به گزارش مشرق به نقل از فارس، ایرج ابراهیمی اظهار داشت: در حوزه طراحی و ساخت هواپیماهای 19 نفره توانمندی اجرا در داخل کشور وجود دارد و همه زیرساختهای مورد نیاز این سیستم در بخش دولتی و خصوصی فراهم است.
وی ادامه داد: البته برای تولید انبوه سعی کردیم ابتدا در بخش نیازسنجی فعال باشیم زیرا باید اول تقاضا وجود داشته باشد سپس به سمت افزایش تولید گام برداشت.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به بررسی مدلهای مختلف موجود این نوع هواپیما در دنیا، اضافه کرد: در گام دوم هواپیماهای 19 نفرهای که از قبل وارد کشور شده و توسط بخشهای مختلف نظیر شرکت هواپیمایی نفت و برخی ارگانهای نظامی، خریداری شده بود، بررسی کردیم.
ابراهیمی ادامه داد: در گام سوم بهترین مدل هواپیمای 19 نفره را که کشش بازار و تقاضا برای آن وجود داشت، مشخص و نهایی کردیم.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران یادآور شد: در گام چهارم به بررسی سختافزارهای لازم برای ساخت هواپیماهای 19 نفره پرداختیم؛ البته نرمافزارهای این هواپیما در کشور وجود دارد زیرا متخصصان کافی در این باره داریم مثلاً امکان تست در تونل باد و امکانات تست استاتیک توسط متخصصان ایرانی وجود دارد.
وی تأکید کرد: کشور ایران در بخش ساخت، آزمایش و صدور تأییدیهها در مورد این مدل هواپیماها پیشرفت کرده و پیشرفتهایی که حاصل شده، بینظیر است.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه، امکان صادرات این مدل هواپیماهای 19 نفره نیز وجود دارد، اضافه کرد: یکی از محاسن رشته هوافضا این است که لازم نیست تیراژ تولید آن بسیار زیاد باشد تا به نقطه سوددهی برسد زیرا با تولید محدود میتوان به تولید اقتصادی در این بخش دست یافت.
* لزوم توجه دولت به تولید هواپیما در داخل
ابراهیمی اضافه کرد: سعی کردیم از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع طراحی، ساخت و پرواز هواپیماهای زیر 19 نفر را در سند چشمانداز وارد کنیم تا عملیات پروازی و ایرتاکسی در این حوزه توسط بخش خصوصی عملیاتی شود و دولت کار را کاملا واگذار کند.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران ادامه داد: متاسفانه دولت در تصمیمگیری نهایی در این باره فقط به کلیگویی در سند پرداخت که ما پیگیری کردیم و خواستیم این مورد کاملاً شفاف شود.
ابراهیمی با بیان اینکه مدیریت تکنولوژی در کشور ضعیف است، ادامه داد: 20 سال پیش اولین هلیکوپتر دونفره در ایران ساخته شد و پس از آن هواپیماهای دو نفره و کشاورزی را در داخل ساختیم، اما به دلیل عدم حمایت دولت در این پروژهها رشدی نداشتند.
* لزوم رفع موانع امنیتی پرواز هواپیماهای 2 نفره
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران همچنین درباره فعالیت هواپیماهای سرنشیندار با ظرفیت پایین فوق سبک (نظیر هواپیماهای 2 نفره)، اظهار داشت: مانعی که برای پرواز این هواپیماها در ایران وجود دارد مجوز پروازی است، در حالی که اگر مجوز صادر شود فروش و تیراژ تولید افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: چندی پیش این موضوع را از سازمان هوایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور دنبال کردیم که شرکت فرودگاهها اعلام کرد هواپیماهای کوچک در رادارهای آنها دیده نمیشود، بنابراین هدایت و کنترل آنها مشکل است؛ اما اگر اتحادیه مرکز کنترلی داشته باشد این هواپیماها با اطمینان بیشتری پرواز خواهند داشت و مجوز پروازی آنها صادر خواهد شد.
ابراهیمی اضافه کرد: پروژه مرکز کنترل هواپیماهای کوچک در اتحادیه اجرا و سال گذشته به شرکت فرودگاهها ارائه شد که باحمایت دولت به زودی این پروژه عملیاتی میشود.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی با بیان اینکه توانایی ساخت هواپیمای 19 نفره در ایران 100 درصد فراهم شده است، از تکمیل برنامهریزی سختافزاری و نرمافزای این مدل هواپیما خبر داد و گفت: هدفگذاری برای صادرات این هواپیماها داریم.