در حال حاضر سیاست خارجی دولت را من اجرا می کنم و فکر می کنم که همسو تر از من با دکتر روحانی در دولت وجود ندارد.

تغییر بیش از ۴۰ سفیر و سرکنسول ایران/ تغییرات گسترده در راه است
به گزارش مشرق،  « محمد جواد ظریف» در گفت و گویی مبسوط با خبرنگاران ایرنا به پرسش های آنها پاسخ داد. وی در این مصاحبه به هماهنگي خود با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سیاست خارجی دولت را من اجرا می کنم و فکر می کنم که همسو تر از من با دکتر روحانی در دولت وجود ندارد.

بخشی از گفتگوی ایرنا با مجمدجواد ظریف را در ادامه می خوانید:


+  بدنه هم باید همسو باشد.

** ظریف: بدنه وزارت خارجه همسو هست ، اما برخی معتقدند که تغییرات بیش از این باشد ، البته این ذات وزارت خارجه است،چرا که این بخش از دولت یک دستگاه کارشناسی است و تغییرات در آن باید تدریجی باشد و این تغییرات در شرف انجام است.

ما باید حدود ۵۰ سفر را تغییر می دادیم و ۵۰ نفر از مسوولین کنونی وزارت خارجه باید به ماموریت بروند.البته من می پذیرم که به خاطر برخی گرفتاری ها که بیشتر وقت ما را به خود اختصاص داده ،تاخیر دراین زمینه ایجاد شده است ، با این حال در چند هفته آینده سفرای جدید به محل های ماموریت خود اعزام می شوند و برخی از مدیران وزارت خارجه تغییر می کنند و آن تغییر و تحول که صرف نظر از تغییر دولت بلکه به عنوان یک واقعیت باید صورت می گرفت،رخ خواهد داد.

لذا در مجموع وزارت خارجه یک شان جدیدی پیدا کرده است که امیدوارم لیاقت این شان جدید را داشته باشد.

+ گفته می شود شما بقدری بر موضوع هسته ای تمرکز کرده اید که از برخی حوزه ها از جمله تعیین سفیرانی همسو با سیاست های دولت غافل مانده اید.

* *ظریف: نه ، من به هیچ وجه از ضرورت های مدیریتی وزارت خارجه غافل نبوده ام.من چارچوب و روش مدیریتی برای خود دارم که در آن قالب عمل می کنم .در واقع من معتقدم که بزرگترین سرمایه وزارت خارجه کارشناسان آن هستند و نمی توان این کارشناسان را به صرف همسو بودن و یا نبودن یک سیاست از کار برکنار کرد.

کارشناس در وزارت خارجه دو وظیفه دارد؛ یکی ارائه تحلیل است و دیگری اجرای تصمیمات صرف نظر از موافق و یا مخالف بودن با آن.

لذا جهت گیری سیاسی در وزارت خارجه مفهوم جدی پیدا نمی کند. البته هر فردی حق دارد دیدگاه سیاسی خود را داشته باشد،اما ملاک و میزان برای من جهت گیری سیاسی همکارانم نبوده بلکه توانایی آنها در پیگیری سیاست ها بوده است. البته اگر کسی بخواهد در مقابل سیاست های دولت مقاومت کند، آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

همه همکاران من نه تنها حق دارند بلکه وظیفه دارند تحلیل و دیدگاه سیاسی خود چه موافق و چه مخالف را اعلام کنند، اما هیچ کس اجازه ندارد در برابر سیاست های دولت و نظام مسیر دیگری را دنبال کند.

اصولا این موضوع همسو بودن و نبودن در وزارت خارجه چندان برجسته نیست.

+ سفیرانی که تغییر می کنند دوران ماموریتشان تمام شده ؟

** ظریف: تمام سفرایی که تغییر می کنند دوران ماموریتشان تمام شده است.

+چند سفیر تغییر می کنند؟

** ظریف: شاید بالای ۴۰ سفیر و سرکنسول را طی یکی دو ماه آینده تغییر می دهیم.

+ مدیران میانی چطور؟

** ظریف: مدیران داخلی بیشتر افرادی هستند که به ماموریت اعزام می شوند و یا از دیدگاه من برای مسوولیت های دیگر شاید مناسب تر باشند به همین دلیل از این افراد در بخش های دیگر استفاده می شود.

+ سفیرانی که انتخاب می کنید لزوما از بدنه وزارت خارجه هستند و یا از چهره های شاخص خارج از وزارت خانه نیز استفاده می کنید؟

** ظریف: شاید بیش از ۹۰ درصد سفرا از بدنه وزارت خارجه هستند که البته خیلی از آنها هم از چهره های شاخص هستند (باخنده)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خدارو شکر . دیر شد ولی لازم بود این تغییرات .
  • حسن ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    رسانه های تندرو نگویند که تغییرات دولت اعتدال به وزارت خارجه هم رسید این یک کار روتین است که هر سه سال یکبار انجام میشود و هردولتی که می آمد ماموریت این افراد به باید به اتمام میرسید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس