کد خبر 25699
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴

دبير جايزه ادبي يوسف از اتمام داوري و بررسي آثار رسيده به دبيرخانه اين جشنواره خبر داد.

به گزارش مشرق، کامران پارسي نژاد دبير جايزه داستان کوتاه يوسف در گفتگو با مهر گفت: داوري آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره به تازگي به اتمام رسيده است و داستانهاي کوتاه 20 نفر از شرکت‌کنندگان به عنوان آثار برگزيده انتخاب شدند.
وي افزود: کتابي که قرار است از آثار برگزيده منتشر شود، قرار است در مراسم اختتاميه که روز 9 بهمن در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود توزيع خواهد شد. در اين کتاب علاوه بر 20 اثر برگزيده 6 داستان کوتاه ديگر نيز که در سطح مناسبي هستند چاپ خواهد شد.
پارسي نژاد درباره جوايز اين جشنواره گفت:‌ به نفر اول 5/2 ميليون تومان، نفر دوم 2 ميليون تومان، نفر سوم 5/1 ميليون تومان و از نفر چهارم تا بيستم رقم 500 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.
دبير جايزه ادبي يوسف ادامه داد: 10 نفر از برگزيدگان از بانوان و 10 نفر ديگر از آقايان هستند و جالب است که از سه نفر اول دو نفر خانم هستند. در اين دوره حضور پررنگ بانوان بسيار محسوس است. در داوري آثار، داستانهاي کوتاهي که بانوان نگاشته بودند‌ عملا گوشه هاي تاريکي از حقايق جنگ از ديد و ادبيات زنانه روايت شده است و شاهد ايده‌ها و سوژه‌هاي بديعي بوديم.
وي گفت: مدتي بود که منتقدين، آثار ادبي دفاع مقدس را تکراري ارزيابي مي‌کردند و به ‌نظرم آثار بانواني که در اين دوره جايزه ادبي يوسف شرکت کرده‌اند اين آثار را از قالب تکراري خارج کردند و به مضاميني دست يافتند که بعضا توسط نويسندگان مرد به دست نيامده اند.
پارسي نژاد گفت: هنگام داوري اسامي حذف شده و آثار با کد مشخصي بررسي مي‌شدند. بعضي اوقات داوران با اثر ويژه‌اي روبرو مي‌شدند که به نظر آفريده يک نويسنده مرد بود اما پس از باز شدن رمزها مشخص مي‌شد که اين اثر نوشته يک نويسنده زن است.
اين نويسنده درباره پراکندگي استانها در جايزه ادبي يوسف گفت: بيشتر برگزيدگان از استانها هستند و برگزيدگان تهراني در حدود 3 يا 4 نفر هستند. در استانها نيز چند استان مشخص بيشترين تعداد برگزيده را دارند. استانهاي همدان، سمنان، قم و فارس هر کدام با حدود 4 نفر استانهاي موفق اين دوره برگزاري جايزه يوسف هستند.
دبير جايزه ادبي يوسف در پايان گفت: نويسنده‌هاي شرکت کرده در جشنواره افراد مطرحي نيستند اما آثار خوبي توليد کرده‌اند و اميدوارم به واسطه اين جايزه ادبي بتوانيم آنها را به جامعه ادبي کشور معرفي کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس