پرتابگر برای شلیک از ویژگی های این سامانه است.

موشک توسن 26.5 کیلوگرم جرم دارد که 3.2 کیلوگرم از آن مربوطه به سرجنگی است. برد آن بین 70 تا 4000 متر، بیشینه سرعت آن به کمک پیشران سوخت جامدش 200 متر بر ثانیه، احتمال اصابت آن به هدف 95٪ و میزان نفوذ آن در عمق زره تا 670 میلیمتر است. برد این موشک در شب به 2500 متر می رسد.


موشک توسن

این موشک در ایران علاوه بر استفاده با پرتابگر ثابت زمینی روی ادواتی از جمله خودروهای راهکنشی(تاکتیکی) سفیر و نفربرهای براق و بی-ام-پی-2 نصب شده است. هدایت این موشک نیز نیمه خودکار و سیمی و کنترل آن از طریق بالک های دماغه است.

ساختار پرتابگر موشک توسن به گونه ای است که کاربر در ارتفاع پایین تر از لوله حاوی موشک قرار می گیرد در نتیجه اولاً از آتش پیشران سوخت جامد آن تا حدودی در امان مانده و همچنین امکان مخفی شدن در عوارض طبیعی یا مصنوعی برای امنیت بیشتر از آتش دشمن را دارد.

دیگر موشک ضد زره ایران، تندر نام دارد که مخصوص استفاده در تانک های تی-72 است. این موشک که از لوله کالیبر 125 میلیمتری توپ این تانک شلیک می شود قابلیت هدف قرار دادن اهداف ثابت و متحرک از جمله اهداف هوایی سرعت پائین را دارد.


نمونه برش خورده موشک تندر

هدایت این موشک از نوع نیمه خودکار فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است. در این روش موشک اصطلاحاً کور است وتوانایی دیدن هدف را ندارد بلکه با استفاده از حساسه ای که در قسمتهای عقبی بدنه آن نظیر دم قرار داده شده پرتو باریک لیزر تابیده شده از پرتابگر را یافته و رایانه کنترل پرواز سعی می کند تا موشک را در مرکز این پرتو قرار دهد. این فرایند تا رسیدن موشک به هدف ادامه می یابد.

جرم موشک تندر 17.2 کیلوگرم بوده که 3.5 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی دو مرحله ای آن است. عمق نفوذ آن در زره تا 700 میلیمتر، برد آن 100 تا 4000 متر، بیشینه سرعت آن 370 و سرعت متوسط آن 310 متر بر ثانیه است. با استفاده از این موشک توانایی تانک های تی-72 در مقابله با اهداف زرهی متحرک و بالگردها بسیار افزایش یافته است.

این موارد تنها با اکتفا به تصاویر و توضیحات فرماندهان سپاه پاسداران گردآوری و ارائه شده و قطعا همکاری و توضیحات تخصصی آنها می تواند غنای تحلیل های رسانه ای را قوت ببخشد، هرچند که هنوز وجود یک قرارگاه رسانه ای قوی و متخصص در تحلیل و اطلاع رسانی از فعالیتهای رزمندگان سپاه و ارتش در رزمایش ها بیش از پیش احساس می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهرام ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    مرسی مشرق جون،یه دونه ای تو والا!فقط در مورد F313 هم پیگیر باش خدایی هنوز من و دوستام تو کف ویژگی هاش هستیم،مرسی
  • مهدی11 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    سپاه و ارتش مقتدر و پیروزهستند تضعیف سپاه جائز نیست
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    گزارش خوبی بود ای کاش در مورد اون سلاح انفرادی ضد بالگرد توضیح بیشتری میدادید
  • مجاهد ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    ارگونومی و طراحی بولپاپ استفاده شده با توجه به عدم وجود قنداق امکان شلیک در حالت درازکش که بیشترین میزان حفاظت رو برای تیرانداز فراهم میکنه، و یا تیر اندازی بحالت نشسته رو نداره. بهتر بود با طراحی یک سیستم دافع ضربه کارآمد تو قنداق از طراحی استفاده میشد که امکان شلیک توی حالتهای دیگه هم فراهم باشه. در کل طراحی سلاح های بومی کار بسیار شایسته ایه. ان شاء الله ارتقا داده بشه و اشکالات و نواقص هم مرتفع شه
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    این رزمایش چرا خیلی سوت و کور برگزارشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    ما خودمون سربازی رفتیم! یه کلت کمری میسازن از 10تا شلیک 5 تاش گیر میکنه اونوقت من نمیدونم موشک و بولپاپ چجوری میسازن؟
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    تضعیف ارتش چطور ؟
  • اسماعیل ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    علی اقا توخودت را باخته ای ومرغ همسایه چشم تو وامثال تو غاز میاید سپا ه خار چشم دشمنان است کور شود ان چشمی که فرزندان متعهد کشور را نمی توانند ببینند
  • ایمان ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    درود خدا بر سپاه پاسد اران انقلاب اسلامی ستون انقلاب
  • حیدر ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    علی آقا فشنگ کلت ایرانی گیر بکنه یا نکنه و دوستان ناشناس سر و صدای مانور بلند باشه یا خاموش برگزار بشه اونایی که باید بفهمند صداش را فهمیدند!!! برو خدا را شکر کن و به ایرانی بودن خودت افتخار کن ما مذاکرات هسته ای را با عزت پیش بردیم و ایران دیگه محور شرارت نیست البته از اول هم نبود و ایران 7000ساله که محور محبت وانسانیته این مانور بی سر وصدا اگه نبود تو آلماتی هم خبری از واقع بینی نبود اگه سوریه هم بلد بود 4تا کلت بسازه و بسیج وسپاه و ارتش اسلامی سازماندهی کنه الان دخترانش را سلفی ها ذبح نمیکردند فیلمش را به دنیا نشون بدن والعاقبة للتقوی
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    از کی تا حالا به سربازها کلت کمری میدن ! مطمئنی سربازی رفتی ؟
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    منظورش صحبت های آقا محمود بود که سپاه رو می خواد تضعیف کنه. شما به خودت نگیر ارتش.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    قنداق این اسلحه وسطشه نه پشتش
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    تو یه نابغه ای!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    لازم یه ذکر هست که موشک های تندر و توسن الان سالهاست که در داخل کشور تولید میشه ... یعنی تحقیق و تولید موشک های ضد زره از اواسط جنگ شروع شد ... ========= به هر صورت برای کشوری که توفان 5 و کورنت را تولید میکنه ...( خودمون !) امثال تندر و توسن ( at-11 , ....) چیزی نیست که باعث ذوق زدگی باشه
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    باید تنبیهت میکردن تا ایلحه را تمییز کنی بعدشم کجا بودی که کلت کمری بهت میدادند تیمسار؟؟؟
  • مهدی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    اون کلت ها با فشنگ هاشون وارداتی از ترکیه است.
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    علی آقا! «ما خودمون سربازی رفتیم!» یعنی چی؟! که چی؟ اگه خدمت کردنت مثل این جمله «چجوری میسازن؟» ات، باشه معلوم است که چرا سهم شما از اسلحه کمری، نوع خرابش بوده!!! شک نیست این هم از هوشمندی فرمانده با تجربه ات بوده.
  • آرتاس ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    باتوجه به سرعت بالا و ثابت نبودن بالگردها و نواخت تير كم اسلحه بولپاپ جديد به احتمال زياد كاربرد اصلى اسلحه جديد برضد نفرات و خودروهاى حفاظت نشده خواهد بود مخصوصا اينكه بايك تير ٢٠ ميلى مترى هواگردى ساقط نميشه و نياز به برخورد چندين گلوله در ناحيه محافظت شده است اما بر روى زمين طوفانى از رعب و خون دشمنان به راه ميندازه شوك صفير گلوله ٢٠م م هر واحد پياده اى رو گيج و تا مدتى زيادى ميخ زمين ميكنه با تركيب ميخ كردن دشمن و گرفتن موقتى تحركش و حمله توسط خمپاره وفا و شليك ٥ گلوله در يك دقيقه ميتوان هر واحد دشمن رو دركمتر از يك دقيقه در كمين نابود كرد و سپس رزمندگان خودى به سرعت محل رو ترك كنن
  • امین سیف ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    کجایی هستی ؟خیلی خوب جوابشو دادی،ایول
  • امیر ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    من یه سئوال برام پیش اومده. اینکه به حمدالله به توانایی ساخت خیلی از ادوات نظامی دست پیدا کردیم. چرا نمیایم مثل کشورهای پیشرفته دنیا تلاش کنیم فناوری ساخت رو جلو ببریم و فراتر از زمان حرکت کنیم؟؟مثلا همین اف 35 در طراحیش تا سال 2050 در خدمت نیروی هوایی آمریکا خواهد بود! مثل اف 14!!!! و بسیاری از ادوات دیگه رو که می سازند فناوریش به گونه ایست که 40 تا 50 سال آینده جوابگوی نیازهای اونها خواهد بود و دوباره 40 سال بعد هواپیمای دیگه ای رو طراحی می کنند برای 40 سال بعدتر... اما تو کشور ما اصلاااااا این مسائل و مدیریت هزینه ها مهم نیس!!!! صاعقه رو می سازیم فقط واسه رفع نیاز حال و بلکه گذشته! بدون ابنکه 10 سال بشینیم فکر کنیم و طراحی و کسب تکنولوژی کنیم واسه 50 سال آینده... الان نریم به این سمت کی می خوایم بریم؟؟؟
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    احیانا تا به حال اسمی از پروژه های سفره ماهی ...قاهر 313 ...باور 373 .... و امثالهم شنیدید ؟
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    الان دوره موشک‌های بزن و فراموش کن هستش، یعنی‌ وقتی‌ موشک شلیک می‌شه تیرانداز دیگه میره دنبال هدف بعدی و موشک هوشمندانه خودشو به هدف می‌رسونه مثل هلفایر، امیدوارم موشکسازن ما هم به این تکنولوژی دست پیدا کنند
  • دکتر امین ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    اینطور نیست که ایران به فکر نبوده باشه،ذره ای شک نکن،مثلا تسلیحات مرتبط با لیزر جزو پروژه های فعال نیروهای مسلح هست که اخبار اون محرمانه هست و بیرون داده نمیشه مگر موقع مقتضی،و جزو پروژهای استراتژیک و حتی تحقیقاتی در سطح دنیاست که لبه دانش هست...
  • امیر ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    ببین ناشناس جان،بطورمثال همین قاهر گفته شده تا 20 سال آینده در خدمت باشه... به هر حال همه اینها بر میگرده به عقب تر بودن ما در تکنولوژی های روز و بودجه های تحقیقاتی که نسبت به اونها قابل قیاس نیست. در مورد باور373 هم پدافندی خواهد بود جایگزین و در حد اس 300 به گفته وزارت دفاع! یعنی تکنولوژی گذشته چرا که هم اکنون روس ها اس 400 و اس 500 رو مورد استفاده قرار میدن! یه سئوال دیگه هم اینکه چرا وزارت دفاع خیلی از سلاح ها رو بومی خطاب می کنه درصورتی که بومی نیستند؟ بطور مثال تفنگ خیبر یا موشک نور؟؟؟ اینها ایران تلید می کنه اما طراحی بومی نیستند.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    ZENDE BASHI HAMISHE PARSIAN
  • امیر ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    مشرق جان میشه یه گزارش یا تحلیل بذاری از سلاح های مدرن و فوق مدرنی که ایران در اختیار داره و میشه اون ها رو با سلاح های فوق مدرن مطرح در دنیا مقایسه کرد؟ از قاهر313 هم اگر که میشه اطلاعات جدیدی بذاری هم ممنون میشم. خیلی بده که توی ویکی پدیا تحلیل هایی از تحلیل گران معروف درمورد قاهر نوشته که اکثرشون گفتن این طرح یه ماکت بیش نیست و طرح رو زیر سئوال بردن و این تحلیل ها + دلایلشون تو دل من به خاطر اطلاع رسانی ضعیف شبهه ایجاد کنه :(
  • همون ناشناس ! ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    امیر جان ! هیچ شخص یا منبع رسمی تاریخی برای عملیاتی شدن قاهر مشخص نکرده نه شش ماه نه بیست سال ! ... باور 373 اگر قرار بود کپی اس 300 باشه تا به حال چند صد بار عملیاتی شده بود ... با توجه به این که ما به نمونه هاش دسترسی داشتیم ... ( هم رادار های سیستم هم موشک ها و ...) حتی سامانه ای مثل رعد هم کپی بوک نیست و کاملا مولفه های متفاوتی داره ..... =========== پروژ هایی که ما برای اینده داریم معمولا اعلام نمیشن بر عکس سیاست غرب که مثلا از الان برای نسل 6 جنگندها تبلیغ میکنند در حالی که هنوز در حد طراحی مفهمومی هم نیست ... مثلا همین قاهر را هیچ کس از وجود طرحش باخبر نبود به هیچ عنوان .... یا خود جنگنده صاعقه ...منابع رسمی میگن مارک 5 این جنگنده هم تولید شده و عملیاتی هست اما جز نوع اول و دوم را شما در نمایشگاه ها و عکس ها نمیبینید ...چون سیاست نظامی ما ابهام و پنهان کاری است ========= نکته : ترکیه پهپاد انکا ( عنقا ) تانک التالی و هلیکوپتر تهاجمی را در دست تولید داره و اداعا میکنه اینها بومی هستند اما وقتی ریز میشی تکنولوژی و زیر سیستم های اسرائیل / کره جنوبی و ایتالیا پشت این جنگ افزارهاست ! اپتیکش را از یک جا میارند پیشرانه را از جای دیگه ! و الخ همون موشک نوری را که شما فرمودین داریم از پیشرانه تا رادارش را در داخل تولید میکنیم این میشه از یک نظر بومی بواسطه تولید تمام قطعات ...وقتی قادر را با باز طراحی و طراحی مجدد تولید میکنیم میشه کاملا بومی ! . . . شاگردی کردن عیب نیست ! ( بسیاری از این تسلیحات امروزی ریشه در المان نازی دارند و امریکایی ها و روس ها این را کتمان نمیکنند !) . ..وابسته بودن عیبه
  • ناشناس ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    به نظر من باور373 به هیچ وجه کپی یا مهندسی معکوس نیست و از پایه داره ساخته میشه ، اگر کپی بود تحقیقات بسیار زیادی نمی خواست و شاید الان عملیاتی شده بود اما داره از پایه طراحی میشه و حتی اگر در نسخه اولیه در سطح اول نباشه به مرور به سطح جهان خواهد رسید
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    خدمت شما دانشمند محترم و حلو تر از زمان عرض کنم که دلایل زیر جواب سئوال شماست: ۱. کشورهای پیشرفته در زمان صلح و شکوفایی اقتصادی چنین طراحیهایی رو کردن در جالیکه ما ها در شرایط جنگ و تحریم. ۲. طراحی یرای آینده برای کشور در حال صلح و با شکوفایی اقتصادی که چیزی تهدیدش نمیکنه یک نیاز لوکسه که البته تبدیل به استراتژیک میشه در حالیکه کشور در حال جنگ و با مشکلات اقتصادی نمیتونه بدنبال احتیاجات لوکس بره و باید نیازهای ضروری و اولیه ش رو براورده کنه از جمله سلاحهای دستی ابتدایی تا بتونه زنده بمونه. ۳. با توجه به نیاز مبرم و فوری برای دفاع در لحظه نمیتوان با توجه به روشهای سعی و خطی سراغ طرحهای بلند پروازانه رفت که سلاحی برای جکد سال آینده و جلوتر از زمان باشه جون رفع معایب و عملیاتی شدنش چندین سال طول میکشه و جولبگوی نیازهای انی نیست و بعلاوه نیروی انسانی و صنعتی و مالی کشور رو گرفتار و فرسوده میکنه پس برای ما با منابع و رمان محدود از فلسفه تجربه را تجربه کردن خطاست باید استفاده کرد و منابع مالی و انسانی و علمی و صنعتی رو باید روی چیزهای امروزی که برای دفاع از تهدیدات امروزی بکار میرن و تستهای خودشون رو پس دادن و میدونیم که موثرن و کارایی دارن متمرکز کرد. و البته اگر چیزی از منابع (لا اقل انسانی وعلمی و صنعتی) باق موند که مازاد نیازهای امروز باشه میشه در مسیر طراحی برای آینده و بلندپروازیهای من و شما هزینه بشه. تمتم فشارهای خارجی برای اینه که الان من و تو نتونیم نیازهای امروز و رو براورده کنیم جون اگه اینجا موفق بشیم٬ فردا متونیم نیازهای فردا و بلکه پس فردا رو هم مرتفع کنیم و این به معنای نه تنها عدم وابستگی و فرار از قلاب استعمار است بلکه به معنای ظهور قدرت نوپا برای رقابت با آن است که خوشایند وزاق آنها نیست و از اینرو با تحریم اقتصادی و فتنه داخلی و جنگ خارجی و فراری دادن مغزها و.... سعی میکنن تا این مسئله اسفلال کشورها رو از نطفه حفه کنن. اما اگه همین ملت با هوشیاری ۱۰ سال دیگه استقامت بکنه اونوقت بعد از ۱۰ سال تهدید آنی و روزمره نخواهد داشت و به سطخی از دانش و صنعت و اقتصاد رسیده است (نظیر جین) که دیگر میتواند برای تهدیدهای اینده با فراغ خاطر طراحی کند! ای دل اندر بند زلفش از پریشانی منال مرغ زیرک چون بدام افتد تحمل بایدش
  • سرباز ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    هدف اینکه کار و ادامه بدن بهترشو بسازند .اگر همون ابتدای کار موفقیت نصیب ما میشد .دیگه تلاش و کوشش چه معنی میداد .جناب فیلد مارشال
  • سرباز ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    درود بر حیدر .با حیدر کرار محشور بشی.قدر عافیت کسی داند که ....
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    من به شخصه به جای بولپاپ 20 میلی متری انتظار میثاق 3 رو داشتم خبری از ساخت میثاق 3 نیست ؟
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    توفان 5 = تاو دهلاویه = کورنت
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    آقایان منتقد .خسته نباشید ............لطف کنید یک تیرکمان بسازید ......................................................
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    جیه میخوای مج بگیری؟ به فرض که دروغ میگن و تو مچشون رو گرفتی. تو نق زن برای این معضل چه غلطی کردی که به خودت اجازه نق زدن بدی؟ اگه طرح موفقی داشتی که انجام ندادن که خوب من معذرت میخوام و تو حق داری ولی اگه پای دو تا مرغ رو از هم نمیتونی وا کنی و میخوای یه عده برات معجزه کنن و اگه نکنن تو نق بزنی غلط میکنی که بزنی وبخوای مچ بگیری! ضمنا خودتی از در پشتی میخوای وارد بشی.
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    ای کاش تو جنگ هشت ساله این سلاحها رو در اختیار داشتیم...
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    درود بر شما"همون ناشناس"
  • nashenas ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    میگم پهباد ها نمیتونن از طریق رد تانک ها محل اختفاشون رو پیدا کنن و اون جا رو بمبارون کنن؟ توی عکس رد تانک های ما خیلی تابلوئه
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    شما چند نفر بودین؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اکبر ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    0 0
    باسلام لطفا دوستان شما خودتان رو ناراحت نکنید ساخت وکاربرد این سلاح ها روکه نباید کسی تایید کنه متخصصان وکارشناسان نظامی سپاه وارتش خودشان تست می کنند ونیازی نیست کسی نظر بده که در رسته نظامی یک سربازبوده... سربازانی این مرزوبوم داشتند که به سلاح نیازی نداشتند سربازانی مانندفهمیده ...وسردارانی مانند باکری... مرگ بر ضدولایت فقیه درود بر رزمندگان اسلام
  • حمید ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    بابا چرا خودتونو خسته میکنید.اگه موشک هامون هم مثل ماشین ساختنمون باشه عالیه .فقط عیبش اینکه به جای دشمن خودمون کشته میشیم.اگه به سلاح های ابر مدرن باشه توصیه ام به شما اینه برین هواپیماهای (بی 2 و بی 3 و اف 22 و آئورورا )را سرچ کنین و از مزایای اونا آگاه بشین.یکم جوتون فروکش میکنه
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    راس میگه اون کلت زعاف بود هم گیر داشت هم هدف میگرفتی فقط خال سیاه رو نمیزد ببین چه طراحی داشته که 100 متر اونورتر میزده اقایونی که چیزی نمیدونه اظهار فضل نکنه
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    تو کجای هستی مثل بابول گولشو خوردی خوب راس میگه همین منم اراک بودم ادعاشون میشد بهترین پادگان نیروهای انتظامی هستن با اون کلتاشون فقط خال سیاه رو نمیزد نمیدونم چرا بعضیا زودی گارد میگرن واقعیتو گفته
  • 1+313 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    سپاه و ارتش دو قطب دفاعی ایران عزیزمون هستند و نبود هر کدام مساوی با تضعیف 50 درصدی قوای نظامی کشور است. حفظ الله خیر جزا
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    عاقلان دانند جانم.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    مهم تاثیر رزمایش بود.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    امیرجان قرار نیست که همه چیز رسانه ای بشه. یه چیزی هم باید برای روز مبادا داشته باشیم.
  • موسوي ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    سلام لطفا درمودر خمپاره انداز 60mmلوله بلند توضيح دهيد
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    خدا قوت و دست مریزاد انشاء الله در بخشهای هوافضا بخصوص در مورد جنگنده ، شکاری رهگیر ، پدافند موشکی و موشکهای ضد ماهواره بر اساس تکنولوژی مدرن و پشیرفته اقدامات جدی تری صورت گیرد. البته اقدامات صورت گرفته تاکنون بسیار ارزشمند و قابل تقدیر می باشد. توسعه ناوگان دریایی و زیر سطحی و توانمندی موشکی بسیار عالی است اما بایستی توان تکمیلی برای خنثی سازی عملیات هوایی دشمنان را هم با اقتدار داشته باشیم. با سپاس از همه عزیزان دست اندرکار
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    ما که با ژ3 آرم شاهنشاهی رژه رفتیم در سال 88 اگه چیزی ساختید که از ایران دفاع می کنه دمتون گرم تازه یه ژ3 هم تو میدون تیر ترکید، حالا گیر کرده ها
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    خدا قوت و دست مریزاد انشاء الله در بخشهای هوافضا بخصوص در مورد جنگنده ، شکاری رهگیر ، پدافند موشکی و موشکهای ضد ماهواره بر اساس تکنولوژی مدرن و پشیرفته اقدامات جدی تری صورت گیرد. البته اقدامات صورت گرفته تاکنون بسیار ارزشمند و قابل تقدیر می باشد. توسعه ناوگان دریایی و زیر سطحی و توانمندی موشکی بسیار عالی است اما بایستی توان تکمیلی برای خنثی سازی عملیات هوایی دشمنان را هم با اقتدار داشته باشیم. با سپاس از همه عزیزان دست اندرکار
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    البته توفان5 بر بیس تاو ساخته شده منتهی نه اون تاوی که شما میشناسی ....( مثلا از نظر سیستم هدایت بسیار برتر از کورنت هست !/ ایضا نفوذ در همون اندازه را داره )
  • بچه آبادانی ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    توصیه منهم به شما این است که بروید کمی تاریخ دفاع مقدس خودمان و توان رزمی عراق را مطالعه کنید و به تاریخ جنگ ویتنام و کره هم نظری بیاندازید . صنایع خودرو سازی ما دقیقن با تفکر امثال شما دارد به جلو میرود و لی صنایع نظامی ما بقول فرمایش اقا انقلابی است و هیچ مانعی را جلوی خود نادیده نمیگیرد ولی راه عبورش را پیدا میکند ..در ضمن هر جنگی تاکتیک ویژه خود را دارد بمبارانها قطعن میتواند ضربات هولناکی به ما و وارد کند دقیقن مثل شروع جنگ تحمیلی ولی من و امثال من آن زمان دشمن را آنقدر قوی و شکست ناپذیر ندیدیم که با دست خالی واقعی و نه شعاری جلویش نایستیم ..............میدانی تانک تی 55 یک ملیون تیر ژث هم کاریش نمیتواند بکند ؟ و حساب کن یک گردان تانک در شرایطی که در خرمشهر ده قبضه ار پی جی هفت که آنهم اصابتش به هدف هزار دنگ و فنگ دارد وجود نداشت به این شهر حمله ور شدند .....شما بودید چکار میکردید؟ البته دوستان من چون مانند شما فکر نمیکردند باعث شدند تا شهر 34 روز مقاومت کند و اگر شما بودید فکر کنم یک روز جلوتر از شروع جنگ شهر را دو دستی تحویل میدادید ....خوب شماها جو گیر نمیشوید ....................جو گیر نشو
  • یا علی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    بقول امام اگه سپاه نبود کشور هم نبود. کدام نیروی نظامی در دنیا جرات دستگیری ملوانان انگلیسی را دارد آنهم دو بار با آن همه تجهیزات پیشرفته ای که انگلیسی ها داشتند.
  • علی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    الان باید نیرو های چریکی بیشتری تشکیل بدیم که موقع جنگ در بین نیروهای دشمن نفوذ کنن و از سلاح های به ظاهر پیشرفتشون ضد خودشون استفاده کنن. انگلیسی روون یاد گرفتنو بین افراد سپاه اجباری کنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    دست از این اسباب بازی ها بردارید
  • عمار ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    اسلام پیروز است...
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    شما در دوران کودکی با این وسائل بازی میکردی ؟ افرین بر شما !
  • مهران ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    0 0
    بولپاپ 20 میلی متری ساخته شده یک کابوس جدید برای هر ارتش و نیروهای مسلح است زیرا با کمترین هزینه با کمترین پیش نیاز آموزشی و بالاترین امنیت برای تیرانداز آن می تواند صدمات دردناکی به دشمن وارد کند
  • مهران ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    0 0
    خداملت اسلامی ایران راحفظ کند؛تحریم هارو هم رد میکنیم و پیشرفت هاهم ادامه خواهد داشت؛ ممنون برای خبرهای خوب نظامی مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس