به گزارش گروه اجتماعی مشرق، اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه شنبه شورای اسلامی شهر تهران خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شما باید این ماموریت را به کمیته حمل و نقل و عمران محول کنید که در باره آرم های طرح ترافیک تصمیم گیری کنند. درباره خبرنگاران ما نباید کلان نگری داشته باشیم. خبرنگاران باید از ناحیه اتحادیه معرفی شوند. کسانی طرح خبرنگاری می گیرند که اصلا خبرنگار نیستند.
عبدالحسین مختاباد با اشاره به نشریه نشنال جئوگرافیک به عنوان یک نشریه برجسته علمی گفت: این نشریه به خاطر حمایت های ویژه ای که از محیط زیست می کند در نقاط مختلف دنیا از نابود شدن محیط زیست جلوگیری کرده است. ما در ایران عزیز به چنین نشریه ای نیاز داریم. در جنوب کارون، در شمال دریاچه خزر و در شمال غرب دریاچه ارومیه نابود شده است. هر روز محیط بانان عزیز را در گوشه و کنار می کشند و هیچ نشریه ای نداریم که صدای این ها را به گوش کسی برساند.
وی با اشاره به اینکه باید تعادلی در ارائه آرم به همه رسانه ها رعایت شود افزود: درباره طرح ترافیک من از طرف خبرنگاران مورد سوال قرار می گیرم. برخی از خبرنگاران با 30 هزار تومان و برخی با 10 برابر قیمت این طرح را می گیرند. چرا بعضی از خبرنگاران برخی رسانه ها حتی یک طرح را هم نگرفته اند؟
معصومه آباد نیز با تشکر از تلاش های هاشمی تشکری برای هوشمند کردن و مکانیزه کردن طرح ترافیک؛ اظهار داشت: در سال 1350 موضوع طرح ترافیک از آنجایی وارد بحث مدیریت شهری شد که گروه هایی که خدمات اورژانس را به مردم می رسانند بتوانند فعالیت هایشان را به سرعت انجام دهند. پزشکان در سال 1350 با کارت نظام پزشکی تردد می کردند و بعد برچسب هایی را روی کاپوت ماشین ها زدند برای تردد این خودروها و جامعه پزشکی. اما امروز این اولویت در رابطه با گروه پزشکی وجود ندارد.
وی افزود: برای جراحان و یا کسانی که در مراکز اورژانس کار می کنند این اولویت ها توسط سازمان نظام پزشکی تعیین می شود. اما از 100 هزار آرم تنها 6 هزار آرم به پزشکان اختصاص می یابد. در سال جاری هم 4 هزار و 808 آرم توسط نظام پزشکی توزیع شده است. ابتدا مصوبه شورای عالی ترافیک این بود که 33 درصد از کل گروه ها حذف شده است. من شخصا از آقای هاشمی درخواست کردم از آمار طرح ترافیک پزشکان کم نکنید. فرمودند این طرح ترافیک ها را به روزانه تبدیل کردیم اما باید این مصوبه شورای عالی ترافیک باید پشتوانه عقلی و منطقی داشته باشد.
آباد تاکید کرد: کسی که طرح روزانه می گیرد حتما آن روز وارد طرح می شود اما کسی که طرح سالانه دارد ممکن است روزهایی هم اصلا وارد طرح نشود. خواهش می کنم سهمیه 8 هزار تایی پزشکان دوباره به آنها بازگردد و از سهم 100 هزار تایی طرح تهران به هر پزشکی که متقاضی آرم هست این آرم تعلق گیرد. نباید ما پزشکمان را مجبور کنیم که به این حد برسد که بگوید اگر آرم نداشته باشم کار نمی کنم.
حکیمی پور نیز در ادامه تذکر داد: ایجاد محدوده طرح ترافیک به این دلیل بوده که هسته مرکزی شهر روان تر باشد و موضوع آلودگی هم به ان اضافه شده است. قرار بوده این مسکن اعمال شود تا فکری برای ترافیک هسته مرکزی شهر شود. چرا این برنامه موقتی، به یک امر دائمی تبدیل شده و به منبع درآمدی در شهرداری تبدیل شده است. آیا محدوده طرح ترافیک برای کسب درامد بوده یا یک تدبیر مدیریتی موقت؟
وی همچنین با اشاره به مشکل پارکینگ در شهر تهران گفت: پارکبان ها حتی در کوچه ها و خیابان های فرعی هم حضور دارند. در حالی که خیابان ها شارع عام و متعلق به مردم شهر تهران هستند. آیا قرار نیست مشکل پارکینگ روزی در تهران حل شود؟ وقتی این همه از پارک در حاشیه خیابان ها پول می گیرند نباید مشکل پارکینگ را حل کنید؟
اقبال شاکری پیشنهاد داد اصلاحاتی در سامانه امتیاز دهی انجام گیرد که میزان گردش خودرو در شهر هم ملاک باشد. وی اظهار داشت: عزیزان باید این سامانه را اصلاح کنند. یک استاد دانشگاه که ماشین خود را صبح کنار دانشگاه پارک می کند و عصر با آن بر می گردد باید با یک تاکسی گردشی تفاوت داشته باشد. شما هر چیزی را محدود کنید و رقابت ایجاد کنید خطایی در آن رخ می دهد. نمی توانید بگویید 100 درصد بدون ایراد است. من فکر می کنم کارهای انجام شده در آن حد بوده که از این عزیزان تشکر کنیم. محدوده ترافیک هم موضوعی جهانی است و محدود به شهر تهران نمی شود.
سرخو پیشنهاد داد یک عضو از شورا در شورای ترافیک حاضر شود. وی تاکید کرد: ما باید موضوع مهم تری را به عنوان آلودگی تهران در نظر بگیریم و همه توجهات ما جذب نشود به اینکه در صنوف مختلف، به همه آرم ترافیک توزیع شود. پزشکان باید منشا درمان و سلامتی مردم باشند.
رییس کمیته حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه در شهر پکن با 20 میلیون جمعیت 48 هزار تاکسی کار می کند عنوان کرد: ما در تهران 78 هزار تاکسی داریم. این امار منهای آژانس ها و مسافرکش های شخصی است. در حالی که ما در تهران باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. پیشنهاد می کنم آقای تشکری و همکاران به خصوص درباره خبرنگاران بازنگری در صدور ارم های ترافیک انجام دهند و جداولی را از روزنامه ها و سایت ها تهیه کنند و بعد از پالایش این را در اختیار شورا قرار دهند که روی آن مطالعه شود.
سرخو افزود: در چارچوب هایی که برای آرم در نظر می گیرید طبق سیاست ها باید نوع خودروها را هم در نظر بگیرید. به طوری که خوردورهایی که آلودگی کمتری دارند راحت تر مجوز بگیرند و خودروهای آلوده را اصلا اجازه ورود ندهید. ما باید آرم هایی که می دهیم حتما رسانه ها و روزنامه اسم خبرنگار را بدهند و خودرویی که معرفی می کنند مرتبط با خبرنگار باشد. این طور نباشد که مدیرمسئولی آرم را به دوستانش بدهد و خبرنگار بدون آرم بماند.
سالاری با اشاره به بازدیدی که از منطقه یک داشته گفت: با وجود نگرانی هایی که داشتیم یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده در منطقه جماران چند باغ نفیس اهدا شده است. پارک 45 متری انتهای دارآباد بسیار عالی است. ما همیشه دغدغه ها و انتقادها را اعلام می کنیم باید تشکرها را هم بگوییم.
وی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبات شورا گفت: این یک مشکل عمومی شورا است. هر بار که در فرایند بررسی طرح ها و لوایح ضمائم مربوطه را می گیریم می بینیم تعداد زیادی مصوبه در شورا وجود داشته که اجرایی نشده است. باید این موضوع را پیگری کنیم. ما بعضا طرح هایی را به صورت یک یا دو فوریتی تصویب می کنیم که اطلاعی از مصوبات قبلی نداریم. اگر یک مصوبه ای اجرا نمی شود باید چه کار کرد؟
رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر بیان داشت: ما به عنوان اعضای شورا از ابتدا انتقاد داریم که چرا سازمان حمل و نقل و ترافیک اینقدر طرح می دهد. وقتی کار به اینجا می رسد اعضای مختلف انتقاد می کنند چرا به صنوف مختلف مثل پزشکان و خبرنگاران آرم نمی دهید؟ وقتی سازمان حمل و نقل و ترافیک درصدی از آرم را کاهش داده ما باید از این اقدام حمایت کنیم.
پیرهادی نیز خاطر نشان کرد: ما بحث هایی را درباره خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی داشتیم و از شهرداری توقع داریم این طرح ها را عملی کند. درباره هوشمندی طرح ترافیک با توجه به کارهای خوبی که انجام شده سرعت اجرای این سیستمی شدن باید بالاتر برود.
وی پیشنهاد کرد: شورای شهر با همکاری شهرداری باید کمیته ای را درست کنند برای تعیین اینکه به چه کسانی طرح تعلق می گیرد. ما نباید به جایگاه افراد طرح ترافیک بدهیم بلکه باید به موضوع پرداخته شود. پیشنهاد می کنم بسیاری از مسئولینی که طرح می گیریم با شیب ملایمی این فرهنگ را ایجاد کنیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. حتی می توانیم راننده شخصی مان را از رانندگان تاکسی انتخاب کنیم.
حقانی بر دلیل ایجاد محدودیت هایی برای طرح ترافیک مبنی بر کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و بیان داشت: بخش زیادی از شهر به کارگاه های ساختمانی اختصاص دارد. در گذشته برای عبور ماشین های سنگین محدودیت وجود داشت و اینها نمی توانستند در روز تردد داشته باشند اما حالا این مورد رعایت نمی شود و ماشین های خدماتی خود شهرداری که کامیون و تریلی هستند در روز حرکت می کنند و مشکل ترافیک و آلودگی هوا را ایجاد می کنند.
طلایی نیز در پایان به گزارشی که از تلویزیون درباره تصادف اتوبوس ها در خطوط تندرو پخش شده اشاره کرد و گفت: در این گزارش عدد بسیار بالایی اعلام شده که در سال 92 بالغ بر 90 نفر کشته در اتوبوس های تندرو بوده و از اول سال جاری هم 15 نفر کشته داشته است. من پیگری کردم آمار تصادفات خسارتی در اتوبوس های تندرو از سال 89 که حدود 30 هزار و 247 فقره بوده در سال 92 به 12 هزار و 708 فقره کاهش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: تصادفات جرحی از سال 89 که 255 فقره بوده به 90 فقره کاهش پیدا کرده. تصادفات فوتی از سال 89 به 11 مورد در سال 92 کاهش داشته است. اگرچه حتی یک نفر فوتی برای ما قابل قبول نیست اما باید به صدا و سیما تذکر داده شود درباره انتشار گزارش هایی که مبنای درستی ندارد. رانندگان خدوم شبکه اتوبوس رانی نباید متهم به بی دقتی شوند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
عبدالحسین مختاباد با اشاره به نشریه نشنال جئوگرافیک به عنوان یک نشریه برجسته علمی گفت: این نشریه به خاطر حمایت های ویژه ای که از محیط زیست می کند در نقاط مختلف دنیا از نابود شدن محیط زیست جلوگیری کرده است. ما در ایران عزیز به چنین نشریه ای نیاز داریم. در جنوب کارون، در شمال دریاچه خزر و در شمال غرب دریاچه ارومیه نابود شده است. هر روز محیط بانان عزیز را در گوشه و کنار می کشند و هیچ نشریه ای نداریم که صدای این ها را به گوش کسی برساند.
وی با اشاره به اینکه باید تعادلی در ارائه آرم به همه رسانه ها رعایت شود افزود: درباره طرح ترافیک من از طرف خبرنگاران مورد سوال قرار می گیرم. برخی از خبرنگاران با 30 هزار تومان و برخی با 10 برابر قیمت این طرح را می گیرند. چرا بعضی از خبرنگاران برخی رسانه ها حتی یک طرح را هم نگرفته اند؟
معصومه آباد نیز با تشکر از تلاش های هاشمی تشکری برای هوشمند کردن و مکانیزه کردن طرح ترافیک؛ اظهار داشت: در سال 1350 موضوع طرح ترافیک از آنجایی وارد بحث مدیریت شهری شد که گروه هایی که خدمات اورژانس را به مردم می رسانند بتوانند فعالیت هایشان را به سرعت انجام دهند. پزشکان در سال 1350 با کارت نظام پزشکی تردد می کردند و بعد برچسب هایی را روی کاپوت ماشین ها زدند برای تردد این خودروها و جامعه پزشکی. اما امروز این اولویت در رابطه با گروه پزشکی وجود ندارد.
وی افزود: برای جراحان و یا کسانی که در مراکز اورژانس کار می کنند این اولویت ها توسط سازمان نظام پزشکی تعیین می شود. اما از 100 هزار آرم تنها 6 هزار آرم به پزشکان اختصاص می یابد. در سال جاری هم 4 هزار و 808 آرم توسط نظام پزشکی توزیع شده است. ابتدا مصوبه شورای عالی ترافیک این بود که 33 درصد از کل گروه ها حذف شده است. من شخصا از آقای هاشمی درخواست کردم از آمار طرح ترافیک پزشکان کم نکنید. فرمودند این طرح ترافیک ها را به روزانه تبدیل کردیم اما باید این مصوبه شورای عالی ترافیک باید پشتوانه عقلی و منطقی داشته باشد.
آباد تاکید کرد: کسی که طرح روزانه می گیرد حتما آن روز وارد طرح می شود اما کسی که طرح سالانه دارد ممکن است روزهایی هم اصلا وارد طرح نشود. خواهش می کنم سهمیه 8 هزار تایی پزشکان دوباره به آنها بازگردد و از سهم 100 هزار تایی طرح تهران به هر پزشکی که متقاضی آرم هست این آرم تعلق گیرد. نباید ما پزشکمان را مجبور کنیم که به این حد برسد که بگوید اگر آرم نداشته باشم کار نمی کنم.
حکیمی پور نیز در ادامه تذکر داد: ایجاد محدوده طرح ترافیک به این دلیل بوده که هسته مرکزی شهر روان تر باشد و موضوع آلودگی هم به ان اضافه شده است. قرار بوده این مسکن اعمال شود تا فکری برای ترافیک هسته مرکزی شهر شود. چرا این برنامه موقتی، به یک امر دائمی تبدیل شده و به منبع درآمدی در شهرداری تبدیل شده است. آیا محدوده طرح ترافیک برای کسب درامد بوده یا یک تدبیر مدیریتی موقت؟
وی همچنین با اشاره به مشکل پارکینگ در شهر تهران گفت: پارکبان ها حتی در کوچه ها و خیابان های فرعی هم حضور دارند. در حالی که خیابان ها شارع عام و متعلق به مردم شهر تهران هستند. آیا قرار نیست مشکل پارکینگ روزی در تهران حل شود؟ وقتی این همه از پارک در حاشیه خیابان ها پول می گیرند نباید مشکل پارکینگ را حل کنید؟
اقبال شاکری پیشنهاد داد اصلاحاتی در سامانه امتیاز دهی انجام گیرد که میزان گردش خودرو در شهر هم ملاک باشد. وی اظهار داشت: عزیزان باید این سامانه را اصلاح کنند. یک استاد دانشگاه که ماشین خود را صبح کنار دانشگاه پارک می کند و عصر با آن بر می گردد باید با یک تاکسی گردشی تفاوت داشته باشد. شما هر چیزی را محدود کنید و رقابت ایجاد کنید خطایی در آن رخ می دهد. نمی توانید بگویید 100 درصد بدون ایراد است. من فکر می کنم کارهای انجام شده در آن حد بوده که از این عزیزان تشکر کنیم. محدوده ترافیک هم موضوعی جهانی است و محدود به شهر تهران نمی شود.
سرخو پیشنهاد داد یک عضو از شورا در شورای ترافیک حاضر شود. وی تاکید کرد: ما باید موضوع مهم تری را به عنوان آلودگی تهران در نظر بگیریم و همه توجهات ما جذب نشود به اینکه در صنوف مختلف، به همه آرم ترافیک توزیع شود. پزشکان باید منشا درمان و سلامتی مردم باشند.
رییس کمیته حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه در شهر پکن با 20 میلیون جمعیت 48 هزار تاکسی کار می کند عنوان کرد: ما در تهران 78 هزار تاکسی داریم. این امار منهای آژانس ها و مسافرکش های شخصی است. در حالی که ما در تهران باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. پیشنهاد می کنم آقای تشکری و همکاران به خصوص درباره خبرنگاران بازنگری در صدور ارم های ترافیک انجام دهند و جداولی را از روزنامه ها و سایت ها تهیه کنند و بعد از پالایش این را در اختیار شورا قرار دهند که روی آن مطالعه شود.
سرخو افزود: در چارچوب هایی که برای آرم در نظر می گیرید طبق سیاست ها باید نوع خودروها را هم در نظر بگیرید. به طوری که خوردورهایی که آلودگی کمتری دارند راحت تر مجوز بگیرند و خودروهای آلوده را اصلا اجازه ورود ندهید. ما باید آرم هایی که می دهیم حتما رسانه ها و روزنامه اسم خبرنگار را بدهند و خودرویی که معرفی می کنند مرتبط با خبرنگار باشد. این طور نباشد که مدیرمسئولی آرم را به دوستانش بدهد و خبرنگار بدون آرم بماند.
سالاری با اشاره به بازدیدی که از منطقه یک داشته گفت: با وجود نگرانی هایی که داشتیم یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده در منطقه جماران چند باغ نفیس اهدا شده است. پارک 45 متری انتهای دارآباد بسیار عالی است. ما همیشه دغدغه ها و انتقادها را اعلام می کنیم باید تشکرها را هم بگوییم.
وی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبات شورا گفت: این یک مشکل عمومی شورا است. هر بار که در فرایند بررسی طرح ها و لوایح ضمائم مربوطه را می گیریم می بینیم تعداد زیادی مصوبه در شورا وجود داشته که اجرایی نشده است. باید این موضوع را پیگری کنیم. ما بعضا طرح هایی را به صورت یک یا دو فوریتی تصویب می کنیم که اطلاعی از مصوبات قبلی نداریم. اگر یک مصوبه ای اجرا نمی شود باید چه کار کرد؟
رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر بیان داشت: ما به عنوان اعضای شورا از ابتدا انتقاد داریم که چرا سازمان حمل و نقل و ترافیک اینقدر طرح می دهد. وقتی کار به اینجا می رسد اعضای مختلف انتقاد می کنند چرا به صنوف مختلف مثل پزشکان و خبرنگاران آرم نمی دهید؟ وقتی سازمان حمل و نقل و ترافیک درصدی از آرم را کاهش داده ما باید از این اقدام حمایت کنیم.
پیرهادی نیز خاطر نشان کرد: ما بحث هایی را درباره خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی داشتیم و از شهرداری توقع داریم این طرح ها را عملی کند. درباره هوشمندی طرح ترافیک با توجه به کارهای خوبی که انجام شده سرعت اجرای این سیستمی شدن باید بالاتر برود.
وی پیشنهاد کرد: شورای شهر با همکاری شهرداری باید کمیته ای را درست کنند برای تعیین اینکه به چه کسانی طرح تعلق می گیرد. ما نباید به جایگاه افراد طرح ترافیک بدهیم بلکه باید به موضوع پرداخته شود. پیشنهاد می کنم بسیاری از مسئولینی که طرح می گیریم با شیب ملایمی این فرهنگ را ایجاد کنیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. حتی می توانیم راننده شخصی مان را از رانندگان تاکسی انتخاب کنیم.
حقانی بر دلیل ایجاد محدودیت هایی برای طرح ترافیک مبنی بر کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و بیان داشت: بخش زیادی از شهر به کارگاه های ساختمانی اختصاص دارد. در گذشته برای عبور ماشین های سنگین محدودیت وجود داشت و اینها نمی توانستند در روز تردد داشته باشند اما حالا این مورد رعایت نمی شود و ماشین های خدماتی خود شهرداری که کامیون و تریلی هستند در روز حرکت می کنند و مشکل ترافیک و آلودگی هوا را ایجاد می کنند.
طلایی نیز در پایان به گزارشی که از تلویزیون درباره تصادف اتوبوس ها در خطوط تندرو پخش شده اشاره کرد و گفت: در این گزارش عدد بسیار بالایی اعلام شده که در سال 92 بالغ بر 90 نفر کشته در اتوبوس های تندرو بوده و از اول سال جاری هم 15 نفر کشته داشته است. من پیگری کردم آمار تصادفات خسارتی در اتوبوس های تندرو از سال 89 که حدود 30 هزار و 247 فقره بوده در سال 92 به 12 هزار و 708 فقره کاهش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: تصادفات جرحی از سال 89 که 255 فقره بوده به 90 فقره کاهش پیدا کرده. تصادفات فوتی از سال 89 به 11 مورد در سال 92 کاهش داشته است. اگرچه حتی یک نفر فوتی برای ما قابل قبول نیست اما باید به صدا و سیما تذکر داده شود درباره انتشار گزارش هایی که مبنای درستی ندارد. رانندگان خدوم شبکه اتوبوس رانی نباید متهم به بی دقتی شوند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.