به گزارش مشرق، یک مقام آگاه در صنعت خودروسازی در گفت و گو با فارس، در مورد اتفاقات صنعت خودرو طی یک سال اخیر، اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش بیش از حد قیمت خودرو، وجود انحصار در تولید و عرضه برخی قطعات خودرو است.
وی تصریح کرد: شرکتهای خودروساز با قراردادهایی که طی سالهای اخیر با برخی قطعهسازان منعقد کردهاند، باعث شدند این شرکتها بیش از حد بزرگ و تأثیرگذار شوند که شرکت "ک" از جمله آنها است.
وی با بیان اینکه خودروسازان، قراردادهای بیحد و حصری را با برخی شرکتهای قطعهساز امضا کردهاند، افزود: برخی از این قطعهسازان حدود 30 درصد قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی را تأمین میکنند که حذف آنها کار سختی شده و ممکن است تولید خودرو را با مشکل روبرو کند.
وی تأکید کرد: امیدواریم سیاستهای مدیران عامل جدید ایرانخودرو و سایپا طوری باشد که سهم 30 درصدی برخی قطعهسازان بزرگ در بازار قطعه کاهش یابد و به 10 درصد یا کمتر برسد تا قطعهسازان دیگر نیز انگیزهای برای تولید داشته باشند.
این مقام آگاه افزود: تنها راه از بین بردن انحصار قطعهسازان بزرگ این است که قطعاتی که توسط این شرکتها به صورت انحصاری تولید میشوند، به طور موازی تولیدشان به قطعهسازان دیگر نیز سپرده شود و حتی از این قطعهسازان حمایت مالی نیز صورت گیرد.
وی با بیان اینکه 60 تا 65 درصد قیمت خودرو به قیمت مواد اولیه تعلق دارد، گفت: کنترل قیمت تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه نقش مهمی در کنترل قیمت خودرو خواهد داشت.
وی با بیان اینکه شرکت "ک" یکی از قطعهسازان بزرگ کشور است، گفت: این شرکت به صورت انحصاری برخی قطعات خودروهای داخلی را تأمین میکند و سهم 23 درصدی را در بازار قطعات دارد که گردش مالی آن سالانه به 1200 تا 1600 میلیارد تومان میرسد.
وی تصریح کرد: شرکتهای خودروساز با قراردادهایی که طی سالهای اخیر با برخی قطعهسازان منعقد کردهاند، باعث شدند این شرکتها بیش از حد بزرگ و تأثیرگذار شوند که شرکت "ک" از جمله آنها است.
وی با بیان اینکه خودروسازان، قراردادهای بیحد و حصری را با برخی شرکتهای قطعهساز امضا کردهاند، افزود: برخی از این قطعهسازان حدود 30 درصد قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی را تأمین میکنند که حذف آنها کار سختی شده و ممکن است تولید خودرو را با مشکل روبرو کند.
وی تأکید کرد: امیدواریم سیاستهای مدیران عامل جدید ایرانخودرو و سایپا طوری باشد که سهم 30 درصدی برخی قطعهسازان بزرگ در بازار قطعه کاهش یابد و به 10 درصد یا کمتر برسد تا قطعهسازان دیگر نیز انگیزهای برای تولید داشته باشند.
این مقام آگاه افزود: تنها راه از بین بردن انحصار قطعهسازان بزرگ این است که قطعاتی که توسط این شرکتها به صورت انحصاری تولید میشوند، به طور موازی تولیدشان به قطعهسازان دیگر نیز سپرده شود و حتی از این قطعهسازان حمایت مالی نیز صورت گیرد.
وی با بیان اینکه 60 تا 65 درصد قیمت خودرو به قیمت مواد اولیه تعلق دارد، گفت: کنترل قیمت تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه نقش مهمی در کنترل قیمت خودرو خواهد داشت.
وی با بیان اینکه شرکت "ک" یکی از قطعهسازان بزرگ کشور است، گفت: این شرکت به صورت انحصاری برخی قطعات خودروهای داخلی را تأمین میکند و سهم 23 درصدی را در بازار قطعات دارد که گردش مالی آن سالانه به 1200 تا 1600 میلیارد تومان میرسد.