آمریکا به دنبال تغییر مرزبندی های سیاسی موجود، جهت آسان تر کردن مدیریت خود بر جهان است. در این راستا، پدیده «پان» و پانیست ها اغلب داعیه های جدایی و تجزیه طلبانه داشته و خواهان استقلال و خودمختاری می باشند. با گزارش ویژه مشرق همراه باشید تا با ابعاد آشکار و پنهان این پدیده استعماری آشنا شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق - با فروپاشي شوروي و تأسيس جمهوري‌هاي تازه استقلال‌يافته قفقاز(گرجستان، آذربايجان و ارمنستان) و آسياي مركزي (تركمنستان، ازبكستان، قرقيزستان، تاجيكستان و قزاقستان) و انقلاب‌های غرب‌گرای پس از آن در بخشی از این نواحی، ظن این می‌رفت که امریکا به دنبال تغییر مرزبندی‌های سیاسی موجود، جهت آسان‌تر کردن مدیریت خود بر جهان است.

 روشی که لااقل بین اقتصاددانان امریکایی که شعار "کوچکتر، زیباتر" سر می‌دهند، سنتی کهنه است و ظاهرا جامعه سیاسی- اطلاعاتی امریکا چندان بی علاقه به استفاده از آن نیستند. از این روست که منطقه خاورمیانه نیز به عنوان قطب نفت و گاز جهان همواره در معرض خطر این زیباسازی به سبک امریکایی است.
 


مفهوم پان
لفظ پان (Pan) در زبان لاتین پیشوندی است به معنای "همه" یا "عموم". در قرون 19و20 ابتدا در اروپا، سپس در آسیا و آفریقا نهضت‌هایی سیاسی با این پیشوند موجودیت یافتند که نام یک کشور، نژاد یا دین را بدنبال آن یدک می‌کشیدند.

هدف پانیست‌ها وحدت سیاسی افراد دارای نژاد، زبان، ملیت و یا دین مشترک است. از جمله مشهورترین پانیزم‌های قومی می‌توان به پان اسلاویسم، پان عربیسم، پان ژرمنیسم و پان کردیسم اشاره کرد. پانیست‌ها اغلب داعیه‌های جدایی و تجزیه‌طلبانه داشته و خواهان استقلال و خودمختاری‌‌اند.

مفهوم پان کردیسم
ديدگاه تاريخي مربوط به ريشه پان کردیسم، تفسيري مدرن است كه شرق شناساني نظير ولادیمیر مينورسكي آن را مطرح كرده‌اند. به هر حال اين نكته مسلم است كه كردها بخش جدايي‌ناپذير امپراتوري‌هاي ايراني ماد، هخامنشي، پارتي، اشكاني و ساساني بودند. پس از شروع جنگ جهاني اول و رشد و ترويج ناسيوناليسم ملي گرا توسط انگليس براي تسلط بر عثماني، كردها نيز به تبعيت از ترك‌ها و عرب‌ها كه خواهان استقلال شده بودند، مساله كردستان را مطرح و دنبال كردند.
 

قلمرو امپراطوری هخامنشیان

پان کردیسم بر مبنای مولفه‌های جغرافیایی(سرزمین کردستان)، نژآدی(اکراد)، زبانی(زبان کردی)، تجربه‌های تاریخی(همچون دولت‌های مستقل و قیام‌های کردی) و وقایع سیاسی(پیمان سور) شکل گرفته است که برای تبیین این مفهوم نیاز به شناختن آنها می‌باشد. از سوی دیگر با توجه به تقسیم‌شدن مناطق کردنشین بین چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه و وجود مولفه‌های متفاوت نژآدی، مذهبی، تاریخی و سیاسی در هر کدام از این مناطق بهتر است که پان کردیسم را در قامت یک مفهوم کلی و واحد بررسی نکرده و بطور مجزا و مستقل به بررسی آن پرداخت. 
 

پراکندگی قوم کرد در چهار کشور

مولفه‌های تاثیر گذار

کردستان
منظور از کردستان، مجموع مناطق کرد زبان موجود در چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه است. کردستان یکی از نقاط استراتژیک خاورمیانه است که در صورت دسترسی داشتن به آب‌های آزاد، اهمیتی فوق العاده پیدا می کرد. مساحت منطقه کردستان حدود 200 هزار کیلومتر مربع است و عمدتاً دارای بافتی کوهستانی است.

سرزمین کردستان از شرق به کوه های زاگرس در ایران و از غرب به کرکوک و موصل عراق می‌رسد. همچنین این ناحیه از شمال به سمت کوهستان‌های مرگان داغ و هارال داغ ترکیه کشیده شده و در جنوب به ایلام ایران منتهی می‌شود.
     


از مجموع مساحت کردستان خاورمیانه، ترکیه بیشترین سهم را با 43 درصد و پس از آن ایران با 31 درصد و عراق با 18 درصد دارد. مابقی سرزمین هم بین سوریه با 6 درصد و قفقاز (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) با 2 درصد تقسیم شده است.
     
 



           
کردها
همانطور که از نام این سرزمین پیداست ساکنان آن کردها و یا همان اکراد هستند. کردها شاخه ای از نژاد ایرانی بوده و گفته می‌شود که در منطقه بین 30 الی40 میلیون نفر جمعیت دارند. آنها به زبان کردی تکلم می‌کنند. 
 

درصد پراکندگی و توزیع اکراد در منطقه موسوم به کردستان

زبان کردی
زبان کردی از زیر شاخه‌های زبان هند و ایرانی است، در حقیقت کردها از مجموع اقوام ایرانی زبان هستند. این زبان به زبان فارسی شباهت بسیار دارد و حتی در بعضی مناطق زبان کردی بیشتر نقش لهجه را دارد که می توان به زبان مرسوم کرمانشاهی ها اشاره کرد که از آن با عنوان "فارسی کرمانشاهی" یاد می‌شود و در حقیقت مردم آن منطقه به زبان فارسی با لهجه کردی تکلم می‌کنند.
 


زبان کردی بسیار متنوع و دارای شاخه‌های کرمانجی، سورانی، زازی و ... است. اغلب اکراد منطقه به زبان کرمانجی تکلم می‌کنند. زبان کردی از حیث گویش نیز، متنوع محسوب می‌شود، این زبان دارای لهجه‌های  شرقی(مکری)، هرکی، اردلانی، بایزدی، سلیمانیه‌ای و عبدویی است.

در بین گویش‌های زبان کردی غلبه با گویش کرمانجی است که در بین اکثریت کردهای ترکیه، کردهای شمال عراق و کردهای خراسان شمالی ایران مرسوم است. بعد از گویش کرمانجی، گویش سورانی بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده است، اکثر کردهای ایران و کردهای جنوب عراق به سورانی تکلم می‌کنند.
 

شاخه ایرانی زبان های هند و اروپایی
تنها گروه زبان کردی به صورت جزئی و با رنگ ها نشان داده شده است.


تاریخ
در مورد تاریخ  قوم کرد باید گفت ریشه این قومیت به ایران باستان باز می‌گردد، کردها در ایران باستان بخش اصلی قومیت مادها را تشکیل می‌دادند. پیدایش نام کردستان به دوران سلجوقیان  می‌رسد که سلطان سنجر برای نخستین بار محدود کوهستان‌های غربی ایران را کردستان نامید.

منطقه کردستان در دورانی مستقل و دارای حکومت منطقه‌ای خود بوده است. قبیله برزینی در قرن پنجم به رهبری حسن برزیکانی در این منطقه نخستین سلسله با نام "حسنویه "را تشکیل داد. این سلسله کمی بعد توسط دیگر قبایل کرد از میان رفت و قبایل کردِ فاتح، سلسله "بنی عیاران" را تشکیل دادند.

بنی عیاران آخرین سلسله کرد مناطق کردنشین خاورمیانه بود. آنان در قرن ششم توسط ترکمن‌های سلجوقی از بین رفتند و پس از سلجوقیان نیز اتابکان لرستان بر آن منطقه سلطه یافتند.
 



President Gül: The Great Seljuk State is the Lynchpin of the Turkish Republic
رئیس جمهور گل: امپراطوری سلجوقی رکن جمهوری ترکیه است.

سقوط سلسله‌های کرد به معنی سقوط اثرگذاری سیاسی آنها بر منطقه نبود، بلکه در دورانی که سردار فاتح جنگ‌های صلیبی، صلاح الدین ایوبی کرد توانست سلسله ایوبیان را در شام و مصر تشکیل دهد، بسیاری از روسای قبایل و پهلوانان کرد نقش امرای لشکری این سلسله قدرتمند را بازی کردند. اما بعد از سقوط ایوبیان و ویران شدن منطقه به دست مغولان، کردستان نیز همچون تمام منطقه پاره پاره گشت و تا دوران صفویه به زیر یک پرچم واحد درنیامد.

با ظهور صفویه، بیشتر کردستان به زیر پرچم ایران درآمد. اما پس از رسمیت یافتن مذهب تشیع، بین دولت مرکزی و کردهای اکثراً سنی مذهب بدبینی پیدا شد. نهایتاً پس از شکست ایران در جنگ چالدران، بخش اعظم مناطق کردنشین به امپراطوری عثمانی رسید و تا زمان تجزیه عثمانی زیر سلطه ترکان قرار گرفت.
 


معاهده سور

با تجزیه امپراطوری عثمانی در سال 1918میلادی، دو کشور انگلیس و فرانسه در سال1920 میلادی پیمانی را با عنوان پیمان سور با محمد ششم عثمانی منعقد کردند که مبتنی بر آن قرار بود در مناطق کردنشین شرق ترکیه، دولت کرد موجودیت یابد.

پیمانی که هر چند پس از مدتی در کنفرانس لوزان از آن چشم پوشی شد اما در حقیقت باعث شد تفکرات پان کردیسم در آینده ریشه‌های تاریخی و حقوقی برای خود بیابند تا جایی که پاره ای از حقوق‌دانان معتقدند که کردهای ترکیه می‌توانند با توسل به آن در مقابل دولت مرکزی این کشور ادعای استقلال کنند.

 در مورد چرایی نادیده‌گرفتن پیمان سور در کنفرانس لوزان می‌توان چنین گفت که ظاهرا در آن دوران از یک سو دولت ترکیه حاضر به استرداد موصل به متفقین و دادن امتیازات مختلف در حوزه معادن و راه آهن شده و توانست آنها را آرام کند و از سوی دیگر عدم شرکت روسیه به عنوان مهمترین اهرم فشار متفقین علیه ترک ها در کنفرانس لوزان، باعث کاهش چشم‌گیر قدرت چانه‌زنی آنها شده بود. البته بی اعتنایی متفقین باعث سکوت کردهای ترکیه نشد، بلکه کردهای به جامانده از عثمانی در حد فاصل جنگ‌های اول و دوم جهانی بارها برای استقلال و وحدت خود شورش کردند.

 شورش شیخ محمود برزنجی در سلیمانیه عراق، شورش سعید پیران، شورش آگری داغ، شورش دیاربکر و شورش قبیله بارزانی به رهبری احمد بارزانی از مهمترین قیام های کردی در آن ایام بود، قیام‌هایی که بعدها تبدیل به هسته تشکیل حرکت پان کردیسم گشت.
 

تقسیم ترکیه بر پایه معاهده سور

 
نقشه کشور کردستان برپایه پیمان سور


وراث سرزمین کردستان
پس از تجزیه عثمانی، سرزمین کردستان در بین سه کشور وارث آن یعنی عراق، ترکیه و سوریه تقسیم شد که در کنار مناطق کردنشین ایران، کردستان خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. از این رو بهتر است که برای مطالعه جریان کردی منطقه به بررسی وضعیت کردها و حرکات آنان در هر یک از این چهار کشور به طور جداگانه پرداخته شود.

کردستان ترکیه
کردستان ترکیه، نام غیررسمی نواحی شرق و جنوب شرقی جمهوری ترکیه که حدود 235 هزار کیلومتر مربع از مساحت این کشور که تقریباً یک سوم کل وسعت آن است، می باشد.

حدود 90 درصد ساکنین کردستان ترکیه را کردها تشکیل می‌دهند. دولت ترکیه علی‌رغم اینکه تا چند سال قبل هویت کردی ساکنان این مناطق را انکار می‌کرد، در سال‌های اخیر به وجود 10 الی 15 میلیون کرد در سرزمین خود اعتراف کرده است. این در حالی است که گروه‌های کرد جمعیت اکراد ترکیه را بین 25 تا30 میلیون نفر ادعاء می‌کنند. اما بطور کلی بر اساس آمارهای منابع خبری بی طرف میتوان جمعیت کردهای ترکیه را حدود 20 الی 25 درصد از جمعیت آن تخمین زد.
 


در حال حاضر کردهای ترکیه در 14 استان از جمله حکاری، وان، آقری، غارص، سیرت، تبلیس، دیار بکر و ... اکثریت را تشکیل می‌دهند. بیشتر کردهای ترکیه به گویش کرمانجی سخن می گویند و فقط اندکی از آنان که زازاها هستند به زبان زازکی صحبت می کنند.

منطقه اسکان کردهای ترکیه در سالیان اخیر دستخوش تغییرات جغرافیایی شده است. شاید بتوان مهاجرت‌های  اکراد ترکیه را بزرگترین کوچ اختیاری دهه معاصر در جهان نامید. این قوم ساکن در منتهی الیه شرقی ترکیه هم اکنون استانبول که دروازه غرب این کشور است را به پرجمعیت‌ترین شهر کردنشین جهان با حدود 2. 5 میلیون کرد تبدیل کرده‌اند و در عین حال نیز آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه و سمبل پان ترکیسم معاصر، حدود 1. 5 میلیون کرد را در خود جا داده است. 

اظهارات بارزانی و تلاش برای توجیه استقلال کردستان عراق

مهاجرت کردها از شرق و جنوب شرقی ترکیه به غرب و جنوب غربی این کشور باعث تغییر بافت جمعیتی بسیاری از شهرهای ترکیه (خصوصاً حاشیه شهرهای بزرگ) شده است. شهرهایی مانند ازمیر، آدانا، استانبول، آنکارا و. . . به محاصره کردهای مهاجر درآمده اند تا جایی که پاره‌ای از نخبگان سیاسی ترکیه صحبت از پدیده «محاصره شهرها توسط کردها» می‌کنند.

البته مهاجرت کردها از شرق به غرب ترکیه ناشی از یک طرح‌ریزی جامعه سیاسی اکراد و یا حاکی از نوعی سوء نیت در بین اقوام کرد برای تحت فشار قرار دادن دولت آنکارا نیست، بلکه بیشتر مربوط به مشکلات معیشتی، اقتصادی و مصائب سیاسی کرد بودن در ترکیه می‌شود که در زیر به پاره‌ای از آنها اشاره می‌گردد:
  • نگاه امنیتی دولت مرکزی
نگاه امنیتی دولت مرکزی بالاخص در دوران حکومت سکولارها و ارتشیان به گونه‌ای بوده است که مانع از هرگونه زیرساخت‌سازی حتی در سطح جاده‌های بین شهری شده است. از سوی دیگر دولت مرکزی و نیروهای ملی‌گرای ترک همچون سازمان گرگ‌های خاکستری، با قتل و آزار کردهای این مناطق باعث می‌شدند که آنها برای دست یافتن به آرامش و داشتن امنیت مهاجرت کنند.  
     


  •  فقر و عدم توسعه یافتگی
مناطق کردنشین ترکیه همچنان دارای بافتی روستایی و قبیله‌ای است و بیشتر فعالیت‌های اقتصادی آنان به کشاورزی و دامداری محدود می‌شود. از سوی دیگر مناطق کردنشین ترکیه فاقد سیستم بهداشت و حتی آموزش قابل اتکائی هستند، در صورتی که مناطق ترک‌نشین ترکیه بویژه نواحی غربی، توسعه یافته و صنعتی می‌باشند. از این روست که کردها برای یافتن زندگی بهتر و کار پردرآمد تر مجبور به مهاجرت به سمت نواحی غربی ترکیه می‌شوند.
 
 




  • ناامنی و وجود درگیری های مسلحانه
وجود درگیری‌های نظامی بین ارتش ترکیه و نیروهای تجزیه‌طلب کرد، حملات گروهای ملی‌گرای ترک به مناطق کردنشین، حملات انتحاری پ.ک.ک علیه ترک‌ها در این مناطق و دست آخر حمله آمریکا به عراق که منجر به ایجاد ناامنی در مرزهای جنوب شرقی ترکیه شد، کردها را وادار کرد برای ادامه حیات خود و فرار از جنگ و کشتار به سمت نواحی غربی ترکیه کوچ کنند.
          
     

البته ناگفته نماند که یکی دیگری از مسائلی که بافت جمعیت ترکیه را دستخوش تغییرات کرده است، مسئله تفاوت نرخ زاد و ولد بین مناطق ترک‌نشین و کردنشین است. در مناطق ترک‌نشین ترکیه بیشتر خانواده‌ها دارای یک و نهایتاً دو فرزند هستند، در حالی که در مناطق کردنشین بطور سنتی نظام خانواده چند فرزندی حاکم است. این مسئله موجب نگرانی شدید مقامات ترکیه شده و اخیراً درخواست‌های رهبران ترکیه برای افزایش جمعیت خانوارها افزایش یافته است. مقامات ترکیه در سخنان خود به خصوص طبقه متوسط شهری و ساکنین نواحی صنعتی را که عمدتاً ترک‌نشین هستند، مخاطب قرار می‌دهند.

از آنجا که کردها یک پنجم جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند و بزرگترین گروه قومی این کشور پس از ترک‌ها هستند، مسلماً دارای قدرت تاثیرگذاری خاص و مهمی بر تحولات ترکیه می‌باشند. اما تاثیرگذاری آنان از حیث هم‌گرایی و وحدت ملی نیست بلکه تاحدی برای ترکیه نقش بازدارندگی در مقابل بلند پروازی‌های منطقه‌ای را داشته و موجب فرار سرمایه‌گذاری های خارجی شده است.
 


شاید بتوان چرایی این عدم هم زیستی و نزاع را در مسائل قومی و فرقه ای یافت. در حقیقت ترک‌ها و کردهای ترکیه هیچگونه عامل اشتراک و وحدت‌‌بخشی ندارند. از نظر زبانی که گویش کرمانجی کردهای ترکیه متعلق به گروه زبان هند و ایرانی است، در صورتی که زبان ترک‌ها در دسته زبان های اویغوری قرار می‌گیرد.

از نظر مذهبی نیز کردهای ترکیه از مذهب شیعه علوی و یا سنی شافعی هستند، در حالی که ترک ها عمدتاً سنی حنفی و دارای عقبه علوی- شیعه ستیزی می‌باشند. مسائل و نزاع تاریخی بین این اقوام نیز مزید بر علت شده است. نزاع معاصر ترک ها با کردها (پس از تشکیل جمهوری ترکیه) حدود سی الی چهل هزار کشته بر جای گذاشت.
     


انکار هویتی کردهای ترکیه توسط دولت‌های مرکزی نیز در طول زمان به این اختلافات دامن زده است. در واقع با وجود مساحت و جمعیت قابل توجه مناطق کردنشین، کردها همواره با نوعی بحران هویت در این کشور مواجه بوده اند. آنها از یک سو در کشوری زندگی می‌کنند که نام ترکیه بر آن است و ملک مطلق اکثریت ترک آن می باشد و 20 درصد کرد در هویت ملی آن کشور نقشی ندارند.

کارشناسان سیاسی کرد و متمایل به آن‌ها، بطور مداوم تحلیل‌هایی درباره لزوم استقلال کردستان ارائه می‌دهند

 از سوی دیگر این قوم پرجمعیت تا سالیان سال توسط دولت‌های مرکزی مورد انکار هویتی قرار می‌گرفت، به‌ گونه‌ای که تا چند سال قبل در گفتمان‌های رسمی و مطبوعات ترکیه می بایست از عبارت "ترک کوهستان" برای نامیدن کردهای این کشور استفاده می‌شد. تمامی این اختلافات سیری از منازعات ترکی – کردی را پدید آورد که بعدها توسط نخبگان سیاسی ترکیه "مسئله کردی" نامیده شده است.

در گزارش های بعدی به مساله پان کردیسم بیشتر خواهیم پرداخت...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 147
  • در انتظار بررسی: 46
  • غیر قابل انتشار: 61
  • افرا ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    16 16
    با این حساب ترکیه که در سوریه و عراق به نفع دشمنان کارده خودش را در مرحله بعدی درگیری تجزیه ساخته و اشوب بعدی متوجه خود او خواهد بود .
  • مهدی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    36 27
    حالا که چی؟! هر جا 4 تا اقلیت بودن بشن تفنگ چی ناامنی درست کنن؟ اقلیت ها واسه احقاق حقوقشون باید مبارزه مسالمت آمیز کنن نه اینکه ترور و وحشت و قتل عام راه بندازن.
    • FI ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
      14 6
      میشه بگی چجوری مبارزه مصالحت امیز میشه کرد
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    40 28
    عالی بود. به امید بازپسگیری سرزمینهای جدا و اشغال شده ی ایران عزیز
  • اهوازی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    20 14
    این نتیجه دهها سال کار جاسوسی و جمع آوری اطلاعات توسط اشخاصی است که بنام مستشرق و شرق شناس و باستانشناس و مردمشناس و زبان شناس و قوم شناس و فرهنگ شناس و هنرشناس و.....در ایران و دیگر کشورهای همسایه هر کاری دلشان خواست کردند و امروز اتاق های فکر و اندیشکدهای غربی و صهیونیستی با داشتن این اطلاعات طراحی ضدفرهنگی و تخریب فرهنگی و اختلاف قومی و زبانی و مذهبی را سازماندهی میکنند.
  • مهدی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    41 24
    ناسیونالیزم آلمانی + سوسیالیزم شد حزب نازی و جنگ جهانی دوم.(6سال) ناسیونالیزم عربی + سوسیالیزم شد حزب بعث و حمله به ایران و طولانی ترین جنگ قرن بیستم(8سال). ناسیونالیزم کردی + سوسیالیزم شده پان کردیزم و شروع جنگ منطقه ای جدید و خدا رحم کنه! آخه کی قراره این بشر از تاریخ درس بگیره؟!
    • ت IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      2 0
      جوک
  • اهوازی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    36 21
    تکه پاره کردن ایران و از بین بردن زبان فارسی در منطقه و تقویت روحیات قومی و جا زدن آن بجای روحیه ملی و ایجاد اختلاف و شکاف مصنوعی از سیاست های پلیدی حکایت دارد که هر روز ابعاد تازه ای از آن روشن میشود.
  • لر اهوازی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    37 19
    این همان تقسیم بندی کشورها بر اساس تنبان است.خدایا مباد که ایران تنبانستان گردد.no federalism no tonbanism
  • طاهر ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    23 57
    ترکیه الان به کردها بیشترین آزادی ها را داده است که حتی از مناطق اقلیم کردستان کردها در ترکیه از هر لحاظ آزادند و با این حساب ترکیه بیشترین سود را از دادن آزادی به کردها برده است و حتی اعلام کردن از استقلال کردستان جنوبی ( عراق ) حمایت می کنند و اکثریت کردها ترکیه الان ترکیه را بر کشور مستقل کردی ترجیح می دهند و حتی در انتخابات حزی اقای اردوغان از همه احزاب کردی هم بیشتر رای کسب می کند این یعنی تبدیل تهدید به فرصت
    • امیر خان کبیر IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 0
      اون چه جور آزادی است
  • اهوازی ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    34 43
    کدام گویش و زبان است که منطقه با فارسی برابری کند و بتواند در همه علوم انسانی و تجربی و فنی و صنعتی و.... از آن استفاده کرد.نه عربی و نه ترکی توانایی باروری و پویایی زبان فارسی را ندارند.حتی زبان عربی را ایرانیان و فارسی زبانان به دنیا معرفی کردند.
  • tabrizi ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    27 13
    سلام دوستان عزیز از شما انتظار میرود مسائل حساسی از این دست را با دقت بیشتری منتشر کنید. این گزارش خود نوعی تبلیغ پان کردیسم نیز هست. مثلا بارها در این گزارش از " منطقه کردستان " یاد شده که مناطقی از 4 کشور را در بر میگیرد. در هیچ یک از نقشه های جهان مناطقی از 4 کشور " منطقه کردستان " نامیده نشده و این در واقع تبلیغ همان ایده منحوس پان کردیسم است. یا قی المثل رد گزارش نوشته شده :"با ظهور صفویه، بیشتر کردستان به زیر پرچم ایران درآمد. اما پس از رسمیت یافتن مذهب تشیع، بین دولت مرکزی و کردهای اکثراً سنی مذهب بدبینی پیدا شد، بطوری که پس از مدتی کردها تبدیل به ستون پنجم عثمانی ها در ایران شدند. نهایتاً پس از شکست ایران در جنگ چالدران، بخش اعظم مناطق کردنشین به امپراطوری عثمانی رسید و تا زمان تجزیه عثمانی زیر سلطه ترکان قرار گرفت. " اینها دروغ محض است. از کدام تاریخ معتبر نقل میکنید که بین دولت صفوی و کردهای سنی اختلاف پیدا شد ؟ کردها در جنگهای صفوی به نفع دولت نیز جنگیدند آنها خود را ایرانی میدانستند . درآن روزگار هنوز " پان کردیسم " امروزی پیدا نشده بودو حکوکت نیز بر مبنای فئودالیسم و تعیین حاکم از طرف حکومت مرکزی بود و حاکم هر منطقه حکومت عملی شبه خودمختاری داشت که حاضر نبود آن را با احساسات کردی و ... فدا کند و..
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    9 10
    ممنونم مشرق که به روزی .
  • همدانی ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    47 31
    ترکیه چه آزادی به کردها داده است؟کردهای مظلوم ترکیه از ترس عقرب جراره گرفتار مار قاشیه شده اند.کردهای ترکیه فقط از کشتار سیستماتیک خلاص شدند اما کشتار فرهنگی هنوز ادامه دارد.
  • کمال ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    1 15
    اشتباه مثبت دادم.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    27 6
    همه این حرفهاتون کاملا درسته ولی آیا میتوان نظر مردم خود آن منطقه را نادیده گرفت ؟
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    21 15
    در ادامه این مطالب حتمأ لهجه کردی کَلهر را به لهجه های مطرح شده اضافه کنید ....... مردم اسنانهای کرمانشا و ایلام و حتی شهرهای جنوبی کردستان عراق مانند خانقین و مندلی و بدره و ......با لهجه کردی کلهر صحبت میکنند ..... در ضمن اکثریت مطلق کردهای ایرانی ...اعم از کرمانج و سورانی و اردلانی و هورامی و کلهر و ....هیچگاه نسبت به مسائل تجزیه طلبی و جدائی از ایران بزرگ و سرافراز تمایل نداشته اند .....آنها بخوبی نیات پلید استعمار و دستهای آلوده و سوء استفاده گر از کردها را میشناسند و بخوبی یه یاد دارند که در طول ابریخ چه لطمات و صدمه هائی توسط استعمار گران به آنها وارد شده است .... یادمان نرفته که قائله کردستان در اوائل انقلاب اسلامی با مشارکت فداکارانه و از خودگذشتگی پیشمرگه های کرد مسلمان سرکوب و خنثی شد .....
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      درود بر هموطنان عزیز کُرد کرمانشاهی
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    5 17
    نظر کدام منطقه و درباره ی چه چیزی؟مثلا از نظر آمریکا و اروپا و غربگرایان اوکراین آیا جدا شدن دونتسک و کریمه و خارکیف و لوهانسک و... محترم است؟؟؟؟؟جناب ناشناس این حنا رنگی ندارد.
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    25 2
    بله باید خواست مردم آن منطقه مورد توجه قرار بگیرد.مثلا بیش از 80 دصد مردم بحرین و فلسطینی های رانده شده از سرزمین فلسطین و شیعیان قطیف و الاحسا و تالشهای زیر ستم دولت علی اف.ناشناس جان این ترفندها دیگر کهنه شده است.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    23 20
    درود بر کردهای با غیرت ایران...ایرانیان کرد.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    31 25
    آقا بذار کردستان عراق جدا بشن ببینم چه غلطی میخوان بکنن...به دریوزگی از اسرائیل و امریکا میفتن...هر روز آمریکا یه بازی براشون پیاده میکنه...طعم ذلت رو تا استخوان احساس می کنن...
  • تاریخ خوان ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    16 14
    کردها در جنگ از ایران و صفویان حمایت کردند اگر به سنندج بروید مثلا بازار سنندج را میبینید که توسط خاندان اردلان در دوره صفوی ساخته شد.شکست چالدران باعث از دست رفتن مناطق غربی ایران شد بیشتر کردهای سنی و علویان و شیعیان هم بشدت به ایران متمایل بودند و بخاطر این تمایل بارها کشتار شدند.
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    13 3
    مشرق جان دیگه لباس رزم رو تنت کن کار تموم شد هم با اسرائیل نامردا بستند و هم با حزب کومله هم با داعش دیگه این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست شهادت الحمدالله روزی شد بدون برگشت
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    12 17
    اما مشرق چه خیانتی کرده این نامرد بارزانی جیره خور خودمون هفته پیش اومدند پیش آقا !!! خیلی نامردن
  • ناشناس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    36 1
    تقصیره خودت نیست . تو خونتون این جور حرف زدنو بهت یاد دادن . بی ادب
  • ناشناس ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    30 12
    دقت کنید ترکیه به خاطر اینکه در عراق35درصد سنی وجود دارد می خواهد اقلیت رو بر اکثریت حاکم کند ومنطقه وکشور عراق رو به هم ریخته ودچار آشوب وتلاطم کرده ولی کشورخود که25میلیون کرد دارد حتی حاضر نیست به وجودشون اقرار کند...
  • ایلامی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    41 14
    بیشترین ظلم در حق کردها از جانب ترکیه واردوغان است. اردوغان الان چطو به مالکی فشار میاورد که 30درصد سنی نشین رو بر70درصد شیعه مسلط کند ولی حاضر نیست به حقوق40درصد مردم کشور خودش که کرد هستند احترام بگذارد...
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    33 16
    میدونی کردستان عراق در این دهه بیشترین پیشرفت در خاورمیانه داشته است؟
  • مرتضی ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    20 25
    امیدوارم یه روزی بشه این بحث های قومیتی کنار بره و همه زیر یک پرچم که پرچم اسلام باشد زندگی کنیم
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    21 4
    تو شاگرد حسن عباسی هستی یا خودش ؟
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    2 2
    انشاالله
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    0 2
    متاسفانه ناشناسان عزیزی که جوابمو دادند بجای جواب منطقی توهم توطئه گرفتند . انگار که من روابط عمومی آمریکا و اسراییل هستم ! من فقط یه سوال منطقی پرسیدم هیچ فرقی هم نمیکنه برای استقلال برای کی ولی جواب برای همه دنیا یکسانه !
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    2 1
    انشاالله
  • شناس ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    16 14
    عقب مونده ترین مناطق ترکیه جنوب شرق و شرق این کشور هست که صحنه نزاع دولت جعلی ترکیه هم هست با کرد ها. چه آزادی به این بیچاره ها داده حق برگزاری مراسم جشن و آموزش در همه سطوح رایگان رو ندارن. شما هم بیخودی دروغ نگو پان ترک عزیز. ما اشتباه می کردیم که در مقابل کشتار کرد ها توسط ترک های ترکیه اینقدر منفعل بودیم. دولت جعلی(خودشو رو به سلجوقی بستن!) ترکیه بیچاره می دونه که داره خلاف منافعش عمل می کنه اما اراده رییسش آمریکا ارجحیت داره همونطور که بر بارزیانی ارجحیت داره
  • امیر ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 2
    این مقاله خیلی بی طرفانه بود و ما به همچین منطقی احتیاج داریم...راهبرد های دروغین مصلحت اندیشانه جواب نمی ده دیگه
  • هوتن ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    42 20
    چهارتا نه ؛روی هم رفته بیش از سی میلیون کرد بیرون مرزهای امروزی ایران و در همین ترکیه حدود بیست میلیون کرد زندگی میکنن که پیشینه ی زندگی شون اونجا چند هزار ساله ،اما ترکها چی؟ ایلهای ترک از قرن پنجم هجری یورش بردن به آسیای صغیر(ایران باختری) واونجا رو پس از کشت وکشتار و چپاول و ویرانی بسیار ، اشغال کردن. تازه امروزادعای مضحک ارث پدری هم تو اون سرزمین دارن و میخوان ایرونی تبارهای بومی اونجا رو بیرون کنن. ترک ها جمعبت بیشتر خودشونو به رخ میکشن و به کرد ها میگن اقلیت ؛ درحالی که موضوع اکثریت و اقلیت نیست. دزدی همیشه دزدیه و سرزمین دزدیده شده باید به بومیهای ایرونی تبارش برگرده اگر شده بعد هزار سال.ترکها تو جایی نشستن و بهش میگن« کشور ترکیه»که بخشی از پهنه ی ایرانشهر بوده و خواهد ماند.اونهایی که باید از آسیای کوچک (ایران باختری)با خواری بیرون رانده بشن ترک ها هستن اگرچه شمارشون از یه میلیارد بگذره ؛ نه ایرونی تبار ها،اگر چه شمارشون به اندازه ی انگشتهای یه دست باشه.
  • بروجردی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    20 15
    با وجو اشغال کرکوک که چن سال پیش اتفاق افتاد و اخباری که می شنویم راجع به اشغال برخی چاه های نفت دیگه معلومه اسراییل راهنمایی های خوبی بهشون رسونده تا در مذاکرات احتمالی برگ برنده داشته باشند. منم به عنوان یه بروجردی خدمت تون عرض کنم از این گس ما هم با عنوان کشور بروجردستان استقلال کامل می خوایم. هر کسی غیر از بومی باشه اونجا سرش رو می بریم!!!
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    8 9
    هرکسی به نقشه های شوم صهیونیسم بین الملل کمک کنه قطعا هدف های بعدی ست چون سرانشون دست نشانده صهیونیسم بین الملل هستند و مجری طرح های آنها
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 7
    هوتن جان درست میگی . منتها با جنگ و دعوا و خونریزی چیزی درست نمیشه . اینجوری بخوای حساب کنی کردها و لرها و بلوچ ها هم ساکنین اصلی ایارن هستن قبل از ورود اقوام آریایی . ولی آیا الان میشه ایرانی آریایی از ایرانی غیر آریایی تفکیک کرد ؟
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    15 17
    هویت اصیل ترکیه به ایارن باستان و یونانی ها نزدیکتره تا ترک های مغول تبار !
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    3 2
    برو یه خورده مطالعه کن داداش
  • یاسر ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    2 1
    چقدر شبیه داعشیا حرف میزنی :)
  • هوتن ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    10 10
    هر چه درباره ی ترکها نوشته شده فقط درباره ی ترک های عثمانی درسته نه ترک ها ی آزرپادگان خودمون. تبارو سرشت و خوی وچهره و گرایش های مادرزادی مردم ترک زبان آزرپادگان تقریبا یکسره ایرونیه نه ترک . آزمایش ژنتیک ،ژنوم مردم آزرپادگان رو تا 87٪ با ایرونی تبارهای دیگه همسان نشون داده و تنها 8٪ با ترکهای ترکیه و آسیای میانه و نژاد اویغوری هماهنگ بوده و5٪دیگرش هم ناشناخته است 2.کردهادر روزگار صفوی همکاری نزدیکی با شاهان صقوی داشتن از از اردلانی های سلیمانه گرفته تا زنگنه ها در کرمانشاه که حاکمیت کرمانشاه رو از سوی صفوی ها به عهده داشتن.بهد از جنگ چالدران اربیل و ارزروم (بخش های کوهستانی میان دو رود)به زور از ایران جدا شدو کردهای آنجا هیچگاه با سلاطین عثمانی خوب تا نکردند
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    18 3
    فکر کنم از جغرافیا وتاریخ و سیاست همین تنبان را بلدی و فکر نکنم بدونی مفهومش چیه.اگر چنین نیست بیشتر توضیح بده .
  • هوتن از کرمانشاه ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    20 14
    تقریبا همه ی کرد ها به جز اندک شماری (کومله ها)به ایرانی بودن خودشون همیشه بالیدن همین بارزانی چند سال پیش یه جا گفته بود تا هر جا کرد هست، ایران هم هست. اونها میخوان از عراق و ترکیه جدا بشن تا زیر ستم ترکیه وعربهای عراق نباشن نه اینکه جلوی ایرونیهای هم میهنشون دربیان.ایکاش میون کردها همه پرسی میشد تا روشن بشه دستکم 95٪کردها خواهان پیوستن به میهن دیرینشون ایران هستن.البته اونها خواهان ایرانی آزاد با شهریارانی مردمگزیده و میهن گرا و دادگر و تشنه ی آبادانی و پیشرفت چهارگوشه ی ایرانشهر هستن حکومتی میخوان که همه ی شهروندهای ایرونی رو به یه چشم نگاه کنه؛ نه جمهوری اسلامی .چون بیشتر کردهای بیرون از مرزهای امروزی ایران دل خوشی از حکومت اسلامی ندارن.
  • از کرمانشاه ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    15 26
    بارزانی خیانت کار و خون مردم رو میخوان بریزه
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    7 12
    کردها از مردمان و اقوام باستانی ایران هستند.این یک پتانسیل و یک امتیاز برای ایران است تا بتواند قدرت و وسعت خود را ارتقا بخشد.اگر برای این فرصت برنامه ریزی نشود"دشمن برای آن برنامه ریزی میکند و بر علیه ما استفاده میکند(تبدیل تهدید به فرصت)
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    5 3
    اقای کرمانشاهی شما از سیاست چی می فهمی؟
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 15
    کردهای فیلی رو فراموش کردی
  • آیسان اسکوئی ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    13 41
    کوردها از اقوام آرامی سامی و از تمدن آکادی هستند که 700 سال با تورکهای سومری بابالو جنگیدند و آسوره ها آنها را به زاگروس آوردند وهر سال یک جنگ بر علیه قوتتی ها میکردندو آوره ها ارمنیها وکوردها وعبریها هر سال برای قتل وغارت تورکان قوتتی لشکر کشی میکردند اینها سامیهای خون ریز هستند که گیلکی ها .تاتها وکوردها تهفه آوره های آسور ناصیر پال هستند که به زاگروس والبرز آمدند در قیزیل بوندا هر سال 200 نفر از قوتتی ها وکاسیها قتل عام میشدند تا تاتها وگیلکی ها راحت باشند در زاگروس پارسوا بنا شد و20 قلعه آسوره از کوردها وپارسوائیها حمایت میکردند حالا چی شدهداری سامیهارو. تبلیغ میکنی مشرق جان نکنه آسور ناصیرپال برات عزیز شده
  • حامد ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    0 2
    شاگردش خودش بیکار نیست بیاد مشرق نظر بنویسه
  • مهدی ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    0 2
    من استادشم تو چیکارشی؟!
  • مهدوی ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 16
    کلام حقی که ازآن اراده باطل وشیطانی تعقیب میشود بعدازسقوط عثمانی غربیها طوری مرزهای جغرافیایی قومی درمنطقه ایجادکردند که هروقت خواستند باتحریک حداقلی تنش حداکثری به قیمت قصابی قومیت هاتوسط یکدیگر رامدیریت کنند آنهم باهنرپیشه های خودشان واز آن جمله بارزانی سرسپرده است که از پنجاه سال قبل پیمانهای آشکاروپنهان بااسراییل د اشته تشکیلات اطلاعاتی آنهابنام پارستین رااسراییل آموزش ومدیریت کرده کردهای منطقه درآزمونی جدید قرارگرفته اند انشاالله که بازفریب نخورند
  • ابو الفضل ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    3 5
    این داستان بچه گانه رو ازکجا اوردی !
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    7 15
    شما ایرانی هستید؟ ولی طرز نوشتن وجمله بندی این را نشان نمیدهد؟؟؟؟ مشرق خبرداری سایتت شده محلی برای اظهارنظر پان های؟! مختلف؟
  • پرتو خورشید ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    9 8
    ایران سرزمینی واحد و یکپارچه است زیر یک پرچم و با یک زبان رسمی آنهم زبان شیوای فارسی.
  • اهوازی ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 1
    از کشتار غزه چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا اردوغان و بارزانی محکوم نمیکنند؟؟؟
  • نگار ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    7 5
    اگر کردی با این همه اشتراکات در واژگان و....در برابر فارسی زبان است پس آنوقت نسبت اپنی به فارسی چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نگار ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    6 28
    منظورم ژاپنی است.
  • یک هموطن کرد ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    17 21
    ابن مطلب بیشتر تبلیغ پان کوردیسم هست. از مشرق انتظار میره به امنیت ملی و یکپارچگی جغرافیایی کشور عزیزمون ایران اهمیت بیشتری بده.
  • ترک ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    15 13
    هوتن اینها رو خودت تنهایی به نتیجه رسیدی یا یکی کمکت کرده ، نظرت واقعا مسخره است ، ترک ترکه چه اذری چه ترکیه ای ، قیافه ها شاید فرق کنن
  • علیرضا ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    10 28
    برادر زبان عربی بسیار قوی تر از زبان فارسی هست ، زبان فارسی به هیچ عنوان نمیتونه در علم با زبان عربی مقایسه بشه ، نمونش : تمامی کتاب ها و مباحث علمی دانشمند های مسلمان بخصوص ایرانی به زبان عربی هست ولی شعرها اکثر به زبان فارسی.
  • alireza ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    23 32
    ناشناس دومی ، آیا میدانستی کردستان عراق مهندس و فنی کاری از خود ندارد و تمامی مهندسان آن از کشورهای همسایه بخصوص ایران هستند ، و امریکا فقط برای تشویق به استقلال به انها کمک مالی میکند؟؟؟
  • ایرانی ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    16 13
    پان کردیسم، خنده دار ترین چیزیه که تا حالا شنیدم.
  • ناشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    15 11
    پان ترکیسم خنده دار نیست؟
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    24 9
    یعنی شما دوست عزیز ترکه ترکیه رو با ترک آذری یکی میدونی؟ واقعا متاسفم که هنوزم که هنوزه نفهمیدی آذری با ترکه عثمانی از زمین تا آسمون فرق داره؟!!!!
  • فرهاد ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    11 13
    هر جا كرد هست آنجا ايران است.
  • سلماس ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    12 8
    جناب ترک هم زبان بیا از ترکیه عثمانی باکو دم نزنیم ما یرانی ایم یاشاسین ایران عزیز
  • کرماشانی ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    11 22
    ما کرماشاهی ها ایرانی اصیلیم وهیچگاه ادعای استقلال نداشته نداریم ونخواهیم داشت
  • ایران ملی متحد و سرافراز ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    11 5
    ایران ملی متحد و سرافراز یعنی اتحاد همه اقوام و ادیان و مذاهب در یک کشور متحد و زیر یک پرچم و با یک زبان رسمی با احترام به همه قومیت ها و ادیان و مذاهب و گویش ها و لهجه ها.
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    17 11
    نخیر جناب آذرهای ایران اصالتا ایرانین و بعدها زبان آذری رو از دست دادن و ترکی تکلم میکنن به خاطر اینکه مدتی تحت حکومت ترک ها بودیم ! مثل مردم مصر که عرب نیستن ولی عربی حرف میزنن روشن شد ؟
  • ناشناس ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    9 8
    مهندس ما کجا بود همش کارگرند خود را مهندس معرفی می کنند.مهندس ها اغلب آمریکایی یا اروپایی هستند وماهم اگر مهندس خوبی داریم در آمریکا یا اروپا اقامت دارند
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    8 5
    ناشناس 14:39 عزیز. چیزی به نام مهاجرت آریاها وجود نداشته است. این داستان ساخته هرتسفلد و گریشمن یهودی است که دانش نوین بطلان آن را اثبات کرده است. ایران خاستگاه اقوام آریایی فارس و کرد و لر و گیلک و تات و بلوچ بوده است. همه اقوام ایرانی از یک نژاد هستند.
  • کریم ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    11 31
    جمعیت ترکیه کلا چقد است که30میلیون کرد دارد اینطوری که باید اسمش کردیه می زاشتن نه ترکیه
  • کرماشانی ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    11 17
    دوست عزیز قدمت کوردی بسیار بیشتر از فارسی است. ولی ما هم ایرانی هستیم
  • کرماشانی ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    7 12
    خنده دارتر از همه پان ایرانیسمه
  • کرماشانی ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    6 13
    این ایران را که میگویید من نمیشناسم. ایران سرزمینی واحد است با ملت هایی گوناگون و دیتکم 15 زبان که زیر سایه ی سلطه ی فرهنگ و زبان رسمی امکان رشد نیافته و مورد ظلم واقع شده اند.
  • عبدالله ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    11 5
    بارزانی بازی خطرناکی را شروع کرده است. باید توجیهش کرد بازیچه اسرائیل و آمریکا نشود.
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    3 0
    برنارد لوئیس رو سرچ کنید عزیزان مشرق لطفا یه گزارش راجعش بنویس لطفا کوتاه بنویس جوونها حوصله خوندن داشته باشن
  • محسن ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    2 0
    این آقا هوتن تی این خبر دو تا دیگه نظر گذاشته که در هرکدام یک جور وانمود کرده ولی در کل یکم ضد جمهوری اسلامی می نویسه. نه اینکه بخواهم از اینکه نظر میده ناراحت بشم ولی باید منطقی بنویسه نه احساسی.
  • محسن ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 15
    باید دید مشاوران و کسانی که به آقای بارزانی خط می دهند چه کسانی هستند؟ بلایی که سر دکتر مصدق و آیت الله کاشانی اومد سر بارزانی و دولت مرکزی عراق دارند میارند.
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    اقا مهدي راست ميگه.
  • خاطره ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    8 10
    اگر آذربایجان و زنجان و ..... ترک هستند پس چرا اسامی شهرها همهخ فارسی و ایرانیست
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    5 12
    مشرق از کی تا حالا پان طورکا از تریبون شما ابراز وجود میکنن؟ این خیلی زشته زشت تر اینه ک پیامای منو تایید نمیکنی
  • محسن ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    11 1
    آقا یاسر اگه برای تمسخر نوشتی که هیچی ولی بدون این اصلاً با تفکرات داعش همخوانی ندارد. بلکه این تفکر اسلامی و قرآنی است که همه را زیر یک پرچم قرار می دهد حتی غیر مسلمانان را به عنوان اهل کتاب به رسمیت می شناسد. ولی داعش جز کشتن و تکفیر دیگران کاری انجام نمی دهد.
  • محسن ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    5 28
    اگر بخواهیم به این شکل فکر کنیم نیمی از آسیا و شما آفریقا و شرق اروپا متعل به ایران است. تمام روابط تاریخی و فرهنگی سرجای خود ولی در حال حاضر باید به وحدت عراق و عدم تجزیه آن کمک نمود.
  • مهندس ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    4 3
    آقایون چرا با فحاشی به کردهای همسایه برادر و مسلمان دوستمان پل های پشت سر را خراب می کنید؟؟ حالا به فرض تجزیه بشن شما می خواهید مثل مرغ نگاه کنید برن توی بغل اسراییل آنهم کردستانی که بیشترین روابط اقتصادی سیاسی و فرهنگی رو با ایران همسایه خودش می تونه داشته باشه جای شعور در بین این همه شور خالیه.....
  • دکتر ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    15 11
    این مقاله بدون شک توسط یک تورک ایرانی نوشته شده که در قلبش آتش پان تورکیسم و علاقه به تورکیه و جمهوری اذربایجان زبانه می کشه...
  • ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    14 13
    این مقاله رسما می خواهد فارسها و ایرانی ها رو به جنگ کردها به نفع ترکیه بیاندازد گول این نویسنده ای که این مقاله رو نوشته نخورید مشکل تورک های استانبول با کردها هیچ ربطی به ایران و ایرانی نداره و نخواهد داشت
  • نصیر ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 2
    یه مشکلی که ما ایرانی های جهان سومی سنتی توهم توطعه و رادیکال داریم این هست که هر چیزی رو که نمی فهمیم و درک نمی کنیم درست 180 درجه در برابر خودمون قرار می دیم حالا اینکه شاید فقط 45 درجه یا 30 درجه با ما اختلاف داشته باشه اصلا حاضر نیستیم فکر کنیم دقیقا عکس کار ما رو اسراییل انجام داده که 35 ساله تمام دولت های عربی رو با یک دشمن مشترک به اسم ج.ا.ا تبدیل به دوست خودش کرده و اون جنگ های عربی عبری رو کرده عربی ایرانی.... تحولات منطقه هر چه هست قرار نیست فقط به ضرر ایران باشه......
  • در پاسخ به ناشناس ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    3 7
    کردها، لرها و بلوچ ها همگی آریایی هستند، غیر آریاییها در جنوب ایران بودند که با نژاد فارس مخلوط شدند.
  • در پاسخ به ترک ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    5 6
    نژاد به زبان نیست و گرنه سیاهپوستهای آفریقایی که انگلیسی حرف میزنند هم انگلیسی حساب میشدند نه بانتو
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    3 2
    خیلی ممنون مقاله مفید بود کاش ادامش هم گذاشته بشه تا یه کم ملت رو اگاه کنه من خودم به شخصه نمیدونستم کردهایی که در کشورهای همسایه مثل ترکیه زندگی میکنن چه مشکلاتی دارن و چرا میجنگن
  • فیان ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 1
    تفکرات مهدی خان کاملا خاور میانه ای است وتا زمانی که این تفکر در جامعه جاریست وضع سوریه و عراق به تمام منطقه سرایت میکند.
  • بوالفضول ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 5
    طاهر جان اين قدر دروغ نگو مگر خود تو . از پان تركيستها هستي كه براي دنياي ديگران و نژادپرستي آنان ( كه نوعي بت پرستي است ) . حاضري خود را به دوزخ بيندازي ؟!!! هههههههههههههههه
  • حق گو ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 0
    ناسيوناليزم و نژادپرستي . دامي است كه شياطين جن و انس براي سوارشدن بر گرده ملتها ساخته اند تا آنجا كه از منابع قرآني به ياد داريم. اولين نژادپرست . شيطان بود كه هنگامي كه خدا به او دستور داد كه بر انسان سجده كن . گفت كه من از آتشم و او از خاك است = من بر انسان برتري دارم از زمان رنسانس به بعد كه يهوديان بر افكار مردم جهان مسلط شدند. اين گروه پليد بوده اند كه نژادپرستي را بر افكار مردم حاكم كرده اند تا ازين مسئله به سود خود در نابودي غيريهوديان بهره بگيرند و لذا همه شاهديم كه اولين نژادپرستان جهان از كشورهاي اروپايي . برخواسته اند و اين فكر مخرب از بين آنان به ساير نقاط جهان رسيد و همه نادانان را درگير مشكل خود نمود ! و جالب است كه وقتي همه كشورهاي جهان و بخصوص منطقه خاورميانه . در آتش اين ساخته اين قوم پليد مي سوخت . خود اينان فارغ از آن سرگرميهايي كه براي ما ساخته اند از اطراف جهان براي ساختن كشور يهودي و عبري و مذهبي مخصوص خود به اشغال فلسطين پرداختند. كه به معناي اينست كه نژادپرستي فقط دامي براي مخالفان اينان است و خود اينان به آن باور ندارند !!! ههههههههههههههه
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    آزادي مردن را كاملا" به آنان واگذار كرده است !!! هههههههههههههههههه
  • عبدالله مومن ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    5 2
    زبان فارسي از نوع زبانهاي تركيبي است و مي تواند قدرت زيادي براي ساختن واژه ها . ايجاد كند. زبان عربي .قوي ترين زبان جهان است و بيخود نيست كه خداوند بزرگ . آن را براي قرآن خود . انتخاب كرده است. اما همه امكانات اين زبانها اگر با مولفه هاي ديگري همراه نشوند . نمي توانند به زبان بين المللي تبديل گردند. زيرا به عيان مشاهده مي كنيم كه زبان انگليسي با آن كه زبان ضعيفي مي باشد ولي چون با استعمار ملل ديگر توسط دولت انگليس همراه شده است به زبان بين المللي تبديل شده است و حال آن كه به هيچ وجه به قدرت زبان فارسي و يا عربي نمي رسد !
  • بوالفضول ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    8 12
    و حتما" بيشترين پيشرفت هم . همان فروش زمينهاي كردستان به يهوديان اسرائيلي اي است كه تصميم دارند . يك اسرائيل ديگر در بين مسلمانان ايجاد كنند ؟!!! هههههههههههههههه
  • بوالفضول ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    4 5
    خب مرگ خوب است اما براي همسايه !!! ههههههههههههههههههه
  • حق گو ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    8 13
    اشتراكات فارسي و كردي بسيار زياد است كه اگر به شوخي بخواهيم مثالي براي آن بياوريم . بايد گفت كه : فارسي و كردي = يك زبان به صورت بي لهجه و با لهجه !!!
  • حق گو ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    10 4
    كلا" پان ( تركيسم - كرديسم - عربيسم - ايرانيسم و ......... ) . همگي ساخته كارخانه هاي يهود صهيون براي تسلط بر مردم جهان است و لاغير بنابر اين همه بايد براي جلوگيري ازين نقشه شيطاني براي نابودي مردم جهان . چنگ به دستورات خداوند و اطاعت از دين اسلام و پيروي از محمد و آلش بزنند. در غير اين صورت . تا ابد در همين گرداب نژاد و زبان و .......... ساخته افكار شيطاني ( اين شياطين جن و انس ) خواهندماند !!!
  • نگار ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    8 37
    جناب کرماشانی میشود یک خط یا کتیبه یا سندی از این زبان به ما نشان بدهی؟؟؟؟؟این تقسیم بندی ها را همان باصطلاح شرق شناسان برای ما نوشتند.فارسی که ما استفاده میکنیم زبانی است زبان محلی هیچ جا نیست و زبان عمومی کسانی است که فارسی سخن میگویند.
  • هومن ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    7 10
    پان ایرانیسم یعنی اتحاد همه اقوام ایرانی و سرزمین های ایرانی.با پان ترکیسم و پان عربیسم و پان کردیسم و..... تفاوت بسیار دارد.پان ایرانیسم شامل اهل سنت و شیعیان و عرب ها هم میشود و به سه عنصر سرزمین و تبار و فرهنگ توجه دارد.مثلا ارامنه را هم شامل ایران میداند.پس پان ایرانیسم در ذات خود متکثر است.فراموش نکنیم اولین بار این پان ایرانیسم بود که از ارامنه و آذری ها و کردها و شیعیان عراق و سپس لبنان و... دفاع کرد.امیدوارم سانسور نشود.
  • هومن ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    5 10
    کردها بخش کوچکی از پان ایرانسیم است.
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    4 0
    نخیر هیچم اینطور نیست الکی حرف نزن خوبه منم بگم دکتر قلابی هستی ؟ یا بگم تو فکر تجزیه ی ایرانی ؟ تهمت زدن خوب نیست اونم تو ماه رمضان من خودم کردم و این مقاله معتدل بود بدون جهت گیری خاصی
  • تاریخ خوان ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    4 2
    یاد داستانهای بی پایه و اساس اسراییلی افتادم که یکی از پیامبران با خدا کشتی گرفت
  • کردپور ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    5 2
    آقای هوتن از کرمانشاه فراموش نکن قاسملو زیر بال و پر صدام بود و در بغداد رفت و آمد بسیار داشت.
  • اهوازی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    2 7
    زبان عربی را ما ایرانیها بدنیا معرفی کردیم عربی بخاطر اشتراک اسلام در سرزمینهای اسلامی رایج شد.دوست عزیز قرار نیست برای عرب ها در سرزمین وحی حجاز کتاب آسمانی از زبان دیگر فرستاده شود آنهم سرزمینی که در پیش از بعثت رسول 17 باسواد داشت.
  • اهوازی ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    4 1
    آقای علیرضای عزیز من با زبان ها آشنایی دارم قابل توجه شما باید بگویم که مثلا زبان آشوری از عربی بسیار قوی تر است.زبان قوی یعنی چه؟فرانسوی از انگلیسی بسیار قی تر است اما زبان علمی جهان انگلیسی است.
  • آیسان اسکوئی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    11 12
    آرامیان کورد ارمنی تات گیلکی فارس عبری آسوره وسریانی در تاریخ وجود داشتند ولی بعداز مسلمان شدن خیلی هاشون عرب شدند واونهائی که موندند خودشونو چسبوندند به ایران و شدند ایرانی کوردها وارمنیها وفارسها از تمدن سامی آکاد هستند که در زمان آسوره ها به زاگروس او.مدند چرا اصرار میکنید یک نژاد بتراشید در حالیکه هیچ سندی ندارید نژادهای زاگروس دوتا هستند تورکی وسامی ودیگر هیچ بچه هم خودتی این یک حقیقته
  • لر ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    9 13
    شما اگر ترک هستید چیکار به زاگرس دارید.ما زاگرس نشینان چه کرد و چه لر همیشه و همواره در زاگرس بودیم.زاگرس درست است نه زاگروس.کرد درست است نه کورد.لر درست است نه لور.
  • سرباز ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    5 15
    بنام خدا ایران بزرگ اسلامی همیشه بر خوردار از تمدن و فرهنگ خاص خود چند هزار ساله ای بوده که تنوع قومی و فرهنگی شاخصه اصلی آنست و لذا همه اقوام نقطه قوت آنست و ایرانی و مسلمان بودن عامل اصلی همبستگی ایران عزیز است. توطئه آمریکا و صهیونیزم بین المللی تجریه کشورهای مستقل و قدرتمند با بیشینه تمدن سازی به کشورهای کوچک ضعیف و تحت الحمایه خود با استفاده از عنصر تفرقه و شورش منطقه ای است. عزیزان! نگاهی به کشور چین و هند و سرمایه اجتماعی که وحدت اقوام و مذاهب مختلف خود را حفظ کرده اند امروز شاخص های توسعه در آنجا بسیار جهشی و آینده اقتصاد جهان در این کشورهاست.کشور واحد با جمعیت زیاد به معنی داشتن ژئو پلتیک و ژئواستراتژی و ژئو اکونومی تاثیر ساز در تحولات و تصمیمات جهانی است.پس بهبوش باشیم اقوام کرد ، لر ، ترک و بلوچ و آذری و مازنی و گیلیکی و عرب، ید واحده برای اتحاد ایران قدرتمند هستند. امروزه امریکا که بد ترین کشور در داشتن عامل همبستگی ملی است، کشور خود را برای عدم فروپاشی با نظام فدراتیو مدیریت می کند آمریکا آسیب پذیر ترین کشور برای تجزیه است چون عمدتا کشوری با قدمت 240 سال عمر و توسط مهارجران اروپایی و آمریکایی جنوبی و غیره، آمریکا شده است. آمریکا و صهیونزیم بین المللی با بذر نفاق و جنگ قومی و مذهبی ، ظرفیتهای تهاجمی ما مسلمانان و ایرانیان و فارسی زبانان جهان را به چالش کشانده است. تا انجا که داعش این سگ دست پرورده آمریکا به مردم عراق حمله می کند و امثال بارزانی بجای دفاع از تمامیت کشور و ملت عراق عزیز، دنبال همدستی با آنها برای باجگیری از ملت خود است!. چقدر انسان باید پست باشد، زنان هموطنش به کنیزی برده شوند، کودکان معصوم کشورش سربریده شوند، مواریث کشورش به یغما رود، آنوقت او دم از استقلال و هم آخوری با امریکا و اسرائیل و آل سعود و سگ ولگردشان داعش کند و نیروی خود را از شمال وارد نبرد جدی برای نابودی تروریسم دعش نکند! عزیزان...ناله و آه این ملت مظلوم دامن این مزدوران را بزودی خواهد گرفت ، شک نکنید. اما ما مراقب باشیم با احساسی کردن موضوع به خودمان و هم وطنان عزیزمان در اقوام و مذاهب مختلف توهین نکینم. در این قسمت دو نکته مهم از وصیت نامه حضرت امام خمینی(ره) تقدیم می کنم تا دوستان منتقد بهم،ژرف نگری و اهتمام آن رهبر الهی به سرنوشت ایران قدرتمند و واحد را بیشتر مورد توجه قرار دهند: "اينجانب هيچ گاه نگفته و نمي گويم كه امروز در اين جمهوري به اسلام بزرگ با همة ابعادش عمل مي شود و اشخاصي از رو ي جهالت و عقده و بي انضباطي برخلا ف مقررات اسلام عمل نمي كنند" "و بدانيد كه نژاد آريا و عرب از نژاد اروپا و امريكا و شوروي كم ندارد و اگر خودي خود را بيابد و يأس را از خود دور كند و چشمداشت به غير خود نداشته باشد، در درازمدت قدرت همه كار و ساختن همه چيز را دارد". همه ما ایرانی( مسلمان و غیر مسلمان) ها باید حرفمان یک کلام باشد: چو ایران مباد تن من مباد
  • سرباز ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    3 1
    بنام خدا ایران بزرگ اسلامی همیشه بر خوردار از تمدن و فرهنگ خاص خود چند هزار ساله ای بوده که تنوع قومی و فرهنگی شاخصه اصلی آنست و لذا همه اقوام نقطه قوت آنست و ایرانی و مسلمان بودن عامل اصلی همبستگی ایران عزیز است. توطئه آمریکا و صهیونیزم بین المللی تجریه کشورهای مستقل و قدرتمند با بیشینه تمدن سازی به کشورهای کوچک ضعیف و تحت الحمایه خود با استفاده از عنصر تفرقه و شورش منطقه ای است. عزیزان! نگاهی به کشور چین و هند و سرمایه اجتماعی که وحدت اقوام و مذاهب مختلف خود را حفظ کرده اند امروز شاخص های توسعه در آنجا بسیار جهشی و آینده اقتصاد جهان در این کشورهاست.کشور واحد با جمعیت زیاد به معنی داشتن ژئو پلتیک و ژئواستراتژی و ژئو اکونومی تاثیر ساز در تحولات و تصمیمات جهانی است.پس بهبوش باشیم اقوام کرد ، لر ، ترک و بلوچ و آذری و مازنی و گیلیکی و عرب، ید واحده برای اتحاد ایران قدرتمند هستند. امروزه امریکا که بد ترین کشور در داشتن عامل همبستگی ملی است، کشور خود را برای عدم فروپاشی با نظام فدراتیو مدیریت می کند آمریکا آسیب پذیر ترین کشور برای تجزیه است چون عمدتا کشوری با قدمت 240 سال عمر و توسط مهارجران اروپایی و آمریکایی جنوبی و غیره، آمریکا شده است. آمریکا و صهیونزیم بین المللی با بذر نفاق و جنگ قومی و مذهبی ، ظرفیتهای تهاجمی ما مسلمانان و ایرانیان و فارسی زبانان جهان را به چالش کشانده است. تا انجا که داعش این سگ دست پرورده آمریکا به مردم عراق حمله می کند و امثال بارزانی بجای دفاع از تمامیت کشور و ملت عراق عزیز، دنبال همدستی با آنها برای باجگیری از ملت خود است!. چقدر انسان باید پست باشد، زنان هموطنش به کنیزی برده شوند، کودکان معصوم کشورش سربریده شوند، مواریث کشورش به یغما رود، آنوقت او دم از استقلال و هم آخوری با امریکا و اسرائیل و آل سعود و سگ ولگردشان داعش کند و نیروی خود را از شمال وارد نبرد جدی برای نابودی تروریسم دعش نکند! عزیزان...ناله و آه این ملت مظلوم دامن این مزدوران را بزودی خواهد گرفت ، شک نکنید. اما ما مراقب باشیم با احساسی کردن موضوع به خودمان و هم وطنان عزیزمان در اقوام و مذاهب مختلف توهین نکینم. در این قسمت دو نکته مهم از وصیت نامه حضرت امام خمینی(ره) تقدیم می کنم تا دوستان منتقد بهم،ژرف نگری و اهتمام آن رهبر الهی به سرنوشت ایران قدرتمند و واحد را بیشتر مورد توجه قرار دهند: "اينجانب هيچ گاه نگفته و نمي گويم كه امروز در اين جمهوري به اسلام بزرگ با همة ابعادش عمل مي شود و اشخاصي از رو ي جهالت و عقده و بي انضباطي برخلا ف مقررات اسلام عمل نمي كنند" "و بدانيد كه نژاد آريا و عرب از نژاد اروپا و امريكا و شوروي كم ندارد و اگر خودي خود را بيابد و يأس را از خود دور كند و چشمداشت به غير خود نداشته باشد، در درازمدت قدرت همه كار و ساختن همه چيز را دارد". همه ما ایرانی( مسلمان و غیر مسلمان) ها باید حرفمان یک کلام باشد: چو ایران مباد تن من مباد
  • لر اهوازی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 2
    این اصطلاح رو خودم ساختم شما هنوز زود که بفهمی منظورم چیه.
  • ناشناس ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    1 2
    آقا هوتن زیاد فکر نکن مغزت میسوزه با این نظرات فاشیسمی.
  • مدافع حقوق بشر ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    13 13
    خانم آیسان اسکویی ترک ها یک و نیم میلیون ارمنی را کشتار کردند و خانه های آنها را اشغال کردند این تاریخ جعلی پان ترکی هیچ ارزشی ندارد معلوم است که شما تاریخی ندارید و همه چیز شما جعلی است.
  • آذربایجان سرافراز همیشه ایرانی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    17 11
    آیسان اسکویی اگر میدانست که ترکان عثمانی در حق مردم آذربایجان چه جنایاتی انجام دادند هیچ موقع چنین جعلیاتی را به زبان نمی آورد.
  • لر اهوازی ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    11 9
    مطلب خانم ایسان اسکویی همان چیزیست که کردها را در ترکیه تبدیل کرده به ترک های کوهی.این تفکر نمونه تنبان گرایی در سیاست است.
  • دانشجو ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    ان شا الله
  • دانشجو ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    ببخشید اشتباهی ان شا الله نوشتم منتشر نکنید لطفا
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    محسن جان مگه غیر اینه
  • میلاد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    2 1
    اسلام مرز ندارد بجای این بحث های شیطانی سعی کنید که خدایی زندگی کنید.
  • lilili ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 1
    میشه منبع مقاله را ذکر کنید؟
  • در جواب به علیرضا 20:32 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    26 6
    این که بعضی از کتاب ایرانی ها همانند رازی به زبان عربی است نه به فارسی به خاطر تسلط خلفای عباسی ودیگر اعراب بر ایران بود .خلفا فارسی نویسی را ممنوع وجرم آن مرگ بود .دانشمندان ایرانی برای اینکه دستاورد های علمی آنان همانند دیگر آثار زبان فارسی سوزانده نشود وآیندگان بتوانند از آنها استفاده کنند آثارشان را به زبان عربی نوشتند.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 1
    خیانت محمود عباس کمتر از حملات اسرائیل ها نیست .سکوت عباس بی مخ که برای پست ومقام ریاست فاسطین بزگترین خیانت است به غزه ومردم غزه
  • ناشناس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    35 17
    تو ديگه پان ترک مغول تبار بي دانش چي ميگي.دانش شما پان ترکها در حد دانش شاهان قاجار وطن فروش است.
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    21 6
    احمق بی شعور ترکها مغول تبار نیستند برو مطالعه کن مرگ بر تفکر پان زنده باد همه زبانها
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    16 29
    به نظرم اماری که از کردها ارایه میدن اغراقه.مثلا" میگن ایلام کردنشینه درصورتیکه بیشترش لره.شهرکرمانشاه فارسزبانند کنگاورلرزبانند قروه نصف ترک سنقر هم همینطور
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    7 7
    با تبریزی موافقم.شرح رشادتهای کردها ولرها در جنگ چالدران محفوظست.بخصوص فردی بنام ساهوببره
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    8 13
    واقعا راس میگی!اخه مگرجمعیت کردبا ترک وعرب قابل قیاسه که بگیم پان کرد
  • مجتبی ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    19 19
    کرد های خارج از ایران باید به کشور اصلیشون ایران برگردن و استان کردستان و تشکیل بدن
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    18 19
    البته افکار ناسیونالیستی شدیدی در شهرهای مرزی کرد زبان هست و حتی میشه در مغازه ها برچم بارزانی و نقشه جعلی کردستان بزرگ (بدون به مرزهای بین المللی) رو دید
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    13 11
    خطاب به نا شناس اولی بی شعور برو ای کیوی مغولها رو ببین و با ای کیوی کردستان مقایسه کن ببین بی تبار خودتی یا نه
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    13 38
    اگر شهرهای سقز بانه مریوان کرد هستند چرا اسامیشون فارسیه؟
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    10 1
    دوکی جون چرا اینقدر بد گمانی؟ با این بد گمانی یه سرما خوردگی ساده رو سرطان تشخیص ندی!!!
  • ایلام ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    17 9
    ما کردها فرهنگ ایرانی داریم نه الزاما فارسی کردهای خارج از ایران اگه به حق شون برسن خوشجالم میشم اما همیشه ایرانی خواهیم ماند چون تاریخ و هویت فرهنگی ما با ایران گره خورده است
  • آرمان تبریزی ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    16 16
    ترکیه در حال تجزیه و فروپاشی است و شروع آن در سوریه است از دل سوریه و بعد ترکیه دو کشور ایرانی تبار و دوست ایران بیرون خواهد‌شد انشالله اول کردستان از مرز ایران تا مدیترانه و دوم کشور علویستان در کناره مدیترانه تا مرکز آناطولی و متشکل از 20 میلیون کرد و ترک و عرب علوی مذهب و شیعه مذهب و دوست ایران و کردها هم که اصیل تر از همه ما ایرانی ها هستند . در این برهه شانس با ایران یار است که به اقتدار گذشته اش برگردد ضمنا شیعیان عربستان که در مجاورت خلیج فارس و روی منابع نفتی هستند باید از طرف ایرن حمایت شوند تا استقلال پیدا کنند به امید دیدن کردستان مستقل و کشور عربستان شیعه و آناطولی و کناره مدیترانه علوی و تحت نظر ایران آزاد و قوی
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    32 34
    وای خدا تو ایران هم بیشترین گروهک تروریستی متعلق به همین پانکردیسم هست،تو نظرات احساس میشه حتی ارتش سایبری منسجمی هم دارند پانکرد ها و گروهک ها
  • ناشناس ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    39 17
    این الان بررسی پان کردیسم بود یا محکوم سازی دولت ترکیه ؟ طبق گفته ی خودتون 4 منطقه ی کرد نشین وجود داره که یکیش تو ترکیه هس پس این یکی مناطق چی ؟ کرد های ایران و سوریه و عراق چرا با دولتشون میجنگن ؟ این کردای مظلومی که ازشون حرف میزنید ، دقیقا همونایی نیستن که سر پاسدار ها رو میبریدن و میزاشتن رو سینشون ؟ همونایی نیستن که همین الانشم تا تقی به توقی میخوره ، کلش و دوشکا از خونشون در میارن میریزن تو خیابون ؟ یکم انصاف هم خوب چیزیه البته میدونم این رو نشر نمیدی ، چون جیره خوری و نونت حرومت رو نمی خوای آجر کنی. اما خودت حداقل فکر کن یه زره درضمن ، بر اساس اسناد معتبر کردها ایرانی نیستند ، بلکه ریشه ی عربی اروپایی دارن ، این رو میشه از لباس ، زبان و فرهنگ و مذهبشون به طور کامل درک کرد ( برای مثال اقوام ایرانی تبار در لباس محلیشون کلاه دارن نه دسمال سر یا این که اقوام با ریشه ی ایرانی دارای پوست گندمی هستند در حالی که اکراد دارای پوست سفیدندو ...)
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    3 1
    با نام خدا ترک، کرد، فارس، عرب، انگلیسی، همه انسان هستیم. فقط انسانیت مهم هست.
  • گوچه IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    2 5
    هویت ایرانی (پارس-کرد- آذری-ترک- ارمنی-- گرجی-لر- بختیاری- عرب-مازنی-سیستانی-بلوچ و...) .. کشور ما حین یک پازل هستش و نمیشه هرکدوم یکی دیگه رو رد کرد
  • فرهاد IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    من کرد هستم و مخالف تجزیه کردن ایران هستم ولی ترکیه در حق کردها خیلی ظلم کرده
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    0 0
    ایا ترکیه و عراق و سوریه دولت های نژاد محور نیستن? این سکولارن? قطعا نه
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 5
    خاورمیانه بدون کوردها با طویله هیچ تفاوتی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس