پرتاب ماهواره «اميد» با ماهوارهبر بومي «سفير»، نخستين گام عملي در بومي سازي فناوري فضايي محسوب میشود که توانست نام ايران را در بين معدود کشورهاي عضو باشگاه فضايي جهان ثبت کند. تلاشها قبل از سال 1380 به منظور دستيابي به دانش فني و ساخت انواع ماهوارهها، ايستگاههاي زميني و پرتاب کننده آغاز شد و اولين دستاورد آن طراحي و ساخت ماهواره ملي اميد و ماهوارهبر سفير با تجهیزات زميني مربوطه است.
اما پيش از پرتاب ماهوارهبرها و محموله بسيار ارزشمند آنها، بايد اطلاعات لازم از محيط فضا کسب شود. براي اينکار از راکتهاي کاوشگر استفاده میشود که در ایران عملیات این راکتها توسط پژوهشگاه فضایی با کمک سازمان صنایع هوافضا به انجام میرسد.
راکتهای کاوشگر
در حوزه پرتابهای فضایی کشورمان ایران مانند سایر کشورهای پیشرو در صنعت فضایی کار را با راکتهای کاوشگر شروع کرد. راکتهاي کاوشگر، راکتهاي زيرمداري هستند که تا ارتفاعي معين (نقطه اوج مداري) بالا رفته و سپس به زمين بازمیگردند. حداکثر ارتفاع کاري بيشتر اين راکتها، در محدوده 70 تا 300 کيلومتر است. براي آزمايش در ارتفاع کمتر از 70 کيلومتر از بالن و در ارتفاعات بالاتر از 300 کيلومتر از ماهواره کمک گرفته میشود.
راکتهاي کاوشگر شامل مجموعههاي اصلي موتور، محموله آزمايشگاه فضايي، مجموعه بازيابي، مجموعه جدايش و ايستگاه زميني هستند که براي اهداف تحقيقاتي و آزمايشگاهي مختلف و کاوش در ارتفاعات گوناگون، با طراحي ساده تا بسيار پيچيده و دقيق، ساخته مي شوند. مدت زمان فعاليت آنها در فضا بر اساس نوع مأموريت و ارتفاع پروازي متفاوت است. پس از اتمام سوخت پيشران، مجموعه آزمايشگاهي با استفاده از سيستم جدايش، از موتور جدا شده و بعد از اتمام مدت زمان مأموريت به وسيله چتر فرود آمده و بازيابي میشود.
راکت کاوشگر-2
در طي اين مدت، مجموعه آزمايشگاهي با استفاده از حسگرهاي ويژهاي که در آن قرار داده شده است، اندازهگيريها و آزمايشهاي لازم را اجرا نموده و دادههاي جمع آوري شده را به کمک فرستنده دورسنجی (تله متري)، به زمين ارسال ميکند. اين دادهها با توجه به مأموريتهاي تعريف شده، شامل متغیرهايي مانند درجه حرارت، فشار محيط و شتاب را میشود.
همچنين با استفاده از دروبينهاي تعبيه شده در محموله، امکان تصويربرداري از تجهيزات مورد آزمايش يا محيط فضا فراهم شده و اين تصاوير به کمک سامانه مخابراتی به زمين ارسال میشود.
به گزارش مشرق، تا قبل از پرتاب اولین ماهواره کشور با نام «امید» توسط ماهوارهبر «سفیر»، چندین راکت کاوش توسط پژوهشگاه فضایی کشورمان پرتاب شد که از دادههای حاصل از آن در ادامه برنامه فضایی کشورمان استفاده شد.
کاوشگر-4
نسلهای بعدی راکتهای کاوش مانند کاوشگر-4 و 5 نیز در راستای بخش دیگری از برنامه فضایی کشور یعنی ارسال موجود زنده و انسان به فضا طراحی و ساخته و پرتاب شدند.
ماهوارهبر سفیر
اولين ماهوارهبر ايراني سفير اميد نام دارد که در نخستين آزمايش عملي سامانههاي پرتاب فضايي ايران و پس از راکتهاي کاوشگر، بکارگرفته شد.
خانواده ماهوارهبرهای ایرانی شامل سه نسل سفیر-1، سفیر-2 سیمرغ و سفیر-3 سپهر است که به ترتیب قابلیت حمل محمولههای سنگینتر به مدارهای بالاتر را دارند. ماهواره بر سفیر-1 اولین ماهواره ایرانی با نام «امید» را در بهمن ماه 1387 با موفقیت کامل در مدار قرار داد.
براي قرار دادن يک ماهواره در مدار زمين، به نيروي بسيار زيادي نياز است. اين نيروي عظيم را ماهوارهبر(موشک حامل) توليد ميکند. ماهواره براي قرار گرفتن در مدار بايد در ارتفاعي بيش از 200 کيلومتر از سطح زمين به سرعتي در حدود 28000 کيلومتر در ساعت برسد. ماهوارهبرها به شکل موشکهاي چند مرحلهاي با سوزاندن سوخت شيميايي انرژي لازم براي بردن ماهواره به مدار زمين را فراهم ميکنند.
موشک ماهوارهبر سفیر-1
در نخستين گام، موتور موشک روشن شده و نيروي بالابرنده فراهم میشود. با ايجاد نيروي بالابرنده ماهوارهبر به همراه مخازن سوخت و ماهوارهاي که با خود دارد از زمين جدا شده به سوي آسمان حرکت ميکند.
به گزارش مشرق، پس از اينکه سامانه پيشران، تمام سوخت را بسوزاند بخش نخست از بدنه موشک جدا شده و به زمين سقوط ميکند. در گام دوم سامانه پيشران مرحله دوم روشن میشود و چون موشک سبک تر شده است با سرعت بيشتري ماهواره را به ارتفاع بالاتر و براي قرار دادن در مدار به پيش ميراند. به همين ترتيب و با پايان يافتن سوخت، مرحله دوم نيز از ديگر اجزاي موشک جدا و بسته مأموريت ماهواره بقيه مراحل انجام میشود.
ماهوارهها در سر موشکها جاسازي شده و به فضا پرتاب مي شوند. دماغه مخروطي شکل موشک که در برابر گرما مقاوم است ماهواره را از اصطکاک هنگام گذشتن از جو زمين محافظت ميکند. بعد از عبور از جو زمين، لايه محافظتي از ماهوارهها جدا شده در مرحله آخر، موشک، ماهواره را در مدار مورد نظر قرار ميدهد.
بسياري از ماهوارهها از سامانه پيشران راکتی یا گاز سرد موجود در خود براي رفتن به مدارهاي بالاتر استفاده ميکنند.
بيشتر پرتابهاي ماهوارهاي با موشکهايي انجام میشود که شروع پرتاب آنها مستقيم به سوي بالا برنامهريزي شده است. چنين روشي موشک را از ميان سخت ترين بخشهاي جو زمين به سرعت عبور ميدهد و بهترين راه براي کاهش مصرف سوخت است.
پس از اينکه موشک مستقيم به بالا پرتاب شد بخش کنترل موشک، سامانه هدايت اينرسي را به کار ميگيرد تا با انجام محاسبات لازم، دماغه موشک را به خط سيري که در طرح پروازيش در نظر گرفته شده متمايل کند.
خودروی حامل ماهوارهبر سفیر-1 که سکوی پرتاب آن نیز است
ماهوارهبرها به عنوان ابزار قراردادن ماهوارهها در مدار، ميبايست از بالاترين استانداردها برخوردار باشند. پرتاب با نيروي عظيم راکتي، تنشهاي فراواني به بدنه، سازه و اجزاي ديگر آن وارد ميآورد. اصطکاک پوسته بدنه با هوا، و نيز حرکت پرشتاب گازهاي بسيار داغ خروجي پيشران، شوکهاي عظيم حرارتي را به بخشهاي مربوطه وارد ميسازد.
تمامي زير سامانههاي موجود در ماهوارهبر، از اجزاي مختلف پيشرانهای سوخت مايع مانند پمپها، فشارسنجها، شيرها و ادوات کنترلي گرفته تا سامانههاي ارتباطي ماهوارهبر با زمين، بايد به درستي کار کنند تا پس از رسيدن آن به ارتفاعات بالا مانند 250 کيلومتري، 700 کيلومتري و حتي بيشتر، بخش نهايي ماهوارهبر، ماهواره را رها کرده و در مدار و موقعيت از پيش تعيين شده، با دقت بسيار بالا قرار دهد.
اين کاري است که ماهوارهبر ساخته شده بدست متخصصان توانمند و جوان کشورمان موفق به اجراي آن شده و هم اکنون براي اجراي مجدد آن، اين بار براي انتقال ماهوارههاي بزرگتر و مهمتر از ماهواره تحقيقاتي اميد، به فضا آماده است.
با توجه به اينکه، ارسال محموله به فضا معمولاً با موشکهاي غول پيکر انجام میشود، تنها کشورهايي ميتوانند وارد اين عرصه شوند که ساختار کارشناسي و فناوري لازم را دارا باشند. پرتاب سفير اميد با اينکه گام اول در اين مسير بود، اما پرتاب يک ماهوارهبر 26 تني دو مرحلهای جهت قراردادن يک ماهواره در مدار بيضوي 530-250 کيلومتري کار بزرگي تلقي میشود.
دو مرحله موشک سفیر-1
براي آشنايي بيشتر با رکن اصلي اين قدرت فضايي، يعني ماهواره بر، لازم است به مشخصات فني آنها اشاره شود. با توجه به اطلاعات اعلام شده، موشک سفير، داراي طول کل22 متر، قطر 1.25 متر، وزن کل 26.5 تن، نيروي رانش(تراست) مرحله اول 32 تن-نيرو و مرحله دوم 3.4 تن-نيرو، زمان کارکرد مرحله اول حدود 150 ثانيه، مرحله دوم 312.5 تا 315 ثانيه، جرم محموله 27 کيلوگرم، ارتفاع حضيض 250 و ارتفاع اوج 400 کيلومتر و شيب مداري 55 درجه بود.
ماهوارهبر سفیر که ماهواره نوید را در مدار قرار داد
نکتهاي که در اینجا باید به آن توجه نمائیم، دو مرحلهاي بودن سفير اميد است. قرار دادن ماهوارهاي در مدار پايين با استفاده از ماهوارهبر دو مرحلهاي، عملاً يک جهش فناورانه بزرگ براي صنعت فضايي کشور تلقي ميشود. در واقع تأمين انرژي فراوان مورد نياز براي حرکت در خلاف جهت جاذبه زمين، تنها با دو مرحله پيشران، آنقدر اهميت داشت که تحليلگران مراکز معتبر خارجي، از همان ابتدا به آن پرداختند زيرا به اين معني بود که ايران موفق شده در شرايط تحريم کامل، پيشرانههاي راکتي پرقدرتي طراحي نموده و بسازد و در موشکهاي ماهوارهبر خود به کار ببرد.
چند مرحلهاي بودن ماهوارهبرها، از بابت فناوري مورد نياز جهت سامانههاي جدايش مراحل نيز مهم است زيرا در صورت عدم اجراي فرايند جدايش و حتي اجراي غير صحيح آن، به معني شکست کل مأموريت خواهد بود.
به گزارش مشرق، در ماهوارهبر سفير2 بيش از 10 هزار نوع قطعه به کار رفته است. سهم قطعات پيچيده صنعتي در آن قابل توجه است و تمام قطعات توليدي آن در صنايع داخلي ساخته ميشود. میزان رانش پیشران مرحله اول در نوع پایه سفیر تقریباً 9.5 برابر رانش تولیدی موتور مرحله دوم و زمان کارکرد این مرحله تقریباً 2.1 برابر مرحله اول است.
با اتمام کار پیشران مرحله اول، این موتور به همراه تمامی بخشهای مرتبط در سازه و بدنه و در واقع بخش بزرگی از موشک جدا شده و با سبکتر شدن موشک، کار اوجگیری به سمت مورد نظر ادامه مییابد. سامانه کنترلی مرحله اول از نوع نازل ثابت با تیغههای متحرک بوده و در مرحله دوم خود نازل(خروجی گازهای موتور) تغییر زاویه میدهد. این سامانه برای هرچه دقیقتر قرار دادن ماهواره در مدار از دقت بسیار بالا و در نتیجه از فناوری پیشرفته با پشتوانه علمی و تخصصی بسیار بالا در زمینه علم دینامیک و کنترل برخوردار است.
موتور مرحله اول(سمت راست) و مرحله دوم موشک سفیر-1
در نمونه بهسازی شده ماهوارهبر سفیر امید که «سفیر-1بی» نام دارد با افزایش رانش موتور از 32 به 37 تن قابلیت حمل ماهواره تا وزن 50 كیلوگرم به مدار بیضوی 250-400 كیلومتری برای این ماهوارهبر 22 متری که 1.25 متر نیز قطر دارد بوجود آمده است.
با بهسازی موتور مرحله دوم ماهوارهبر سفیر امید، كه در رديف بهترين موتورهاي مراحل بالاي ماهوارهبرها قرار دارد، نسبت به موتورهاي مرحله دوم ماهوارهبر سفير اميد شاخص انرژيكي بالاتري حاصل شده است. از ويژگيهاي شاخص اين موتور ايجاد قابليت كنترل پذيري بالا در مرحله ي ماهوارهبر است.
موتور مرحله دوم موشک سفیر که خروجی گازهای آن به طور کامل متغیر هستند
در بهينهسازي اين موتور ضمن حفظ نقاط قوت موتور مرحله دوم سفير اميد تلاش شده تا با كاهش سوخت مصرفي موتور، جرم محموله ماهوارهبر افزايش داده شود. قابليت حركت محفظه احتراق در حين كار موتور و دور بالاي پمپها از قابلیتهای برجستهاي است كه در موتور مرحله دو سفير اميد و نسل بهينه شده آن وجود دارد.
به گزارش مشرق، آخرین نمونه از ماهواره بر سفیر-1، «سفیر-1سی» نام دارد و احتمالاً در پرتاب ماهوارههایی در رده «فجر» یا سنگینتر از آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تا کنون ماهواره های امید، «رصد-1» و «نوید علم و صنعت» با نمونههای ماهوارهبر سفیر در مدار قرار گرفته است.
برای توضیح بیشتر در مورد دشواریهای طراحی و ساخت یک موتور کاملاً جدید باید گفت ضمن نیاز به اجرای تمام مراحل مطالعه و طراحی، تمامی انواع آزمایشات نیز باید بر روی پیشران جدید اجرا شود تا از مطلوب بودن نتیجه اطمینان حاصل شود. مثلاً با توجه به اینکه گازهای پرسرعت خروجی از موتور راکتی تراکم پذیر(Compressible) هستند قابلیت ارتعاش دارند.
در صورت ورود گاز به مدهای ارتعاشی نامطلوب، به طبع آن نازل (خروجی موشک)، لولههای حاوی سوخت، شیرها و اتصالات و سازه موشک نیز دچار ارتعاش شده و در صورت بروز پدید تشدید(Resonance) موشک ماهوارهبر از بین خواهد رفت.
بنابراین تمامی محاسبات پیچیده دینامیک سیالات، حرارت و دینامیک و ارتعاشات سازه و قطعات برای خاصترین حالات نیز باید اجرا شده که به نوبه خود بسیار زمانبر بوده و پس از ساخت نمونه اولیه باید انواع مختلف آزمایشها صورت گیرد.
با توجه به نیاز به اجرای آزمایشات جزئی و کامل که برخی از انواع آنها هزینهای بالغ بر یک میلیون دلار دارند، کشورهای مختلف به خصوص کشورهای در حال توسعه پس از رسیدن به یک پیشران مناسب با بهسازی و توسعه و روشهایی چون خوشهای یا کلاستر کردن (استفاده چند عدد از پیشران موجود در کنار هم) توان ماهوارهبرهای خود را ارتقاء میدهند که چنین رویکردی در برنامه فضایی کشورمان نیز در دستور کار است.