کد خبر 298107
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

شاید دیگر به ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی عادت کرده باشیم و این کالاها جزیی از زندگی ما شده و با عدم مرغوبیت‌ها کنار آمده باشیم اما حضور اقلام چینی برخی مواقع به قیمت جانمان تمام می‌شود.

 به گزارش مشرق، شاید دیگر به ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی عادت کرده باشیم و این کالاها جزیی از زندگی ما شده و با عدم مرغوبیت‌ها کنار آمده باشیم اما حضور اقلام چینی برخی مواقع به قیمت جانمان تمام می‌شود.

موضوعی که در صنعت آسانسور کاملا مصداق دارد. آمارها از افزایش 400‌درصدی مرگ‌ومیر ناشی از حوادث آسانسور خبر می‌دهد. رقمی نگران‌کننده که البته برخی از مسوولان قطع برق را هم در این اتفاقات دخیل می‌دانند.

 ولی دلیلی که مصطفی شیخی فعال پرسابقه این صنعت عنوان می‌کند نگرانی‌ها و لزوم رسیدگی مسوولان را دو چندان می‌کند.

شیخی می‌گوید ورود آسانسورهای چینی که به نام آسانسور اروپایی فروخته می‌شود مسبب بروز حوادثی تلخ شده است و تاسف‌انگیزتر اینکه این اتفاق فقط مربوط به آسانسورهای وارداتی نیست و آسانسورهای ترکیبی هم به دلیل استفاده از قطعات چینی و ترکیه‌ای به همان سرنوشت مبتلا شده‌اند. گفت‌وگو با شیخی عضو سندیکای آسانسور را در ادامه می‌خوانید.

آسانسور در زندگی‌های امروزه از ملزومات شده و دیگر کمتر کسی راغب است حتی دو طبقه را از راه‌پله بالا برود. این شرایط چقدر کسب شما را رونق داده است؟

اینکه در ساختمان‌های بالای چهار طبقه طبق قانون استفاده از آسانسور الزامی شده؛ تا حد زیادی به میزان فروش ما کمک کرده است. به هر حال غالب ساختمان‌ها برای جلوگیری از تراکم زیاد، چهار الی پنج طبقه است و تنها مجتمع‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری در برخی مناطق محدود اجازه ساخت طبقات بیشتر را دارند. بر این اساس دستورالعمل جدید به صنعت آسانسور کمک زیادی کرده است ولی این را هم باید در نظر داشته باشید که به دلیل ارزان‌بودن مصنوعات چینی، واردات آسانسور بسیار مقرون به صرفه‌تر از تولید داخل است. بنابراین واردکنندگان هم ترجیح می‌دهند به جای واردات قطعات، آسانسور ساخته‌شده را با قیمت پایین‌تر وارد کنند.

‌ آخرین آمارها از افزایش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث آسانسور خبر می‌دهد. این موضوع چقدر به آسانسورهای چینی بازمی‌گردد؟

در این جریان عوامل مختلفی دخیل است ولی از همه مهم‌تر کیفیت خود آسانسورهاست. متاسفانه علاوه بر آسانسورهای وارداتی، آسانسورهای ترکیبی هم با افت کیفیت مواجه شده‌اند.

‌ دلیل این افت کیفیت چیست؟

بیشتر قطعات استفاده‌شده در آسانسور وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شود. باز با کمال تاسف این قطعات در کشور چین و ترکیه با کیفیتی پایین ساخته شده و به نام قطعات اروپایی در ایران فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال برترین برند موتورهای آسانسور ELECOMP است که درحال حاضر سه نمونه از آن به بازار وارد شده که از میان آنها فقط یک نمونه آن اصلی و مربوط به کشور ایتالیاست و نمونه‌های مشابه و فرعی این برند مربوط به کشورهای ترکیه و چین بوده که بسیار نامرغوب هستند.

یکی دیگر از قطعات اصلی سیم بکسل است که نمونه مرغوب این کالا که به وفور استفاده می‌شود مربوط به برند GAFCAWOIF آلمانی است که متاسفانه نمونه نامرغوب این محصول نیز که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است به بازار عرضه می‌شود.

این مشکل درباره تراول کابل که از جمله قطعات بسیار حساس و مهم آسانسور است نیز به چشم می‌خورد. درحال حاضر مهم‌ترین برند مربوط به این قطعه برند ATWYLER ساخت کشور سوییس است. اما در کشورهای متفرقه نمونه قلابی و نامرغوب این محصول تولید شده و روانه بازارهای مختلف، ازجمله کشور ما می‌شود.

در هر حال این قطعات با جان افراد سر و کار دارد. موسسه استاندارد هیچ نظارتی بر این روند ندارد؟

تولیدکنندگان در تلاش هستند قطعات تولیدی خود را به ثبت برسانند. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز اعلام کرده، چهارقطعه آسانسور شامل قفل در اتوماتیک، پاراشوت، گاورنر و بافر زیر کابین باید مطابق استاندارد، از گواهینامه استاندارد برخوردار باشند و قرار شد ساختمان‌هایی که از این پس جواز دریافت می‌کنند، از قطعات آسانسور دارای گواهینامه استاندارد استفاده کنند. ولی این شامل تمام قطعات نیست ضمن آنکه برای همین قطعات اشاره‌شده نیز موسسه استاندارد مدت‌هاست به تولیدکنندگان این صنعت وعده داده آزمایشگاهی را برای محصولات آنان به بهره‌برداری برساند که متاسفانه هنوز به انجام نرسیده است.

همچنین یک شرکت ایرانی با شرکت «توف» اتریش برای ساخت آزمایشگاه قرارداد بسته و قطعات موردنیاز آن نیز وارد شده، ولی از انجام آن اطلاعی در دست نیست. با توجه به اینکه آزمایشگاه به بهره‌برداری نرسیده چگونه می‌توانیم ضرب‌الاجل تعیین کنیم تا تولیدکنندگان در یک فرصت زمانی محدود برای قطعات خود گواهی استاندارد بگیرند. دریافت استاندارد خارجی هزینه سنگینی را بر تولیدکننده تحمیل می‌کند که هم از توان تولیدکنندگان خارج است و هم اینکه پیچ‌و‌خم‌های بوروکراسی، آنها را از ادامه مسیر باز می‌دارد.

تفاوت قیمت‌ها در نمونه‌های وارداتی و داخلی چقدر  است؟

زیادشدن دست در بازار، آشفتگی عجیبی در صنف آسانسور ایجاد کرده است. شرکت‌های ناشناخته که حتی عضو سندیکا هم نیستند با واردکردن قطعات تقلبی از چین و ساخت آسانسورهای بی‌کیفیت با جان مردم بازی می‌کنند اما متاسفانه متقاضیان به‌دلیل قیمت پایین‌تری که این شرکت‌ها پیشنهاد می‌کنند بدون توجه به عواقب خطرآفرین این کار، محصول آنها را می‌خرند. قیمت تمام‌شده آسانسور در بازار فعلی بسیار متنوع و از حدود ۴۰ تا حدود ۲۰۰میلیون‌تومان بسته به کیفیت و کمیت قطعات متفاوت است اما تفاوت قیمت در قطعات اصلی و تقلبی به اندازه‌ای نیست که توجیه‌کننده زیرسوال‌رفتن ایمنی محصول باشد.
منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس