یک زمانی در شورای پول و اعتبار اعلام کردم، تورم ایران فقط از حجم در گردش پول نیست از عوامل دیگر هم متاثر است، بلافاصله عده ای نتیجه گرفتند پس هرچه می خواهید پول چاپ کنید که گفتم چنین کاری نکنید که تورم وحشتناک بالا می رود.

گروه اقتصادی مشرق- علی طیب‌نیا وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت اقتصاد، در یک سخنرانی در دی‌ماه 1390 در سلسله نشست‌های الگوی اسلامی – ایرانی، اظهارات جالبی درباره ایرادات مکتب اقتصادی غربی بیان کرده بود که بازخوانی آن خالی از فایده نیست.

علی طیب‌نیا عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران که بنا به گفته خود از اول انقلاب اسلامی از زمان دانشجویی در بحث‌های اقتصاد اسلامی مشارکت داشته و همراه استادان خود در مباحث اقتصادی اسلامی بزرگان حوزه شرکت می‌کرده در این همایش گفت: جدی ترین کار در اقتصاد اسلامی همان کتاب اقتصادنا شهید محمدباقر صدر است، کتاب شهید مطهری هم گرچه بعد از انتشار جمع آوری شد، ولی به آن استحکام نرسید و لازم است اندیشمندان حوزه و دانشگاه در مورد اقتصاد اسلامی به صورت جدی کار کنند، به ویژه این که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار است تهیه شود.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه الگوی مسلط جهانی اقتصاد که امروز در سراسر دنیا تقریبا حکومت می‌کند، همان الگوی اقتصاد نئوکلاسیک است، گفت: ویژگی این الگو یک دست بودن و تناسب داشتن و به صورت مجموعه تدوین شدن و همچنین قابلیت تبیین موضوعات مختلف رشته اقتصاد را دارد و مرتب این الگو در حال بازسازی خود و رفع نقاط ضعف است.

اما مشکل اصلی این الگو این است که بنیانگذاران آن از جمله آدام‌اسمیت و استوارت میل این نظریه را براساس یک سری فروض جهان‌شمول از انسان و رفتار اقتصادی او بنا کرده‌اند که در عین جهان‌شمولی قابلیت کاربرد و اجرا ندارد و اذعان کردند، این اصول به صورت فرض شده و پذیرفته شده است و نمی‌توان در مورد صحت و سقم آن و یا آزمایش کردن آن اظهار نظر کرد و براساس همین فروض پایه مجموعه علم اقتصاد نئوکلاسیک پایه‌گذاری شده است.
 


برای شناخت دقیق یک جامعه باید نهادها و ویژگی‌های جغرافیای جامعه را وارد الگو کنیم و در این زمینه ده‌ها مثال می‌توان زد که بی‌توجهی به مشکل جامعه در این الگو پدید می‌آید.
 
به عنوان مثال ماهیت تورم در اقتصاد ایران با جاهای دیگر و کشورهای غربی متفاوت است. گرچه نظریه فریدمن در مورد تورم و اقتصاد پولی هیچ ایرادی ندارد، اما ویژگی جامعه ایران با جامعه آمریکا کاملا متفاوت است و باید حتما ویژگی جامعه ما در این مدل دیده شود که این همان جنبه ایرانی بودن مدل پیشرفت خواهد بود.

یک زمانی در شورای پول و اعتبار اعلام کردم، تورم ایران فقط از حجم در گردش پول نیست از عوامل دیگر هم متاثر است، بلافاصله عده ای نتیجه گرفتند پس هرچه می خواهید پول چاپ کنید که گفتم چنین کاری نکنید که تورم وحشتناک بالا می رود.
    
* سنت و اعتقاد جامعه در رفتار اقتصادی اثر دارد
 
صنایع جدید در آفریقا احداث کردند که ابتدا فکر می‌کردند کارگران برای کار کردن در این کارخانه‌ها صف می‌کشند، اما کارخانه نصب نشد و کسی نیامد، چون این فرض بدون توجه به واقعیت سنتی جامعه آفریقا شکل گرفته بود که در آنجا نهادی به نام قبیله وجود داشت که مانند نظام تامین اجتماعی عمل می‌کرد و ریش‌سفیدان قبیله، فرد داخل قبیله را از هر نظر تامین می‌کردند و فرد با خود فکر می‌کرد که اگر قبیله‌ام را رها کنم و برای کار کردن در کارخانه به شهر بروم، دیگر حمایت قبیله را از دست می‌دهم ، در حالی که معلوم نیست کارخانه مرا حمایت کند  ویژگی هر جامعه در رفتارهای اقتصادی افراد اثر فراوان دارد.
 
گفتیم توسعه فرآیندی است که جامعه را از وضع موجود به مطلوب برساند و علم جهان‌شمول باید پدیده‌ها را تحلیل کند و این از نظر منطقی امکانپذیر نیست که بافروض بتوان ویژگی هر جامعه را در آن لحاظ کرد.
 
قبل از قرن هیجدهم پدیده‌ای به اسم انسان اقتصادی وجود نداشت، بلکه به عنوان ایده‌آل تایپ مطرح شد و این مبتنی بر اعتقاد انسان اقتصادی به عنوان ایده‌آل تایپ مطرح شد، در جایی که می‌خواهیم غایت و هدف توسعه را مطرح کنیم.
 
در اقتصاد اثباتی تحلیل واقعیت‌ها براساس آنچه وجود دارد، است و بر مبنای آن نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما در اقتصاد هنجاری بحث توصیه‌ها و هنجارها، خوب و بد، حلال و حرام و باید و نباید بوجود دارد و این مسائل رفتار جامعه را شکل می‌دهد.


طیب‌نیا با اشاره به این مسئله که اگر می‌خواهید جلوی رشد تورم را بگیرید باید انبساط پولی متوقف شود، گفت: اینجا کلمه «باید» به معنای ارزش نیست بلکه یک الزام است.
 
علوم اجتماعی مانند اقتصاد در تصادم با منافع شخصی انسانها است، پس بنابراین نمی توان علم اجتماعی کاملا بی‌طرف ارائه کرد. براین اساس لنین و مارکسیست‌ها منافع انسانها را به طبقات اجتماعی آنها ربط می‌دادند.
 
سنت و مسائل اعتقادی نتیجه‌ای جز  باورهای متاثر از ارزش نخواهد داشت و در جامعه اسلامی هم اکثرا از یک نظام ارزشی واحد شکل می‌گیرد و برای شناخت وضع موجود جامعه اسلامی وضع مطلوب باید ارزشهای آن را در نظر گرفت.
 
اگر مختصات یک جامعه را وارد الگوی موجود نکنیم، امکان شناخت وضع موجود و نیز راه رسیده به وضع مطلوب وجود ندارد.
 
وضع مطلوب در جامعه اسلامی کرامت انسانی، تامین معاش و آزادی است که اینها در نظام ارزشی متفاوت فرق دارد. اگر معاش یک انسان تامین شده، آیا به کرامت رسیده، در حالی که این گونه نیست، چون بسیاری موارد نقض در تاریخ وجود دارد.
 
* تامین معاش شرط لازم و کافی برای کرامت انسان نیست
 
اگر در چارچوب فلسفه لذت‌گرای جرمی‌بنتام فکر شود، آیا لذت فقط در همین دنیا است، در حالی که در اسلام اعتقاد بر این است «الدنیا مزرعة الاخرة» یعنی دنیا کشتگاهی برای آخرت است و کرامت انسان در «فناء فی الله» فنا شدن در خدا است. انسان می‌خواهد مانند خدا شود، تامین معاش شرط لازم و کافی برای کرامت نیست، حداکثر نقش آن این است شرط لازم باشد، گرچه در شرط لازم بودن آن هم تردید وجود دارد اما یقینا تامین معاش هدف و غایت انسان نیست.

همچنین در این الگو عدالت چگونه باید تعریف شود در حوزه اقتصاد متعارف هم عدالت نوعی تعریف دارد که حداکثرسازی رفاه اجتماعی یا مطلوبیت کل جامعه است یا به عبارت دیگر مطلوبیت آدم‌های بدبخت را حداکثر کنیم.

 
در طراحی الگوی و برنامه باید راهکار ارتقای جامعه به وضع مطلوب براساس مکتب اسلامی مد نظر باشد، همچنین اگر زمانی جامعه اسلامی کامل مستقر شد، باید ترتیبات نهادی لازم برای آن جامعه و برای رسیدن به وضع مطلوب ایجاد شود که این نهادها چه در سطح فرد و چه در سطح کل جامعه باشد.
 
رفتار انسانها براساس این الگو باید چگونه شکل گیرد در آن موقع علم اقتصاد ناظر به جامعه اسلامی موضوعیت خواهد داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    من به روحاني راي ندادم اما وزيراقتصادش برخلاف وزيراي ديكه كه بيشنهاد داده خدايي خوبه
  • عبدالرحمان ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    به نظر آدم کار درستی میاد البته باید بیاد سکان رو به دست بگیره تا ببینیم این حرفا چقدر عملی میشه ...
  • ناشناس ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    نظام سرمایه داری هم در دنیا به بن بست رسیده است .نظام سرمایه داری باعث شده است تا فقرا روزیروز فقیرتر و ثروتمندان روزبروز ثروتمندتر بشوند .نه تتنها انسانهای جوامع مختلف به دو گروه فقیر و غنی تقسیم شده اند بلکه دنیا به واسطه سیاستهای غلط اقتصادی به دو قطب فقیر و غنی تبدیل شده و عده کثیری از مردم دنیا کار و تلاش می کنند برای عده قلیلی سرمایه دار.در حالی که اقتصضاد اسلامی نظری کاملا مخالف این نظریه های اقتصادی حاکم بر جهان دارد و هدف آن ایجاد عدالت جهانی است.این صجبتهای آقای دکتر طبیب نیا بسیار نوید بخش این آرمان می باشد و این به این دلیل است که ایشان تحصیلات خود را در کشور عزیزمان ایران گذراند ه اند و تحت تاثیر علوم انسانی غرب نبوده اند.ما نیز برای موفقیت ایشان و سربلندی ایران عزیز دعا می کنیم و امیدواریم در عمل نیز طبق احکام اقتصاد اسلامی صورت پذیرد.
  • MojICiviL ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    فکر کنم بدون حاشیه ترین و جوان ترین وزیر ایشون است ما بقی با واکر راه میرن
  • طرفدار جلیلی ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    خداییش عالیه واقعا اگر نظراتش رو اجرایی کنه ،کشور به سعادت می رسه ،اسلام تنها راه نجاته ،خسته شدیم از این اقتصاد ربا خواران و کم فروشان وتن پروران ،اگر روحانی همین اقتصاد رو اسلامی کنه کافیه
  • ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    دورود بر شهید محمدباقر صدر شادی روحش صلوات
  • ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    وزیر اقتصادش مشاور عارفه!!!
  • مهدی ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    سلام علیکم با نظر جنابعالی موافقم. اما توجه بفرمائید که ایشان فقط طرح موضوع نموده اند و برای ارائه راه حل، مشکلات فراوانی در پیش رو دارند. چرا استخراج راه حل ایرانی ـ اسلامی، نیازمند همفکری و مساعت علمای دین و جامعه شناسان و متفکرین صاحب نظر هستند. از طرفی مشکلات بنیادینی که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری کشور را در حوزه مفاسد اقتصادی، آن هم تحت تأثیر مدیر سالاری و رانت خواری و . . . درگیر نموده بایستی ریشه یابی و مرتفع شود. انشأالله ورود ایشان به عرصه اقتصاد کشور، کلید ورود به دوران طراحی اقتصاد کاربردی و سالم برای ایران اسلامی باشد.
  • سعيد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    كاش نجفي هم كمي مثل اين فكر ميكرد
  • محمد ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    یکی از محدود وزریر خوب روحانی همین آقای طیب نیا هستش
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    عزیز من اقتصاد دنیا به هم پیوستست . وقتی کل نظام مالی دنیا براساس سرمایه داریه اینکه ما فقط تو کشورمون اقتصاد اسلامی راه بیندازیم هیچ فایدیه ای نداره و حتی برامون کار سختتر میکنه .
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    چه بهتر . همین نشون میده آدم تحصیلکرده و شایسته ای هستش .
  • یدی ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    دوستان لطفا اشتباه نکنید.مشکل مملکت ما نظریه نیست.مشکل مملکت ساختاری صد ساله درهم برهم است که با این نظریه ها حل نمیشود.فکرمیکنید توی ایران فقط این ادم درد رو میشناسه؟قطعا همه اقتصاد دانها میدانند اما دراجرا انقدر موانع ساختاری داریم که واقعا سخت است پیاده کردن یک فرمول صحیح اقتصادی......به نظر شما دکتر حسنی وزیر اقتصاد احمدی نزاد یکی از نخبه ها نبود؟قطعا بود.اما مگر داشتن علم ونخبه بودن کافیست؟ خیر.ساختار اشتباه است.خود طیب نیا زیبا فرمودند جامعه ایرانی..بله این حرف درست است.جامعه ایرانی با ساختار اداری -مالی غربی...قطعا نمیشود فرمول های صحیح را پیاده کرد....ظرفیت اقتصادی کشور از صد سال گذشته بر اساس فرمول های غربی تعریف شده اند.درحالی مملکت ما خاص است وهیچ فرمولی به جز فرمول اقتصاد اسلامی نباید از اول دران پیاده میشد...الان تنها راه حل علاج صبر است وزمان........ توقف نقدینگی خوب است اما باعث عقب افتادگی در خیلی بخش ها میشود....بهرحال این نقدینگی ورشد اون ساختاری که بتواند ان را به سمت کار هدایت کند نداریم.....همه میدانیم باید نقدینگی به سمت کار برود.اما درعمل نمیتوانیم .چرا؟چون ساختار اداری -مالی کشور ما صد سال است با ساختار اداری-مالی غربی اداره میشود.....
  • بی نام ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    نماینده اقتصادی دکتر عارف بودن. از همین مشاور،می توان به شخصیت دکتر عارف و دکترروحانی پی برد. چرا که به فرموده حضرت امام اگر می خواهید شخصی را بشناسید به اطرافیان و دوستان او نگاه کنید
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    با سلام. اعلام خطر: یکی از مشاوران روحانی در تلویزیون گفت: مردم با انتخابشان نشان دادند که دوران عدالت تمام شده و دوران اعتدال آمده. من واقعا نگاهم در این امور، سیاسی نیست ولی حرف مذکور یکی از بزرگترین فاجعه ها در حوزه نظر است و این نگاه انحرافی -که هزار بار انحرافی تر از معروفان به انحراف است- برای فاتحه خواندن بر انقلاب و جمهوری اسلامی کافی است. خیلی اوقات ممکن است که از عدالت برداشتهای مختلفی صورت گیرد که الان با آن کاری نیست، ولی رد عدالت واقعا زیادی عجیب بود. نظام اسلامی و مخصوصا شیعی در یک کلام یعنی عدالت و بی آن بی معناست. اصلا عدالت مقصد و هدف و برنا مه ساز است اما اعتدال روش و متد است، پس چه طور است که اینطور گفته شده؟؟؟؟ امیدوارم این نگاه غالب دولت نباشد. همه ما بایستی به این مسائل دقت کنیم و نسبت به آنها حساس باشیم.
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بنظر میرسه نظر مشاور دکتر روحانی از ااتمام دوران عدالت نه خود عدالت بلکه عدالت مورد نظر احمدی نژاد بوده!! در این 8 سال بجای تقسیم ثروت بطور عادلانه و براساس عدالت فقر بطور عادلانه تقسیم شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس