فیلم گذشته به لحاظ ساختار، فرم و محتوا به سینمای اروپا نزدیک است. و این بر خلاف فیلم جدایی نادر است که با الگوی فیلم‌های کلاسیک امریکایی (فیلمنامه‌های سه پرده‌ای به سبک سید فیلد) ساخته شده

گروه فرهنگی مشرق - دقایقی قبل هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی "گذشته" را به عنوان گزینه نهایی انتخاب کردند و بدین ترتیب کار کمیته هشت نفره بنیاد سینمایی فارابی به پایان رسید. اعضای این کمیته عبارت بودند از: فاطمه معتمدآريا، مسعود کيميايي، بهروز افخمي، کمال تبريزي، حسن حسندوست، مسعود رايگان، عليرضا زرين‌دست و حسين معززي‌نيا. رئیس و سخنگوی این هیئت نیز  امير اسفندياري بود.
جلسات این کمیته از روز سه‌شنبه دوم مهر آغاز شد و اعضاء، از میان فیلم‌های اکران‌شده در یک سال قبل، دوازده فیلم را برگزیدند (به ترتیب الفبا):
برف روي کاج ها/ پيمان معادي
بي‌خود و بي‌جهت/ عبدالرضا کاهاني
پذيرايي ساده/ ماني حقيقي
پله آخر/ علي مصفا
حوض نقاشي/ مازيار ميري
دربند/ پرويز شهبازي
دهليز/ بهروز شعيبي
قاعده تصادف/ بهنام بهزادي
کلاس هنرپيشگي/ عليرضا داودنژاد
گذشته/ اصغر فرهادي
گناهکاران/ فرامرز قريبيان
هيس... دخترها فرياد نمي‌زنند/ پوران درخشنده

در جلسه سوم در روز شنبه ششم مهر، دو فیلم گذشته و دربند انتخاب شدند که یکی از آنها به عنوان نامزد اصلی و دومی به عنوان نامزد علی البدل معرفی خواهند شد. توضیحاً اینکه آکادمی اسکار پیشنهاد کرده تا کشورها دو فیلم اصلی و علی البدل ارسال کنند تا اگر فیلم نخست، شرایط شرکت را از نظر برگزارکنندگان دارا نبود فیلم دوم جانشین شود؛ اما ظهر امروز اثر اخیر اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد.
 
شرایط شرکت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار)

سندیکای تهیه‌کنندگان امریکا که متشکل از 8 تا 9 کمپانی بزرگ (Major) است جشنواره‌های گلدن گلوب و اسکار را برگزار می‌کند. این جشنواره‌ها عموماً به تولیدات امریکایی اختصاص دارند. جایزه اسکار یک بخش غیرانگلیسی زبان دارد که هر کشور می‌تواند سالانه یک فیلم به آن ارسال کند. بیش از شش هزار نفر در آکادمی اسکار عضو هستند که سالانه به فیلم‌ها رأی می‌دهند. عمدۀ این اعضاء، تهیه‌کنندگان و سینماگران امریکایی هستند.

کسانی که حداقل یک نوبت نامزد اسکار شده باشند حق دارند تا به فیلم‌ها برای نامزدی در اسکار رأی بدهند. تعداد این افراد از شش هزار نفر متجاوز است. دو نفر با ملیت ایرانی در این شمار عضو هستند: مجید مجیدی (نازمزدی برای کارگردانی بچه‌های آسمان ـ 1999) و شهره آغداشلو (نامزدی برای بازیگری در خانه‌ای از شن و مه ـ 2004). کسانی که حق رأی دارند تا فیلم برنده را انتخاب کنند کسانی هستند که حداقل یک نوبت برنده اسکار شده باشند. از ایران فقط اصغر فرهادی در این جمع عضو است. بدیهی است که هر ساله این نامزدها و برندگان جدید به جمع اعضای آکادمی افزوده خواهند شد.

هیئت داوران در تمام جشنواره‌ها موظف هستند فیلم‌های ارسالی به جشنواره را ببینند و داوری کنند. اما جایزه اسکار، فیلم‌های اکران شده در یک سال گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهد. شرط ورود آن است که فیلم ارسال شده، در طی اول اکتبر تا 31 سپتامبر (10 مهر تا 9 مهر سال بعد)، در کشور سازنده اکران شده باشد. اما این کافی نیست. اگر چنانچه فیلم ارسال‌شده، در سینماهای امریکا نمایش نیابد اعضای آکادمی که اکثر آنها امریکایی هستند فیلم را نخواهند دید و لذا به آن رأی نخواهند داد.
 
دلایلی علیه ارسال «گذشته» به اسکار

1. فیلم گذشته به لحاظ ساختار، فرم و محتوا به سینمای اروپا نزدیک است. و این بر خلاف فیلم جدایی نادر است که با الگوی فیلم‌های کلاسیک امریکایی (فیلمنامه‌های سه پرده‌ای به سبک سید فیلد) ساخته شده
2. فیلم گذشته، ایرانی نیست و فرهنگ کشورمان در آن جلوۀ چندانی ندارد
3. پیام فیلم «گذشته»، جهانی نیست
4. ریتم کند و خسته کننده‌ای دارد. کنش‌های مؤثر دراماتیک در آن به چشم نمی‌خورد
5. بر اساس آمار و رجوع به تاریخ اسکار، بسیار کم اتفاق افتاده که فیلمی جایزه اسکار خارجی‌زبان را گرفته باشد اما در کشور ارسال کننده ساخته نشده باشد. احتمال برنده شدن فیلم گذشته اندک است
6. جایزه گرفتن فیلم جدایی، یک موقعیت بود و احتمال تکرار آن، کم است
7. باید با ارسال فیلم‌های دیگر، سایر کارگردان‌ها از ایران به جهان معرفی شوند  
 
دلایلی در موافقت ارسال «گذشته» به اسکار

1. فرهادی یک بلیت برنده دارد و باز هم ممکن است برنده شود. چون در جهان شناخته شده است
2. فیلم «گذشته» در امریکا پخش‌کننده دارد (سونی پیکچرز کلاسیک) و از 20 دسامبر (29 آذر) در امریکا اکران خواهد شد و لذا اعضای آکادمی آن را خواهند دید.
3. برنیس بژو بازیگر نامزد اسکار (هنرمند ـ 2011) در این فیلم بازی کرده که احتمال دیده‌شدن آن را بالا می‌برد
مالکیت فیلم گذشته متعلق به کمپانی ممنتو در فرانسه است. ولی سازندگان اصلی فیلم، ایرانی هستند. طبق قوانین آکادمی، اگر پنج نفر از عوامل اصلی فیلم متعلق به کشور دیگری باشند آن فیلم می‌تواند از آن کشور، به اسکار فرستاده شود. این عوامل پنجگانه عبارتند از: کارگردان، نویسنده، بازیگران، فیلمبردار و تدوینگر. فیلم گذشته چهار مورد اول را دارا است.
 
چرا فرانسه فیلم «گذشته» را به اسکار نفرستاد؟
گرچه فیلم گذشته در پاریس و با بودجه فرانسوی‌ها ساخته شده ولی آنها این فیلم را از خود نمی‌دانند. چون فیلمنامه و کارگردان فیلم، فرانسوی نیستند. در تاریخ سینما، فیلم‌های زیادی در فرانسه و با بودجه فرانسوی‌ها ساخته شده ولی متولیان سینما در این کشور هیچکدام از آنها را به عنوان فیلم‌های فرانسوی به اسکار ارسال نکرده‌اند. البته کارگردان‌هایی مثل لوئیس بونوئل (متولد اسپانیا) و میشل هانکه (متولد اتریش) در این میان، استثناء هستند. چون این دو کارگردان سال‌های زیادی از عمر خود را در فرانسه زندگی کرده و در آنجا فیلم ساخته‌اند.
لذا امسال کشور فرانسه فیلم متوسط رنوار (2012) را بر فیلم گذشته ترجیح داد. این فیلم به زندگی ژان رنوار فیلمساز فرانسوی (1979-1894) در خلال جنگ جهانی اول می‌پردازد.
 
***فیلم ملکه بهترین گزینۀ ایران برای اسکار است
گزینۀ مورد نظر ما، فیلم «ملکه» بود؛ ساختۀ خوب محمدعلی باشه‌آهنگر که متأسفانه در فهرست دیده نمی‌شود. پیام صلح‌آمیز فیلم و نگاه زیبایی که بر فیلم حاکم است از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. علیرضا زرین‌دست با فیلمبرداری شگفت‌انگیزش در این فیلم، شرایط استاندارد شرکت در این جایزه را فراهم آورده است.

برای تحقیق در این خصوص، با جناب معززی‌نیا تماس گرفتیم. وي خبر داد که جناب اسفندیاری در همان ابتدای جلسه اول، سه فیلم را از دستور کار خارج کرده است که فیلم «ملکه» نیز از جمله آنها بود. دلیل ایشان زمان اکران فیلم ملکه‌ بوده است. در تحقیق بیشتر متوجه شدیم که سال گذشته، فیلم یه حبه قند و ملکه به عنوان فیلم‌های اصلی و علی البدل معرفی شده بودند. اما سه روز بعد، ایران به دلیل ساخت فیلمی توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام در امریکا، جایزه اسکار را تحریم کرد. لذا نمی‌توان امسال ملکه را فرستاد.
فیلم ملکه (1390) به طور رسمی از 11 اردیبهشت 92 در تهران اکران شده است. سال گذشته بنیاد فارابی برای آنکه بتواند آن را به آکادمی ارسال کند در برخی شهرستان‌ها آن را خارج از نوبت اکران کرد. سه روز بعد از ارسال، ایران آکادمی را تحریم کرد.
 
*و اما بعد...
آنچه واضح است آن است که مسئولان سینمای ایران به جایزه اسکار توجه خاص دارند ولی برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند. مهم‌ترین موارد برنامه‌ریزی‌ که باید در این زمینه صورت بگیرد اینها است:
1. ساخت فیلم‌های خوب و جهانی
2. پخش و اکران فیلم‌های ایرانی در جهان و خصوصاً در امریکا
3. تشکیل کمیته انتخاب حداقل یک ماه پیش از پایان مهلت تا کارها با عجله و در دقایق پایانی صورت نگیرد
باید از مدیران سینمایی پرسید که اگر جایزه اسکار برایتان مهم است چرا برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنید؟ وقتی فیلم خوبی نداریم دلیلی برای شرکت نخواهیم داشت. نفرستادن فیلم بهتر است از ارسال فیلمی که واجد شرایط اولیه نباشد. دو شرط اصلی در این خصوص آن است که فیلم ارسالی باید معرّف فرهنگ ایرانی باشد و ثانیاً شرایط آکادمی را رعایت کرده باشد. خطای بنیاد فارابی در مورد فیلم ملکه از آن مواردی است که می‌خواهند قوانین اسکار را رعایت کنند اما سر خودمان کلاه می‌گذاریم و این فیلم خوب عملاً چوب دو سر نجس می‌شود؛ به قول آن مثل معروف «از اینجا مانده و از آنجا رانده».

* امیر اهوارکی


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    خب فیلم قلاده ها برود
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    آخه کجای دنیا دیدین که به یه کارگردان برای دو فیلم متفاوت دوبار و در دوسال متوالی جایزه بدن!!؟!
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    هر جايزه‌اي كه در جشنواره‌هاي غير مستقلي چون كن و اسكار به كارگردانان ايراني داده شود، صرفاً جايزه يك فرد است و نه يك ملت. ملت ما شرف و فرهنگ خود را با يك مجسمه معامله نمي‌كند.
  • امیر محمد ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    در حال حاضر که حاکمان ما آرزوی آمریکا و غرب را دارند و ... قصه همین است و خواهد بود....
  • امير علي ابراهيمي ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    جالبه....يك فيلم كاملاً فرانسوي با بازيگران مختلف فرانسوي و دست اندركاران فرانسوي و موضوع غير ايراني فقط با يك كارگردان بظاهر ايراني و يك بازيگر ايراني ...نماينده ايران در اسکار...مباركه و ازهمه مهمتر همه با هم ... روحاني مچكريم ...
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    از آفیش فیلم گذشته پیداست که این فیلم ایرانی نیست.
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    جایزه هم که نوعی دهن کجی سیاسی بود.
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    از برخی از اعضای این گروه حتی احتمال داشت فیلم آرگو به عنوان نماینده ایران معرفی شود... پس کی یکی از فیلم های بسیار خوب و دلنشین ایرانی واقعی معرفی خواد شد
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    واقعا واسه جامعه ی هنری و وزارت ارشاد متاسفم دیگه چیزی به تعطیلی کامل فرهنگ و هنر ایران نمونده از این به بعد میشینیم غربی ها و یا ایرانی های غرب زده واسمون فرهنگ بسازن و به کل دنیا نشون بدن
  • Admin ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    با سینما هم برخورد سیاسی؟؟؟؟؟؟ خیلی مغرضید!!!!
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    فیلم باید با استانداردها و ارزش های غربی باشه وگرنه جایزه نمی گیره انتظار ندارید یک فیلم ضد غربی در هالیود که پولش رو تندروهای یهودی حامی اسراییل می دن اسکار بگیره؟
  • منتقد ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    میتوانند فیلم اول تبلیغاتی ریاست جمهوری حسن روحانی را بفرستند واقعا فیلم بود
  • منطقی ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    یک فیلم از حرکت دوسویه ن ن در تحریک ولایتی برای عدم انصراف از کاندیداتوری ریاست جمهوری از یک سو و حمایت از روحانی از سوی دیگر بسازند با اسم مرد دو چهره!
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اسکار به هر قیمتی ؟
  • اصلاحی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    موضوع برای فیلمهای خوب زیاد است مانند: کودتا با طراحی عالیجناب (با موضوع انتخاب رئیس جدید برای دانشگاه آزاد) حقوقدان با داس آمد (با موضوع برکناری فله ای مدیران اصولگرا توسط دولت اعتدال) من تاریخدان نیستم (با موضوع انکار تلویحی هولوکاست)
  • شفق ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    این است سینمای واداده ایران
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    تجربه نشان داده که فیلمهای ضد ایرانی در اسکار برنده می شوند. جایزه اسکا هنری نیست بلکه سیاسی می باشد اینرا هر بچه ای که این جوایز را دنبال کند متوجه میشود که چرا به فیلم جدایی اصغر فرهادی جایزه اسکار دادند زیرا بزرگترین سرمایه ما که همان کانون خانواده بود را شدیدا هدف گرفته بود.از آنچه که ما در اطراف خود می بینیم اکثر خانواده های ایرانی کانون گرمی برای تربیت فرزند و زندگی مشترک می باشند اما اصغر فرهادی خانواده اهی از هم پاشیده را به تصویر کشید و با افتخار به اجنبی نشان داد. حال هنوز مسئولین فرهنگی ما نمی توانند دوست را از دشمن تشخیص دهند در حالیکه هر ایرانی آزاده ا بدور از سیاست زدگی سیاست بازی این تشخیص را دارد. امیدوارم سینمای ما و فرهنگ ما از سیاست بازی و سیاست زدگی بیرون بیاید و به فکر ساختن ایرانی سربلند باشد.
  • ماهان ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    در خود اسکار...به میشاییل هانکه برای دو فیلم روبان سفید وعشق...بازم مثال بزنم حاجی...نمیدونی چرا حرف میزنی اخه
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    شما فعلا بسوز به قول آن مردی که رفته: آبو بریز اونجا که میسوزه. مردی منتشر کن مشرق
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    همونو بگو،اونم اگه ضد ایرانی (تقریباً)نبود که جایزه نمیگرفت لا مصب.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    شماها دیگه دارید گند روشنفکری را در میاورید! اگر این لفظ مغرض را بلد نبودید که اصلاً نمیتوانستید دو کلام حرف بزنید!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اگه دادن...
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    خاک بر سر مدیران فرهنگیه این کشور که هنوز نمیفهمن فیلم ملی چیه؟؟؟؟... گیجن
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اوج ساد انگاری است اگر فکر کنیم سینما و مخصوصا اسکار یک مقوله غیر سیاسی است
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    وقتی که سینمایی ایران اصلا خروجی نداره و مردم به سینما نمیرن به خاطر فیلمهای بسیار ضعیف و بی محتوا بله بهترین گذینه همون فیلم گذشته است
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    در حالیکه حتی اروپایی ها تلاش میکنند تفاوتهای فرهنگی شان با فرهنگ امریکایی را حفظ کنند و به فرهنگ خود می بالند در ایران متاسفانه ادم هایی عاشق استحاله در فرهنگ غربی هستند.
  • حقیقت تلخه ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    موضوع فیلم بعد از امدن امریکا به عراق در مورد انفجارات موضوع فیلم بعد از امدن امریکا به افغانستان وضع مردمو انفجارها. اگر ساخت این فیلمها اجازه داده شود نه تنها جایزه اسکار نمی گیرد باکه تحریم هم می شود. در مورد جایزه اسکار که موجسمه ای از جنگهای سلیبی می باشد.
  • حقیقی پور ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    نه گیج نیستن مثل مهاجرانی هستن.
  • نیکان ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    با عمل کردتان نگذارید وزارت ارشاد را بر سرتان خراب کنند.
  • امیر ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    فیلم جدایی، یک خانواده مدرن و یک خانواده سنتی را به درستی نشان می داد. مشکلات خانواده مدرن اخلاقی بود و مشکلات خانواده سنتی، اقتصادی. خلاصه اینکه فیلم جدایی فیلم خوبی بود که داشت عدم تمکین زنان مدرن در خانواده را نشان می داد.
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    مگه انگلستان را پیش از این نداشتند ؟؟؟ تا آنجایی که ما خبر داریم هرگز رابطه ی سران ما با کشور دوست و برادرشون انگلستان تیره نبوده
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    نكنه انتظار داشتين بجاش فيلم خروس جنگي و پيتزا مخلوط و افراطي ها و اسپاگتي در 8 دقيقه رو براي اسكار بفرستن. بعد از عمري يك كارگردان كلاس جهاني پيدا شده بزارين بهش بها بدن بابا شما هم بريد تو منوي فست فودا نگاه كنيد ببينيد اسم فيلم بعديتون رو چي بزاريد.
  • محمدحسین ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    از سینما هیچی نمیدونی چیزی نگو...
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    آخه یارو تو ز سینما هیچ نمیدانی نگو. کوروساوا فقط یکی از چند کارگردانی لاست که چند بار جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی رو برده
  • سهراب ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    به نظرم همون بهتر که این فیلم رفت..بازم از باقی فیلمها که چیزی نیست جز نفرت زایی و یاس و خفقان در ایران و اینکه همه یا عصبی هستن و خائن و دروغگو یا دارن خودشون رو میکشن که برن خارج از ایران تا راحت بشن!!! بهتره.
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    این جایزه زرتکی برازنده همان خائنینی مثل اصغر کوتوله است
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    اخراجی های 3 هم خوبه ها!
  • عماد ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    از سینماگران سیاست زده و مدعی روشنفکری ازاین بیشتر بر نمیاد... اصلا فیلم مهم نیست،مهم اصغر فرهادیه که فعلا به قول دوستان روشنفکرترین هستش
  • مهدی ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    خدا رو شکر فیلم 300 رو انتخاب نکردن!
  • مهدی ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    دقیقا - و یا حتی خیلی شدید تر - از موضوع علوم انسانی ،مشکل غربی بودن ریشه های هنر در ایران آزار دهنده است. کارگردانان ما به سبک غربی ها و به میل غربی ها و برای خوشامد آنها و گرفتن جایزه از جشنواره هایشان فیلم می سازند و اسم اینکار را علم سینما و هنر می گذارند و بعد هم انتظار دارند مردم هم به محصولات آنها همان نظر را داشته باشند که منتقدان سینمایی برلین دارند! نتیجه هم همین است که می بینید. آنچه علم سینما نامیده شده است، چیزی نیست جز ارائه افکار غربی بر پایه ریشه های اومانیستی و بر اساس ذائقه انسان غربی. برای همین است که اگر فیلمی در غرب جایزه اسکار می گیرد پرفروش هم می شود. ( چیزی که از نظر کارگردانان ما به دلیل هنر شناس بودن مردم غرب است!) اما در کشور خودمان که می آید مردم حالشان از دیدن این برنامه به هم می خورد یا در بهترین حالت برای بار دوم آن را نمی بیننند. واقعیت آن است که ما شرقی ها و به خصوص مسلمان ها درست است که لباس و عاداتمان را غربی کرده ایم و سعی می کنیم ادای غربیها را در آوریم، اما هنوز تفکر ضمیر ناخودآگاهمان شرقی مانده است که بسی جای شکر دارد. این مشکل را در همه شرق می توانید ببینید. فیلمهای هندی هم از نظر هنری بسیار ضعیف تر از مدل های غربی هستند اما خیلی در آسیا طرفدار دارند. سریالهای کره ای از نظر علم هنری رایج در حد صفر هستند اما عالی در توصیف تفکر انسانی شرقی و روابط عاطفی انسانها. لذا حتی در ژاپن کاملا غربی شده پر طرفدار تر از هر فیلم و سریال ژاپنی از آب در می آیند! و از بعد فطری روابط انسانی است که می بینید این سریالها در اروپا هم کمابیش مخاطب پیدا می کنند، اگر چه نه به اندازه شرق. مشکل این نیست که اخراجیها هنر نیست و کار فرهادی هنر است. هنر فرهادی تابعی است از متغیر ذائقه غربی. البته از آن دیدگاه یک شاهکار واقعی است. شعری تماما سروده شده در ستایش از ارزش های اومانیستی. اما چنین کاری در زیر فضای تفکر شرقی یک آشغال بیشتر نیست. موردی استثنایی برای یک خانواده استثنایی با درگیری های خاص روشنفکرانه! برای چه مردم باید آن را ببینند؟ اخراجیها درددل این مردم و نمایش عریان حقایقی است که در که در پز و ادهای رونفکرانه دیده نمی شوند. اگر فروش اخراجیها به دلیل لودگی هایش بود، صدها فیلم لوده تر هم بودند که حتی اسمشان را هم الان فراموش کرده ایم. افراطیها را که یادمان هست؟ باید غریزدگی را مجددا مطالعه کنیم.
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    خخخخخخخ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس