کد خبر 27041
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۸

دبير علمي چهارمين جايزه ادبي يوسف در مراسم معرفي برگزيدگان اين جشنواره و رونمايي کتاب آثار آنان، گفت: داستان‌هاي کوتاه راه‌يافته به مرحله نهايي داوري، ضمن نوآوري در موضوع، ساختار و نظام دروني مستحکم و نثري فخيم و در خور تعميق داشتند.

به گزارش مشرق به نقل از ايبنا، مراسم اختتاميه چهارمين دوره جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس (جايزه ادبي يوسف) عصر نهم بهمن 89 در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

حسن رسولي، معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس در آغاز اين برنامه با اشاره به ماندگاري جريان عاشورا در قرن‌هاي متمادي، گفت: جريان 8 سال دفاع‌مقدس، يکي از بي‌نظيرترين صحنه‌‌هاي 100 سال اخير بوده که اگر 80 سال درباره آن کار کنيم، باز هم جاي فعاليت دارد.

وي، شهيد کامبيز (يوسف) شامراني را به عنوان نويسنده‌اي زبده معرفي کرد و ادامه داد: شهيد شامراني، مدت‌ها مفقودالاثر بود و پس از پيدا شدن پيکرش، در روح و قلب ما جاي گرفت و جشنواره ادبي يوسف به عنوان نخستين ابتکار ادبي در حوزه داستان کوتاه دفاع‌مقدس، به نام و ياد او شکل گرفت.

سپس مرتضي ظفرزاده، رييس فرهنگسراي ارسباران با تقدير از برگزارکنندگان جايزه ادبي يوسف، گفت: اين جشنواره، در انتقال مفاهيم دفاع‌مقدس به نسل‌هاي آينده کمک خواهد کرد.

وي افزود: سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران، امکانات و توان خود را براي انتقال هرچه بهتر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس به کار خواهد گرفت.

کامران پارسي‌نژاد، دبير علمي چهارمين دوره جشنواره داستان کوتاه دفاع‌مقدس نيز بيانيه پاياني جشنواره را قرائت کرد. او در ابتداي اين بيانيه، با اشاره به ديدگاه صاحب نظران مختلف، داستان‌هاي جنگ را محدود به توصيف انواع بمب‌ها، مانورهاي نظامي، سلاح‌ها و تاکتيک‌هاي نظامي ندانست و گفت: در پشت داستان‌، ساختمان استواري از تفکر و انديشه بنا شده و به راحتي، قادر به رصد مسايل سياسي، نظامي، فرهنگي و ديني در درازاي زمان و تاريخ است.

وي داستان را يکي از مولفه‌هاي ظهور و تحول فرهنگ و تمدن دانست و تاکيد کرد: از آن‌جايي که ادبيات داستاني هر کشوري، تحت تاثير مسايلي مانند فرهنگ و‌ دين قرار گرفته و مطابق با سير تحولات بنيادين تاريخي شکل مي‌گيرد، انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي عراق عليه ايران نيز ادبياتي به نام ادبيات دفاع‌مقدس معرفي کرد که با گسترش و سرعت گرفتن جنگ، رشد کرده و تاکنون پايدار مانده است.

دبير علمي چهارمين جايزه ادبي يوسف خاطرنشان کرد: داستان دفاع مقدس، يکي از چشم‌گيرترين جريان‌هاي ادبي کشور تاکنون محسوب شده و بسياري از تحليل‌گران و مخاطبان را به خود جذب کرده است. اما هنوز خط سير آن در گذر زمان و براساس تفکيک زماني، سبک‌ها و شگردهاي داستان‌نويسي ترسيم نشده است.

پارسي نژاد با تاکيد بر تاثير جشنواره‌هاي ادبي دفاع‌مقدس در ارتقاي سطح کمي و کيفي آن‌ها اظهار داشت: حدود 825 عنوان داستان کوتاه دفاع‌مقدس در اين دوره از جشنواره ادبي يوسف مورد داوري قرار گرفته‌اند. از اين ميان، 254 نويسنده بانو و 243 نويسنده آقا داستان‌هاي خود را به دبيرخانه اين جشنواره ارسال کرده‌اند.

وي از بررسي و داوري اين آثار در 3 مرحله ياد کرد و ادامه داد: داستان‌هاي کوتاه راه‌يافته به مرحله نهايي داوري، ضمن نوآوري در موضوع، ساختار و نظام دروني مستحکم و نثري فخيم و در خور تعميق داشتند. همچنين در دايره معيارهايي مانند جامعيت، مانعيت از بازآفريني رويدادهاي ضد ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، فضاسازي مناسب، نمادسازي، شخصيت‌پردازي حساب‌شده و بهره‌مندي از نظام بررسي و تحليل موشکافانه وقايع جنگ و پيامدهاي آن قرار مي‌گيرند.

کامران پارسي‌نژاد پس از قرائت اين بيانيه، درباره حضور پررنگ بانوان در چهارمين جايزه ادبي يوسف و تاثير آنان بر ادبيات دفاع‌مقدس سخناني ايراد کرد.

در ادامه مراسم اختتاميه چهارمين دوره جايزه ادبي يوسف، اميرسرتيپ محمد بالار، جانشين بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، ادبيات اين حوزه را منشاء نشاط، اميد و اقتدار خواند و گفت: من به هنرمندان و فيلم‌نامه‌نويسان پيشنهاد مي‌کنم که به 6 هزار عنوان کتاب دفاع‌مقدس، به عنوان زيباترين منبع براي فيلم‌سازي دراين باره مراجعه کنند.

در پايان اين مراسم، کتاب "يوسف 4" شامل داستان‌هاي کوتاه برتر چهارمين دوره جايزه ادبي يوسف رونمايي و نفرات برتر معرفي شدند.

جوايز رتبه‌هاي اول تا سوم به ترتيب به داستان‌هاي کوتاه "عصر چهارشنبه" نوشته محبوبه حاجي مرتضايي از استان قم، "تير خلاصي" اثر محمد محمدسيفي از استان يزد و "باغي به رنگ ارغوان" تاليف سيما صفاري آشتياني از استان تهران تعلق گرفتند.

داستان‌هاي کوتاه "نذر دامادي" به قلم بهناز ضرابي‌زاه از استان همدان، "با تو مي‌مانم" نوشته شمسي وفايي از استان کرمانشاه، "همبازي کوچه‌هاي نجف" اثر رقيه کريمي از استان همدان، "ليست دامادي" تاليف اسماعيل حاجي‌عليان از استان سمنان، "خود ديگر" به قلم آناهيتا حسين‌زاده از استان تهران، "اين يک داستان واقعي است" نوشته محسن کاوياني از استان قم، "براي مادرم" اثر سيده فاطمه موسوي از استان قم، "يکي از همان خمپاره‌هاي سرگردان" به قلم سيد مهرداد موسويان از استان همدان، "داغ" تاليف داوود ملکي سيدآبادي از استان تهران، "تفنگ‌هاي خالي" نوشته محمدحسن رمضاني از استان البرز، "اذان به افق جبهه" اثر عليرضا اکبري از استان همدان، "بقچه‌اي از روسري آبي" به قلم سکينه بهارلويي از استان تهران، "راز رعنا" نوشته مهدي زارع از استان فارس، "نامه سرنوشت" اثر پريسا قلمکاري از استان تهران، "دخمه" به قلم ابراهيم باقري حميدآبادي از استان مازندران، "پشت دريا" نوشته سحر توکلي از استان تهران، "رخ به رخ خورشيد" اثر ايرج فلاحي آهي دشتي از استان مازندران نيز شايسته تقدير شناخته شده و جوايزي دريافت کردند.

چهارمين جايزه ادبي يوسف، به همت معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس