در این سناریو اسد، برادرش ماهر را به دیدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران و مرد محوری تهران در سوریه می‌فرستد و به اطلاع وی می‌رساند که سوریه چاره‌ای جز استفاده از سلاح شیمیایی ندارد. ایران تصمیم‌ می‌گیرد که 10 هزار نیروی ورزیده سپاهی را برای تقویت جبهه دولت اسد به سوریه بفرستد تا دولت اسد مجبور به...

گروه جنگ نرم مشرق ــ مرکز سیاست خاورمیانه‌ای سابان در اندیشکده بروکینگز در سپتامبر گذشته (شهریور ماه) هم‌زمان با کنفرانس سالانه خود، یک شبیه‌سازی یک‌روزه درباره مواجهه احتمالی ایران و آمریکا در سوریه بر مبنای سناریوی فرضی پیروزی قریب‌الوقوع گروه‌های مخالف بر بشار اسد، اجرا کرد.

این شبیه‌سازی نشان می‌داد که به رغم تغییر فضای روابط میان تهران و واشنگتن با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، هنوز سوءتفاهم‌های میان دو طرف، ریسک بالایی در بر دارد.

این شبیه‌سازی، درس‌هایی برای سیاست خارجی آمریکا دارد و بر اهمیت ارتباطات، منازعه میان ایران و عربستان و دشواری‌های مداخله محدود نظامی آمریکا در سوریه تاکید می‌کند.

مطالعه این شبیه سازی نشان می دهد طرف آمریکایی وضعیت ها را چگونه دیده و چه سناریوهایی را مد نظر قرار داده است.

* ساختار سناریو

این شبیه‌سازی بر مبنای یک سناریوی سه‌ مرحله‌ای بنا نهاده شده بود. تیم آمریکایی به طور فرضی از اعضای کمیته رؤسای شورای امنیت ملی ایالات متحده و تیم ایرانی از اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران تشکیل شده بود. زمان فرضی این شبیه‌سازی، ماه مارس سال 2015 تعیین شده بود.


* فرضیات سناریو

طبق فرضیات سناریو، در زمان مذکور دولت اسد به شدت تضعیف شده و دولت روسیه نیز به علت خریدهای کلان تسلیحاتی از سوی کشورهای عربی خلیج فارس، عرضه تسلیحات به سوریه را تقریبا متوقف کرده است. در سوی مقابل، کشورهای عربی و غربی عرضه تسلیحات خصوصا موشک‌های ضد هوایی قابل حمل و مهمات پیشرفته ضد تانک به مخالفان اسد را افزایش داده‌اند. این قدرت تسلیحاتی مخالفان، سبب تضعیف قدرت دولت اسد شده است که هم‌زمان با توقف کمک‌های تسلیحاتی روسیه نیز مواجه است. بر مبنای این فرضیات، دولت اسد در عرصه جنگ زمینی شکست‌های مهمی خورده به طوری که درعا در جنوب و عدلیب و حلب در شمال را از دست داده و در تمامی این مناطق، گروه‌های افراطی سلفی اقدام به قتل عام گسترده فرقه‌ای کرده‌اند. از این رو، جمعیت زیادی از علویان و سایر اقلیت‌ها به سمت سایر مناطق سوریه فرار کرده و آواره شده‌اند. بنابراین دولت اسد که انتظار حملات شدید به حماه، حمص و دمشق را دارد، می‌داند که با توجه به تسلیحاتش قدرت کافی برای مقابله با این حملات را نخواهد داشت.

بر مبنای سایر فرضیات این سناریو، به علت وخیم شدن اوضاع دولت سوریه، بی‌ثباتی در لبنان و عراق نیز تشدید شده و گروه‌های سلفی حملات گسترده‌ای علیه حزب‌الله در لبنان و دولت شیعه عراق، ترتیب داده‌اند. بدین ترتیب، حزب‌الله لبنان مجبور شده نیروهای خود را از سوریه خارج کند و به لبنان بازگرداند که این مسئله به تضعیف بیشتر سوریه منجر شده است.

* گام اول

مطابق شبیه‌سازی، در مرحله اول، به علت شکست وساطت روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه به دلیل عدم تبعیت کامل دولت سوریه از خواسته‌های غرب، آمریکا حمله نظامی محدودی به سوریه ترتیب داده است. به همین دلیل، دولت اسد از ایران قویا خواسته که به آمریکا هشدار دهد که در صورت تکرار اینگونه حملات، در جنگ مداخله خواهد کرد. البته گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد همین حمله محدود آمریکا سبب هراس دولت اسد از ادامه استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده است.

طبق این سناریو، تیم ایرانی با توجه به شرایط سوریه به این نتیجه رسیده که کار دولت اسد، تمام‌شده است. تیم ایرانی همچنین معتقد است که ایران بیش از آن که با غرب و آمریکا مواجه باشد، با عربستان، ترکیه و قطر مواجه است؛ بنابراین ایران به علت تضعیف موقعیت و اثرگذاری‌اش در غائله سوریه، دیگر تمایل به دخالت بیشتر در این کشور نخواهد داشت و دیگر گزینه حفظ دولت اسد، اولویت ایران نیست.

بر مبنای این وضعیت، ایران اقدامات ذیل را انجام خواهد داد:

· درخواست از حزب‌الله برای تمرکز در لبنان و عدم دخالت در سوریه

· پیشنهاد به اسد برای فرار به ایران

· تاکید بر عدم استفاده دولت اسد از سلاح‌ شیمیایی

· تلاش برای تشدید ناآرامی‌ها در بحرین و یمن برای اعمال فشار به عربستان

در مقابل، تیم آمریکایی بر چگونگی مواجهه با شرایطی که دولت اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده و ایران نیز بر حمایت‌ از دولت اسد افزوده، تمرکز دارد. یک گروه، معتقد به افزایش فشار نظامی به سوریه هم از طریق کمک تسلیحاتی به مخالفان و هم از طریق حمله مستقیم دولت آمریکا هستند.

اما گروه دیگر معتقدند که گزینه انتقال آرام قدرت در سوریه، راهکار بهتری است چون حتما حمایت ایران را نیز به دنبال خواهد داشت و مانع خونریزی بیشتر و روی کار آمدن گروه‌های تندرو همچون سلفی‌ها در سوریه می‌شود.

در نهایت، تیم آمریکایی راهکار دوم را برمی‌گزیند با این شرط که هشدار شدید داده شود که هرگونه پاسخ نامناسب ایران به این پیشنهاد، موجب تغییر مسیر آمریکا به افزایش حملات نظامی خواهد شد.

بدین ترتیب، تیم آمریکایی از طریق عمان، عراق و سوئیس پیام اعلام آمادگی برای یافتن راهکاری صلح‌آمیز برای پایان دادن به جنگ در سوریه به ایران ارسال می‌کنند. این پیام حاوی اصولی شامل برکناری اسد، روی کارآمدن یک دولت فراگیر و منزوی شدن هر چه بیشتر سلفی‌ها است. در عین حال،‌ در این پیام هشدار داده شده که در صورت استفاده اسد از سلاح شیمیایی، آمریکا پاسخ شدیدی خواهد داد.

گام دوم

مرحله بعد در جولای 2015 شروع می‌شود. در این تاریخ، تحت فشارهای ایران، دولت اسد از استفاده از سلاح‌های شیمیایی خودداری می‌کند اما با وجود افزایش محسوس کمک‌های ایران، دولت سوریه مناطق حیاتی همچون حماه را از دست داده و حمص و دمشق نیز تحت فشار مخالفان قرار گرفته است. در این زمان، کمک‌های تسلیحاتی غرب و کشورهای عربی به جبهه مخالفان افزایش یافته است.

در لبنان نیز با کمک‌های کشورهای عربی به گروه‌های سنی، جنگ فرقه‌ای میان حزب‌الله و شبه نظامیان سنی بالا گرفته است. در نتیجه حزب‌الله کاملا از سوریه بیرون رفته است. در بحرین نیز اعتراض‌های روزانه شیعیان شدید شده است. هم‌زمان در یک حمله تروریستی به هتلی در دوحه قطر 70 نفر از جمله 17 آمریکایی کشته می‌شوند. اما در عراق به علت تلاش‌های سنگین ایران، خشونت‌ها کاسته شده و فضا تا حدودی آرام گشته است.

در این اوضاع وحشتناک، بشار اسد، برادرش ماهر را به دیدار قاسم سلیمانی فرمان نیروی قدس ایران و مرد محوری تهران در سوریه می‌فرستد و به اطلاع وی می‌رساند که سوریه چاره‌ای جز استفاده از سلاح شیمیایی ندارد.

تحلیل تیم آمریکایی این است که تشدید بحران در بحرین و قطر، پیامی از جانب ایران است که می‌گوید در قبال افزایش حمایت غرب از مخالفان اسد، ایران اقدام هم‌تراز انجام می‌دهد. همچنین ایران به پیشنهاد آمریکایی‌ها پاسخ نداده و عدم تمایل خود برای همکاری در موضوع سوریه را بیان می‌کند.

در این وضعیت، مهمترین هدف آمریکایی‌ها این است که چگونه مانع استفاده دولت در آستانه سقوط اسد از سلاح شیمیایی شوند و چگونه ایران را به توقف تداوم حمایت از دولت اسد و اقدام متقابل در کشورهای عربی، قانع کنند.

تیم آمریکایی تصمیم می‌گیرد دوباره پیامی مشابه حاوی پیشنهاد همکاری برای انتقال آرام قدرت در سوریه همراه با چاشنی تهدید عدم همکاری به ایران بفرستد.

اما تیم ایرانی باتوجه به شرایط تصمیم‌ می‌گیرد که 10 هزار نیروی ورزیده سپاهی را برای تقویت جبهه دولت اسد به سوریه بفرستد تا دولت اسد مجبور به استفاده از سلاح شیمیایی نشود. این واقعه برای تیم آمریکایی بسیار شوک‌آور خواهد بود.

* گام سوم

در اوایل پاییز 2015، به علت اعزام نیروهای فراوان سپاه ایران، وضعیت جنگ در سوریه تغییر کرده است. نیروهای ایرانی با شکست شدید گروه‌های مخالف، فشار آنها از دمشق و حمص را برداشته و حماه و عدلیب را نیز بازپس گرفته‌اند و در حال پیشروی به سمت حلب هستند و هر آن احتمال شکست مخالفان می‌رود.

در لبنان نیز حزب‌الله شکست سختی به سلفی‌ها و شبه نظامیان سنی وارد کرده است.

در این وضعیت، تیم آمریکایی تصمیمات ذیل را اتخاذ می کند:

- ایجاد مناطق امن برای گروه مخالفان سوری با پوشش هوایی آمریکا برای جلوگیری از پیشروی نظامیان ایران و سوریه

- افزایش فراوان تسلیحات سبک و سنگین به مخالفان

- تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه و افزایش حمایت نظامی از ترکیه و اردن

در این نقطه، سناریوی شبیه‌سازی پایان می‌یابد.


دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حزب الله پیروز است ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    باید اعتراف کرد امریکا با وجود دشمن بودن ما برنامه های مدونی داره و اگر دیر بجنبیم اونها رو اجرا میکنه سوریه میدان زور آزمایی جبهه مقاومت در برابر جبهه عربی غربی عبری است اگر اونجا شکست بخوریم کارمون تمومه هدف اصلی دوختن جبهه مقاومت هست که ایران و سوریه و عراق پشت سر هم قیچی میکنن درود بر مردان خدا از سید حسن نصرالله و حاج قاسم سلیمانی گرفته تا بشار اسد و ارتش قهرمانش
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    خیلی مضحک بود!!!
  • ناشناس ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    سناریوهای احمقانه! حتما بعدشم نشستن منچ بازی کردن!
  • سهیل بشردوست ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    خب آخرش چی شد؟! اینکه نتیجش به نفع ایران بود!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    طبق روایات ظهور مخالفان در سوریه پیروز میدان میشوند
  • مجيد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    يه نمونه ضعيف از آينده نگاري و آينده پژوهي ايست كه تو كشور ما اصلا بهش توجه نميشه پيشنهاد ميكنم مشرق يه مقاله مناسب دباره آينده پژوهي(futures studies) منتشر كنه
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    داستان شخمی تخیلی مسخره ای بود
  • حسین ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    با امداد‌های الهی ان شا الله سوریه هم مثل عراق بعد از شکست صدام و به دنبال اون شکست آمریکا خواهد شد اومدن ریشه اسلام را بزنن و حکومتی برای فشار بر ایران مستقر کنن و خدا ۱۸۰ درجه ورق را برگردوند ان شا الله سوریه هم بعد از اینکه اراذل وهابی و تکفیری را شکست داد و بیرون کرد توان دفاعی و استراتژیک خودشو به سرعت بازیابی میکنه دیگه این بار شمشیر از رو بسته خواهد شد
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    معمولا در 90% مواقع، رخداد ها بر خلاف سناریو ها اتفاق میافتد...
  • کاظم ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    اونا نمیدونن که آیت الله خامنه ای در دیدار سید حسن نصرالله در مورد موضوع سوریه با قاطعیت فرموده بودند : هم سوریه میماند و هم اسد. پیش بینی های آقا در مسایل این چنینی قبلا بارها تعبیر شده است.
  • شهید زنده ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    رویارویی با جبهه استکبار جهانی برای ما قطعی است.اما زمان آن در حال حاضر نامشخص میباشد.مادامیکه یک صهیونیست در منطقه حساس خاور میانه وجود دارد خواب خوش ما در برقراری ارتباط سالم با غرب و امریکا بی معناست.همه عاشقان اسلام و ایران میبایست در همه حال آمادگی نبرد در هر رده از خواست فرماندهان عالی نظامی را در وجود خود حفظ کنند.روز واقعه خواهد رسید اطمینان داشته باشید.
  • ANK ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    فکر نکنم فقط این باشه سناریوهای مختلف که ممکنه رخ بدن رو مطرح میکنن و رو همش تجزیه تحلیل میکنن تا ببینن کدوم بیشتر رخ میده تا اهدافشونو طبق میل خودشون پیش ببرن ولی انشاالله کور خوندن ! فقط من نفهمیدم اون هتل که منفجر شده بود 17 آمریکایی مرده بودن قضیه اش چی بود ;)
  • ایرانی خواه ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    چرا 2015، قسمتی از این سناریو هم اینک و در سالهای 2013 و 2014 اجرا و یا در حال اجراست. ایران باید با تمام قوا و با تمامی امکانات مالی و معنوی نگذارد که حکومت های بشار اسد و مالکی ساقط شوند. اینجا حمایت از فرد نیست، حمایت از امنیت ملی ایران است. عربستان با توجه به نفوذ بسیار زیاد ایران و پیشرفتهای ایران در تمامی زمینه ها از طرف ابر قدرت های غربی ماموریت یافته که به مقابله برخیزد. سلفی ها و وهابی های جنایکار را وارد میدان کرده و دارد جنگ شیعه و سنی راه می اندازه، زیرا فهمیده که در این منطقه فقط با دامن زدن به احساسات مذهبی این گونه افراد که قبلا تحت تاثیر وهابیت بوده اند، قادر به جلوگیری از نفوذ ایران و لاجرم سپردن مجدد منطقه بدست غارتگران است. وا دادن و یا بی اعتنائی ایران به این موضوع بسیار مهم، پیروزی این جنایتکاران در این دو کشور تقریبا هم مذهب ایران و سپس سایه به سایه شدن و همسایگی ایران را بوجود خواهدآورد، افزون بر این که هم اینک اوضاع کشور شیعه مذهب بحرین نیز بحرانی است و اگر رژیم آن سقوط کند نفوذ ایران بر منطقه کسترده تر خواهد شد.
  • محمد ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    پیروز اول و اخر این بازی ایرانه...... یاعلی
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    کجاش مدونه الان؟ همین الانش توی دمشق که محاصرن تا 2ماه دیگه حلب هم محاصره میکنه عراقم تموم میشه مگر اینکه نیروهای بسیار زیادی بفرستن عربها
  • SANGDEL ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    دمش گرم چه قدرتی داره ایران که اینقدر آمریکا ازش ترسیده تو جنگ بالا...
  • امید ایرانی ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    *بسم الله الرّحمن الرّحیم* سناریوی واقعی: سال ۲۰۱۴= امریکا از هول و هراس تهدید عینی بزرگترین غول نظامی-اقتصادی جهان یعنی چین و متحد قدرتمندش روسیه، سیاست نگاه به شرق دور را که بتازگی در پیش گرفته ادامه داده و با رفع تنش ها در آسیای غربی(ایران، عراق، سوریه و لبنان)به ۲۰ سال اتلاف وقت، انرژی و سرمایه ی امریکا در منطقه که با هدایت لابی اسرائيلی منجر به ورشکستگی سیاسی- اقتصادی- نظامی برایش شده پایان می دهد. سال ۲۰۱۵= پوست اندازی عظیم نظامی و بیداری اژدهای زرد(چین) از خواب زمستانی چند هزار ساله و خواست عمومی مردم چین جهت تسری قدرت اقتصادی-نظامی به تمامی عرصه ها، تضاد منافع منطقه ای و جهانی امریکا با چین، رقابت ها و اختلافات ارضی-دریائی کشورهای منطقه با چین و ... عاقبت جنگ جهانی سوم ... ، ان شاء الله سقوط، اضمحلال و نابودی امریکا، حمله ی سراسری مردم کشورهای مسلمان منطقه به اسرائيل، پایان عمر رژیم غاصب صهیونیستی.
  • امید ایرانی ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    *بسم الله الرّحمن الرّحیم* سناریوی واقعی: سال ۲۰۱۴= امریکا از هول و هراس تهدید عینی بزرگترین غول نظامی-اقتصادی جهان یعنی چین و متحد قدرتمندش روسیه، سیاست نگاه به شرق دور را که بتازگی در پیش گرفته ادامه داده و با رفع تنش ها در آسیای غربی(ایران، عراق، سوریه و لبنان)به ۲۰ سال اتلاف وقت، انرژی و سرمایه ی امریکا در منطقه که با هدایت لابی اسرائيلی منجر به ورشکستگی سیاسی- اقتصادی- نظامی برایش شده پایان می دهد. سال ۲۰۱۵= پوست اندازی عظیم نظامی و بیداری اژدهای زرد(چین) از خواب زمستانی چند هزار ساله و خواست عمومی مردم چین جهت تسری قدرت اقتصادی-نظامی به تمامی عرصه ها، تضاد منافع منطقه ای و جهانی امریکا با چین، رقابت ها و اختلافات ارضی-دریائی کشورهای منطقه با چین و ... عاقبت جنگ جهانی سوم ... ، ان شاء الله سقوط، اضمحلال و نابودی امریکا، حمله ی سراسری مردم کشورهای مسلمان منطقه به اسرائيل، پایان عمر رژیم غاصب صهیونیستی.
  • علی ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    نه بابا، آل سعود قبول نکرده، گفته میخوام برم سگ بازی...
  • رضا ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    ومكرو ومكرالله والله خير الماكرين،صاحب اين كشور امام زمان"عج"ميباشند وهمانند سالهاى قبل بااهوشيارى رهبرى وملت هميشه درصحنه تير انها به سنگ خواهد خورد،اليس بصبح القريب
  • جلال ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    هیچ سناریویی نیست همانا خون بر شمشیر پیروز است زمانی که حزب الله در جنگی شرکت کند بدانید پیروزی از ان لشکر اسلام است و فان حزب الله هم الغالبون
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    با این دولتی که ما داریم بعیده حالا حالاها سوریه رو آزاد کنیم
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه انشالله بزودی خاک سوریه از لوث وجود کافران پاک خواهد شد و این یانکی های بی شرف هم پوزشون به خاک مالیده خواهد شد.
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    سوریه یه سیاه چاله .... تا چند سال آینه این فتنه کر و کور و فراگیر به همه جا سرایت میکنه ...
  • سامان ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    تو این سناریو میخواست بگه حواستون به روسیه باشه که شاید بخواد دورمون بزنه!! حرفی از چین نزد که درسته نامحسوس داره حمایت میکنه از سوریه ولی در اصل خیلی واسش حیاتی جبهه سوریه! در ضمن امریکا دیگه خودش وارد این جریانا نمیشه چون داره حواسشو جمع میکنه به چین پس به نیابت از خودش ترکیه قطر اردن و کثیف ترین کشور جهان عربستانو درگیر میکنه تو این منازعه! ایرانم به این راحتی ها دست از سر سوریه بر نمیداره همین الانشم بحرین دست ایرانه ولی هنوز زوده بخواد وارد این جریان بشه ووووووووو......
  • علی ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    تمام کارهایی که آمریکایی ها قراره بکنن همو.نهایی است که در این سناریو هیچ اشاره ای به اونا نشده. این شبیه سازی ها بیشتر برای ایجاد رعب و رد گم کردنه
  • اسمال ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    اینده تیره و تاری در انتظار خاورمیانه است ولی در پایان این داستان همه شیعیان وازادیخواهان شاد خواهند بود.!!!!!!!!!......
  • 313 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    باید مقاومت پیروز بشه
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    نخیر طبق روایات حاکم شام اعلام پیروزی میکنه شما احیانا سلفی ملفی نیستی؟!
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    آقا همچین حرفی زده؟ نمیدونستم وقتی آقا بگه یعنی 100% میشه مرگ بر صهیونیست
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    ایشالله
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    فک نکنم تا زمانی که امریکا دوباره قدرتشو به دست بیاره جنگی راه بندازه ولی شما کاملا درست گفتی ولی پیشگویی جنگ جهانی سوم یه کم زود بود به نظر من 2023 خواهد بود
  • برادر ردارب ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    آرزومه که بتونیم مثل این حررامزادگان برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل و آینده نگری بکنیم یعنی کی به این آرزو میرسم ؟
  • سعید ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    ریختن خون وهابی ها واجبه
  • مجید ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    به گفته آقای رائفی پور این طوری نیست که مثلا روایات باید حتما تا اون حد اتفاق بیفته.اون روایات زمانی هست که دیگه ما به نهایت شل بجنبیم و دشمنان به نهایت تلاش کنند.ممکنه خدا بدا کنه و اصلا چنین فتنه ای رو از سر مردم دور کنه
  • ايران هخامنشي ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    آخرش خيلي جالب بود,اذعان به پيروزي ايران درسوريه.هدف اول ايران در6ماه آينده آرام كردن قابل توجه سوريه وتصرف مناطق باقي مانده ازدست شورشي هابايدباشه.ايران بايدفورأسوريه روسروسامان بده وتمامش كنه,الان بايدتلاش ايران درسوريه چندين برابربشه,تاحدي كه رسانه هاي جهان اعلام كنندكه فعاليت هاي ايران درسوريه اخيرأبه شدت افزايش يافته.سوريه روفورأجمعش كنيد,اينجابايدگازانبري رفتاربشه,ماالان درروابط جهاني درماه عسل بسرميبريم,بايدتااين ماه عسل قوي هست كارروتموم كرد.الان اوضاع سوريه كاملأبه نفع ماست.عراق هم سروسامان بديد,لبنان رو هم همينطور,بعدش بايدمثل شوراي همكاري خليج فارس ماهم باعراق وسوريه ولبنان يك اتحادتشكيل بديم,حالاشايدبگيدآمريكااين اجازه روبراحتي به سياستمداران عراق ولبنان نميده امابيخودكرده به زورهم كه شده ايران بايداين قدم روبرداره,عربستان داراي يك اتحاددرمنطقه هست اماايران هنوزچنين چيزي نساخته كه يك ضعف هستش.ازسال 2015 يادكرده,مگه قراره سال 2015 اين طرح هاپياده بشه???
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    علی اصغر سیجانی خودتی؟!
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    انشالله امریکا حمله کنه همه شما رو بکشه از دستتون راحت بشیم
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    کدام روایات روایات دروغین
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    مثل جنگ 8 ساله و تحریم 8 ساله جمهوری اسلامی پیروز مردم ایران بازنده
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    به استناد این روایت دیگه پس باید ما به بشار بگیم دست بردار که تو در دوره ظهوری وهرچی کار کنی شکستت حتمی نه دوست عزیز از کجا معلوم که ظهور نزدیک شاید 50 دیگه اتفاق بیفته!
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين﴿۵۴﴾ سوره آل عمران [دشمنان] مكر ورزيدند و خدا [در پاسخشان] مكر در ميان آورد و خداوند بهترين مكرانگيزان است (۵۴)
  • سربازسیدعلی ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    فان حزب الله هم الغالبون . . . !
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    این فقط یه تحلیل از آینده، توسط یکی از اندیشکده های آمریکایی صهیونیستی، مستقر در آمریکاست و فقط قسمت آشکار اون رو نمایش دادن. زیاد ناراحت نباشین ما هم برنامه های دقیقی داریم ولی رو نمیکنیم...
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    این خداست که میگه کی میمونه کی میره
  • محمد ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام طبق روایات سوریه دچار درگیری طولانی مدت می شود اما تا لحظه آخر سقوط نمی کند و گروه های مختلف در آن می مانند این وضعیت ادامه دارد تا ظهور سفیانی که سوریه و عراق و عربستان و اردن را تصرف می کند و بعد از آن شمارش معکوس ظهور آقامون شروع میشه. اما اینکه این درگیری ها چه مقدار طول بکشد معلوم نیست شاید بیست سال بشود از طرفی تکه عربستانی این پازل هنوز کامل نشده و ما منتظر به درک واصل شدن پادشاه آن هستیم. اگر بعد از مرگش چهل روز آن را مخفی کردند سپس نزاع برسر قدرت را آغاز کردند به گونه ای که باعث تضعیف قدرت دولتشان شود آنوقت می توان حدس زد که این همان عبدالله مذکور در روایات است. که این هم عامل تکمیل کننده حوادث پیش از ظهور است. حرف های دیگری هم در مورد اسرائیل و مصر و آفریقا هم هست که آنها هم مهمند ولی من ارجاع می دهم به کتاب عصر ظهور آیت الله کورانی که بصورت پی دی اف هم بر روی نت موجود است. نکته آخر و شاه کلید مباحث آخر الزمان این است که باید توجه داشته باشیم طبق روایت امام صادق علیه السلام علائم آخر الزمان همه یکی یکی پشت سر هم اتفاق می افتند و ما باید به دنبال مجموعه علائم باشیم بنابر این اگر اینگونه عمل کردیم دیگر یک حادثه جداگانه که شبیه علائم آخر الزمان باشد نمی تواند ما را گمراه کند. طبق گفته امام علیه السلام این حوادث مانند دانه های تسبیح مرتب و پشت سر هم اتفاق می افتند.
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    کارم استکبار تمومه عزیزم خیلی زود. لبیک یا زینب
  • سید ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    خیلی شبیه روایات خودمونه البته در انتهای همین شبیه سازی خروج سفیانی باس اضافه شه
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    البته آمریکا دوستان خوبی هم در ایران داره. مثلا یکی چند وقت پیش سوریه رو متهم میکرد که علیه مردمش تسلیحات شیمیایی استفاده می کنه و گوشه سایتش هم لینک بزرگی نوشته : پیش بینی ... درباره سوریه.
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    آمو آمریکا برای چین همون برنامه شوروی رو داره
  • سید ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    خیلی شبیه روایات خودمونه البته در انتهای همین شبیه سازی خروج سفیانی باس اضافه شه
  • رضا ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین هر کی رف ولایات متحده یه سر بره کاخ سیاه بهشون بگه شتر در خواب بیند پمبه دانع
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    لطفا سند؟؟؟؟
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    لپ لپ
  • شاکی از دولت تروریست ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    هر کس هم که در باز حقوق بشر حرف بزند آمریکایی ها و عربستانی حق ندارد حرف بزنند و زیرا دولت آمریکا و عربستان بزرگترین ناقض حقوق بشردر دنیاست.
  • albert ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    خدا ادمای عقده ای رو شفا بده و البته پلانگتونها رو...
  • مجید ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    المومن یری بنور الله اقای ناشناس
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    آقا همچین حرفی نزدند ... ایشان در جواب گروهی که از حزب الله به دیدارشان آمدند و اظهار کرده بودند کار سوریه تمام است (یک سال ونیم قبل) گفتند بروید تلاش خودتان را بکنید انشا الله سوریه می ماند
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    صهیونیسم بین الملل اگر ببینه حریف ایران و متحدانش میشه قطعا حمله میکنه و اگر تا الان هیچ غلطی نکرده جز چندبار تست قدرت متحدان ایران،برای همینه که میدون قدرتشو نداره و در پایان شکست میخوره و به اهدافش نمیرسه. پس داخلیهایی که به قدرتمون شک دارن یا مرض و غرض دارن یا جاهل هستند
  • بهروز ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    کاش اینقدر از دین حرف نمیزدین. همه کسایی که اینجا دارن اظهار نظر می کنن از جمله خودم. شکمامون سیره و نمیدونیم فقر وبدبختی یعنی چی. فقط چسبیدیم به چیزایی که اختلاف ایجاد می کنه و جنگ رو دامن میزنه.
  • س ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    پرچمت کو؟
  • شاهرخ ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    جنگ یعنی ویرانی نابودی کشته شدن انسانهای بی گناه انسان مسلمان باید به فکر راه حل مسالمت آمیز باشد نه جنگ انشا الله که هر چه زودتر جنگ در سوریه تمام شود و آوارگان به سرزمین خود باز گردند
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    اگر بین نظامی که امریکایی‌ها می‌خواهند حاکم کنند و نظامی که چینی‌ها می‌خواهند حاکم کنند مختار به انتخاب یکی باشم امریکایی را انتخاب می‌کنم.
  • سهراب صادقی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    0 0
    بسیار جالب بود همین مطتب نشانه وحشت امریکا هست
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    لابد زمان دولت قبل ارتش سوریه خیلی پیشروی داشت الان عقب نشینی داره!!!!!!!!!؟؟؟
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    به همین سادگی
  • جواد ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    با دعای بعضی ها بارون نمیاد. میخوای از دستمون راحت شی برو به سلفی ها بپیوند.
  • جواد ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    دقیقا. اما وقتی نیتمون خالص برای خدا نباشه که خدا کمکمون نمیکنه. نبرد طالوت و جالوت رو ببینیم و درس بگیریم.
  • جواد ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شما شکمتون سیره و البته امیدوارم از راه حلال باشه. ما پابرهنگانیم که با سیلی روی خودمون رو سرخ نگه میداریم و به اتکا به درون اعتقاد داریم.
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بابا نسترادامسها
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    از کي تا حالا جمهوري اسلامي از مردمش جدا بوده ؟!!
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    برادر محمد جان انشا الله تا بیست سال نمیکشه عربستان تا ده سال نابود میشه انشا الله
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این همان داستانیست که در حال اجراست شاید هم سناریوی فریب باشد ولی معتقدیم مکرو ومکرالله والله خیر الماکرین.....
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شتر درخواب بیند پنبه دانه.....
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    داستان تخيلي زيبايي بود. خستگي دررفت. كلي خنديدم
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چه كسي مي گويد كه همه اين روايت ها درست باشند؟
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    دو راه داری یا خودت خودتو خلاص کن یا آدرس بده من بیام خلاصت کنم
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    توهم آخر الزمان!!
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    شکست بخوریم!!!!!!!!!!!!!1 کارمون تمامه!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس