کد خبر 291572
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۸

كافي است اين‌روزها صفحات روزنامه‌ها و مجلات را ورق بزنيد و تبليغات خودرو چيني را ببينيد. خوروهايي كه به‌رغم تسهيلات بسيار زياد و راحت، بازهم فروش نمی‌رود و انبار خودروهاي چيني هر روز فشرده‌تر از ديروز مي‌شود. عدم خوشنام بودن كالاهاي چيني در ايران يكي از دلايل ناموفق بودن چيني‌ها در بازار خودرو ايران است و به‌نظر می‌رسد این روند ادامه‌‌دار خواهد بود

به گزارش مشرق،  شايد اگر از مردم بپرسي كمتر كسي باشد كه جنس چيني را با جنس بنجل يكي نداند.دليل آن هم سرازير شدن محصولات بي‌كيفيت چيني به بازارهاي ايران است. محصولاتي كه هنوز استفاده نشده بايد دور ريخته شود. مترادف بودن جنس بنجل و جنس چيني باعث شده تا در بازار خودرو، چيني‌ها نتوانندحتي با وجود تسهيلات فراوان و شرايط بسيار آساني كه براي مشتريان در نظر گرفته‌اند، خودروهاي خود را در ايران بفروشند. حتي تحريم هم باعث نشد چيني‌ها سهمي چندان از بازار خودرو ايران را نصيب خود كنند.

به همين دليل اكنون راحت‌ترين و ارزان‌ترين و با تسهيلات‌ترين‌ خودرو در بازار ايران‌خودروهاي چيني است كه باز هم مشتري چنداني ندارند. شايد به همين دليل است که چيني‌ها به فكر روش ديگري براي نفوذ به بازار خودرو ايران افتاده‌اند. مشترك شدن با خودروسازي سايپاتازه‌ترين تدابير چيني‌ها براي باز كردن جا پايي در بازار خودرو ايران است.

در اين راستا، توافقنامه توليد دو خودرو جديد سدان و شاسي بلند بين شركت سايپا و شركت بزرگ خودروسازي چانگان چين با حضور غلامرضا شافعي، رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در كارخانه چانگان واقع در جنوب پكن امضا و مبادله شد. جالب اينكه در مراسم امضاي توافقنامه مذكور، رئيس هيات عامل ايدرو بر توسعه همكاري در زمينه تحقيقات و طراحي بين دو شركت سايپا و چانگان خودرو براي توليد خودروهاي جديد تاكيد كرد.

پيشنهاداتي كه شافعي به چيني‌ها داده است:1 - شركت چانگان در طراحي خودروهاي جديد سايپا به صورت مستقيم مشاركت كند. 2 - چانگان، سرمايه‌گذاري در زمينه توليد قطعات الكترونيكي و با فن‌آوري بالا به‌طور مستقيم در ايران انجام دهد. 3 - پيشنهاد ديگر اين است كه با خريد بخشي از سهام شركت‌هاي سايپاكاشان، بن‌رو و پارس خودرو و توليد محصول در اين شركت‌ها وارد بازار ايران شود. به گفته شافعي، گزينه سوم حضور چانگان درايران، خريد بخشي از سهام سايپا خواهد بود كه اگر شركت چيني علاقه‌مند به حضور در بازار ايران باشد، از طريق سايپا مي‌تواند حضور موثرتري داشته باشد. همچنين سعيد مدني، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در اين مراسم با بيان اينكه برنامه دولت ايران، تبديل كشور به قطب توليد خودرو در منطقه با توليد سه ميليون دستگاه در سال است، گفت: «سال گذشته 15 درصد از محصولات سايپا صادر شده است كه اين رقم ظرف پنج سال آينده بايد به 30 درصد افزايش يابد.هر يك از شركت‌هاي خودروساز عضو گروه سايپا به جز سايپاكاشان داراي يك شريك تجاري خارجي خودروساز هستند كه هدف از همكاري با چانگان، توليد محصولات اين شركت در كاشان كه داراي ظرفيت سالانه 180 هزار دستگاهي است، خواهد بود.»

در اين مراسم مديرعامل شركت چانگان با اشاره به سوابق اين شركت در زمينه توليد خودرو در چين به عنوان بزرگ‌ترين خودروساز با برند چيني در حال حاضر، گفت: «هم‌‌اكنون چانگان بيش از 10درصد بازار خودرو چين را در اختيار دارد و قصد داريم با توليد شش ميليون دستگاه خودرو در سال 2020 به رده اول خودروسازان چيني دست پيداكنيم.» وي افزود: چانگان و سايپا ايده‌ها و فلسفه‌هاي مشتركي در صنعت خودرو دارند و با توجه به زيرساخت‌هاي مناسب اين شركت ايراني در حوزه طراحي، توليد خودرو و خدمات پس از فروش، سايپا مي‌تواند شريك مناسبي براي چانگان باشد.

چانگان با سرمايه‌گذاري مشتركي كه با شركت‌هاي بزرگ و معتبر خودروساز جهاني همچون فورد، مزدا، پژو سيتروئن و سوزوكي انجام داده است و با ايجاد مراكز طراحي و تحقيقاتي در ايتاليا، ژاپن و انگلستان، هم‌‌اكنون 27 سايت توليدي و 25 محصول خودرو توليد مي‌كند و به حدي از دانش و تكنولوژي دست يافته كه قصد حضور در بازارهاي جهاني را دارد و همكاري با سايپا در ايران را يكي از مسيرهاي ورود به بازارهاي جهاني مي‌داند.

تبليغات خودروهاي چيني در رسانه‌ها

اما با توجه به اينكه صنعت خودرو اين روزها درگير انتقادات فراواني است؛ از كيفيت پايين و چيني‌سازي تا آلودگي هوا و مرگ‌ومير جاده‌اي، و با وجودي كه مردم هم رغبتي به خريد خودروهاي چيني ندارند جاي سوال است كه مسئولان دولتي همچنان درصدد مشاركت با چيني‌ها هستند و تبليغات اين خودروها در رسانه‌ها بيش از بيش شده است؟ كافي است اين‌روزها صفحات روزنامه‌ها و مجلات را ورق بزنيد و تبليغات خودرو چيني را ببينيد.

خودروهايي كه روي دست شركت سازنده‌اش مانده است و به‌رغم تسهيلات بسيار زياد و راحت، بازهم انبار خودروهاي چيني هر روز فشرده‌تر از ديروز مي‌شود و حتي خطوط توليد اين خودروها با كمترين ظرفيت ممكن كار مي‌كنند چرا كه اصولا خريداري براي اين خودروها نيست. عدم خوش نام بودن كالاهاي چيني در ايران يكي از دلايل ناموفق بودن چيني‌ها در بازار خودرو ايران است. از چند سال قبل بسياري از كالاهاي موجود در بازار ايران كه اصالتا چيني هستند اما با نام و برند برخي شركت‌هاي ايراني به بازار عرضه شده‌اند تا به نوعي مصرف‌كنندگان را دور زده و جنس چيني با نام ايراني عرضه شود. به نظر مي‌رسد چيني‌ها قصد دارند اين تجربه را اين بار در بازار خودرو ايران تكرار كنند.


منبع: تهران امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کوچولو ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    قابل توجه نسل جوان وپویای ایرانی..شنیدید...حالا دستبکار تولید { هر ایرانی یه پهباد...هم ارزونه هم علمشو داریم ..نیاز به سایپا ایران خودروی چینی نداریم ...{ تو خونهامون میسازیم }...میشه مگه نه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس