کد خبر 23073
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶

يک استاد دانشگاه با بيان اينکه شخصيت سيدالشهداء (ع) شخصيتي فوق ملکوتي و عرشي است، گفت: پردازش شخصي از صحنه‌هاي عظيم عاشورا باعث تهديد اشعار آئيني مي‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نخستين سوگواره شعر عاشورايي با عنوان «ستاره تشنگان» شب گذشته با حضور علي انساني، شاعر و مداح اهل بيت (ع)، محمدعلي مجاهدي، شاعر آئيني و عاشورايي، غلامرضا سازگار، شاعر آئيني، محمدجواد غفورزاده، شاعر شهر مقدس مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرف‌خواني، معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه، محمود حبيبي کسبي، شاعر آئيني و عاشورايي، ابراهيم صناعي، شاعر عاشورايي، علي قلي اميراحمدي، مشاور ارشد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عرب خالقي، شاعر اهل بيت (ع) و حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري، استاد دانشگاه در محل سالن همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد.

 

* برداشت شخصي از عاشورا اشعار آئيني را تهديد مي‌کند

در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري، استاد دانشگاه، اظهار داشت: هنر ابزار انتقال احساس هنرمند به جامعه مخاطب خودش است و قبل از اين ابزار آن چيزي که بايد وجود داشته باشد آن معرفت و احساسي است که در دل هنرمند موج مي‌زند و بايد جلوتر از احساس جامعه مخاطب خود باشد.
وي با بيان اينکه هنرمند از طريق ابزار هنر، احساس و معرفت خود را به جامعه منتقل مي‌کند، اضافه کرد: هنرمند با ايجاد احساس در مخاطب، انتظارات و توقعات جديدي را در آنها ايجاد مي‌کند، همچنين کشورهاي غربي هنر را به عنوان يکي از مهمترين ابزار اصلاحات اجتماعي به حساب مي‌آورند چراکه انتقال فرهنگ به دنيا از طريق هنر صورت مي‌گيرد.
حجت‌الاسلام ميرباقري در خصوص ورود رُِمان‌ به کشورهاي اسلامي، بيان کرد: مضمون رُمان‌هايي که سال‌هاي اخير وارد دنياي اسلام و شرق شده‌اند فقط نقل داستان و حکايت‌ها نبوده بلکه فرهنگ را به ما منتقل کرده است چراکه اين فرهنگ تبديل به يک انتظارات و تعقلات اجتماعي و سپس تبديل به يک انقلاب شده است.
وي اضافه کرد: هم‌اکنون سياست‌مداران آمريکا از ستاره‌هاي سينماهاي هند درخواست کرده‌اند که براي ايجاد اصلاحات اجتماعي در افغانستان تلاش کنند چراکه اين اصلاحات اجتماعي، حرکت به سمت تجدد و عبور از فرهنگ اسلام به سمت فرهنگ غرب است اما به وسيله هنر مدرن و هنر سينما.
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه شعور و احساس هنرمند از اتصال دو منبع از جمله نور و ظلمت سرچشمه مي‌گيرد، ادامه داد: هنرمند که از دستان نبي اکرم (ص) و اميرالمومنين (ع) جام مي‌نوشد اثري را خلق مي‌کند که جامعه را با آن سيراب مي‌کند اما هنرمندي که از دست شيطان و اولياي طاغوت جام مي‌نوشد باعث تخريب خود و جامعه مي‌شود.
وي با بيان اينکه هنر اسلامي، در غالب اشعار آئيني تجلي يافته است، عنوان کرد: اگر زبان، هنر و مداحي اسلامي و مذهبي در کشورمان تجلي پيدا کرده به دليل اثر اتصال شاعران و مداحان با سرچشمه عميق عاشورا است يعني قلب يک هنرمند با مفاهيم و تجليات قدسي مأنوس و درگير مي‌شود و سپس تبديل به يک اثر ماندگار مي‌شود.
حجت‌الاسلام ميرباقري با بيان اينکه قلب هنرمند بايد به سرچشمه و درياي الهي متصل شود وگرنه نمي‌تواند تحولات حال و اجتماعي در مخاطبان ايجاد کند، ادامه داد: اگر هنرمندي بخواهد درباره محور عاشورا شعري بسرايد بايد بين‌الطلوعيني داشته باشد تا از نسيم‌هاي رحمت الهي بهره‌مند شده و سپس شور و شوق سرودن شعر بر او نائل شود.
وي با بيان اينکه شعرا براي سرودن شعر عاشورايي بايد به معارف اهل بيت (ع) مراجعه کنند، افزود: شعرا براي سرون شعر بايد با آستان رفيع خاندان عصمت و طهارت (ع) آشنا شوند، همچنين نويسندگان و شاعران به اين نکته توجه بسيار داشته باشند که حادثه و وقايع‌‌ بزرگي همانند سرنوشت و زندگينامه‌ اهل بيت (ع) و صحابه قيام عاشورا نيازمند استفاده از تخيل و پيرايه نيست.
حجت‌الاسلام ميرباقري با بيان اينکه شخصيت سيدالشهداء (ع) شخصيتي فوق ملکوتي و عرشي است، گفت: امام صادق (ع) فرموده‌اند: «ما هر شب جمعه يک لقايي با پروردگار داريم که جاي آن در کربلاست».
وي با بيان اينکه هم‌اکنون امري که اشعار آئيني را تهديد مي‌کند اين است که ما به خودي خود صحنه‌هاي عظيم عاشورا را پردازش کنيم، اضافه کرد: تا شاعر تجلي و اذن اظهار نداشته نمي‌تواند به سرودن و نگارش اشعار آئيني و عاشورايي بپردازد که بايد حريم اين ساحت حفظ شود.

 

* شرف‌خاني: جهاني‌شدن فرهنگ عاشورا نيازمند ابزار هنري کارآمد است

حجت‌الاسلام احمد شرف‌خاني در نخستين سوگواره شعر عاشورايي با عنوان «ستاره تشنگان» با اشاره به وظايف سازمان اوقاف و امور خيريه يادآور شد: مديريت موقوفات کشور، يکي از وظايف اصلي سازمان اوقاف و امور خيريه است، همچنين حدود 55 درصد از موقوفات اين سازمان در رابطه با ترويج معارف اهل بيت (ع) است.
معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه، با بيان اينکه بخش عمده موقوفات سازمان اوقاف و امور خيريه براي ترويج فرهنگ عاشورايي و ماه محرم و صفر استفاده مي‌شود، بيان کرد: افرادي که در 200 سال قبل به عنوان واقفان خيرانديش، اموال خود را وقف ايام محرم و صفر، عزاداري و سوگواري اهل بيت (ع) به خصوص سوگواري اباعبدالله الحسين (ع) کردند و به ترويج فرهنگ عاشورايي پرداختند اهل بصيرت بودند.

 

* اهل بصيرت با وقف در دوران رضاخان به ترويج فرهنگ عاشورايي مي‌پرداختند

حجت‌الاسلام شرف‌خاني ادامه داد: وقتي که تاريخ موقوفات کشور را بررسي مي‌کنيم به وضوح مشاهده مي‌شود که اکثر موقوفاتي که در رابطه با اباعبدالله الحسين (ع) ثبت شده در ايامي بوده است که رضاخان ملعون، عزاداري براي سيدالشهداء را ممنوع کرده بود و اجازه عزاداري به مردم ايران اسلامي و عاشقان اهل بيت (ع) را نداد و اقشار مختلف جامعه قبل از نماز صبح در خانه‌هاي خود به عزاداري سالار شهيدان مي‌پرداختند.
وي افزود: در زمان رضاخان به وضوح مي‌بينيم که واقفين خيرانديش آمدند و اموال خود را با دو نگاه که يکي ترويج فرهنگ عاشورايي و ديگري ترويج بصيرت حسيني و عاشورايي (مقابله با ظلم و ستم) وقف کردند در صورتي که آنها در وضعيت مالي خوبي هم زندگي نمي‌کردند اما به خاطر اهل بيت (ع) و ابا عبدالله الحسين (ع) هر چه مال و اموال داشتند در اين راه وقف کردند.
معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: واقفين دنبال آن بودند که فرهنگ عاشورايي در جامعه ترويج پيدا کند، همچنين در زمان رضاخان، بصيرت مقابله با ظلم و ستم، ترويج فرهنگ عاشورايي بود.

 

* بهترين ابزار در جهان هستي امروز، هنر است

وي اضافه کرد: امروز اگر بخواهيم نسبت به نيت واقفين عمل کنيم بايد ببينيم که چه روش‌هايي مي‌تواند ترويج فرهنگ عاشورايي را در جامعه و در ذهن جوانان و مردم منتقل و ماندگار کند چراکه بهترين ابزار در جهان هستي امروز، ابزار هنري است.
شرف‌خاني، ماندگارترين ابزار در جهان را ابزار هنري دانست و ادامه داد: ابزار هنري که ديني و ارزشي باشد به عنوان پايگاهي است که در اسلام براي آن جايگاهي قايل شده‌‌اند و آن چيزي نيست جز شعر و شاعري؛ همچنين برخي از وقايع تاريخي توسط شعرها ماندگار شده و به آنها استناد مي‌شود.
وي افزود: امروز جا دارد برخي از محافل شعر و محافلي که در رابطه با بحث عزاداري سيدالشهداء است را گسترش دهيم چراکه بايد براي ترويج فرهنگ عاشورايي در جهان از ابزارهاي تأثيرگذار استفاده کنيم.
وي با بيان اينکه سازمان اوقاف امسال نخستين سوگواره شعر عاشورايي را با عنوان «ستاره تشنگان» برگزار کرد، افزود: نخستين نگاه سازمان اوقاف و امور خيريه از برگزاري اين مراسم نگاه سوگواره بوده اما نگاه اصلي اين مجموعه به عنوان استراتژي، نگاهي گسترده براي ترويج فرهنگ عاشورايي است.
شرف‌خاني در ادامه بيان کرد: شاعران اندکي به سرودن شعر درباره اصحاب امام حسين (ع) پرداخته‌اند که سازمان اوقاف و امور خيريه، اسامي اصحاب سيدالشهداء را در اختيار شاعران علاقه‌مند قرار مي‌دهد تا سال آينده و در دومين سوگواره شعر عاشورايي «ستاره تشنگان»، شعرهايي در اين راستا سروده و اين مراسم را باشکوه‌تر برگزار کنيم.

 

* مجاهدي: تبيين مفاهيم اهل بيت (ع) وظيفه شاعران عاشورايي است

محمدعلي مجاهدي، شاعر آئيني و عاشورايي کشور در نخستين سوگواره شعر عاشورايي با عنوان «ستاره تشنگان» با اشاره به جايگاه شعر ارزشي در مکتب اسلام، اظهار داشت: شعر ضدارزشي از نظر اسلام مردود است، همچنين امام صادق (ع) در اين راستا مي‌فرمايند: «نمي‌گويد هيچ گوينده‌اي شعري براي، ما مگر اينکه خداوند براي او خانه‌اي در بهشت بنا مي‌کند».
وي با بيان اينکه ايمان براي سرودن شعرآئيني و عاشورايي داراي ابعاد وسيعي است، اضافه کرد: اسلام براي يک شاعر متعهد، آئيني و ارزشي جايگاهي را پيش‌بيني مي‌کند که حد و حدودي براي آن تصور نمي‌شود.

 

* حضرت محمد (ص) به نقد شعر توجه بسيار داشتند

مجاهدي با بيان اينکه هر چه اخلاص، ادب و حرمت شاعر در سرودن شعر آئيني و عاشورايي بيشتر باشد جايگاه او در بهشت رفيع‌تر خواهد بود، ادامه داد: در اسلام نقد شعر وجود داشته است، همچنين رسول اکرم (ص) وقتي مشاهده مي‌کردند که شعري درخور تأمل است، نقدشان مي‌کردند.
وي با بيان اينکه نقد شعر در اسلام نه تنها نکوهيده نيست، بلکه پسنديده است، افزود: حضرت محمد (ص) معتقد بودند که شعر بايد سمت و سوي الهي پيدا کند، همچنين هنر از نظر دين اسلام ابزاري رسانه‌اي قوي بسيار گسترده و تأثيرگذار است.
اين شاعر آئيني و متعهد کشور گفت: حضرت محمد (ص) به اصحاب شاعر مي‌فرمودند: «افراد با 3 ابزار از جمله جان، شمشير و زبانشان مي‌جنگند»، همچنين در اسلام آموزش شعر وجود دارد؛ اسلام نمي‌گويد که کلاس شعر را تعطيل کنيد، کراهت دارد؛ نه تنها کراهت ندارد بلکه ثواب هم دارد.
وي در خصوص شعر عاشورايي، بيان کرد: ما داراي دو گونه شعر عاشورا و عاشورايي هستيم و اين دو اصل را نبايد با هم مخلوط کرد چراکه مرزهاي آنها با هم متفاوت است، همچنين اقشار مختلف جامعه و به خصوص شعرا نبايد اين تصور کنند که هر شعر عاشورا، شعر عاشورايي است.
مجاهدي ادامه داد: شعر عاشورا به شعري گفته مي‌شود که به هر نحوي مرتبط با موضوعات قيام کربلا است. يعني از زماني که حضرت آدم براي شهادت سيدالشهداء (ع) مي‌گريستند تا زمان خاتم. اين مضمون‌ها، شعر عاشورا نام دارند و در قلمرو شعر عاشورا مي‌گنجد ولي عاشورايي نيست.

 

* ايثار، فداکاري، مروت و جوانمردي در اشعار عاشورايي مغفول مانده است

وي افزود: شعر عاشورايي شعري است که در مقام تبيين مفاهيم ارزشي، عرفاني، حماسي و مکتبي فرهنگ ماندگار عاشورا باشد اگر شعري مشاهده شد که به سمت جلوه‌هاي جلالي و جمالي روز عاشورا و به شخصيت‌هاي عاشورايي پرداخته، صفات بزرگ اين واقعه عظيم را پيدا کرده باشد و آنها را با نهايت هنرمندي به تصوير کشيده باشد، آن شعر، شعر عاشورايي است.
مجاهدي با بيان اينکه گذشت، ايثار، فداکاري، مروت، جوانمردي، شرافت و کرامت در اشعار عاشورايي مغفول مانده است، بيان کرد: 450 سال بعد از تأليف مقتل فارسي «روضة‌الشهداء»، قرائت ماتمي و احساسي از فرهنگ عاشورا بر تمامي هيئت‌هاي مذهبي و محافل ديني کشورمان، مسلط شد در اين باره تا پيش از انقلاب جاي هيچ گونه ترديدي نيست و بعد از انقلاب با روشنگري‌هاي بزرگاني همچون شهيد مطهري کم‌کم قرائت‌هاي ديگري از فرهنگ عاشورا از جمله قرائت عرفاني، حماسي، مکتبي، ارزشي و متعهدانه شکل گرفت که بايد به آنها پرداخته شود.
اين شاعر آئيني و متعهد کشور گفت: شاعران بايد از زاويه ديد قاسم ‌بن‌الحسين (ع) و حضرت علي‌اکبر (ع) و زينب کبري (ع) به قيام کربلا به سرودن شعر بپردازد و فلسفه اين زوايا را جستجو کنند؛ چرا که وظايف اين شعرا، تبيين مفاهيم اهل بيت (ع) است.

 

* اميراحمدي: مجله تخصصي مداحان بزودي منتشر مي‌شود

علي‌قلي اميراحمدي در نخستين سوگواره شعر عاشورايي با عنوان «ستاره تشنگان» گفت: محفل نخستين سوگواره شعر عاشورايي «ستاره تشنگان» نور باران است چراکه خداوند توجه ويژه‌اي به برپايي اين محافل دارد.
وي با بيان اينکه براي خواندن و سرودن شعر بايد شور و شوق هنري وجود داشته باشد، اظهار داشت: مداحان و ذاکران اين مرز و بوم فقط مرثيه‌خوان نيستند و به نوعي آنها ترويج دهنده فرهنگ اسلامي و عاشورايي به شمار مي‌روند.
وي ذاکران و مداحان اهل بيت (ع) را عاشق دانست و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از شاعران و مداحاني که داراي طرحي نو در خصوص اشعار آئيني و عاشورايي هستند، حمايت مي‌کند. همچنين ستاد امر به معرف و نهي از منکر وقتي در جريان برگزاري اين مجلس قرار گرفتند نهايت همکاري و آمادگي خود را براي برپايي اينگونه محافل را اعلام کردند.
اميراحمدي در خصوص وعده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به مداحان و شاعران اهل بيت (ع)، بيان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام به راه‌اندازي مجله تخصصي براي ذاکران و مداحان اهل بيت (ع) خواهد کرد، همچنين اين مجله حاوي اشعار و مقاتل براي استفاده به مداحان و ذاکران آئيني و عاشورايي است.
مشاور ارشد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بهتر است که سازمان اوقاف و امور خيريه هرساله به 10 نفر از مداحان و ذاکران اهل بيت (ع) که بيشترين تأثيرگذاري را در بين اقشار مختلف جامعه داشتند را مورد تجليل قرار دهد.

نخستين سوگواره شعر عاشورايي با عنوان «ستاره تشنگان» شب گذشته با حضور علي انساني، شاعر و مداح اهل بيت (ع)، محمدعلي مجاهدي، شاعر آئيني و عاشورايي، غلامرضا سازگار، شاعر آئيني، محمدجواد غفورزاده، شاعر شهر مقدس مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرف‌خواني، معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه، محمود حبيبي کسبي، شاعر آئيني و عاشورايي، ابراهيم صناعي، شاعر عاشورايي، علي قلي اميراحمدي، مشاور ارشد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عرب خالقي، شاعر اهل بيت (ع) و حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد مهدي مير باقري، استاد دانشگاه شب گذشته توسط سازمان اوقاف و امور خيريه در محل سالن همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس