کد خبر 234925
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸

یکی از سه کوهنورد گم‌شده در برودپیک هیمالیا قبل از سفرش نامه‌ای تکان‌دهنده نوشته که امروز منتشر شد.

به گزارش مشرق، سه کوهنورد ایرانی در خوشبینانه ترین برآوردها در حالی شرایط بسیار سختی را در نزدیکی قله 8047 متری برودپیک یا همان K3 سپری می‌کنند که ظاهراً تنها فشار هوا، سرمای استخوان‌سوز و شرایط جوی در وقوع چنین شرایطی نقش نداشته و آن گونه که شواهد نشان می‌دهد کوهنوردان ایرانی را خودمان دفن کرده‌ایم.

در کنار وضعیت مبهم این کوهنوردان انتشار متن یک نامه بسیار تکان دهنده بود؛ متنی که شاید نشان دهد کوهنوردان ایرانی را با تنگ نظری‌هایمان مبنی بر اینکه این صعود به نام این جوانان ثبت نشود و عدم همراهی کافی در ارائه اطلاعات و تجربیات صعودهای پیشین و حتی شاید سنگ اندازی‌هایی، خودمان در هیمالیا دفن کرده‌ایم.

پرستو ابریشمی کوهنورد زن کشورمان در وبلاگ خاک خوب با بیان اینکه، «آیدین بزرگی» یکی از سه کوهنورد صعودکننده به قله از او خواسته تا پس از صعود آنها، نامه‌اش را منتشر کند، متن این نامه را که نوزدهم خردادماه (روز سفر تیم از ایران به پاکستان) منتشر نموده.

آیدین بزرگی در متن این نامه، چنین آورده است:

«به نام برودپیک، به امید تغییر

من و تو یکی دهانیم، که با همه آوازش، به زیباتر سرودی خواناست.

من و تو یکی دیدگانیم، که دنیا را هر دم، در منظر خویش تازه‌تر می‌سازد.

نفرتی از هر آنچه بازمان دارد، از هر آنچه محصورمان کند، از هر آنچه واداردمان، که به دنبال بنگریم.

دستی که خطی گستاخ به باطل می‌کشد.

من و تو یکی شوریم، از هر شعله‌ ای برتر، که هیچ گاه شکست را بر ما چیرگی نیست، چرا که از عشق رویین‌تنیم و پرستوئی که در سرپناه ما آشیان کرده است با آمد شدنی شتابناک خانه را از خدائی گمشده لبریز می‌کند.

شاملو

آیدین بزرگی در یکی از صعودهایش به کلکچال

این ماییم، دوباره اینجاییم. با هم هستیم ولی تنهاییم. اینجاییم نه از برای خودخواهی، نه از برای خودنمایی، اینجاییم از سر عشق، اینجاییم از سر شور، از سر غرور. اینجاییم از برای رشد، از برای اوج، از سر جنون، اینجاییم برای پایان، پایان یک آغاز، پایانی که آغازی بلند پروازانه تر را نوید دهد.

پایانی که پایان نیست، که شالوده ی آغاز است، که پشتوانه ی آغاز است، که تیر خلاصی است بر نتوانستن ها، بر خود کم بینی‌ها، بر در حصار ماندن‌ها، بر گرفتار تکرار شدن ها. آری تیر خلاصی است بر ماندن ها، نرفتن ها، نرسیدن ها، غروبی است برای این فرسایش ها و طلوعی است برای ریشه زدن ها، برای شکوفه دادن ها. بوی خوش تغییر است و مهر ابطال است بر راکد بودن ها.

می خواهیم مال خودمان باشد، راه خودمان باشد، مسیر خودمان باشد، طناب خودمان باشد، از نفس و عرق خودمان باشد. می‌خواهیم توانستن را معنی کنیم، می خواهیم تغییر را زندگی کنیم، می خواهیم خواستن را بفهمیم، خواستن را بخواهیم. می‌خواهیم روی آن بزرگ مردی را سفید کنیم که مویش در این راه سفید شد، که قلبش در این راه شکست، که روحش در این راه درد کشید. می خواهیم پیرمردی را شاد کنیم که بغض به گلو نشسته اش فریاد شد، و فریادش به دادگاه برده شد. می‌خواهیم راهی را برویم که درست است، که رو به اعتلاست. می خواهیم طعنه بشنویم، مسخره شویم، مضحکه شویم، پول هایمان را هدر بدهیم، بدویم، گریه کنیم، خطر کنیم. می‌خواهیم کوهنورد باشیم، می‌خواهیم میراث بران شایسته ای باشیم، نمی خواهیم زیر چتر زور باشیم، نمی خواهیم کور باشیم.

آری، ما اینجاییم، تا یادی از کوهنوردی اینک مرده ی کشورمان کنیم، تا کوهنوردی مان را دوباره ورق بزنیم، تا یادگاری از خودمان به جا بگذاریم، توشه ای برای کوهنوردان آینده ی کشورمان. اینجاییم تا بر تن یک کوه هشت هزار متری یادگاری خودمان را بنویسیم، نام ایران مان را حک کنیم، اینجاییم تا دوباره زنده شدن را زمزمه کنیم.

چه کسی است که بتواند جلوی عزم ما بایستد؟ عزم ما از ذره ذره‌ی وجود کوهنوردان ایران است. عزم ما بی پولی را نمی‌شناسد، عزم ما خطر را می‌هراساند، عزم ما نیازی به اجازه‌ی پشت میز نشینانی ندارد که خود را رئیس و سرپرست می دانند، که خود را تافته ی جدا بافته می دانند، که خود را نخبه می پندارند، که خود را کوهنورد می دانند، که آنان اند که محتاج عزم مایند، که آنان اند که زیر چتر مایند. عزم ما نامه و گواهی و مجوز شورا نمی‌خواهد.

عزم ما ریشه در ذات ما دارد، ریشه در پیشکسوتان ما دارد، ریشه در عمق وجود آنانی دارد که زندگی شان را وقف کوهنوردی این کشور کرده اند. عزم ما عزم جوانی است، عزم پرواز است. عزم ما عاشق است، شکست را نمی شناسد، کارشکنی را نمی فهمد، استهزا را عار نمی داند، طعنه را ننگ نمی شمارد، عزم ما فقط آنجا را می بیند، راس آن ستیغ بلند را.

گفتم ما تنهاییم. ولی نه، ما تنها نیستیم. هزاران چشم به راه ماست، هزاران دست دعاگوی ماست. چشمان مادرم، دستان پدرم، نگاه دوستانم، همه پشتوانه ی ماست. ما تنها نیستیم، چند دهه کوهنوردی پر افتخار پشت ماست، این همه کوهنورد نو جو و نو طلب پشت ماست. پشتوانه ی ما ارز دولتی نیست، حکم قهرمانی نیست، مقام نخبگی نیست. پشتوانه‌ی ما های و هوی نیست، جنجال نیست، مصاحبه نیست، تلویزیون نیست. پشتوانه‌ی ما باربر بیچاره نیست، کپسول اکسیژن نیست، طناب ثابت نیست.

پشتوانه ی ما عرق جبین ماست، صدای نفس نفس زدن های ماست، بغض در گلوی ماست، اشک حلقه شده در چشم ماست. پشتوانه ی ما سکوت ماست، صبر ماست. پشتوانه ی ما تویی، تو که چند سال تلاش ما را شکست ندانستی. پشتوانه ی ما تویی، نه آن حسودی که از ضعف خودش ما را مسخره می‌کرد، نه آن ضعیفی که خودش جسارت پیمایش صد متر را در طناب خودش ندارد، نه آن کسی که هیمالیانوردی اش در یومارش خلاصه است، نه آن کسی که قهرمان دروغین است.

پشتوانه ی ما تویی، تو که با نگاهت، تو که با صدایت، تو که با امیدت، با امیدت به آینده ای روشن برای کوهنوردی این مملکت، ما را راهی می کنی. پشتوانه ی ما تویی که صد متر راه از مسیر اعتلا را بر هزاران متر راه از مسیر تکرار ترجیح می دهی.

می گویند نمی‌توانید، می گویند کشته می‌شوید، می‌گویند شما را چه به این کارها! نخبگان ما نتوانستند، شما که اصلا نخواهید توانست. می گویند راهتان را می بندیم، پایتان را می گیریم. می‌گویند هیمالیا مال ماست، صعودش هم مال ماست، افتخارش هم فقط مال ماست، کیف و کوکش هم مال ماست، عشق و حالش هم مال ماست. می گویند بروید چند ماه دیگر جواب نامه تان را می دهیم، می گویند مگر بچه بازیست، مگر به این آسانی است! می گویند آنجا هییییییییییمااااااااااالیییییییییاسسسسسسسسست، توچال نیست!

می گوییم بترسید، دیر یا زود سردمداریتان به پایان می رسد، می‌گوییم این صعود برای شما کابوس است و این کابوس رویای ماست. می گوییم نتوانستن برای ما ننگ نیست، قله برای ما هدف نیست. می گوییم جرات نداشتن ننگ است، هراسیدن ننگ است، درجا زدن ننگ است. می گوییم آری هدف قله نیست، هدف اعتلا است، هدف تجربه کردن است، هدف دیدن است، لمس کردن است، هدف آموختن است، از شکست درس گرفتن است.

تیم اعزامی گروه آرش به پاکستان

می گوییم به شکست های ما بخندید، از ته دل، از سر کیف، نوبت ما نیز می رسد، آن زمانی که شکست های قبلی مان مانند نبردبانی ما را به بالای بالا می رساند. می گوییم اینک بخندید، خنده ی شما هرچه بلند هم باشد در آن پایین ها مانده است.

می گوییم ما از آن بالا به شما می‌خندیم، از آن بالا همه صدای ما را خواهند شنید، همه پیام ما را خواهند گرفت. می‌گوییم این پاداش ماست، این نتیجه ی صبر ماست، نتیجه ی پایمردی ماست، نتیجه ی جرات کردن ماست، نتیجه ی اشکهای ماست، نتیجه ی چند دهه کوهنوردی ماست که شما پایتان را بر گلویش گذاشتید، نمی‌گذارید بلند شود، نمی‌گذارید نفس بکشد. ولی ما از آن بالا پا بر گلوی شما خواهیم گذاشت، ما از آن بالا شما را پایین خواهیم کشید، ما از آن بالا ترانه ی زندگی را برای کوهنوردی مان خواهیم خواند، دست در دست هم، غرق شادی، غرق غرور، غرق افتخار.

نه ما تنها نیستیم، این کوه با ماست، هنوز هم در عکس هایمان کنارمان ایستاده، هنوز هم نگاهش که می‌کنیم صدایش را می‌شنویم. ما را می خواند، به مکتب خانه ی عشقش، به مدرسه‌ی زندگی اش، مدرسه ی کوهنوردی اش. مشتاق آموختن است، آموختن جسارت، آموختن خود باوری، آموختن پیشرفت. ما را می خواند به بهشت گم شده اش، ما را می خواند با همه ی بادهای سهمگینش، با همه ی بهمن های مهیبش، با صدای خرد شدن یخهایش. با آن که بر همه ی دنیای اطرافش محیط است، با آنکه همه را از بالا می بیند، اما ما را می خواند تا محاط ما شود، ما را می خواند تا خودش را خاک پای ما کند. نه به این خاطر که ما کسی باشیم، نه به این خاطر که ما در مقابلش عددی باشیم، که خود می دانیم در دریایش مثل حبابی هستیم و در آسمانش کمتر از ذره ی کاهی.

ما را می خواند چون می داند در فضای ماتم زده و درمانده ی کوهنوردی کشورمان، فقط اوست که می تواند دست ما را بگیرد. ما را می خواند چون می داند به او پناه آورده ایم، ما را می خواند چون می داند که ما فرعیم و اصل صدها یا شاید هزاران کوهنورد جوانی هستند که باید با مرام و مکتبش تربیت شوند. ما را می‌خواند چون خودش بزرگ است، رو به بالاست و از سر به زیر بودن ها خسته است، ما را می خواند چون جسارت تعرض به حریمش را داشتیم، چون پیام ما پیام ما نیست، پیام کوهنوردان ایران زمین است، پیام تغییر است.

نه این ما نیستیم. تنها هم نیستیم. این شمایید. شما که این راه را ادامه خواهید داد، شما که این تفکر را زنده نگه خواهید داشت، شما که فریب تکرار را نخواهید خورد، در باتلاق عاشقان میز و صندلی فرو نخواهید رفت. این شمایید که غرور مایید، که پیشران مایید، که انگیزه ی مایید. این دستان شماست که دعا گوی ماست، که خیرخواه ماست. این شمایید که همیشه زنده خواهید ماند، که آینده متعلق به شماست، که آینده متکی به شماست. آری این شمایید، فقط کافیست بخواهید، بهترین ها را، رشدکردن ها را، بالاترین ها را، اولین ها را.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 193
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    وای، چقد من دارم "تکان" میخورم
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    آیدین بزرگی در متن این نامه، چنین آورده است: «به نام برودپیک، به امید تغییر؟؟؟!!!!! یعنی چی؟ به نام برودپیک؟ پس به نام خدا چی؟
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    خیلی زیاد نوشته
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    متاسفانه برخی از ما ایرانی ها به خودمان نیز رحم نمی کنیم،کینه توزی،حسادت،تنگ نظری و... شاخصه ی بدی است که متاسفانه برخی هایمان از ان ها رنج می بریم. روح کوه نوردان جسور کشورم پاک باد و خداوند بیامزدشان
  • حامد ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    همین نامه نشان می دهند حرف مسئولان درست بوده است. کوهنوردان تجربه و دانش کافی برای سعود نداشته اند و بدون مجوز رفته اند و کشته شدن آنها بسیار محتمل بوده است.
  • مردی از تهران ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    با احترام به کوهنوردان اکثر کوه نوردها از رگه های لاییکی و پوچ گرایی برخوردارند همانطور که تو این نامه میبینید از خداوند هیچ صحبتی نشده
  • yaser ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    از طرز نامه نوشتنشون بعید میدونم بیشتر از 20 سال سن داشته باشن، آخه صعود به کوهم شد هدف؟ یه جوری نامه نوشته که انگار چنگیز مغول حمله کرده و خانه و کاشانه و ناموسشونو هدف قرار داده و اینا میخوان برن نذارن :| مشرق راست گفتی خیلی تکان خوردم از این مطلب اونقدری که حالم داره بهم میخوره
  • hamid reza ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    doroghe
  • م م م ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    به نام خدا چیش تکان دهنده بود
  • آشنا ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام حسود هرگز نیاسود.خدایا صحیح وسالم به خانواده شان برگردان.آمین
  • ایرانی ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    ولمون کن بابا دلتون خوشه
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برای سالم برگشتنشون یه آیت الکرسی بخونید
  • یه نفر ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    تفاوت از کجا تا کجا من انتظار همچین متنی رو داشتم. این منم.مردی از نژاد پارس.مردی از نژاد فلات ایران.مردی از تبار کوروش.مردی قسم خورده به خون حسین، مردی عهد بسته با صاحب عصو و زمان، مردی پیمان بسته با امام انس و جن.و به خون حسین (ع) قسم می خورم و به تک تک لحظاتی که پدرم در رکاب پیر جماران بود و به قطره قطره ی خون شهدا و به قطره قطره ی اشک ها ی قطب عالم امکان و به عزت و جلال حق تعالی که به اندازه ی سهم خودم نگذارم دستمایه ی زحمات رنج کشیدگان مقدمات قیام مهدی به تباه رود و جان بی ارزشی که در جسم دارم در این راه صرف کنم.
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    این که ایشون به رحمت خدا رفتند دلیل نمیشه که حرفشون کاملا درسته ، متاسفانه ما خیلی احساساتی هستیم
  • تینا ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام.ممنون از قرار دادن این نامه ی زیبا. من ک گریه م دراومد.هرچند این سه تا جوونمرد رو جوونمرگ اعلام کردند اما به مردم درس دادند که جرئت کنیم. خداکنه پیگیری شن! ممنون
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برودپیک اسم کوهیه که فتحش کردن .
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    شما بشین خونه زیر باد کولر مواظب باش النگوهات نشکنه یوقت .
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    یکی بیاد منو تکون بده مشرق زایه نشه
  • جوان ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    مدال افتخار مال این شیران هست نه فوتبالیست های ...
  • به نام خدا ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    انشاله خداوند نجاتشون بده وانشااله اگر زنده ماندند بفهمند که باید هرکاری را با نام خداوند آغاز کرد اگر فوت کردند دوستانشان بفهمند و خداوند بیامرزدشان
  • تنهای تنها ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    تو به من جرئت طوفان دادی.... خدایی به اینا میگن مرد، سر خم نکردن
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    رحم الله من قرا الفاتحه
  • fatemeh ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    امین .دعا کن به سلامتی برگردن دماغ بعضیا بسوزه..........................................
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    شما تجربه خواندن کلمه صعود را هم نداشتی! چطور میتونی نظر بدی؟! بر فرض که گفته مسئولان درست باشد. اون ها نباید رهاشون میکردند که خودشون را به کشتن بدند!
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اون اکثر را از کجا آوردی؟ مطمئنی؟ آمار داری؟ این فقط در مورد کوهنوردها صادق هست یا کل ورزشکارها یا کل جامعه؟ یا فقط تهرانی ها؟ این فرضیات جامعه شناختی را اینجا منتشر نکنید بزارید یه رساله و تز اساسی از توش در بیارید
  • علي ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    چه ربطي داره .
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    منطقی بیندیشید. کاری که این آقایان کردند در نفس خود از نظر ورزش بد نیست اما اینطور رفتارهای جنون آمیز و رفتن به دل خطری که چیزی جز یک ماجراجویی محض نیست را نباید الگو تلقی کرد. این افراد به قدری شیفته برود پیک شده بوده اند که عملا خدایشان برد پیک بوده است! حتی به جای به نام خدا به نام برد پیک می نویسند! حالا قله برو پیک را فتح کردید که چه؟ آیا واقعافتح کوههای همالیا که الان وسیله کسب در آمد کشورهای پاکستان و نپال است افتخاری دارد؟ آیا چیزی به ایران اضافه کرد؟ آیا برای مردم ایران ذره ای اهمیت داشت؟ حالا اگر بار اول بوود که این کوه فتح می شد باز یک چیزی. اما وقتی بدانیم برود پیک ساده ترین کوه برای فتح در میان کوههای 8شت هزار متری است و هر سال دهها بار فتح می شود! اینکار چه ارزشی دارد؟ از مرگ چند انسان متاسفم. اما مطلقا این اعمال جنون آمیز را شایسته تقدیر نمی دانم.
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اینها بخدا شایسته الگو شدن و قهرمان سازی نیستند. تعدادی جوان ماجراجو و متهور. حالا که فتح کردید که چی؟ تازه آنهم ساده ترین قله بین هشت هزارمتری های دنیا را. که سالی صدها بار فتح می شود.
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    چرا توهین میکنی. چه ربطی داره کوه نوردی به بی دینی و پوچ گرایی. اتفاقا بسیاری از بزرگان دینی به کوه نوردی توصیه میکنند.
  • ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    تو نمیخواد به فکر آخرتت باشی
  • یکی ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سه نفر تو سرما دارن یخ میزنن تو داری انشا یاد بقیه میدی ! خجالت بکش .
  • نیما ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    با سلام به همه این هم وطنان ما هر نظر و مذهبی که داشتن بخ هودشون مربوطه. الان باید به اونا فکر کرد و وافعا جای تاسفه که یکی میاد میگه چرا نامه رو اینجوری نوشته چرا اسم خدا نیستو واقعا جای تاسف هست که از هر طریقی میخوایم خودمون رو ثابت کنیم.
  • محمد ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    بخوانید فاتحه براشون
  • tina ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    یکی اون بالا نوشته بود ساده ترین قله تو هشت هزار متریا! میخوام بگم دوست مثلا عزیز این قله دوازدهیم قله در جهانهـــــــــــــــــــ از نظر ارتفاع شما میخوای صد متر بری سرکوچه نون بخری زورت میاد،چ برسه به هشت هزارمتر.
  • هادي ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    وقتي كسي براي كيف وحال بجايي ميرود حتما" بايد منتظر عواقب كيف وحال هم باشد .(با توجه باينكه باينها گوشزد شده بود كارشان نيست .)حالا افسوس خوردن باين قبيل افراد اصلا"منطقي نيست.
  • قلی مریم ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اونها به عنوان قهرمان ملی باید در تاریخ ثبت شوند . روح بلند شان شاد.
  • غریبه ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اونا دارن اونجا جووووووون میدن بعد تو میگی بیان چجوری نامه بدن ؟؟؟؟؟ واست متاسفم
  • غریبه ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    شما برو عزیز جان ساندیسا الان تموم میشه :| یه ذره از ورزش سر در میاوردی نمیگفتی کوه نوردی هم شد هدف به قول دوستمون بپا النگوهات نشکنه :| در ضمن ای بابا بزرگگگگگگگگگگگگگ
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    دوستان ناراحت نباشید چون انها فعل خواستن را صرف کردند و بسوی هدف خود گام را محکم برداشتند . باید تاسف خورد از ما مردمی که وارث تمدن کوروش هستیم و هم چنین مزین به دین الهی اسلام در صورتی نه ذره ای از فرهنگ پویای ایرانی در ما هست نه فرهنگ اسلامی . بنام دین و فرهنگ کثیف ترین حرفهارو میزنیم و عمل میکنیم . صد اه افسوس به ما ملت ایران .از همه کس و همه ادیان و فرهنگ عیب میگیریم در صورتی که خودمون بدترینیم .
  • حامد ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    بعضی از شماها انگار درست و کامل متن رو نمیخونید، بابا این افراد مفقود شدند و در جواب اونیکه گفته به نام برودپیک یعنی چی؟ باید بگم که نام اون قله ای هست که برای فتحش رفتند و در اشعار شاعری بنام شاملو نام اون قله اومده و این آقا در اول نامه اش اون تیکه شعر را آورده.
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    عزیز هنوز خبری ازشون نیست که زنده اند یا مرده که میگی "خداوند بیامرزدشان"
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    واقعا که!!!!!!! تا وقتی مملکت افرادی مثل شما داره نیازی به دشمن نداره!!!
  • 0123 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اقای به جای این حرف های مسخره براشون دعاکنبد
  • ملیحه ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    منظورش از پیرمرد کیه؟
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    حاجی یه تکون حاجی دو تکون ... بسه دیگه نتکون...بسیار تاثیر گذاشت بر ما
  • آذین ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام.واقعا برای اون آدمایی متاسفم که حتی جربزه اینو ندارن که 2 تا کوچه پیاده برن بعد میان اینجا اظهار نظر میکنند که این 3 تا جوون کار خاصی نکردن!!!! مطمعن باش که این 3 تا جوون هزار برابر شرف دارن به شما .شماهایی که این قدر انسانیت ندارین که به جای دعا براشون میاین این حرفا رو میزنین.شما ایرانی هستید از نسل کوروش .تا وقتی دلت واسه این 3 تا جوون هموطنت که جونشونو گذاشتن کف دستشون رفتن واسه تو افتخار کسب کنند نمیتپه حق نداری از وضع مملکت بنالی حق نداری بگی گرونیه فساده همه گرگ شدن.تویی که این کار بزرگو کوچیک میشماری و بهش میگی اینم شد هدف؟(آق yasser)واقعا واست متاسفم .واسه خودمو اون 3 تا جوون غیور متاسفم که تو هموطنم باشی!ما باید از پشتکارو تلاششون درس بگیریم نه اینکه به انشا و چرا اسم خدارو نیاورده گیر بدیم!!!واقعا درک بعضی چیزا لیاقت میخواد واسه بعضی از دوستان متاسفم که این نظر های وحشتناکو دادن .بیاید براشون دعا کنیم پیدا شن هنوز هم هیچی معلو نیست همه چی دست خداست.
  • شیما ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    واقعا که تو روحت اینقدر کوچیکه که نمیتونی درک کنی فتح یه قله بزرگ روح بزرگ میخواد
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آخي
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    احسنت
  • شیما ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    بشین یه فکری به حال خودت بکن که تاثیری روت نداشت شاید از ادم بودن به دوری عمو جون
  • غریبه ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    فکر میکنم بعضی وقت ها ساکت باشیم و جوابی ندیم کسی فکر نمیکنه که ما زبان نداریمااااااااا ;)
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    واقعا فکر نمی کردم مردم نوع دوست و مهربان ایران اینگونه در مورد هم وطنشان که در آن شرایط سخت مفقود شده اند ، به قضاوت های عجیب رو بیاورند . خانواده این عزیزان نه شب دارند نه روز و غرق غم و افسوس هستند آنوقت یه عده ...
  • برودپيك ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام.دمت گرم آذين جون..اونا سمبل شجاعتن سمبل شهامتن..خدا كنه زود برگردن....خدا به خونوادشون صبر بده.ايشالا زود پيدا بشن
  • محمد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    0123 جان؛ اول مؤدب باش. بعد هم عقلت رو بكار بندازيمي‌بيني كه از اين نامه، حرف خاصي در نمياد. حالا برو دنبال تيله بازيت عمويي!
  • محمد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خطاب به "ناشناس" و "غريبه" و "شيما"؛ ياسر راست ميگه. آدم مگه ديوانه است كه همين طور بيخود بره ارتفاع چند هزار متري؟ دستور دينه؟! ميخوان از مرزها حراست كنن؟! شما شيما خانم كه ميگي فتح قلل روح ميخواد! همين حرف هاي بي پايه رو ميگيد كه آدم شك ميكنه به عقل بعضي! ميخواي ورزش كني، اين همه ورزش سالم و كم خطر. رووووووووووح!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    فاطمه با خودتون چند چنديد؟!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    من جرأت كردم!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    چه ربطي داشت؟!
  • محمد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    يك دست قشنگ براي ناشناس سوئدي. ممنون.
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خب دوازدهمي باشه. اتفاق خاصي افتاد. جايي از دنيا تغيير كرد؟! كله تون رو از برف در آريد لطفاً
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    جناب! ان شاء الله به سلامت پدا شوند و به آغوش گرم خانواده برگردند، اما اين جوگير شدن هم بد درديه! شما ميري واسه خودت ورزش مي‌كني، اسمت بايد تو تاريخ ثبت شه. كارش كوهنورديه. چه ربطي به تاريخ داره؟؟؟
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خودت رو با ما قياس نكن!
  • اذین ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    زیبا بود ولی چه ربطی داشت واقعا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    ما هم از آدمایی مثل شما حالمون به هم میخوره.تو لابد پیاده هیمالیارو گز کردی که میگی اینم شد هدف!!هدف کشف مسیر نو .نه صد بار از مسیر تکرار رفتن و رفتن.
  • نازی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    چیزی نمی شه گفت فقط متاسفام واسه کسایی که قدر اینارو ندونستن، نمی دونن و نخواهند دونست
  • اندیمشک ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    بیایید به چشم یک ایرانی یک همخون یک هموطن به اونا نگاه کنیم.دوستان بیایید براشون دعا کنیم.
  • علی بهاری ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اینهابادلشون پیام دادند بعضی ها متوجه نشدند
  • مهسا ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام دوستان به هر حال این سه تا جوون الان نیازمند دعای ما هستن نباید فکر کنیم که کار کوچیکی انجام دادن، اونامسیر جدیدی رو امتحان کرده بودن تو مسیر برگشت بودن . پس قدرت و جرآت انجام این کار رو داشتن شاید اگه کمی بیشتر حمایت می شدن یا امکانات بیشتری در اختیارشون قرار می گرفت این جوری نمی شد بدتون نیاد ولی ما ایرانیها مرده پرستیم تا کسی رو نکشیم تعریفش نمی کنیم شاید اگه به جای اینکه فقط بچسبیم به فوتبال به بقیه ورزشکارامونم بها می دادیم برای اینکه خودشونو نشون بدن این قدر ریسک مرگ و زندگی به جون نمی خریدن... همه یک ایة الکرسی برای زنده و سلامت بودنشون بخونیم.
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    از نظر فنی ساده ترین قله های بلند جهان برای صعود است. اصلا معنای کلمه برود پیک "قله پهن" است. که نشان می دهد شیب این کوه از سایر کوههای 8000 متری کمتر است.
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    مگر چه کار افتخار آمیزی انجام داده اند؟
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    تکرار کلمه کوروش اصلا به حال شما نفعی ندارد وقتی ندانید آنچه کوروش را کوروش کرد نه اسم کوروش بود بلکه عقل و خرد و حزم او بود. چگونه عده ای جوان ماجراجو و متهور را الگو معرفی می کنید؟
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    فکر می کنم همه نظراتی که مرتب کوروش کوروش می کنند مال یک نفر باشد! خلاصه من آنم که رستم یلی بود در سیستان! اینکار چه افتخاری داشت؟ چه اهمیتی داشت؟ جز ماجراجویی ؟ متاسفانه یا خوشبختانه کوروش بسیار عاقلتر از آن بود که در تاریخ یک ماجراجو شناخته شود.
  • امید ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    انشاالله که خداوند رحمان و رسولش محمد مصطفی (ص) نگه دارشون باشند
  • م م م ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    یاسر مطلبت با حال بود اما کوهنوردی ورزش خوبیه اگه هدف هم با شه باز بد نیست در ضمن النگو خوبه بعضی ها که نعل شدند خودشون خبر ندارن
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اشتباه شد به جای خدا بخوانید بروپدیکیا!
  • م م م ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    کاش میگفتی مردی از تبار سلمان حرف ایمه است
  • م م م ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    بارک الله بعد از 24 سال از جنگ تازه شجاعت پیدا کردی
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    چیما؟؟؟
  • مجتبی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    باشه پس به جای فاتحه یا یک دقیقه سکوت یا دست وجیغ وهورا
  • م م م ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    چه متن کثیفی
  • م م م ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    من نمیدونم این کوروشی ها چقدر باغیرت شدند دوزیست به اینا میگن
  • م م م ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    بلعه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • دیوانه ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    فقط میتوانید به دنبال اولین و تربن باشید!! کی گفته هدف ویژگی خاصی باید داشته باشه؟!
  • دیوانه ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اگه شما رفته بودید اونجا، یا یاریشون کرده بودین، قطعا در اون صورت حق داشتید انتظار داشته باشین به دلخواه شما بنویسن، الانم انقد روده درازی نکن، دعا کن برگردن
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    به این جملات توجه کنید می گویند نمی‌توانید، می گویند کشته می‌شوید، می‌گویند شما را چه به این کارها! نخبگان ما نتوانستند، شما که اصلا نخواهید توانست. می گویند راهتان را می بندیم، پایتان را می گیریم. می‌گویند هیمالیا مال ماست، صعودش هم مال ماست، افتخارش هم فقط مال ماست، کیف و کوکش هم مال ماست، عشق و حالش هم مال ماست. می گویند بروید چند ماه دیگر جواب نامه تان را می دهیم، می گویند مگر بچه بازیست، مگر به این آسانی است! می گویند آنجا هییییییییییمااااااااااالیییییییییاسسسسسسسسست، توچال نیست! خوب راست گفتن کار شما نبود جونتون رو به خطر انداختید با این حال امیدوارم زنده باشن.
  • علی اسدی خمامی ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آقا جان! اولا صعود به ساده ترین 8000 متری هم کار ورزیده ترین ورزشکارانه، شما که توچال رو هم نمی تونی صعود کنی حرف نزن! دوما برودپیک رو از یه مسیر جدید صعود کردند! گشایش مسیر! می دونی یعنی چی؟ سوما برای مردم ایران خیلی اهمیت داشت! به مردم ایران ارتباطی نداره اگر شما سیب زمینی هستی!
  • علی اسدی خمامی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آقای ناشناس سوئدی! مسیر نرمالشه که از نظر فنی ساده است! اونم نه ساده، بین 8000 متری ها ساده است. مسیر "ایران" روی برودپیک یکی از فنی ترین مسیر ها روی 8000 متری هاست! دیواره نوردی در ارتفاعه! انقدر صعب العبوره که هیچ امدادگری جرات نکرد بره سمتش!
  • جواد ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    یه نگاه هم بنداز به اشخاصی که جان خودشون و همه چیزشون رو در راه این مملکت دادن شاید با این اوضاعت رفتی اون دنیا. وصیت نامه اونا رو بخون شاید مصمم شدی که برای خدا و مردم چطور به پیشواز مرگ میرفتن و چه فداکاریها که نمیکردن
  • جواد ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    پس هرکی بره و راه درست رو ندونه و بمیره میشه قهرمان دیگه؟ قهرمان اونه که اگاهانه میره قله های علم رو فتح میکنه و بی هیچ چشمداشتی فداکاری میکنه و کنار خونه خودش جلوی چشم بچه هاش توسط از خدا بیخبرها ترور میشه.
  • جواد ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    دمت گرم کاملترین نظری بود که تا حالا خوندم.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آقای ناشناس بی رگ سوئدی! شما که اگر از 1 تا 80 بشماری، دهنت کف می کنه، خواهشا از ساده بودن صعود یه 8000 متری حرف نزن! اونم از مسیر جدید! یا 100 متر دیواره!
  • کوهنورد ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    واقعابرابعضی هاتون متاسفم عوض همدردی...... خاک تو سرتون .
  • جواد ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    پس شهدا و شهدای هسته ای قهرمان محله ای ثبت شوند بهتر است دیگه!!
  • جواد ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    تنی که امانت بوده یه روز باید به صاحبش برگرده. حالا چه زود چه دیر. مهم اینه در راه رضای خدا ازش کار بکشیم...
  • جواد ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    منظورت از امکانات اینه که هلی کوپتر میدادیم بهشون راحت میومدن پاین؟
  • آذین ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اقای ناشناس رستم تو قصه است و کوروش تو واقعیت. و (م م م) دوزیستی ما صد برار بهتر از بی غیرتی شما!با عرض پوزش.
  • آذین ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آره واقعا تشکر پیشکش این حرفارو دیگه نزنن !!
  • آذین ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    نه کوروش ماجراجو بود نه اون 3 تا.ولی هر دو هدفشون افتخاری بود واسه ایران .اینکه شما سفید و سیاه میبینی مشکل خودته.
  • آذین ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    ایشالا
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آدما، این آدما همون آدمایی هستن که تو این سرزمین به زندان رفتن، توی زندان کشته شدن ....توی جنگ کشته شدن و هنوز جنازهها شون پیدا نشده ........این ادامها هستن که به آدمهای مصرفی و پوچ راهو‌ نشون میدان .. (خطر کنیم. می‌خواهیم کوهنورد باشیم، می‌خواهیم میراث بران شایسته‌ای باشیم، نمی خواهیم زیر چتر زور باشیم، نمی خواهیم کور باشیم.) این لغات برای خیلی‌ از این آدما تو این صفحه معنی‌ نمیده و شاید هیچوقت توی زندگی‌ نتونن بینایی داشته باشن ،شاید این کورها‌ا هیچوقت بینایی خودشون رو بدست بیارن چونکه کور بدنیا اومدن .. خدایا تنها آرزو دارم که این سرزمین رو از این مذهب اهرمن پاکیزه کن و اندیشه‌های این جوانان رو زنده نگاه دار، و گسترش ده , یادشان گرامی‌ با د.
  • ماهان ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    درود برنظرات مرد تهران به نام برودپیک ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    و مهم این که افرادی نظیر شما حق ندارند اسم کوروش را بیاورند. نماد خردمندی کجا و ماجراجویی بیهدف کجا.
  • نعیم ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام تا هست خواهد بود کوه و کوهنورد دشمن هم خواهند بود/ و نیز عاشق هم
  • آذین ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اقای ناشناس رستم تو قصه است و کوروش تو واقعیت. و (م م م) دوزیستی ما صد برار بهتر از بی غیرتی شما!با عرض پوزش.
  • آذین ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اقای ناشناس رستم تو قصه است و کوروش تو واقعیت. و (م م م) دوزیستی ما صد برار بهتر از بی غیرتی شما!با عرض پوزش.
  • رضا ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    قهرمانان واقعی بودند
  • noushin ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    ایدین عزیزم م امروز نامه ی تو را خواندم و با هر کلمه خواندن ان قطره ای اشک نیز همراه بود.می دانی تا قبل از اینها فکر می کردم اخر چرا؟برای چه؟به خاطر کی؟به خاطر چی جونت و به خطر انداختی زدی به دل کوه و اخر هم اینطوری تموم شد. ولی حالا تو رو می فهمم هدفت رو درک می کنم و همین طور موانع سر راهت را نه تنها تو رو بلکه همه یاران و هم ردیفانت را صعود شما کابوس موانعتان بود کابوسی که بالاخره دیدند نه تنها اون مسوولایی که میگی بلکه همه ی اونایی که حالا بعد از این افتخار افتخار به اینبزرگی حرف دین و مذهب تو را پیش کشیدند چیزی که خود ندارند را حالا در موردت قضاوت هم می کنن به خودشون جرات چه حرفایی رو میدن ولی درد من این نیست درد من اینه که حرفی رو که می زنن خودشون هم باور ندارند به والله ندارند اگه داشتن می فهمیدن که ایمان تو چقدر قوی بود و خدا چقدر تو رو دوست داشت که در جایی که هدفت بود عشقت بود تو رو پیش خودش برد اگه دوست نداشت هیچکوم از اینا اتفاق نمی افتاد ایدین حالا نوبت خندههای توئه بخند پایمرد بودنت رو به همه ثابت کردی حتی اونی که چش نداره ببینه جراتت رو به همه نشون دادی حالا من و دوستدارانت پیروانت ترانه ی زندگی را برای کوهنوردیتان خواهیم خواند دست در دست هم غرق شادی غرق غرور غرق افتخار.
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    زیاد تو آفتاب واینسا واست خوب نیست
  • فاطمه ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    مسئله اینه که یه سری افراد نمی خواستن اینا صعود کنن به قله که افتخارش فقط واسه خودشون باقی بمونه و این یعنی حسادت. و خب اگه خدای ناکرده اگه واسه صعود این سه جوون از نظر دادن اطلاعات و کمک کم گذاشته باشن چطور میتونن یه عمر بدون عذاب وجدان زندگی کنن؟!!
  • آذین ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    واقعا راست میگی.ایمان واقعی رو در وجودش میشه پیدا کرد
  • م م م ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    خواهش میکنم کاش نسبت به شهدا غیرت داشته باشیم؟ هرچند من درمورد این بنده های خدا هیچ نظری ندارم؟! فقط کامنت کوروشی ها رو جواب دادم! در ضمن منظورم از دو زیستی مواضع دو پهلوتونه فکر بدن نکن با غیرت!
  • هدیه ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    خیلی تاثرانگیز بود. خدا رحمتشون کنه. روحشون شاد.
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    باید بهش گفت: برودپیک نگهدارت!!
  • عیخپسعخ ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    این دخترای احساساتی رو کی تو این سایت راه داده؟! آقا به خدا روشنفکری هم حدی داره! هی سعی میکنید روشنفکر تر بشین هی هر روز به سمت جوجه شدن پیش میرین! قرار نشد هر چرت و پرتی که یک مرحوم نوشت برای ما حکم زیارت عاشورا بگیره که!!!!!!!!!! اگه وصیتنامه شهدا را بخوانید همچین حسی بهتون دست میده؟!
  • ali ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    bazia kheyli bimarefatan
  • علی ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    kheyli mamnoon az inke in name ro gozashtin man chand kalame ba oon doostani harf daram ke jave khodayee boodanokheyli ba marefat boodan gerefteshoon o daran kare in seta MARD ro nahy mikonan aziz oo in name chizi joz haghighat nagoftan bayad dar nazar dashte bashim ke haghighat baraye kheylia shenidanesh sakhte biain yekam manteghi bashim in hame shaer in hame aref oomadan chi goftan hamoonayee ke shoma ghabooleshoon darin goftan eshghe zamini ye polie vase residan be eshghe khodayee ye ki az moosighi shoroo mikone yeki az koohnavardi yeki az ye dokhtar mese leylio mjnoon yeki mese zoleykha az yoosof chera khodemoono gool bezanim ba ada dar ovordan ?? ba mokhalefat kardanemoon ba inke haghighato ghabool darim vali ye chiz dg zaher mikonim chera nemikhayn ba cheshme baz negah konin chera fkr mkonin negahe shoma behtarin negahe chera be nazare kasi ehteram nazarim chera hamishe bekhaym hamero khord konim akhar be koja beresim ?? behemoon chi mirese ?? biain yekam taghir konim  
  • علی ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    کوهنوردها وقتی بر بلندای قله ای میایستند روحشون هم به پرواز در میاد ایکاش این نامه رو فقط کسانی میتونستن بخونن که روح آزاده ای داشتن.
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    با جواد موافقم.ولی باز هم ،انشاالله سالم برگردند
  • ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    انشاالله پیدا شوند ،در غیر اینصورت خدا بیامرزتشان،کسی از کشته شدن هم وطنان خود خوشنود و راضی نیست؛ولی نظرتان بسیار کوته فکرانه بود.
  • اسمال ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    دو کلام از ایات قران رو میخونند و مینوشتند راهشونو گم نمیکردند و به مقصد و مقصودشون هم میرسیدند به جای این خزعبلاتی که نوشتند
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    چرت و پرت !؟ واقعا متاسفم که با تو هموطنم !
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    شما باز گیر دادین به کوروش فلک زده؟! آقا کوروش یکی بود و فوت کرد و تمام شد! من نمیدانم شما چه عقده ای با کوروش دارید که اسمش در کتابی که میپرستید آمده!؟ البته اگه واقعا بپرستید و فیلمتون نباشه!
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    آزاده اونه که آرزوهای خود فدای یه هدف بزرگ کنه نه اینکه کنه دراه رسیدن به آرزوش بمیره مثل شهدا که آرزوی زندگی مثل من وتو داشتن آما در راه هدفی بزرگتر جونشون رو فدا کردند پس نمیخواد به دیگران معنای آزادگی رو یاد بدید وخودتونو عالم تر بدونید . امیدوارم این سه کوهنورد زنده و سلامت باشن.
  • fatemeh ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    سخت است حرفت را نفهمند ,سختر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند,حالا می فهمن ,که خدا چه زجری میکشد ,وقتی این همه ادم حرفش را که نفهمیده اند هیچ ,اشتباهی هم فهمیده اند.....................شاملو باارزوی سلامتی وارامش برای وجود گرمشان
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    از خدا طلب مغفرت دارم برای اون عزیزان و صبر وافر برای خانواده هاشون مسئلت میکنم. دوستان اگر نظر ها رو بخونید متوجه حضور فامیل یا نزدیکان اون مرحوم ها در بین نظرات سایت میشید. درسته شهید نشدن و اجر شهید ندارن ، اما خواهش میکنم از شما که حداقل نمک رو زخم این بندگان خدا نریزید ! یه لحظه خودتون رو جای خانواده های اون مرحوم ها بزارید ، متوجه منظورم میشید. ! واین رو در نظر داشته باشید که این دنیای دون همیشه در گردشه ! و ممکنه یه روز.......... خدا حافظتون.
  • بنده خدا ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    انشالله خدا حفظشان کند
  • محمد ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    آذين شما خواب هستيد گويا!
  • آنتی فمینیسم ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    تو دیگه چی میگی این وسط؟!
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    انشاءالله
  • U Y ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    انشاءالله خدا نجاتشان بده و اگر هم فوت شدن خدا قرین رحمتشون کنه! بحث ما اینه که اسطوره ی ما شهدا و جانبازان هستند! نه شاملو!! به قول دوستمون این دنیای دون همیشه در گردشه! ممکنه من همین الان سکته کنم و سقط بشم،آیا بخاطر اینکه چهارکلام حرف قلمبه سلمبه نوشتم باید منو اسطوره کنین؟! خلاصه نثار روح تازه درگذشتشون رحمه الله من قرا فاتحه مع الصلوات با خانواده های محترمشون هم ابراز همدردی میکنیم و انشاءالله که غم آخرشون باشه
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    آفرین مجتبی
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    داداش رو ویبره ای حالیت نی
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    به جای این همه نوشتن یه کم فکر کرده بود بدون مجوز فدراسیون کله شقیش کار دستش نمیداد
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    فکر میکنم رهبری عزیز فرموده بودند ورزش هدف نیست ، وسیله است .آدم عاقل که با وسیله خودکشی نمیکنه
  • عمو یزدان ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    من دوست ندارم به عنوان یک انسان نصیحت کننده و اندرزگو و... خودمونشون بدم و لی امر به معروف باید کرد! یه توصیه به برادران و یاران عزیزم بکنم،البته کوچکتر از اونم ولی خواهشا انقدر با کوروش بد نباشید! بخدا نتیجه معکوس میده! آقا تقیه رو گذاشتن برای همچین وقتی! نه تعریف کنین و نه توهین! بارها گفتم بازم میگم: چه معنی میده یه خارجی بیاد بگه کوروش و گذشته ایران دشمن جمهوری اسلامیه و شما چشم بسته باور کنید؟! اونها عمدا میان این خذعبلات رو میگن که اختلاف درست کنن!!!! شما اگر یه کم تفکر کنید میفهمید که اگر ما بتونیم بین کوروش و اسلام پیوند ایجاد کنیم خیلی جواب مثبت تری میگیریم تا اینکه بخوایم این دوتا از هم تفکیک کنیم! جامعه دو قطبی میشه و خطرش از بمب بیولوژیکی هم بیشتره! مشرق نوکرتم اینم بزار قول میدم تا یک هفته هیچ نظری ندم با هیچ اسمی! تو فقط اینو بزار،یا اگه نمیزاری به دوستانت بگو بخواننش! بخدا راس میگم فقط لطفا یکبار دیگه بدون تعصب بخوانیدش!
  • م م م ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    ناشناس واقعا متاسفم که باهات هم کامنتم
  • م م م ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    اسمش نیومده ذوالقرنین ایا همان کورش باشد ایا نباشد فقط اینو میدونم شاه میگفت:کوروش بخواب که من بیدارم ؟؟؟؟؟چه موقع؟؟؟وقتی غربی ها واسه جشن میخواستند ایران بیان
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    داری زنگ میخوری ولی اینقدر غرق نامه شدی حالیت نیست
  • رضا ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    آيدين جان برخيز،ضربان قلب مادرت هرلحظه آتش ميزند برسرماي برودپيك.آيدين جان برخيز،پشت خميده پدر،خيمه گرمابخش تنت خواهدبود.برخيزتا كوه ازهيبت انديشه پاكت شرمنده شود.آيدين جان منزل نو مبارك
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    چرا تو ایران یه عده بیکار تلاش می کنن هر اتفاقی رو سیاسی کنن؟؟
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    حالا چرا بدون مجوز فدراسیون صعود کردند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • احمدپور ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    کسی که شعر نو آنهم از شاملو بگوید قطعا عقل ندارد حالا علت صعودشان را فهمیدم
  • ایدا ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    من هیچی نمیگم...فقط دعا میکنم که این جوونا سالم برگردن پیش خانوادشون.:-((
  • هرمزچرم شیر ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    بنام یکتای بی همتا . این سه مرد چه دین دار بوده باشند چه بی دین ، خطر کرده اند که خطر کردن کار مردان است . آنها با خود پرچم مقدس ایران را داشته اند که کار ایرانی پاک نهاد است . هر که هستند و هرکه بودند درود بر آنها
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    قومی متفکرند اندر ره دین قومی به گمان فتاده در راه یقین میترسم از آن که بانگ آید ر وزی کای بیخبران راه نه آنست و نه این
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    شاه یه غلطی کرده! به کوروش بدبخت چه ربطی داره؟ ممم لطفا یه کم فکر کنید!
  • علی ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی هرلحظه به دام دگری پا بستی گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم آیا تو چنانکه مینمائی هستی
  • ارش ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    ایدین نوشته بود که ان بالا به شما می خندیم پس خیالش راحت بوده که بر نمی گرده پس خاطر اقایان جمع باشه که اون به هدفش رسیده شما دلت به حال خودت بسوزه که هدفی نداری که باش جون بدی
  • خلیفه ا... ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    واقعا که خدا چی میکشه از دست ما مثلا آدما ?جانشینشم هستیم !!!!!!!!!!
  • ali ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    خیلی زیبا بود برای همشون دعا کردم بزرگترین انسانها اینان هستند جان خود را دادند تا پرچم ایران را کوبیدند فقط به خاطر "سرافرازیه ملت ایران" روحشون شاد
  • سحر ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام مثل اینکه اعلام شده دیگه با موافقت خانواده ها تموم شده جست و جو. خدا میدونه چه حالی دارم این 5 روز دست از دعا و نمازو قران واسه برگشتنشون ور نداشتم.به خانوادهاشون تسلیت میگم.
  • ناش ناس ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    با اين نوشته ها إز إيراني بودن خودم شرم مي كنم ، شعور و درك . . . إنشاء اله خدا كم كشأن كنه
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    ببخشید شما که عقل دارید فقط یک شاعر به عظمت شاملو در ادبیات معاصر ایران برای ما که حداقل 4 سال عمر خود را در رشته ی ادبیات صرف کرده ایم معرفی کنید...شاید به راه راست هدایت شدیم...گاهی وقتا با خوندن برخی از نظرات واقعا مغزم سوووووت میکشه!
  • ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    آیا صرف اینکه کسی شهید شده پس لزوما همه ی نظرات و عقاید و گرایشات اون فرد صحیح بوده و باید برای همه الگو باشه؟؟؟ من نمیتونم تناقض برخی موارد رو با هم درک کنم...مثلا شاملو خوندن چه تناقضی داره با دوست داشتن شهید همت؟؟؟
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    خدا شفا بده
  • ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    جناب عیخپسعخ به خدا قسم شماها حتی معنی روشنفکری رو هم نمیدونید که باهاش مخالفید!
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    عجب مردمانی شده ایم ما... یه لحظه با خوندن بعضی از نظرات یاد حادثه ی میدان کاج افتادم همون آدمایی که خیلی نرمال و ریلکس از جون دادن یه آدم وسط خیابون فبلمبرداری میکنند حالا امروز اومدند اینجا برای ما از هدف و شهدا و بد بودن شاملوی بزرگ و نیاوردن اسم خدا تو نامه دم میزنند! خدایا قدری صبر به ما بده که بتونیم با این آدما تو این مملکت زندگی کنیم... آمین
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    تو چکارشونی؟! فامیلی یا جوگیری؟!
  • ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    "اگر ما بتونیم بین کوروش و اسلام پیوند ایجاد کنیم خیلی جواب مثبت تری میگیریم" یاد اون بابایی افتادم که قاشق قاشق ماست میریخت تو دریا و هم میزد تا دوغ درست کنه! اگه بشه چی میشه...
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    آخه اگه اهل فهمیدن بود که میفهمید خدا زجر نمیکشه!!
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    میشه بگی اسمش دقیقا تو چه کتابی اومده؟!
  • اسمال ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    ای ناشناس گمراه فقط یک بسم الله الرحمن الرحیم قران کل اشعار شاملو و دیگر شاعران رو کافیست تا بر باد بده و پوچشون کنه
  • اسمال ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    خدا همه ما گمراهان رو باید شفا بده تا از بردن نام مقدس الهی در اول و شروع هر کاری شرم نکنیم
  • ناشناس ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    واقعا آفرین به تو.امیدوار شدم که هنوز آدم و انسان هم پیدا میشه.ممنون از دعاهاتون
  • ميثم ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    جواد جان! باهات موافقم خوب گفتي.
  • ميثم ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    آفرين.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    نکته جالب مثبت های کیلویی که به حساب ایشون واریز شده!
  • fatemeh ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    با ارزوی مغفرت و امرزش برای قهرمانان کشورمان وصبر فراوان برای خانوادهاشون.....خواهش میکنم ازتون برای امرزش وارامش روحشان دعا کنید...........
  • fatemeh ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    در جواب به خلیفه ا... دکتر شریعتی میگه :همه ما بشریم فقط بعضی ها انسانند.......
  • fatemeh ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    اقای ناشناس این کاملا تشبیه ایی از نامه ایست که نوشته اند,ولی بعضی ها معنیشو که نفهمیدن هیچ, اشتباهیم فهمیدن .نمونش این که اولش به جای به نام خدا از به نام برودپیک استفاده کردند......
  • fatemeh ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    هی انتی فمینیسم به جای اینکه هی تیکه بندازی برو برای ارامش روحشون دعا کن افرین عزیزم...........................
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    اسمال جان چرا خلط مطلب می فرمایید...چه ربطی داره...اینجا کسی قران رو با شعر شاملوی بزرگ مقایسه کرد؟؟؟...اگر ایجوریه که هیچ کس نباید هیچ حرفی بزنه چون کلام قران بالاتر از کلام اوست!
  • آذین ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    آقای ناشناس سوئدی :من خیلی بیشتر از تو تاریخ خوندم اینقد واسه من کوروش کوروش نکن.خوبه بابای کوروشی که میگی حق نداریم اسمشو بیاریم؟همین که اینقد متوجه نیستی ماجراجویی به چی میگن باعث میشه آدم دلش به حالت بسوزه.یکی کوروش خردمند بود یکی تو!!!!!!!!!!
  • اذین ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    م م م:چه مواضع دو پهلویی؟نسبت به شهدا هم غیرت داریم.من نمیدونم آدمایی مثل شما چرا اینقد زود قضاوت میکنند؟کوروش یا شهدا یا....هرکی که واسه این ملت افتخاره عزیزه.من خودم به شهیدای مملکتم خیلی افتخار میکنم.شما با کوروش مشکل داری؟
  • ن اش ن ا س ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام آقاااااااااااااااااااااااا دوستان عزیز دعوا بسه برین ببینید نظراتی که + خورده همش نظر های آدمای....... بوده یعنی کشک یعتی اونی که حرف چرت زده مث اونیی که تخریب کردن متل اونایی که مسخرده کردن و آدمو از ایرانی بودنش شرمنده کردن بیشتر طرفدار داره.خاصیت این سایت همینه انگار !برین سایتای دیگه ببینید نظر های اونا چقد زیبا و انسان دوستانه بوده همشون حرف از امید و دعا و .....میزنن نه مثل بعضی از ماها. مثلا اون بالا نظر fateme دوازده تا منفی خورده!!!!چی نوشته>؟آرزوی آرامش کرده بنده خدا. خجالت بکشین خجالت.
  • fatemeh ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    اگه تاریخ نطرمو ببینی متوجه میشی که من فهمیده بودم مردن برای همین ارزوی ارامشورحمت براشون کردم فکر نکنم این حرفم خجالت داشته باشه ......توباید خجالت بکشی ............از من میشنوی خودتو به یه دکتر روانشناس نشون بده خیلی احتیاج داری................................
  • خلیفه ا... ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    آر قای ناشناس که داد سخن از نفهمیدن سر داده ای بدان و آگاه شو که آن خدایانی که هیچ احساسی نداشتند لات و عزی و هبل و ... بودن که رسول خدای با احساس در باب فتح کعبه برای همیشه دفنشون کرد. امام صادق فرموده اند:حواریون به عیس بن مریم (ع) عرض کرند ای آموزگار خوبیها ما را آگاه کن که چه چیزی سخن ترین است ؟ فرمود:سختترین چیز خشم خدای عزوجل است گفتند : در چه چیز ازخشم خدا میتوان پرهیز کرد؟ فرمود : به خشمگین نشدن گفتند:آغاز خشم چیست ؟فرمود :تکبر و خود بزرگ بینی و تحقیر کردن مردم.(سفینه البحار ج 2 ص 318).
  • خلیفه همیشه شرمنده خدای ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    شریعتی در دیگر جای بفرموده است که: انسانها سه دسته اند دسته اول آنهائی هستندکه فقط بفکر خودشونند مثل حیوانات دسته دوم آنهائی که هم بفکر خودشونند هم بفکر دیگران نیمه انسان و نیمه دیگر ...و ام دسته سوم و آخریها که همش بفکر دیگرانند اول دیگران رو میبینند بعد خودشون رو اینا همون انسانهای متعالیند انسان کامل .جانشینان بر حقی که خدا به فرشتگانش دستور سجود داد و به شیطان حکم رجیم.
  • سمیه ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    با درود و دوصد بدرود به روح پاک و پر عظمت سه دوست کوهنوردمون که هرچند در بین ما نیستند اما روحشون همیشه در کوهستان جاریست و عظم راسخ و جسارت را از فراز کوه به ما هدیه میکنند.بیایید یاد بگیریم که عشق دیوانگیست و مدهوش مراد و مطلب شدن ...... بیایید یا بگیریم از تک تک مفهوم این واژه ها در نامه ی آخر......بیایید بغض را بشکنیم در اوج خندیدن.......آنها ایستادند در اوج لرزیدن .......بیایید یاد بگیریم....... .
  • محمدمرادی مهروئیه ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    دلمان برای این همه زیبایی تنگ است
  • منصور ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    من با اینکه دماوند و توچال و دنا رو فتح کردم و به کوهنوردی خیلی علاقه دارم ولی خودم را کوهنورد نمی دونم می خوام اینو بگم بسیاری از جوونای کشور فکر می کنند اگه چند تا کوه رو فتح کردند حالا دیگه آدم های بزرگی هستندو خیلی زود دچار غرور و تکبر می شوند و اینو تو صعود از طرف خیلی ها دیدم و حرفهایشان را شنیده ام که طوری پرغرور از فتح قله صحبت می کنند که انگار از کوه قویترند ولی غافل از اینکه کوه خیلی قوی هستش و انسان بسیار بسیار ضعیف!!! این کوهه که این اجازه رو با التماس آدم در کوهنوردی اجازه صعود رو می دیده نه قوی بودن انسان در فتح قله!!! همون چیزهایی که از این نوشته بر می آد اینا هم دچار اون غروری شدند که اوراز هم دچار اون شده بود!!! هیچ وقت در کوه نباید ادعا کرد انسان در برابر کوه هیچ نیست
  • بهروز ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    آقا جواد بپا یه وقت از بالیدن به شجاعت دیگران نچایی! آخه تو خودت چی تو چنته داری؟ اون مردان بزرگ برای نام ایران و ایرانی جان باختند و کارشان با شهدا هیچ فرقی ندارد بهت توصیه میکنم اگه عرضه داری همین توچال خودمان رو فتح کن بعد نظر بده
  • بهروز ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    0 0
    این ناشناس و جواد انگار اونجاشون آتیش گرفته از افتخاری که اون بیچاره ها با دادن جونشون کسب کردند برید آب بریزید شاید خنک بشه!
  • بهروز ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    0 0
    میبینی بعضی ها چطور از حرف حق همه جاشون میسوزه! آفرین به حقیقت گویی
  • بهروز ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    0 0
    آفرین برادر! خوب زدی تو دهن یاوه گوهای بزدل که به قول تو عرضه ندارن پیاده برن از سر کوچشون دوتا نون بگیرن بعد کار به این بزرگی رو کوچیک میبینن!
  • مهدی ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    0 0
    شما که اینقدر ادعای خدا و پیغمبر و امام زمان میکنید مردن ها خجالت بکشید پشت مرده حرف نزنید چون دیگه نیستن که از خودشون دفاع کنند هی شهید شهید میکنید
  • نگین ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    0 0
    واقعا متاسفم واسه خودمون...سه تا جوون هموطن گم شدن اون وقت این جا دعوا راه انداختید سر عقاید شخصیتون؟!!!!!!!!! به جای این کارا دعا کنید پیدا شن! متاسفانه ایرانی جماعت هر چی میکشه از خود بزرگ بینیش است و این که فکر میکنه همیشه باید بکوبه تو سر بقیه! نکنید این کارارو...
  • محمدحسین ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 0
    درود براین همه غیرت وشور وشعور شما جوانان اریایی که تاریخ زرین دیگری افریدید و رستم وار و فریدون وار پهلوانی کردید ودر اغوش عشق مستانه رقصیدید و ماندگار شدید. فقط زبانم این اشعار ازمولانا را میتواند بازگو کند: ای دوست زشهر ما ناگه به سفر رفتی ماتلخ شدیم تو در کان شکر رفتی رفتی تو از این پستی در شادی و سرمستی انسوی زبردستی گر زیر و زبر رفتی از حال لطیف خود وزجان شریف خود بفرست خبر زیرا در عین خبر رفتی
  • لیلا ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 0
    دوستان من نه از کوه سردرمیارم نه کوهنوردی .اما به عنوان یک انسان براشون دعا میکنم سالم برگردن کاری به نفس کار اونا ندارم اما وقتی خودمو جای یکی از اعضای خانوادشون میذارم واقعا دلم میشکنه.خدایا هیچ چیزبرای تو غیرممکن نیست خودت دعایمان را مستجاب کن
  • سامان ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    من واقعا از بعضي دوستاي تنگ نظر گله دارم اين سه جوون رفتن براي موندن اسم ايران بعد... واقعا كه متاسفم براي اون دسته از آدمايي كه نمي تونن كار بزرگ اينا رو درك كنن
  • محمدحسین ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    دوست عزیز دکترای فلسفتو از سانفرانسیسکو گرفتی احتمالا- انسان از کوه ضعیف تره؟!!! حاشا به مخو منانت که انسان اشرف مخلوقات وکائنات هستی رو از کوهو دریا و حباب ضعیف تر میپنداری.متاسفم برات... گمان کردی که تو کم قدر داری تویی کز هر دو عالم صبر داری
  • رهـــــــــــا ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    با هر دینی هر هدفی هر چی که اسمشو بذارین ..اونام 3 انسان بودن .. و اینطور رفتنشون منو واقعا ناراحت کرد .. وحشان آرام ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس