در ابتدای این برنامه امیربهرام عرب احمدی استاد دانشگاه درباره کشتار مسلمانان سیاهپوست در آفریقای مرکزی گفت: جمهوری آفریقای مرکزی کشوری فراموش شده است که حتی در خود قاره آفریقا هم از این کشور کمتر یاد می شود و به جز یکسال اخیر که جریاناتی برای مطرح شدن این کشور به وجود آمد، اساسا از لحاظ سیاسی کشوری در حاشیه محسوب می شود.
وی با اشاره به علت بررسی موضوع کشتار مسلمانان در این کشور و در این بازه زمانی عنوان کرد: به طور کلی قاره آفریقا در حاشیه تمدن قرار دارد و سیاست کشورهای غربی این بوده است که چهره این قاره را از طریق رسانه های گروهی خودشان مخدوش کنند.اخبار منتشره از آفریقا معمولا شامل کودتا، فقر و قحطی می شود و چهره منفی از آن در آنتن های جهانی نشان داده می شود. در راستای منفی نشان دادن چهره این کشور به تازگی توجه رسانه های جهانی به دلیل کشتارها به آفریقای مرکزی جلب شده است تا یک چهره تکراری از یک کشور کاملا سنتی نشان دهند.
عرب احمدی افزود: آفریقای مرکزی حدود یک سال است که در رأس اخبار مهم قرار دارد اما اخیر خبرهای این کشور در آنتن های جهانی بیشتر شده است چون کشورهای غربی درصدد گسترش پدیده اسلام هَراسی هستند تا یک چهره تیره از مسلمانان را در کشورها به تصویر بکشند.
در ادامه برنامه تصاویر خبری از کشتار مسلمانان در آفریقای مرکزی پخش شد و عرب احمدی درخصوص آن یادآورشد: در حال حاضر در آفریقای مرکزی جنگی میان افراطیان موسوم به آنتی بالاکاها وجود دارد که بی رحمانه به مسلمانان ساکن در شهرها و روستاها حمله کرده و آنان را قتل عام می کنند. این شاید از جنگ های داخلی سوریه و میانمار وخیم تر باشد. طی گزارشات منتشر شده طی یکماه گذشته، حدود 2 هزار مسلمان قتل عام شدند اما به نظر می رسد تعداد کشته ها بیشتر از آن باشد و علاوه بر آن سناریوی نسل کشی مسلمانان در این کشور راه افتاده است که تبعات وخیمی در آینده این کشور و منطقه به همراه دارد.
نادرطالب زاده خطاب به عرب احمدی با طرح پرسشی گفت: خود شما به عنوان فردی که کتاب های متعددی درباره آفریقا از جمله زیمباوه، تانزانیا و شیعیان اثنی عشر درشرق آفریقا کار کردید، از این حوادث و مشابه این اتفاق که در سال 94 در رواندا به وجود آمد، چه تحلیلی دارید؟
عرب احمدی پاسخ داد: کشور آفریقای مرکزی در مرکز این کشور واقع شده و مساحتی حدود 620 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی برابر با 4 میلیون و 600 هزار نفر دارد. به رغم داشتن منابع بزرگ طلا،الماس و اورانیوم پنجمین کشور فقیر جهان است و از 1890 تا 1960 مستعمره فرانسه بود. زمامداران این کشور نیز طی 50 سال گذشته نالایق بودند و از جمله کشورهای کودتاخیز است که هیچ گاه در آن انتخابات برگزار نشده و رهبران رأس کشور با کودتا به این مقام رسیدند و هیچ وقت به رأی مردم احترام نگذاشتند. حدود 20 درصد مردم آفریقای مرکزی مسلمان هستند و به طور عمده در شمال این کشور زندگی می کنند و همیشه از تبعیض و نادیده گرفته شدن حقوقشان در رنج بودند و در حال حاضر خشم خودشان را از این مسأله نشان می دهند.
وی افزود: تحولات سیاسی طی دوسال اخیر اتفاق افتاد.مسلمانان شمال کشور که به نوعی با دولت مرکزی در جنگ بودند و به رغم اینکه با فرانسوا بوزیزه به توافق رسیدند، به دلیل کارشکنی های دولت مرکزی در نهایت به این نتیجه رسیدند که این دولت قابل اعتماد نیست و موفق به تصرف پایتخت شدند. میشل جودوتیا رهبر این جریان بود و ائتلافی به نام سلکا تشکیل دادند و برای اولین بار در کشور به عنوان رئیس جمهوری زمام امور را به دست گرفت و کابینه ایشان هم 14 مسلمان بودند.
عرب احمدی اضافه کرد:در مصاحبه ها و جلسات میشل چودوتیا بعد از اینکه خودش را رئیس کشور اعلام کرد، به مسلمان بودن خودش اشاره کرد و گفت: «من رهبر و رئیس جمهور آفریقای مرکزی و مردم این کشور هستم.» وی تلاش می کرد حکومتی که تصدی آن را به عهده می گیرد، رنگ و بوی دینی نداشته باشد اما از آن زمان توطئه مسیحیانی که مقام وزارت یا غیره را داشتند علیه جودوتیا آغاز شد و در نهایت وی بعد از حدود 10 به این نتیجه رسید که به نفع کشور و مصالح ملی خودش کنار بنشیند. طی یکماه گذشته خانم کاترین سامبا پانزا به عنوان کفیل رئیس جمهوری تا زمان انتخابات، برگزیده شدند و در رأس حاکمیت کشور هستند.
این کارشناس مسائل آفریقا اذعان کرد: بعد از آن مسیحیان یک گروه شبه نظامی
به نام آنتی بالاکا تأسیس کردند. در حال حاضر آنتی بالاکاها یک گروه
افراطی مسیحی هستند و مسلمانان را به بهانه اینکه در زمان جودوتیا علیه
مسیحیان کار می کردند، قتل عام می کنند. این گروه خودشان گفتند که می
خواهند تلافی کنند اما واقعیت اصلی این نیست.
عرب احمدی با تأکید براینکه جنگ بین مسلمانان و مسیحیان در آفریقای مرکزی
جنگ بین اسلام و مسیحیت نیست، افزود: سراسقف بانگی عالی ترین مقام مذهبی
این کشور به طور علنی اعلام کرده است که با اقدامات این گروه های آنتی
بالاکاها به شدت مخالف است اما با توجه به اینکه دولت مرکزی و خانم کاترین
سامبا ضعیف است، این گروه افراطی از یک آزادی عمل خودمختاری برخوردارند و
جمعیت آنها متأسفانه 52 هزار نفر است. 12 هزار نفر از این گروه های افراطی
در بانگی پایتخت کشور مستقر شدند و فجایعی که مرتکب می شوند خارج از اراده و
کنترل دولت مرکزی است.
استاد دانشگاه تهران در ضمن پخش تصاویر، درخصوص حضور سربازان فرانسوی ها در آفریقای مرکزی خاطرنشان کرد: حضور فرانسوی ها از زمان جودوتیا به بهانه تلاش برای برقراری امنیت در این کشور مستقر شدند و به تدریج از 400 نفر به 1600 نفر رسیده اند که این رقم در حال افزایش است. طی یکماه گذشته که مسلمان کُشی به انتهای خودش در این کشور رسیده، فرانسوی ها کاملا موضع انفعالی داشتند. در تصاویر نشان داده می شود که آنتی بالاکاها یک مسلمان را می کُشند اما سربازان فرانسوی تنها نظاره گر این اتفاق بودند. مسلمانان زیادی طی یک ماه گذشته به دست گروه های افراطی کُشته شدند اما فرانسوی ها به بهانه اینکه نمی توانند اوضاع را کنترل کنند، کاری انجام ندادند.
وی افزود: در چندماه گذشته فرانسوی ها 7 هزار از شبه نظامیان سلکا را خلع سلاح کردند اما در مقابل آنتی بالاگاهای مسیحی کاملا بی تفاوت هستند.مثلا دو مسلمان را چند روز پیش از تاکسی بیرون کشیدند و در چند قدمی فرانسوی ها سَر می برند و فرانسوی ها هیچ کاری انجام ندادند و تنها پایان ماجرا آمدند.
نادرطالب زاده در این رابطه بیان کرد: سازمان ملل و فرانسه هم در این میدان حضور دارند اما هیچ کدام دخالت تأثیرگذاری نداشتند.
عرب احمدی با اشاره به صحبت های طالب زاده یادآور شد:البته هنوز نیروهای صلح سازمان ملل وارد نشدند و امنیت سازمان ملل به فرانسه اجازه ورود نیروهایش را به این کشور داده است تا صلح و امنیت را برقرار کنند. فرانسوی ها مجوز برقراری امنیت را در این کشور گرفته اند اما به طور عمده در راستای منافع اقتصادی خودشان قدم برمی دارند.
طالب زاده کارشناس و مجری برنامه«راز» خطاب به عرب احمدی با اشاره به ساخته شدن یک فیلم هالیوودی در رابطه با آفریقا به نام «الماس خونین» نظر وی را درباره این نوع فیلم ها جویا شد و عرب احمدی پاسخ داد: چند فیلم درباره قاره آفریقا ساخته شده اما همواره دیدگاه ها نسبت به آن منفی، مخدوش و تیره بوده است. در این فیلم تا حدودی سعی شده است که در مسیر واقعیت گام بردارند و داستان این فیلم به جنگ داخلی سیرالئون و معادن الماس کونو برمی گردد. در این کشور 10سال جنگ داخلی ادامه داشت و خشن ترین و وحشتناک ترین جنگ داخلی جهان است. در طول این 10 سال بیش از 60 هزار نفر کشته و بیش از 100 هزار نفر به قتل رسیدند. بیش از 100 هزار مورد به زنان این کشور تجاوز شد.
وی با اشاره به صحنه های پخش شده و کودک سربازها اضافه کرد: معمولا در این کشورها از کودکان و نوجوانان بهره برداری می شود و به آنان آموزش ناقصی داده می شود و یک اسلحه به دست کودکان می دهند که هرچه نیروهای مخالف می خواهند، باید اجرا کنند. نیروهای مخالف این کودکان را به ماری جوانا و مشروبات الکلی معتاد می کنند که در آن حالت مرتکب جنایت هایی می شوند. بسیاری از آنتی بالاکاها از جمعیت کودک سربازها و بیش از نیمی از جمعیت آفریقای مرکزی کودکان و نوجوانان هستند. یک هفته پیش آنتی بالاکاها یک روستای 70 نفره مسلمانان را به صورت کامل قتل عام کردند و مشخص شد که اکثر سربازان نوجوانان 15 تا 17 ساله بودند.
عرب احمدی درخصوص غارت مغازه ها توضیح داد: به محض واگذاری دولت توسط میشل جودوتیا و کفالت یک خانم، حملات سازمان یافته ای به وسیله آنتی بالاکاها علیه مراکز تجاری، مغازه ها و منازل صورت گرفت و علنا به صورت آشکارا اموال مسلمانان را به غارت بردند. در آفریقای زیر خط صحرای بزرگ معمولا از وسیله ای به نام پانگا استفاده می کنند و شمشیرهای بلندی برای قطع کردن علف ها وجود داشت و در جنگ داخلی سیرالئون وحشتناک ترین فجایع را همین ابزار به وجود آورد و دست یا پای افراد با یک ضربه قطع می شد. حتی نام آنتی بالاکاها«ضد شمشیر» هم از همین معنا گرفته شده است.
این کارشناس مسائل آفریقا در پاسخ طالب زاده مبنی براینکه چه آینده ای را برای این کشور پیش بینی می کنید،گفت: در حال حاضر شرایط تلخ و ترسناکی وجود دارد. سازمان همکاری اسلامی هنوز نتوانسته است وارد صحنه شود اما دستور کار جلسه چند روز پیش آنها رسیدگی به وضعیت این مسلمانان بود و هیأتی از کشور چاد به عنوان پذیرنده این مسلمانان بازدید کرده است. این سازمان در تلاش است در پایتخت چاد اردوگاه های بزرگی برای مسلمانان تأسیس کند و مقرر شده به نوعی سازامان ملل را تحت فشار قرار دهد. هرچند بانکی مون روی بررسی این مسأله تأکید کرده است اما همچنان تصمیم خاصی درباره این اتفاق ها نگرفته اند. در حال حاضر سناریوی طراحی شده به وسیله فرانسه آینده تاریکی را برای این مسلمانان ترسیم می کند.
وی افزود: از جمعیت 800 هزارنفری مسلمانان این کشور حدود 500 هزار نفر آواره شدند و به کشورهای دیگر رفتند. حدود 100 هزار نفر هم در شبه اردوگاه نزدیک فرودگاه بانگی در بدترین شکل ممکن از لحاظ غذا و بهداشت زندگی می کنند و احتمال دارد در آینده نزدیک شاهد بروز قحطی بین این مسلمانان باشیم. برخی نیز پیش بینی کردند که ممکن است جمعیت مسلمان از 20 درصد به کمتر از 5 درصد برسد.
نادرطالب زاده نیز یادآور شد: شاید این فرهنگ قتل عام مسلمانان در سال 91 الی 92 از اروپا با کشتار مسلمانان بوسنی هرزگوین و سکوت سازمان ملل شروع شد و دوسال بعد این ماجرا به آفریقا آمد. این یک نوع فرهنگ تحمل و سکوت است و کمتر دیده شده که کشورهای اسلامی دخالت مستقیمی انجام داده باشند.
عرب احمدی در رابطه با سکوت جامعه جهانی مقابل این قتل عام ها گفت: این یک
سناریوی از قبل طراحی شده است و بی تفاوتی مجامع بین المللی و سازمان ملل
را در رأس آن می بینیم.
بخش دوم برنامه«راز» نیز میزبان حجت السلام حمیدرضا غریب رضا با موضوع«نگین یمن در رکاب آتش» بود.
به گزارش تسنیم،شب گذشته در«راز»مبارزات حوثیهای یمن علیه وهابیون با
حضور حجتالاسلام حمیدرضا غریبرضا، محقق و پژوهشگر وحسام العماد از یمن
نقد و بررسی شد.
در ابتدای بخش دوم حجتالاسلام حمیدرضا غریبرضا، محقق و پژوهشگر درباره
حسام العماد گفت:آقای حسام العماد از پژوهشگران و فعالان فکری و سیاسی در
حوزه گفتگوی مذاهب و به ویژه مکتب وهابیت هستند. ایشان در حوزه سیاست اولین
کسی بودند که جریان جنبش شیعیان یمن انصارالله موسوم به الحوثی را در
ایران و در دوران علی عبدالله صالح مطرح کردند.
حسام العماد نیز درباره یمن گفت: در طول تاریخ، اسلام با حمایت ایرانی ها
یمنی است و رسول اکرم(ص) در روایات اهل تسنن و تشیع بر تمجید از ایرانی ها و
یمنی ها تأکید دارد.هم یمنی ها و هم ایرانی ها بعد از رسول اکرم(ص) مظلوم
واقع شدند.در آیه استبدال خداوند می فرماید بعد از قریشی ها یک قوم دیگر می
آیند. استبدال قریشی ها به یمنی ها و ایرانی هاست. در آخر الزمان هم
ایرانی های خراسانی و یمانی ها نقش بزرگی دارند. به همین علت ایرانی ها و
یمنی ها معتقدند که نقش بزرگی در این زمینه دارند.
حجت السلام حمیدرضا غریبرضا درباره کم پرداخته شدن به این موضوعات عنوان
کرد: بعد از انقلاب اسلامی نشر مذهب تشیع در دستور کار نبود و بیشتر دنبال
امت یکپارچه اسلامی مقابل رژیم صهیونیستی هستیم. اما یک موج جهانی برای
شناخت تشیع ایجاد شد و نخبگان و متفکران دنیا به دنبال این بودند که بدانند
ریشه های تحول اعتقادی این تحول در جمهوری اسلامی از چه چیز سرچشمه می
گیرد و سه نتیجه به وجود آمد: اولی مربوط به جریانی است که وهابیون شیعه
هراسی و تکفیر را پیگیری می کنند. دومی جریان اعتدال مذهبی در اهل سنت است
که معتقدند شیعیان می توانند با دیگران همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند و
جریان سوم هم افرادی بودند که مذهب شیعه را بدون اینکه بخواهیم آن را ترویج
کنیم پذیرفتند.
غریب رضا تأکید کرد: جریان جدیدی که در انقلاب اتفاق افتاد هم می تواند فرصت و هم تهدید باشد. امروز غرب برای بهره گیری از این جریان نوشیعیان و تندروکردن آنها برنامه ریزی دقیقی دارد. جریانی مثل حزب الله لبنان و انصارالله یک جریان طراز شیعی هستند و با گفتمان اسلام ناب محمدی که معتقد به مقاومت، وحدت و همزیستی مسالمت آمیز است هماهنگی دارد. معتقدم وجود رهبران متفکر و مخلص در لبنان و یمن باعث شد که این جریان ها به درستی هدایت شوند. ما نام شهید حسین الحوثی را اویس خمینی گذاشتیم.
وی اضافه کرد: شهید حسین الحوثی بعد از رحلت امام خمینی به ایران آمدند اما کتاب های امام و حرم ایشان آنچنان انقلاب روحی در ایشان ایجاد کرد که هنگام بازگشت تبدیل به یک بسیجی انقلابی شد چون حدیث امام خمینی را تدریس می کرد و جنبش جوانان مؤمن را ایجاد کرد.سخنرانی های ایشان انقلابی در یمن ایجاد کرد و امروز نه تنها شیعیان زیدی بلکه مذاهب مختلف سخنرانی ها و کتاب های شهید الحوثی را مطالعه می کنند. یکی از ویژگی های جنبش شیعیان این است که از پوسته تعصب مذهبی بیرون آمده است. آنها با اهل سنت، مکاتب سکولار و جریان معارض جنوب تعامل دارند و امروزه جریان های مختلف عضو این گروه شده اند و موقعیت سیاسی خودشان را در یمن تثبیت کردند.
حجت السلام غریبرضا یادآور شد: در سال 2004 حسین الحوثی به شهادت رسید و به طور عجیبی بین شهادت ایشان و امام حسین(ع) وجود دارد. ایشان را با خانواده اش محاصره کردند و پس از محاصره، آب را روی آنها در یک غار بستند و پس از آن خانواده وی را اسیر می کنند.
نادرطالب زاده کارشناس مجری بیان کرد: امروز طبق آمار اعلام شده 100 هزار رزمنده وجود دارد و از این جهت این جریان وجود دارد که به این اشاره کنیم عقبه این جریان اسلامی چه کسانی هستند و صحیح نیست که ما ایرانیان ندانیم که یمنی ها دقیقا چه کاری انجام می دهند.
غریب رضا درخصوص یمن تشریح نکرد: از سال 2004 شش جنگ به این منطقه تحمیل شده است. پیروزی اخیر آنها برسلفی های تکفیری بود که اغلب آنان یمنی بودند. قبلا به این اشاره کرده بودم کسی که یک اشتباه را مرتکب شود و دوباره همان اشتباه را مرتکب شود،پشیمان می شود. این جنگ تجربه شده است اما دوباره عربستان و آمریکا طرفداران خودشان را با اعلامیه سازماندهی می کنند. در اعلامیه رهبر قبیله هاشد،حسین الحمر گفته شده که ما به سمت این منطقه حمله می کنیم و می خواهیم آنها را ریشه کن کنیم اما شکست بدی خوردند.
حسام العماد درباره جنبش حوثی گفت: شاید اولین نفری که این جنبش را معرفی کرد، من بودم. معتقدم حسین الحوثی در یمن نقشی مثل نقش امام خمینی در بیداری ایران را داشت. جامعه یمن قبل از ایشان در خواب بودند و من هم در این خواب بودن سهم داشتم. ایشان خمینی من در یمن است. علی عبدالله صالح جاسوسی را به کار گرفته بود تا بررسی کند حسین الحوثی چه کاری برای مردم یمن انجام داده است اما جالب اینکه همان جاسوس جذب شخصیت این شهید می شود. حسین الحوثی وارد روستایی می شود که کل افراد آن بی سواد بودند و اولین اقدامش آموزش درس قرآن بوده است.
وی افزود: او شب ها درس قرآن و بعد ازظهرها درس نهج البلاغه می داد. یکی از ویژگی های مهم الحوثی توکل به خدا بوده است و قبل از حمله به مِرّان گفته بود: «شما در حال حمایت از این کشاورزی هستید اما یک روز بالاخره فرزندان و دختران شما را می کُشند و نباید به آنها سلاح بفروشید و حتما یک روز به ما حمله می کنند.» دولت یمن برای کشته شدن حوثی جشن گرفته بود اما بعد از دو ماه ظاهر شدند و دیدند این منطقه را نابود می کنند و رئیس یمن سرنگون شد. الحوثی بعد از شهادت به مردم یمن تحویل داده شد و برای زیارت این شهید 2 میلیون نفر می آیند.
حسام العماد با اشاره به اینکه الحوثی خمینی من است، توضیح داد: نقش ایرانی ها در آخرالزمان به دست خمینی و در یمن به دست حسین الحوثی انجام شد.
حجت السلام غریبرضا ضمن پخش تصاویر سخنرانی من الهدی القرآن تشریح کرد: این سخنرانی نام عبرت های عاشورا را دارد و به شکل عجیبی سخنرانی ایشان نزدیکی بسیاری به سخنان مقام معظم رهبری درباره عبرت های عاشورا داشت. او در ابتدای سخنرانی می گوید:«اگر کشتن امام حسین(ع) در یک جامعه مشرک و دور از اسلام بود،تعجب نمی کردیم اما این جای تعجب دارد که 60 سال بعد از رحلت پیامبر(ص) در جامعه اسلامی امام حسین(ع) کشته می شود.» چون بخشی از این مباحث تاریخ، قرآن و دیدگاه مقاومتی و استکبار ستیزی داشت، به شدت انسان ساز بود. ایشان با استفاده از اسلام ناب محمدی جامعه یمن را تربیت کرد و انسان سازی انجام داد.
وی افزود: سخنرانی های الحوثی به یک منبع معرفتی قدرتمند تبدیل شده و جا دارد که یک سریال یا فیلم مستند از این شهید ساخته شود.
نادرطالب زاده خطاب به حسام العماد گفت: محبان حسین الحوثی در زمان کوتاهی به آن چیزی که هستند تبدیل شدند و برای سلفی ها و آمریکایی ها تهدید و با عربستان صعودی هم مرز هستند. چه طور به این میزان رزمنده آماده تبدیل شدند و لشکر بندی آنها کجا واقع شده است؟
حسام العماد پاسخ داد: من چندین بار نوار الحوثی را شنیدم و دلیل گسترش جنبش الحوثی همین نوارهای این سید شهید است. وی کاریزمای عجیبی داشت و منطقه یمن را متحول کرد. او معتقد بود که فرشتگان تنها در جنگ بدر فرود نیامدند بلکه هرجا نبرد بین حق و باطل باشد، فرود می آیند. او تفکرات امام خمینی مثل اعتقاد به خدا و اعتماد به مردم را داشت. سید عبدالمالک برادر حوثی معتقد بود که اگر نوارهای برادرم منتشر شود، همه ما حوثی خواهیم شد. همین بسیجی های تربیت شده در ایران همان ها بودند که در یمن به دست الحوثی تربیت شدند.
حجت السلام غریبرضا با اشاره به سخنرانی های عبدالمالک که شباهت بسیاری به صحبت های سیدحسن نصرالله دارد،ضمن ترجمه صحبت های وی گفت:«از تنها کسی که می هراسیم فقط خداوند قادر، ملک و جبار و خداوند آسمان ها و زمین است. اگر قرار باشد به کسی رقبت پیدا کنیم، رقبت ما به خداوند متعال است و پس از خدا نه از کسی می هراسیم و نه به آنها رقبت داریم و این گونه است احوال امت اسلامی» آنها در روزهایی که از نظر وهابی ها بدعت است مثل غدیر و میلاد پیامبر(ص) جمع می شوند. این منطقه کاملا مستضعف و بازار اسلحه و کاملا راهبردی و استراتژیک است. بیش از هزار سال زیدیه در آن حاکمیت داشته و باروهای تاریخی آنان تا به امروز وجود داشته است. اما با تمام این ویژگی ها این منطقه هنوز یک دانشگاه ندارد و تحت فشار تبعیض مذهبی بود و از درون این فشار این جریان برای بازسازی هویت مذهبی با یک نگاه انقلابی و فراگیر به وجود آمد.
وی افزود: یکی از رموز قدرت و نفوذ سیاسی این گروه آن است که از پوسته
تعصب مذهبی بیرون آمدند و با هرکسی که با اهداف اسلامی آنها همسو باشد، دست
برادری می دهند.
غریب رضا درباره حزب الله لبنان بیان کرد: در حال حاضر مقابل جریان تکفیری
ها حزب الله لبنان ایستاده است و جریان تکفیری را در سوریه خاموش کردند.
در یمن هم آنها همین مسیر را رفتند و با مقاومت مقابل تکفیری ها ایستادند و
آن را خاموش کردند.
وی با اشاره به تصویر کودکی که از مقاومت صحبت می کرد، با ترجمه صحبت های او تأکید کرد: این کودک می گوید:«ما آماده ایستادگی و شهادت هستیم و اسلحه ای که در میدان ها از ما شناختند، همچنان آماده است. ما همان سخنی را تکرار می کنیم که امام حسین(ع) گفت و آیا ای فرزندان طلقا ما را از مرگ می ترسانید؟... نمی دانید مرگ برای ما افتخار و شهادت برای ما عادت است؟...»
حسام العماد درخصوص زیدی ها در پایان گفت: در حال حاضر 300 نفر از علمای عربستان به کفر جنبش الحوثی فتوا دادند و گفتند خطر این جنبش 100 برابر بدتر از حزب الله است. شیعیان زیدی در یمن بیش از هزار سال حکومت کردند و دوم اینکه خود خانواده حوثی بسیار مقدس هستند و پدر حسین الحوثی صاحب کرامت بود. سوم اینکه الحوثی ها در سراسر یمن هستند و در یک جای مشخص نیستند و عربستان به همین دلیل می ترسد. حوثی ها بر انسان های لاییک و بی دین هم تعصب دینی ندارد و این یکی از ویژگی های آنان است.