در سال گذشته شاهد بودیم که بسیاری افراد که از این پروانه برخوردار بودند در مراجعه به سازمان ترافیک شهرداری تهران به عنوان خبرنگار شناخته نشدند و حتی علی رغم داشتن مجوز طرح ترافیک سال‌های قبل، به آنان اجازه استفاده از آرم طرح ترافیک داده نشد.

به گزارش مشرق، هر ساله سازمان ترافیک شهرداری تهران در موسم ثبت نام مجوز طرح ترافیک، عنوان می‌دارد که خبرنگاران از این مجوز قانونی برای ورود به مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک برخوردار می‌شوند. اما در زمان ارایه مدارک، متاسفانه مشمولان واقعی عنوان خبرنگاری در حاشیه استفاده از این حق قانونی قرار می گیرند.

کم نیستند افرادی که با معرفی‌نامه از سوی نشریات و سازمان‌ها از این تسهیلات برخوردار می‌شوند در حالیکه بسیاری از زحمت‌کشان عرصه اطلاع‌رسانی از این حق تسهیلات قانونی بهره‌ای نبرده یا از سوی سازمان ترافیک شهرداری تهران، علی رغم داشتن مدارک مثبت و رسمی خبرنگاری، خبرنگار محسوب نمی‌شوند و از این مجوز( که بسیار مهم برای حرفه خبرنگاری محسوب می شود)، بهره‌مند نمی‌شوند.

اداره کل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور از چند سال قبل اقدام به راه اندازی سامانه سمان(سیستم جامع مستند سازی سوابق و آثار خبرنگاران)نموده است که خبرنگاران واقعی با قرار دادن مدارک، مدارج و سوابق تحصیلی، شغلی و تایید صلاحیتی و سوابق آثار از دو سال گذشته( هر ماه لااقل یک اثر می‌بایست در بانک آثار وجود داشته باشد) مشمول تایید پرونده و تعیین رتبه از سوی « کارگروه کار حرفه‏ ای روزنامه‌‌نگاری» می گردند. شایان ذکر است رتبه‌ بندی خبرنگاران براساس امتیازات مشخص شامل حداکثر 60 امتیاز بابت سابقه کار، حداکثر 30 امتیاز بابت سطح مدرک تحصیلی، حداکثر 15 امتیاز بابت تسلط به زبان خارجی، حداکثر 20 امتیاز بابت اخذ جوایز معتبر از جشنواره‌های رسانه‌‌ای، حداکثر 10 امتیاز بابت انتشار کتاب در حوزه رسانه و حداکثر 10 امتیاز بابت آموزش‏ های حرفه‌‌ای روزنامه‏ نگاری صورت خواهد گرفت. حائزین حداقل 30 امتیاز خبرنگار ، حداقل 61 امتیاز خبرنگار ارشد، حداقل 86 امتیاز روزنامه‌‌نگار، حداقل 111 امتیاز روزنامه‏ نگار ارشد و حداقل 131 امتیاز روزنامه‌نگار خبره شناخته می‏‌شوند.

ضمنا برای فعال نگاه داشتن پرونده می‌بایست هر شش ماه لااقل یک اثر به مجموعه آثار خبرنگار اضافه گردد تا پرونده وی معتبر باشد.

این فرایند بیش از شش ماه به طول می‌کشد و پس از بررسی‌های فراوان کار گروه کار حرفه‏‌ای روزنامه‏‌نگاری، منجر به صدور پروانه خبرنگاری رسمی و قانونی از سوی نهاد مرجع و مسئول این امر در دولت جمهوری اسلامی صورت می پذیرد.

اما در سال گذشته شاهد بودیم که بسیاری افراد که از این پروانه برخوردار بودند در مراجعه به سازمان ترافیک شهرداری تهران به عنوان خبرنگار شناخته نشدند و حتی علی رغم داشتن مجوز طرح ترافیک سال‌های قبل، به آنان اجازه استفاده از آرم طرح ترافیک داده نشد.

در مقابل اعتراض خبرنگاران، به آنان عنوان شد که شهرداری مجوز ارشاد را به رسمیت نمی‌شناسد. در همان ایام بودند افرادی که با چهار اثر که معلوم نبود توسط چه کسانی تنظیم شده و منتشر شده بود، به روابط عمومی شهرداری مراجعه و آرم طرح ترافیک دریافت می نمودند.

در حقیقت سازمان ترافیک و روابط عمومی شهرداری تهران به نوعی برخورد گزینشی در خصوص اعطای امتیاز طرح ترافیک به خبرنگاران هم سو پرداخته، و کسانی که با زحمت فراوان و پس از طی مراحل قانونی در مراجع ذی صلاح، پروانه و جواز آنان صادر گردیده، از حق قانونی خود بی بهره ماندند و ظلم مضاعفی بر آنان روا داشته می شود.

جا دارد سارمان ترافیک و حمل و نقل شهری شهرداری تهران، با تمکین از قانون، خود را مرجع تشخیص خبرنگار و اصحاب رسانه قرار ندهد. و لااقل به پروانه‌های رسمی و قانونی از سوی مراجع ذی‌صلاح بها داده و حق خبرنگاران حقیقی را ضایع ننماید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس