کد خبر 212258
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷

کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: هدف اصلی کردهای پ.ک.ک ایجاد اختلاف بین ایران و ترکیه است بنابراین نباید وارد بازی آنها شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، هفته گذشته روزنامه ملیت به نقل از یک مقام مسئول در دولت ترکیه و یک مقام در دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق، خبری مبنی بر این که مقامات نظامی ایران به مراد کارایلان یکی از فرماندهان ارشد پ.ک.ک پیشنهاد داده‌اند که در قبال دریافت کمک‌های تسلیحاتی و لجستیکی به عملیات خود علیه دولت ترکیه ادامه دهد را منتشر کرد.

از شواهد اینطور بر می‌آید که مراد کارایلان سعی دارد که یک جریان خبری را در راستای اهدافی حول محور ایران و ترکیه ایجاد کند، حال باید دید که هدف این گروه از این فضا سازی چیست؟

در این زمینه مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس عنوان کرد که وقتی این خبر را بررسی می‌کنیم متوجه می شویم که یک خبرنگار در ترکیه پس از مطرح کردن این خبر مدعی شده منابعی از دفتر نخست وزیری اقلیم کردستان و دولت ترکیه این خبر را تایید کرده اند، حال باید پرسید چرا باید یک مقام رده بالای نظامی ایران با یک گروه چریکی وارد مذاکره شود و در عین حال مقامات دولتی اقلیم کردستان نیز در این مذاکرات حضور داشته باشند.

جلالی با بیان این که به هیچ عنوان این امر نمی تواند منطقی باشد به تشریح دلایل این اقدام پ.ک.ک پرداخت.

این کارشناس حوزه خاورمیانه معتقد است که هدف گروه پ.ک.ک  از این جریان سازی این است که اولا این گروه در حالی که با دولت ترکیه در حال مذاکره است قصد دارد امتیازات بیشتری بگیرد، به این منظور با مطرح کردن یک عنصر خارجی به عنوان مداخله هم می تواند دولت ترکیه را بترساند و هم ارزش کار خود را بالا ببرد تا ترک ها مجبور شوند امتیاز بیشتری به پ.ک.ک بدهند. در گام دوم نیز پ.ک.ک قصد دارد تا بین ایران و ترکیه اختلاف سیاسی جدیدی ایجاد کند.

جلالی گفت: اگر پ.ک.ک می‌خواست یک قدرت خارجی را وارد این ماجرا کند، ایران، سوریه و اقلیم کردستان تنها گزینه هایش بودند. حال چرا ایران و 2 مورد دیگر نه؟

کارشناس حوزه خاورمیانه در خصوص موضوع سوریه و پ.ک.ک تصریح کرد: حزب کردی PYD گروهی است که عموما از سوی پ.ک.ک حمایت می شود و اگر مراد کارایلان می خواست دولت سوریه را به عنوان کشور خارجی که پیشنهاد دادن تجهیزات سنگین به ازای ادامه حملات چریکی پ.ک.ک علیه دولت ترکیه را داده است معرفی کند، ممکن بود به ضرر PYD تمام شود، چرا که به این شکل بین دولت بشار اشد و کردهای این کشور درگیری بالا می گرفت و این در حالی بود که هنوز کردهای سوریه به حقوق ادعایی خود دست پیدا نکرده اند و ممکن بود کردها بدون نتیجه وارد چالش نظامی با دولت بشار اسد شوند.

وی در مورد اقلیم کردستان نیز معتقد است که شرایط جغرافیایی و حکومتی اقلیم طوری نیست که بخواهد چنین پیشنهادی را به پ.ک.ک بدهد؛ به علاوه ترکیه نفوذ و حضور زیادی در این منطقه دارد.

جلالی در خصوص اتهام علیه ایران عنوان کرد: متهم کردن ایران در این شرایط، راحت‌تر از 2 گزینه دیگر بود، چرا که از سوی مسئولان ترکیه نیز قابل قبول تر بوده است و به این ترتیب می توانند بین ایران و ترکیه که با دو جریان کردی منطقه ای درگیر هستند و در خصوص برخورد با تروریست‌ها نظرات و جلسات مشترکی داشته اند اختلاف ایجاد کند.

وی گفت: پس می بینیم که هدف اصلی کردهای پ.ک.ک، یک حرکت سیاسی است در راستای کسب منافع داخلی از ترک‌ها و ایجاد اختلاف بین ایران و ترکیه.

جلالی با بیان این که باید دقت کنیم تا این نقشه کردی نتواند در روابط دو کشور خلل ایجاد کند، گفت: هر چند که صدور بیانیه سفارت ایران در ترکیه به منظور تکذیب این خبر اقدام مناسبی بود و موضع رسمی تهران را بیان کرد.

وی افزود: مقامات ترکیه نیز باید بدانند که در این شرایط مطرح شدن این مسائل بعید نیست تا اعمال فشار بیشتر شود لذا برای گرفتن امتیازات بیشتر، ما نباید وارد بازی پ.ک.ک شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    0 0
    این آتیشا زیر سر ترکیه وبارزانیه نه پ ک ک پ ک ک که عددی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس