به گزارش مشرق، رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دوازدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی غیردولتی کشور که صبح امروز در تالار سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به سخنان برخی از روسای مراکز آموزشی غیردولتی، گفت: این سخنان نشان دهنده یک نوع بیاعتمادی و عدم حمایت در عملکرد ما به عنوان وزارتی است که باید پشتیبان آنها باشیم و امیدوارم حضور من در این جلسه پیامرسان این مطلب باشد که چنین رویکردی را به رسمیت نمیشناسم و در رفع آن نیز میکوشم.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما سرمایهگذاری در بخشهای غیردولتی باعث سود کلان برای سرمایهگذاران میشود، گفت: با این وجود رویههای موجود نشان میدهد که اگر کسی و بخش خصوصی در زمینه آموزشی عالی سرمایهگذاری کند دچار مسائل و مشکلاتی میشود و این در حالی است که مهمترین بخش فرهنگی و آموزشی را در نظر گرفته که باید تلاش کنیم این رویه برطرف شود.
فرجیدانا با بیان اینکه وزارت علوم پشتیبان آموزشگاهها و موسسات غیردولتی است و ظهور غیردولتیها را به عنوان یک نقطه عطف میداند، ادامه داد: جهتگیری ما باید این باشد که به تقاضاهای اجتماعی برای آموزش عالی را که با موانع و نارساییهایی روبرو هستند برطرف کنیم و از حضور پیشکسوتان در این دانشگاهها که در برگیرنده تجربههای فراوانی هستند استفاده کنیم و از این فرصت به عنوان یک سرمایه و تجربه بهره گرفت.
وی با اشاره به جلسه یکی از وزارتخانههای صنعتی با بخش خصوصی و خاطرهای در این زمینه، گفت: در آن جلسه همه از دخالت وزارتخانه مورد نظر شکایت داشتند و وزیر آن وزارتخانه در آن جلسه به حاضران مژده داد که ما دیگر در کار شما دخالت نمیکنیم و ما نیز اگر این یک کار را نکنیم شاید برخی از مسائل برطرف شود و تلاش میکنیم تصدیگری خود را در این جهت به حداقل برسانیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه تقلیل تصدیگری دولت در اموری که تکلیفی هم به آن ندارد، گفت: در قانوناساسی آمده که در حوزه آموزش عالی تا حدی خودکفایی برعهده دولت است و البته باید خودکفایی را در این بین تعریف کرد و به توانمندسازی موسسات و نظارت کارشناسانه بر فرآیند علمی نیز باید توجه کرد.
فرجیدانا با بیان اینکه باید به نقش هیئتامنا در این زمینه عنایت ویژه کنیم و آن را بر فرآیندهای داخلی موسسات مسلط سازیم، یادآور شد: در این صورت میتوانیم این موسسات را به جامعه پاسخگو کنیم و این در حالی است که ما در جامعه با این مسئله روبرو هستیم که آموزش عالی و دانشگاهها به جامعه پاسخگو نیستند و قطعا پاسخگویی با دادن اختیارات به جامعه امکانپذیر است و اگر ما به آنها اختیاراتی ندادیم نمیتوانیم برای اصلاح امور از آنها بهره گیریم.
وی با اشاره به اینکه این اتحادیه از نظر ما یک پشتوانه، فرصت و یک امکان و ظرفیت ملی است، گفت: برای برطرف کردن مشکلاتی که با آن در این دانشگاهها روبرو هستیم باید معضلات را به خوبی بشناسیم و به رسیدن به افق مطلوب فکر کنیم و برای آن راهحلهایی در نظر بگیریم.
وزیر علوم با اشاره به رواج نقد و نقدپذیری در دانشگاهها و این موسسات، خاطرنشان کرد: نقد از نعمتهای الهی است و ساکت ماندن صفی که شما با آن طرف هستید چه دانشجویان و چه دیگر مخاطبان خود به پیشرفت کمک نمیکند و ما نیز میخواهیم از شما بشنویم و قطعا سخنان شما و نقدهای شما در جایی که ممکن است کارهای ما اشتباهات بزرگی را ایجاد کند کمک کننده خواهد بود.
فرجیدانا با اشاره به اینکه فردی که شما در دانشگاه خود تربیت میکنید شاخص یک علم است و اگر او را به سکوت دعوت کنید علم را کشتهاید، تصریح کرد: بدون شک توسعه نهاد علم و تولید علم جز با حضور کسانی که سرکشی داشتهاند و به دنبال برطرف کردن مسائل بودند، نبوده و اینکه بخواهیم مخاطبان ما تابع حلقه به گوش ما باشند درست نیست. هر جا مجال داریم اجازه دهیم حرفها و صحبتها زده شود و رشد و توسعه علم در آزاداندیشی است و آزادندیشی اساس رشد علم است. مسئلهای که رهبر انقلاب و بزرگان ما به آن تاکید کردهاند و بنابراین شما نیز نقد را به رسمیت بشناسید و آن را عزیز بشمارید.
وی با اشاره به اینکه کمیتههایی در وزارت علوم در زمینه اصلاح اساسنامه آموزشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی ایجاد شده است، گفت: این کمیته مسائلی مانند تعیین شهریهها، نحوه پذیرش مازاد، تنوع شهریهها که معتقدیم میتواند شهریههای متفاوت را داشته باشد را در نظر بگیریم تا براساس آن ما یک نظام رتبهبندی در دانشگاهها داشته باشیم و در آن آزادی عملهایی را تعریف کنیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه نگاه ما به کیفیت است، اظهار داشت: کیفیت این نیست که ما از کاردانی به کارشناسی و کارشناسیارشد به دکترا دانشجو جذب کنیم بلکه باید مرزی را با عنوان مهارتآموزی تعریف کنیم و جهتگیریهایی را برای آن در نظر بگیریم. مسئلهای که در دانشگاههای بزرگ جهان وجود دارد و از مهارت دانشجویان خود استفاده میکند.
فرجیدانا با اشاره به اینکه تجربه موسسات غیردولتی دنیا و تجربه دانشگاههای بزرگمان پیش روی ماست، گفت: یک دانشگاه بعد از 80 سال تازه دانشگاه جوان محسوب میشود. بنابر این موسسات کوچکی که به عنوان موسسه ایجاد شدهاند هم هر چقدر تلاش کنند نمیتوانند جایگاه خود را در جایگاههای مورد نظر پیدا کنند.
وی افزود: میتوانیم با تصمیمهای تشویقی از مکانیزمهای تلفیق و تجمیع استفاده کنیم، به طوری که از 365 موسسه غیردولتی موجود 37 و 38 دانشگاه داشته باشیم که این موسسات میتوانند بازوی آنها در حوزهها یا رشتههای خاص در شهرستانهای مختلف قرار گیرند. بنابراین شما میتوانید به ما همفکری کنید تا ما با چه مکانیزمی بتوانیم تعداد موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی را کاهش دهیم و آنها را به دانشگاه تبدیل کنیم.
وزیر علوم گفت: مجموعه سوره عنوان دانشگاه را گرفته که من به این مجموعه تبریک میگویم و امیدوارم عزیزان ما در این دانشگاه بتوانند از این عنوان حراست و صیانت کنند.
وی در پایان گفت: رسیدن به جایگاه دانشگاههای بزرگ را باید مورد توجه قرار دهیم و به افقهای دور نگاه کنیم.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما سرمایهگذاری در بخشهای غیردولتی باعث سود کلان برای سرمایهگذاران میشود، گفت: با این وجود رویههای موجود نشان میدهد که اگر کسی و بخش خصوصی در زمینه آموزشی عالی سرمایهگذاری کند دچار مسائل و مشکلاتی میشود و این در حالی است که مهمترین بخش فرهنگی و آموزشی را در نظر گرفته که باید تلاش کنیم این رویه برطرف شود.
فرجیدانا با بیان اینکه وزارت علوم پشتیبان آموزشگاهها و موسسات غیردولتی است و ظهور غیردولتیها را به عنوان یک نقطه عطف میداند، ادامه داد: جهتگیری ما باید این باشد که به تقاضاهای اجتماعی برای آموزش عالی را که با موانع و نارساییهایی روبرو هستند برطرف کنیم و از حضور پیشکسوتان در این دانشگاهها که در برگیرنده تجربههای فراوانی هستند استفاده کنیم و از این فرصت به عنوان یک سرمایه و تجربه بهره گرفت.
وی با اشاره به جلسه یکی از وزارتخانههای صنعتی با بخش خصوصی و خاطرهای در این زمینه، گفت: در آن جلسه همه از دخالت وزارتخانه مورد نظر شکایت داشتند و وزیر آن وزارتخانه در آن جلسه به حاضران مژده داد که ما دیگر در کار شما دخالت نمیکنیم و ما نیز اگر این یک کار را نکنیم شاید برخی از مسائل برطرف شود و تلاش میکنیم تصدیگری خود را در این جهت به حداقل برسانیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه تقلیل تصدیگری دولت در اموری که تکلیفی هم به آن ندارد، گفت: در قانوناساسی آمده که در حوزه آموزش عالی تا حدی خودکفایی برعهده دولت است و البته باید خودکفایی را در این بین تعریف کرد و به توانمندسازی موسسات و نظارت کارشناسانه بر فرآیند علمی نیز باید توجه کرد.
فرجیدانا با بیان اینکه باید به نقش هیئتامنا در این زمینه عنایت ویژه کنیم و آن را بر فرآیندهای داخلی موسسات مسلط سازیم، یادآور شد: در این صورت میتوانیم این موسسات را به جامعه پاسخگو کنیم و این در حالی است که ما در جامعه با این مسئله روبرو هستیم که آموزش عالی و دانشگاهها به جامعه پاسخگو نیستند و قطعا پاسخگویی با دادن اختیارات به جامعه امکانپذیر است و اگر ما به آنها اختیاراتی ندادیم نمیتوانیم برای اصلاح امور از آنها بهره گیریم.
وی با اشاره به اینکه این اتحادیه از نظر ما یک پشتوانه، فرصت و یک امکان و ظرفیت ملی است، گفت: برای برطرف کردن مشکلاتی که با آن در این دانشگاهها روبرو هستیم باید معضلات را به خوبی بشناسیم و به رسیدن به افق مطلوب فکر کنیم و برای آن راهحلهایی در نظر بگیریم.
وزیر علوم با اشاره به رواج نقد و نقدپذیری در دانشگاهها و این موسسات، خاطرنشان کرد: نقد از نعمتهای الهی است و ساکت ماندن صفی که شما با آن طرف هستید چه دانشجویان و چه دیگر مخاطبان خود به پیشرفت کمک نمیکند و ما نیز میخواهیم از شما بشنویم و قطعا سخنان شما و نقدهای شما در جایی که ممکن است کارهای ما اشتباهات بزرگی را ایجاد کند کمک کننده خواهد بود.
فرجیدانا با اشاره به اینکه فردی که شما در دانشگاه خود تربیت میکنید شاخص یک علم است و اگر او را به سکوت دعوت کنید علم را کشتهاید، تصریح کرد: بدون شک توسعه نهاد علم و تولید علم جز با حضور کسانی که سرکشی داشتهاند و به دنبال برطرف کردن مسائل بودند، نبوده و اینکه بخواهیم مخاطبان ما تابع حلقه به گوش ما باشند درست نیست. هر جا مجال داریم اجازه دهیم حرفها و صحبتها زده شود و رشد و توسعه علم در آزاداندیشی است و آزادندیشی اساس رشد علم است. مسئلهای که رهبر انقلاب و بزرگان ما به آن تاکید کردهاند و بنابراین شما نیز نقد را به رسمیت بشناسید و آن را عزیز بشمارید.
وی با اشاره به اینکه کمیتههایی در وزارت علوم در زمینه اصلاح اساسنامه آموزشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی ایجاد شده است، گفت: این کمیته مسائلی مانند تعیین شهریهها، نحوه پذیرش مازاد، تنوع شهریهها که معتقدیم میتواند شهریههای متفاوت را داشته باشد را در نظر بگیریم تا براساس آن ما یک نظام رتبهبندی در دانشگاهها داشته باشیم و در آن آزادی عملهایی را تعریف کنیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه نگاه ما به کیفیت است، اظهار داشت: کیفیت این نیست که ما از کاردانی به کارشناسی و کارشناسیارشد به دکترا دانشجو جذب کنیم بلکه باید مرزی را با عنوان مهارتآموزی تعریف کنیم و جهتگیریهایی را برای آن در نظر بگیریم. مسئلهای که در دانشگاههای بزرگ جهان وجود دارد و از مهارت دانشجویان خود استفاده میکند.
فرجیدانا با اشاره به اینکه تجربه موسسات غیردولتی دنیا و تجربه دانشگاههای بزرگمان پیش روی ماست، گفت: یک دانشگاه بعد از 80 سال تازه دانشگاه جوان محسوب میشود. بنابر این موسسات کوچکی که به عنوان موسسه ایجاد شدهاند هم هر چقدر تلاش کنند نمیتوانند جایگاه خود را در جایگاههای مورد نظر پیدا کنند.
وی افزود: میتوانیم با تصمیمهای تشویقی از مکانیزمهای تلفیق و تجمیع استفاده کنیم، به طوری که از 365 موسسه غیردولتی موجود 37 و 38 دانشگاه داشته باشیم که این موسسات میتوانند بازوی آنها در حوزهها یا رشتههای خاص در شهرستانهای مختلف قرار گیرند. بنابراین شما میتوانید به ما همفکری کنید تا ما با چه مکانیزمی بتوانیم تعداد موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی را کاهش دهیم و آنها را به دانشگاه تبدیل کنیم.
وزیر علوم گفت: مجموعه سوره عنوان دانشگاه را گرفته که من به این مجموعه تبریک میگویم و امیدوارم عزیزان ما در این دانشگاه بتوانند از این عنوان حراست و صیانت کنند.
وی در پایان گفت: رسیدن به جایگاه دانشگاههای بزرگ را باید مورد توجه قرار دهیم و به افقهای دور نگاه کنیم.