کد خبر 279997
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

ظاهراً شعار آزادی بیان­ و ­نقد فقط مخصوص همفکران مدعیان اعتدال یعنی کارگزاران و اصلاح­طلبان و اپوزیسیون و مخالفان نظام است.

به گزارش وبلاگستان مشرق، میلاد ولیان در وبلاگ من انقلابی ام نوشت: یادتان­هست که در ایام تبلیغات­انتخابات، شعارهای زیبا و رنگینِ "آزادی بیان"، "نقد آزادانه"، "فضای باز"، "زنده باد مخالف من" و... شعارهای چه کسانی بود؛ کسانی که خود را طرفدار آزادی بیان و نقد، طرفدار فضای باز، طرفدار جامعه­ی چندصدایی و طرفدار گفتگو معرفی می­کردند. امروز همان کسان، در مسند قدرت و مسئولیت هستند و همچنان همان شعارها را ادامه می­دهند؛ اما در عمل،تناقض­های فراوانیوجود دارد. ظاهراً اعتدالیون­و دولتمردان تدبیروامید، تعریف منحصربه فرد و جدیدی از آزادی­بیان و آزادی­نقد دارند که مؤلفه­های زیر در این تعریف مشاهده می­شود:

*"آزادی بیان" فقط برای موافقان دولت است

ظاهراً شعار آزادی بیان­ و ­نقد فقط مخصوص همفکران مدعیان اعتدال یعنی کارگزاران و اصلاح­طلبان و اپوزیسیون و مخالفان نظام است. فقط رسانه­ها و روزنامه­­های منتسب به این حضرات باید آزاد باشند که هرچه باب میلشان است، بگویند و بنویسند؛ به مقدسات و ارزش­ها و باورهای دینی مردم اهانت کنند، از امام راحل(ره)خاطرات جعلی نقل کنند، اصول انقلاب و سیاست­های کلی نظام را زیر سؤال ببرند، با تمام قوای خود به سیاه­نمایی عملکرد دولت نهم و دهم بپردازند، رئیس­جمهور سابق کشورمان را که با رأی قاطع و قانونی همین مردم انتخاب­شده بود، مورد اهانت و بی­ادبی و تخریب­شخصیت قرار بدهند، اقدامات اندک و ناچیز صدروزه اول را بزرگ­نمایی کنند، تملّق دولت را بگویند، و اقدامات سخیف دیگری از این قبیل.

اما اگر یک­رسانه[روزنامه و نشریه و خبرگزاری­و­سایت­خبری] منتسب­به نیروهای متدیّن­و­مؤمن­به انقلاب و نظام­اسلامی، کوچک­ترین نقدی[آن هم نقد منصفانه­و­دلسوزانه براساس اندیشه­های امام و رهبر انقلاب] به عملکرد دولت بکند، روزنامه­اش توقیف می­شود یا با اخطارها و تذکرهای شدیداللحن مواجه می­گردد.

*هر کسی را که از دولت انتقاد کند، "افراطی" می­نامند

در سخنرانی­های عمومی می­گویند"ما از انتقاد نسبت به دولت استقبال می­کنیم". اما در عمل شاهد برخوردهای زشت و زننده­ای از سوی مسئولان­دولتی در برخورد با منتقدان هستیم. اگر یک منتقد پیدا شود و از آنها انتقاد کند، با کمال بی­ادبی، او را و همفکرانش را "افراطی" و "تندرو" می­نامند.با این طرز برخورد می­خواهند دهان طرف مقابل را ببندند تا دیگر کسی جرأت انتقادکردن از دولت را نداشته باشد. شاید بتوان گفت که این یک نوع «خفقانِ مدرن رسانه­ای» است. یعنی آزاد هستید که انتقاد کنید، ولی پس از انتقاد، آنقدر مورد تخریب شخصیت و اهانت قرار می­گیرید، تا از کردار خود پشیمان شوید. لذا فضا را به این سمت می­برند که دیگر کسی به خود اجازه­ی انتقادکردن ندهد، بلکه فقط باید تملّق بگوید و بس. لذا افراطی واقعی کسانی هستند که با مؤمنین و متدینین جامعه چنین برخوردهای غیراخلاقی می­کنند.

* نمی­خواهند صدای مخالف خود را بشنوند

شعار "زنده باد مخالف من" سر می­دهند، اما دقیقاً خلاف آن را عمل می­کنند. چرا هفته­نامه­ی "یالثارات الحسین" را توقیف کردند!؟ چرا به هفته­نامه­ی "9 دی" تذکر شدید دادند و تهدید به توقیف کردند!؟ چرا به روزنامه­ی "وطن­امروز" اخطار دادند و به مرجع­قضایی ارسال کردند!؟ این بود اعتدال!؟ این بود چندصدایی!؟ این بود "زنده باد مخالف من"!؟ چرا نمی­خواهند نظرات مخالف خود را بشنوند؟ چرا می­خواهند دهان منتقد را ببندند؟چرا به جای پاسخگویی به انتقادها، به منتقد توهین می­کنند؟ آیا خود را معصوم از خطا و اشتباه می­دانند. خوب است بیانات حضرت امام­خامنه­ای راجع به «انتقادپذیری و پاسخگویی مسئولان» را یادآوری کنیم:

**«هيچ دستگاهى نبايد خود را از انتقاد و نقد، مصون و از عيب، خالى بداند؛ همه‌ى دستگاه‌هاى كشور بايد مورد نقد منصفانه قرار بگيرند و همه در جهت اهداف نظام و در چهارچوب آن، رفتار خود را اصلاح كنند. دولت، مجلس، قوه‌ى قضاييه و ساير دستگاه‌هايى كه در كشور هستند و مسؤوليت‌هاى مهمى بر دوش آنهاست، همه مشمول اين قاعده‌ى كلى هستند؛ نقد، اصلاح و پاسخگويى. اين، معناى حقيقى اصلاح نظام مورد نظر اسلام است.» [امام­خامنه­ای، 2/1/1383]

**«مسئولان بلندپايه‌ى كشور همه بايد پاسخگو باشند؛ پاسخگوى كار خود، پاسخگوى تصميم خود، پاسخگوى سخنى كه بر زبان آورده‌اند و تصميمى كه گرفته‌اند؛ اين معناى پاسخگويى است؛ اين يك حقيقت اسلامى است و همه بايد به آن پايبند باشيم. هر انسان وقتى مى‌خواهد حرفى بزند، اگر بداند در مقابل اين حرف بايد پاسخگو باشد، يك‌طور حرف خواهد زد؛ اما اگر بداند مطلق‌العنان است و پاسخگو نيست، طور ديگرى حرف خواهد زد. انسان وقتى مى‌خواهد تصميم بگيرد و عمل كند، اگر بداند در مقابل اقدام خود پاسخگو خواهد بود، يك‌طور عمل مى‌كند؛ اما اگر احساس كند نه، از او سؤال نمى‌شود و او را به بازخواست نمى‌كشند، طور ديگرى عمل مى‌كند. ما مسئولان خيلى بايد مراقب حرف­زدن و تصميم‌گيرى خود باشيم.» [امام خامنه­ای، 26/1/1383]

امیدواریم با روند موجود که با منتقدان برخوردهای چکشی می شود، دوباره به فضای بسته­ی دوران حاکمیت دولت­سازندگی برنگردیم. دورانی که حتی یک روزنامه­ی­منتقد را هم تحمل­نمی­کردند؛ دورانی که شعار می­دادند: «مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر است»! دورانی که رسانه­ها ملزم بودند در مدح رئیس­جمهور وقت[جناب هاشمی] بگویند و بنویسند. عزّت­ا...­سحابی در کتاب خاطرات خود می­نویسد: «23/3/1369 : ما به آقای هاشمی نامه­ی اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست­خارجی ما به گونه­ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته­ایم و همه­ی دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، 23 نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم... بعد از دستگیری­ها، در کمیسیون برنامه­و­بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می­شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزّت­ا... سحابی را گرفتی؟آقای هاشمی پاسخ داده بود: رویش زیادشده­بود، می­خواستیم رویش را کم­کنیم.» طرح این موضوع از سوی سحابی با سکوت دفتر آقای­هاشمی روبرو شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دولت راستگویان!!!! تدبیر!!! و امید!!! وچه زیباست این دو ضرب المثل: سنگ بزرگ علامت نزدن است... آزموده را آزمودن خطاست!
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آنهايي كه ادعاي ولايي بودن دارند بخوانند: مقام معظم رهبري:مرز انتقاد و تخريب چيست؟ تخريب بكنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ يا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ تخريب از آن داشته باشيم. خب، بايد مشخص بشود تخريب كدام است و انتقاد كدام است. معناى انتقاد آن ارزشيابىِ منصفانه‌اى است كه يك آدم كارشناس ميكند؛ نقادى همين است ديگر. وقتى شما طلا را ميبريد پيش يك زرگر كه نقادى كند، او ميگويد كه آقا! اين عيارش بيست است؛ يعنى عيار بيست را قبول ميكند؛ حالا از بيست و چهار عيار - كه طلاى خالص است - چهار عيار كم است. اين شد نقادى. البته زرگر هم هست و وسيله‌ى نقادى را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را برديد مثلاً پيش يك آهنگر و او يك نگاهى كرد و آن را انداخت و گفت: آقا! اينكه چيزى نيست! اين اسمش نقادى نيست. اولاً اصل طلا بودن اين، انكار شده. خب، بالاخره مرد حسابى! حالا عيار بيست و چهار ندارد، عيار بيست كه دارد؛ اين را قبول كن! ثانياً: شما كه اهل اين كار و آشناى اين كار نيستى! ...آدم متأسفانه مى‌بيند چيزهايى كه به نام انتقاد از دولت و نقادى دولت، امروز گفته ميشود، شكل همين تخريب را دارد: يعنى انكار امتيازات، قبول نكردن برجستگيها و كارهاى خوب، و درشت كردن و برجسته كردن ضعفها. خب بله، ضعف هست. هر دولتى بالاخره ضعف دارد؛ انسانها ضعف دارند ديگر؛ ضعفها را بگويند، قوّتها را بگويند. جمع‌بندىِ كار يك دولت، آن وقتى است كه ضعفها و قوّتها را منصفانه پهلوى همديگر قرار بدهند؛ آن وقت ميشود جمع‌بندى كرد. نه اينكه بيايند يكسره بنا كنند به بدگويى كردن و انكار كردن همه‌ى خصوصيات. بنده سه‌تا نقطه‌ى اصلى را - حالا بيش از اين نقاط وجود دارد - در اول عرايضم گفتم. خب اين سه چيز را بگويند - آنچه كه در زمينه‌ى روحيه‌ى دولت و گفتمان اساسىِ دولت هست، آنچه در زمينه‌ى نوع عملكرد دولت هست، آنى كه در زمينه‌ى خلقيات دولتىِ مجموعه‌ى دست‌اندركار هست - بعد بگويند بله، آنجا هم فلان كار ضعف دارد؛ اين اشكالى ندارد. اين را با گوش جان بايستى شنيد و پذيرفت. اما اينها نبايد با بى‌ملاحظه‌گى، نديده گرفتن و بى‌اعتنايى كردن و حتّى بعضى از نقاط قوّت را به عنوان نقطه‌ى ضعف معرفى كردن، همراه باشد. ما امروز در مقابله‌ى با استكبار، در سياست خارجى زبانمان زبانِ طلبگارى، عزت، اقتدار معنوى و اقتدار ملى است؛ آن وقت بعضى بيايند همين را به عنوان نقطه‌ى ضعف وانمود كنند كه نه آقا! شما كارى كرده‌ايد كه فلان دولتها از شما خوششان نيايد. خب، معلوم است كه خوششان نمى‌آيد. فلان دولتها آن وقتى خوششان مى‌آيد كه انسان تملق آنها را بگويد و حرفهاى آنها را به عنوان حرفهاى برتر ذكر بكند؛ خودش را كوچك كند و از حرفهاى خودش و حرفهاى انقلاب عقب‌نشينى كند؛ آن وقت آنها خيلى خوششان مى‌آيد! انتقاد خوب است، تخريب بد است؛ انتقاد خدمت است، تخريب خيانت است؛ نه خيانت به دولت، بلكه خيانت به نظام و خيانت به كشور است. نبايد تخريب بكنند، انتقاد بكنند. البته شما در شنيدن انتقادها سعه‌ى صدر داشته باشيد. يعنى واقعاً اگر انتقادى منصفانه است، با روى باز بپذيريد. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3661

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس