پس از عملیاتی شدن این جنگنده که کاری بزرگ محسوب می‎شود، این بار نیز گام بزرگی در جهت سیطره بر این سراب فرانسوی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برداشته شده که ساخت شبیه‎ساز پرواز این جنگنده چابک و ارزشمند است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شاید بتوان پرهزینه‎ترین و پرمخاطره‎ترین نوع آموزش متداول در دنیای امروز را آموزش‎های خلبانی دانست. از سوی دیگر هواگردها (هواپیما، بالگرد و ...) عموماً وسائل بسیار گران‎قیمتی هستند و هم کاربران نظامی و هم غیرنظامی تا حد امکان تمایلی به صرف هزینه‎های بسیار زیاد آموزش ندارند که عمدتاً ناشی از مصرف قطعات و سوخت است. در این میان شبیه‌ساز یا سیمولاتور (SIMULATOR) خدمت شایانی به برنامه‎های آموزشی برای کاربری بهتر وسائل هوایی و در عین حال ادوات زمینی، دریایی و ... کرده اند. 

همچنین تمامی ساعاتی که هواگرد درگیر برنامه آموزش است از دسترس کاربری‎های عملیاتی دور است. از این رو ابتدا خلبانان را با هواپیماهای ساده‎تر آموزش داده سپس وی را با هواپیمای مدنظر روی زمین آشنا کرده و در نهایت به پرواز با آن هواپیما مبادرت می کنند.

با ساخت سامانه‎های شبیه‎ساز که از نظر تجهیزات و فضای داخلی و عملکرد دینامیکی مشابه هواپیمای اصلی بودند گام مهمی برای رفع مشکلات پیش گفته برداشته و به مرور این وسیله به جزء جدائی ناپذیر آموزش‎ها تبدیل شد.

به کمک این سامانه‎ها می‎توان تمامی حالاتی که احتمال بروز آنها کم یا زیاد است را برای خلبان مشابه‎سازی کرد نظیر رویارویی با وضعیت‎های اضطراری مانند خاموش شدن موتور، قطع برق هواپیما، باز نشدن ارابه فرود یا قرار دادن خلبان در موقعیت‎های مختلف راهکنشی (تاکتیکی) نظیر نبردهای هوا به هوا، تهدید از جانب انواع ادوات پدافند هوایی، پروازهای جمعی با سایر هواپیماها، اجرای عملیات هوا به سطح و ...

اما برای دستیابی به تمامی این مزایا باید مرحله دشوار طراحی و ساخت شبیه‎ساز پشت سر گذاشته شود.

شبیه‎سازها با توجه به سطح فناوری مورد استفاده دارای انواع ساده تا پیچیده هستند که قیمت نمونه‎های کامل و پیشرفته آنها که دارای 6 درجه آزادی حرکتی جلو-عقب، چپ-راست، بالا-پایین و سه دوران حول محورهای طولی، عرضی و عمودی هستند و امکان مشابه‎سازی تمامی حرکت‎هایی که در پرواز اتفاق می‎افتد حتی سقوط هواپیما را داشته و ویژگی‎های گرافیکی بالایی را نیز دارند عمدتاً با خود هواپیما برابری کرده و بعضاً گران‎تر نیز است اما مزیت‎های فراوان شبیه‎سازها و دوره عمر بالای آنها باعث می‎شود برای به کار گیری در امور آموزشی به صرفه باشند.

کاهش استهلاک و مصرف قطعات و هزینه‎های تعمیرات، کاهش مدت درگیر بودن هواپیمای واقعی برای فعالیت‎های آموزشی و در نتیجه در دسترس بودن برای امور عملیاتی و کاهش سوانح آموزشی، کاهش سوانح ناشی از مشابه‎سازی شرایط اضطراری در پرواز هواپیمای آموزشی، بالا نگه‎داشتن توانایی‎ها و حفظ مهارت خلبانان در طول زمان، مسلط شدن سریع‎تر بر ادوات داخل کابین و کارکرد آنها، افزایش سرعت واکنش خلبانان در مواجهه با شرایط حساس و سانحه که عمدتاً تنها چند ثانیه به طول می‎انجامد از دیگر مزایای به کار گیری شبیه‎سازها هستند.

بعلاوه پروازهای بازآموزی خلبانان که باید هر چند وقت یکبار باشد می‎تواند توسط شبیه‎ساز و با تکرار انواع شرایط اضطراری که در مدت پروازها توسط خلبان تجربه نشده به تعداد دفعات مورد نیاز اجرا شود، عملکرد وی در طی تمرین با شبیه‎ساز ثبت شده و مورد تحلیل قرار گیرد.

همانطور که تاکید شد شبیه‎ساز وسیله‎ای پیچیده و گران‎قیمت از نظر هزینه‎های طراحی و تولید است اما این وسائل حتی تا 30 سال قابلیت استفاده دارند و البته هزینه هر ساعت کار با شبیه‎ساز بسیار کمتر از هزینه یک ساعت آموزش با هواپیمای واقعی است.

بنا بر این در مراحل اولیه آموزش که به ده‎ها ساعت پرواز برای مسلط شدن خلبان بر هواپیما نیاز است به جای هزینه هر ساعت پرواز هواپیمای واقعی هزینه‎ای در حدود یک پنجم تا یک سوم صرف می‎شود که با ساخت داخل شبیه‎سازها این هزینه باز هم کمتر خواهد شد.

دانش‎های مختلفی نظیر دینامیک و کنترل، واقعیت مجازی، برق الکترونیک و کنترل، ساخت و تولید، طراحی صنعتی، هوانوردی و خلبانی و ... باید به صورت هماهنگ و دقیق برای مراحل استخراج معادلات پروازی، طراحی نرم‎افزارها، طراحی و نصب و راه‎اندازی سامانه صوتی و تصویری و سامانه‎های حرکتی مورد استفاده قرار گیرند تا یک شبیه‎ساز کامل ساخته شود.
 
سراب فرانسوی
شبیه‎ساز ایرانی از نوع متحرک مربوط به جنگنده فانتوم

امروزه در ایران که کاملا از نظر نظامی تحریم شده، بیش از 10 نمونه شبیه‎ساز انواع هواپیماهای جنگنده و بالگرد ساخته شده و در پایگاه‎های مختلفی مشغول ارائه خدمات است.

این شبیه‎سازها شامل انواع مختلف ثابت و تمام متحرک و حتی نوع 6 درجه آزادی بوده ولی با قیمت‎های بسیار کمتر از آنچه برای تهیه آنها از خارج باید پرداخت می‎شد ساخته شده‎اند. البته برای مصارف زمینی و دریایی و زیردریایی نیز شبیه‎سازهایی ساخته شده که مورد بحث این گزارش نیست.

در شبیه‎سازهای ثابت، محل قرار گیری انسان، ساکن بوده و تصاویری که برای او به نمایش در می‎آید مطابق شرایطی که قصد مشابه‎سازی آن وجود دارد به حرکت در می‎آیند. در شبیه‎سازهای متحرک، کابین به وسیله جَک‎ها و بازوها به حرکت در می‎آید و بدین ترتیب شرایط پروازی بسیار بهتر برای آموزش گیرنده ایجاد می‎شود به طوری که انسان پس از لحظاتی فراموش می‎کند که روی زمین است.

طراحی و ساخت شبیه‎سازهای ثابت مشکلات و سختی کمتری نسبت به شبیه‎سازهای گران‎قیمت متحرک داشته و هزینه دوره عمر کمتری نیز برای تعمیرات و ارتقاء دارد.

به گزارش مشرق، شبیه‎سازها از سامانه‎های متعددی مانند کابین پرواز واقعی، کنترل فرامین و ارتباط آن با رایانه و سروو موتورهای بازخوردهای نیرویی به دست و پای خلبان، سامانه‎های تصویری، رایانه و نرم‎افزارهای کنترلی و سامانه‎های نمایش و مدیریت آموزش برای استاد خلبان، پردازشگر سریع و با ظرفیت بالا، پایگاه داده‎ها و رابط پرسرعت و سامانه‎های تولید صدای هواپیما و محیط تشکیل شده‎اند.

 در این شبیه‎سازها استاد خلبان به صورت لحظه‎ای امکان رصد و کنترل عملکرد آموزش گیرنده را دارد.
 
سراب فرانسوی
بخش کنترل مربوط به استاد خلبان

علاوه بر مسائل آشنایی خلبان با محل قرارگیری ادوات در کابین و ویژگی‎های دینامیک پرواز هواگرد مربوط، در این شبیه‎سازها کارهای عملیاتی نیز تمرین شده و ضمن ایجاد محیط ایمن و امن برای آموزش، آمادگی خلبانان با صرف هزینه بسیار کمتری ایجاد یا حفظ و ضمن افزایش مهارت خلبانان با کمترین خطر، صدها میلیون دلار نیز صرفه‎جویی ارزی می‎شود.

خصوصاً باید در نظر داشت خطرات احتمالی در پروازهای آموزشی به دلیل عدم آمادگی کامل خلبان آموزش گیرنده بسیار بالا است و سوانحی از این دست در نقاط مختلف دنیا مشاهده می‎شود.

بنا بر این با ساخت هر شبیه‎ساز با توجه به تحریم همه جانبه کشورمان و عدم امکان تأمین هواپیمای جنگی از خارج برای حفظ ناوگان موجود (در کنار نمونه‎های بومی در حال ساخت) گامی بسیار مهم برداشته می‎شود.

علاوه بر ساخت شبیه‎ساز هواپیماهای غیرنظامی، شبیه‎ساز جنگنده‎ها نظیر اف-14، اف-4، میگ-29، سوخو-24، اف-7، هواپیماهای ترابری نظیر سی-130، آنتونف74، بوئینگ707، برخی هواپیماهای آموزشی و همچنین بالگردهای مختلفی نظیر بل-206، 214، کبرا و میل171 توسط نیروی هوایی ارتش، هوانیروز، بخش‎های تحقیقاتی سپاه و با همکاری وزارت دفاع و سایر مراکز علمی داخلی تولید شده و در خدمت یگان‎های مربوطه قرار داده شده‎اند.

همچنین برای رساندن شبیه‎سازهای بومی به سطح بالای فناوری و افزودن قابلیت‎های فضای رزم نیز تلاش‎های جدی شده و در مراحل توسعه قرار داده شده است.
 
سراب فرانسوی
شبیه‎ساز ثابت بالگرد رزمی کبرا

با فناوری بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی این شبیه‎سازهای ارزشمند با هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه خارجی ساخته شده‎اند. به عنوان مثال خرید شبیه‎ساز برای جنگنده اف-4 فانتوم به 10 میلیون دلار اعتبار نیاز داشته که با ساخت داخلی آن برای نمونه اول یک میلیارد تومان یعنی حدود 10 درصد (در زمان ساخت شبیه‎ساز در ایران) و برای نمونه بعدی حدود 3 درصد رقم مذکور هزینه شده است.
 
سراب فرانسوی
شبیه‎ساز متحرک بالگرد شینوک

چندی پیش نیز اعلام شد در بازدید فرمانده نیروی هوایی ارتش از پایگاه دهم شکاری چابهار از شبیه‎ساز هواپیمای جنگنده میراژ اف-1 رونمایی شد. این هواپیماها که پیش از این در گزارشی به شرح مشخصات و نحوه ورود آن به خدمت در نهاجا پرداخته بودیم در چند سال اخیر بسیار فعال بوده‎اند که آخرین نمونه از مأموریت‎های شاخص آنها شرکت در آخرین رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت در بندرعباس بوده است.
 
سراب فرانسوی
جنگنده میراژ اف-1

اما طراحی و ساخت شبیه‎ساز جنگنده میراژ را می‎توان دشوارتر از پروژه‎های مشابه در کشور دانست که در ادامه به توضیح آن می‎پردازیم. به طور معمول خریداران یک وسیله هوایی دسترسی به اطلاعات طراحی آن ندارند ولی دفترچه‎های راهنما و کتاب‎های فنی آن را در اختیار دارند اما ایران در مورد میراژ (به معنی سراب) به دلیل شرایط خاص ورود آن به کشور تا مدت‎ها از اطلاعات فنی خود هواپیما و جزئیات عملکردی آن هم بی‎بهره بوده است.

اما پس از پرواز با این هواپیما و عملیاتی کردن آن که کاری بزرگ محسوب می‎شود، اقدام به تعمیر و نگه‎داری کامل و در مراحل بعد بهسازی‎هایی روی آن کرده اند. این بار نیز گام بزرگی در جهت سیطره بر این سراب فرانسوی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برداشته شده که ساخت شبیه‎ساز پرواز این جنگنده چابک و ارزشمند است.

برای طراحی شبیه‎ساز باید اطلاعات طراحی که فقط در دست سازنده است موجود باشد اما در شرایط فعلی کشورمان قاعدتاً تنها با نصب حسگرها و سامانه‎های اندازه‎گیری دقیق روی هواپیما و پرواز با آن در شرایط پروازی متنوع و کافی شامل سرعت‎ها، ارتفاع‎ها، وزن‎های مختلف و اجرای مانورهای مشخص به عنوان ورودی و ثبت عکس‎العمل هواپیما، پارامترهای سامانه‎ای هواپیما شناسایی شده و برای طراحی شبیه‎ساز مورد استفاده قرار می‎گیرد تا خلبان در حین استفاده از شبیه‎ساز حسی نزدیک به پرواز با هواپیمای مشابه واقعی را داشته باشد.

لازمه دیگر این موضوع مشابهت تمام اجزای داخل کابین شبیه‎ساز با نمونه موجود در هواپیمای واقعی است.

به اعتقاد کارشناسان این کار تنها از عهده کشورهایی ساخته است که از توان علمی و عملی بالایی در عرصه هوافضا برخوردار باشند که کشورمان ایران نه تنها آن را برای جنگنده میراژ بلکه برای هواپیماهای دیگری مانند ایران-140 (نمونه ساخت ایران هواپیمای آنتونوف-140) نیز به انجام رسانده‎اند.

در مورد این هواپیما نیز پس از اینکه توافقی با شرکت سازنده اوکراینی برای توسعه شبیه‎ساز حاصل نشد شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) وابسته به سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اقدام به طراحی، ساخت و راه‎اندازی شبیه‎ساز تمام متحرک هواپیمای ایران-140 نمود که در سال گذشته به طور کامل به بهره‎برداری رسید.
 
سراب فرانسوی
شبیه‎ساز متحرک هواپیمای ایران-140 و فضای داخل کابین آن

هر چند با توجه به محتوای خبر منتشره پیرامون شبیه‎ساز جنگنده میراژ به نظر می‎رسد سامانه ساخته شده برای این جنگنده از نوع ثابت باشد اما علاوه بر مزیت‎های بسیار در همین نوع، با راه‎اندازی این سامانه گام اول و اساسی برای ساخت شبیه‎ساز متحرک این هواپیما نیز طی شده است.

بنا بر این امروزه خلبانان جوان و در حال آموزش میراژ در کشور می‎توانند اجرای دقیق و چندباره تمرین‎ها از پروازهای عادی و پرواز بین فرودگاه‎ها تا تمرین انواع مأموریت‎های تاکتیکی تک فروندی و پرواز جمع (با شبکه کردن چند شبیه‎ساز) و نبردهای هوایی، بمباران، سوختگیری هوایی، عملیات ضربتی و ضد کشتی با انواع تسلیحات این هواپیما در شرایط مختلف آب و هوایی و همه ساعات روز و شب را که از جمله فعالیت‎های مهم و تأثیرگذار در کیفیت کاری خلبان رزمی است توسط شبیه‎ساز پرواز و به میزان لازم به انجام برسانند.
 
سراب فرانسوی
عملیات میراژهای پایگاه چابهار در رزمایش فدائیان حریم ولایت


به گزارش مشرق، راه‎اندازی این سامانه در پایگاه چهاردهم شکاری چابهار که نزدیک‎ترین پایگاه هوایی کشور به آب‎های آزاد است توانمندی آموزش و تمرین و در نتیجه آمادگی عملیاتی خلبانان جنگنده میراژ نیروی هوایی ارتش را در اجرای مأموریت‎های متنوع قابل اجرا با این هواپیمای رزمی بسیار افزایش خواهد داد.

خصوصاً با توجه به تعداد میراژهای کشورمان، با ساخت و راه‎اندازی شبیه‎ساز این هواپیما بار کاری آن با حذف پروازهای آموزشی کاهش یافته که به افزایش آمادگی عملیاتی مجموعه این هواپیماها منجر می‎شود.

فناوری پیچیده طراحی، ساخت، آزمایش و ارزیابی، تولید و به کار گیری گسترده شبیه‎سازها به عنوان ابزار بسیار مهم در حفظ و افزایش مهارت نیروهای نظامی، امروزه در کشورمان بومی شده و ضمن بهسازی شبیه‎سازهای قبلی و فعلی برای انواع تجهیزات جدید به خصوص هواپیماها شبیه‎سازهای مختلف ثابت و متحرک توسط مراکز تحقیقاتی و صنایع داخلی ساخته شده و در حال استفاده است.

طراحی و ساخت این سامانه‎ها در حالی همچنان در کشور اجرا می‎شود که امروزه حتی قطعات و سامانه‎هایی با کابرد دوگانه (نظامی و غیرنظامی) نیز به ایران داده نمی‎شود. این قابلیت‎ها در کنار ابتکارات استفاده شده توسط نیروهای مسلح کشورمان در این عرصه باعث شده تا هم اکنون ایران به عنوان قطب مهم ساخت شبیه‎ساز در دنیا محسوب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ناشناس ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    کی می خواهیم1جنگنده در حد اف5بسازیم با تجهیزات بومی؟
  • mohsen ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    درود بر شما درود درود
  • محمد ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    الان عده ای شروع میکنن به ایراد گرفتن و گفتنه این جنگنده با کدوم تسلیحات میخواد بجنگه باید بگم که روند فراهم سازی تسلیحات این جنگنده انجام شده برای نمونه ایران در سال 2000 تعداد هزار فروند موشک ماژیک را از فرانسه خریداری کرد که در آزمایشها عملکرد خوبی داشتن نگهداریش هم آسونه و همینطور ایران نمونه داخلی موشک سایدوایندر رو با نام فاطر با سیستم اویونیک کاملا جدید ساخته که اونم گزینه مناسبی هست.
  • محمد ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    الان عده ای شروع میکنن به ایراد گرفتن و گفتنه این جنگنده با کدوم تسلیحات میخواد بجنگه باید بگم که روند فراهم سازی تسلیحات این جنگنده انجام شده برای نمونه ایران در سال 2000 تعداد هزار فروند موشک ماژیک را از فرانسه خریداری کرد که در آزمایشها عملکرد خوبی داشتن نگهداریش هم آسونه و همینطور ایران نمونه داخلی موشک سایدوایندر رو با نام فاطر با سیستم اویونیک کاملا جدید ساخته که اونم گزینه مناسبی هست.
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    یعنی اومدن برای 8 تا جنگنده پناهنده شده میراژ عراقی شبیه ساز ساختن!! الله اکبر!! بابا برین دنبال تولید انبوه همان جنگنده های آذرخش نسل سه.......الآن همین قطر و امارات و عربستان و ترکیه هر کدام 300 فروند از هر جنگنده ای دارن
  • حسین ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    باید همون کاری که چین کرد انجام داد باید متخصص متعهد و با استعداد فرستاد در کشورهای دیگه حتی به روسیه و یا کشورهای غربی و وقتی‌ مسلط و تکنیک‌ها را حتی خارج از فضای دانشگاهی و در کارخانه یاد گرفتند برگردند و مشغول بشن متأسفانه در صنایع پایه مثل متالوژی و مهندسی‌ مواد مشکل داریم جای گفتن جزئیات نیست ولی‌ بعضی‌ قطعات پایه و ابتدایی پرنده‌ها چه هلیکوپتر چه هواپیما را وارد می‌کنیم و به دلیل ضعف در مسائل پایه هنوز نمیتونیم اونها را بسازیم و هامن باعث شده بعد از سالها هنوز نتونیم یک هواپیمای کامل حتی با تکنولوژی ۳۵ سال پیش طراحی و تولید کنیم هیچکس منکر پیشرفت در صنایع دفاعی نمیتونه بشه ولی‌ ضعفها را دید و بر طرف کرد.
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    با اینکه شهری هستم که میراژ از جنگنده های اصلی پایگاهشه اما حقیقتا تا حالا یک میراژ مسلح رو ندیدم!همش غیرمسلح هستن
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    ایول امیدوارم ارتقاء های راداری و تسلیحاتی و پنهانکاری هم که توانش در کشور موجوده روی این جنگنده هم پیاده بشه
  • محمد ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    روزی روزگاری میراژ با موشک ضدکشتی اگزوست در شمال خلیج فارس کولاک میکرد امیدوارم امروز میراژ در دست خلبانان ایرانی با موشک های ایرانی قادر و نور و غدیر تا آبهای آزاد هم غوغا کنه و حریم امنیتی برای ناوهای دشمن باقی نگذاره
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    ميراژ بدون موشك فرانسوي يعني مقوا با موشكهاي چيني نميشه به جنگ امرام و سايدوايندر رفت
  • بی سواد ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    خدا نگهدار و پشت و پناهتان عزیزان سرهنگ البته اگه حقوقدان ها نگن این کارا برای چیه خودش ایجاد تهدید میکنه .... !!!!
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    میراژ جنگنده خیلی زیبایی هست اما اشکالاتی داشت نسبت به فناوری روز زمان خودش که در اف-16 متجلی شد و باعث شد ناتو در دهه 1980 بره به سمت اف-16 اما امروز سامانه های پیشرفته و موشک های جدید این مزیت های امثال اف-16 و میگ-29 رو به حاشیه برده و بهسازی و مجهز شدن به سامانه های جدید حرف اول رو میزنه
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    یه مقاله‌ بی‌ محتوا فقط جمله پر کردین بگردین توش یه جملهٔ بدرد بخور توش نیست
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    شبیه ساز ساختن کار بزرگیه ولی نیروی هوایی تا کی میخواد روی هر هواپیمایی سرمایه گذاری کنه؟ ما کلا چندتا میراژ داریم؟ به نظرم نیروی هوایی با چنگ و دندون باید بره سراغ کاهش تنوع
  • افشین تهران ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    دم تیز پروازان و مهندسین نیروی هوایی گرم.ولعنت به روح صدام لعنتی که خر شد واین هوا پیماها رو به ایران سپرد.
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    شبیه ساز ایران140 خیلی با کلاسه شبیه مدلهای خارجیه ولی شبه ساز اف4 بدجوری زابیله اون پرده چیه جلوش انداختن؟ مال میراژ مثل کدومه؟
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    چرا عکس سیمولاتور خود میراژ رو نذاشتید؟
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    چرا هواپیمایی که برای اف14های نیروی هوایی یه لقمه چپ بوده برای نیروی هوایی ارزشمنده؟ همسایه ها و دشمنان ایران امروز هواپیماهاشون حداقل در حد اف-14های زمان جنگ پیشرفته هست دیگه، پس نتیجه کار معلومه سوالم اینه این میراژها به چه درد نیروی هوایی میخوره در مقطع حساس کنونئ؟
  • ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    جانم فدای کسانیکه افتخار برای ایران عزیزم کسب میکند تشکر از همه دست اندرکاران اینکارهای بزرگ تا چشم دشمنان داخلی و خارجی کور باد
  • ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    چرا با وجود اینهمه عطش جوانان برای مشاهده پیشرفت های نهاجا و هواپیماهای مدرن در ‌آن ،بازهم هیچ اثری از قاهر313نیست؟و یا اینکه نهاجا به مردم این اطمینان را نمیدهد که همین هواپیماها توانایی مبارزه با جنگنده هایی مثل اف 22دارند یا ندارند؟
  • امين ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    خدا قوت عزيزان، خسته نباشيد
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    مگه فرانسوي ها به ما ميراژ مي فروشند؟ اين ميراژها را از كجا آورديم؟
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    به امید روزی که ان شاالله بتونیم جنگنده هایی در کلاس جهانی تولید کنیم
  • عبدالهی ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    خدا قوت جانانه به همه ی زحمتکشان نیروی هوایی که با ایمان و تعهد انقلابی و تلاش بسیار برای میهن اسلامیمان غرور آفریدند. سپاسگذارهمت مردانه شان هستیم.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    لبیک یا باقر العلوم.
  • محمد ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    این میراژها مال عراقه وقتی آمریکا به عراق حمله کرد حدود 60 تا از این هواپیماها اومدن تو اصفهان نشستن...
  • بی نام ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اتعدادی هواپیما از جمله میراژ اف 1 در زمان حمله آمریکا به عراق از عراق به ایران پناه آوردند و در جاده ها و فرودگاه ها به زمین نشستند . و ایران آنها را بخشی از غرامت نداده عربها به ایران قلمداد کرده و بعد از سرنگونی صدام چند بار درخواست هواپیماها از سوی دولت عراق به ایران شده بود که ایران پاسخی به آن نداد .
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    خلبانان قهرمانان همرهتان لطف يزدان
  • گلپور ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    شبیه ساز پراید..
  • موحد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    تعداد دقیق این میراژها 24 فروند بود که یکی از آنها رد اطراف مشهد سقوط کرد.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    دوباره مشرق خیالاتی شد و می خواهد مردم را هم خیالاتی کند
  • س ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    تعداد میرازهای پناهنده عراقی 24 فروند بود ؛ به هر حال ساخت شبیه ساز بهتر از فشار آوردن به هواپیماهایی هست که در تامین قطعات یدکی اون سختی زیادی متحمل می شیم
  • سلمان ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    فکر کنم اگزوسه فقط با سوپر اتانداردها پرتاب میشدن
  • اسکندری ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    ناشناس جان.یعنی شما نمی دانید که همه جنگنده هایی که اعلام شده ساخت داخل است !از روی هواپیماهای خارجی موجود درایران .بصورت.قطعه شدن وکپی کردن ومونتاژ کردن ساخته شده است.به خاطر همین است که چون موتور اینها مدلهای قدیمی است قابل رقابت با جنگنده های جدید غربی نیست وتکنولوژی آن مربوط به سال ساخت نمونه اصلی آن در کشور سازنده است.آذرخش صائقه و...... همه همینطور هستند.
  • پدر ناشناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    عزیزم.کمی فکر کنی می فهمی که اکثر جنگنده های ساخت داخل ما کپی میراژهای فرانسوی عراق هستند.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    1 0
    60تا چه خبره 23الی24تا تازه یکیشم سقوط کرده بود تویه مشهد
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    پدر جان دیگه ساخت جنگنده بصرفه نیست. باید روی موشک و پهپاد سرمایه گذاری بشه
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    خب؟ اصلا 3000 تا داشته باشند . وقتی خودشون نمیتونند حتی رنگ آمیزی هواپیما رو عوض کنند اون 3000 تا به هیچ دردشون نمیخوره!
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    ساختن دیگه صاعقه و آذرخش پس چی هستن؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اینی که الان گفتی میشه اطلاعات محرمانه
  • مهدی ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اونایی که میگن میراژامون مسلح نیستند به این نشانی سر بزنن:http://irartesh.ir/Forum/Catgory/55/Post/2504
  • مهدی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    مشرقیا از چیرا313(قاهر313) هم مطلب جدید بذارید مشتاق خبرای جدیدیم
  • محمد ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    از قاهر 313 چه خبر آیا مشغول فعالیت در تکمیل آن هستند یا بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت؟
  • ناشناس ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    ما باز هم می توانیم قاهر۳۱۳ رو یادتون رفته و...؟
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    من با نظر دوستمون خيلي موافقم... قطعا ساخت پهپاد و موشك و تقويت سيستم پدافندي خيلي موثرتر از ساخت جنگنده است... و قطعا با توجه به دكترين دفاعي جمهوري اسلامي كه قصد تجاوز به هيچ كشوري رو نداره، توسعه پهپادها براي دفاع از آسمان كشور به صرفه تر است...
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    براچی سر کار میزاری؟ هیچ نکته ای نبود در مورد مسلح بودن
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    آقا سلمان؛ اگزوست با بالگرد سوپر فریلون، هواپیمای سوپراتاندارد و جنگنده میراژ اف-1 توسط عراق شلیک می شد
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    یه نظر مغرضانه
  • فنی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    داداش کارایی جنگنده ها بیشتر به پیشرفته بودن موشکها و رادارش بستگی داره البته چالاکی جنگنده هم بی تاثیر نیست
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    ZENDE BAD HAMISHE PERSIA,
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    گاماس گاماس دادا. ان شاء الله مسلح هم میشن.
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    هکه اطلاعات رو نمیشه گفت دادا!!!
  • امین ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    صبح بخیر
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اطلاعات این اقا خیلی کم است چون جنگنده های ساخت کشور تقریبا معادل f 18 امریکا اشت
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    موتور با تراست آبرومندانه حق مسلم ماست........خواهشا اگه قراره این چهارسال مشغول قر و قمیش و نرمش قهرمانانه باشید بحث پیشران را چه برای موشک و چه جنگنده(سازمانهای قدرتمند و پاسخگو) حل کنید(رقابت با بهترین های دنیا)
  • حجت ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    موش کماژیک فروحته به ایران؟ این جوک بود که گفتی؟
  • علیا ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    خیلی دوست داشتی تو هم نظری بدی که بقیه رو به چالش بکشونه و 20 نفر جواب نظرت رو بدن ها و بعد هی بیای سر بزنی ببینی چند تا مثبت منفی خوردی و چند نفر جوابت رو دادن. وگرنه هرکسی پاسخ این پرسش رو میدونه
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اونوقت اگه مسلح بودند قرار بوده به کدوم هدف حمله کنند؟
  • علیا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اکثر جننده های ساخت داخل؟!!! صائقه و آذرخش که از روی پلت فرم اف 5 ساخته شدند. البته با تجهیزات و توانایی بیشتر. شفق هم که یک طراحی مشترک با روس ها بود و بیشتر شبیه سوخو که البته هنوز رونمایی نهایی نشده و تولید انبوه نداشته. قاهر هم که اصلا یک طرح منحصر به فرد بوده و مدت زیادی مونده تا به تولید برسه. اونوقت الان میشه مفهوم این اکثر رو دقیقا توضیح بدی؟
  • علیا ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اگه میراژ برای اف14 یک لقمه ی چرب بود دلیل بر ضعف میراژ نیست. بلکه بخاطر قدرت اف14 بوده. اف16 و اف15 و اف18 هم برای یک تامکت مجهز و سرحال یک لقمه ی چرب به حساب میاد. پس چرا کشور های دیگه روی اف16 سرمایه گذاری میکنند؟ رض بگیریم که میراز خیلی سطح پایین تر از اف14 هست. اما شکی نیست که از نظر توانایی در زمان جنگ میتونه قوی تر از اف5 و اف 4 باشه.
  • مجتبی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    بیاد شهدایی که اررو داشتند با میرازها بجنگند.
  • msg13 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اونجوري كه من ميدونم دوره رياست جمهوري اقاي خاتمي فرانسه مي خواست 200 جنگنده دست دوم ميراژ به ايران بفروشه كه مقامات ما قبول نكردن . حالا شايد موشك ماژيك بجاش گرفتن
  • ماسون ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    تا حالا افتابه ساخت ایران دیدی؟
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    لطفا بگید این جنگنده ها در ایران با کدوم موشک های هوا به هوا مسلح میشوند؟
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    همون اشت!
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    محمد اقا چی زدی ؟ تو ابرایی!
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    شما برای این 5تا میراژ درحال پرواز هنوز ریل حمل مهمات تهیه نکردین. مهماتش باشه حالا!
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    بله دارن ولی به تعداد هواپیماهاشون خلبان ندارن.یعنی دکور!!!
  • سهند ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    ما که نمیتونیم موتور جت بسازیم یعنی اصلا فناوریشو نداریم هواپیمای بومی ساختم؟؟؟؟؟؟ دروغ نگیم بهتر نیس...........
  • ناشناس ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    علیا حالت خوبه؟اون آذرخش وصاعقه بوسیله ی چند موتور اف5به پرواز در اومدندآیا می دونی؟
  • کاپیتان ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    این شبیه ساز استاندارد نیست چون پایه جک 4 تایی هست در صورتی که نرمش6 تایی هست اصلا از نظر دینامیکی باید 6 تا باشه اما فکر کنم پارسال بود یکی از استادا سر کلاس فیلم جالبی نشونمون داد موفق شده بودن توی شرکت پایا شریف این جک رو بسازند(4) که البته این کار کار بزرگی بود و حدود 600 میلیون قیمت پایه که بسیار مفت هست و باعث شده بود حتی از خارج هم پیشنهاد بیاد اما مشتری اصلی وزارت دفاع بود که هر طور شده بود برای فلایت سیمیلیتور که نه حتی برای قایق های تندرو از این جک میخواست خلاصه از اونجایی که رشته تصیلیم مهندسی هوافضا هست فقط خواستم بگم نگید ما شبیه ساز پرواز ساختیم! چون بیس کار جکش هست که باید با معادلات پیچیده 6 بعد رو فضاسازی کنه و ارتباط بده به کابین و...... خلاصه تیتر الکی نزن!
  • یک صحبت دوستانه ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    دوستان عزیز لطفا در ارائه اطلاعات کمی دقت کنید تا اطلاعات غلط به کرابران ندهید تمام عالم و ادم می دانند که میژار ایران در پایگاه مشهد نگهداری می شوند اما شما در توضیح عکس نوشته ای میراژ های چابهار !! اصلا به لیل آب و هوای چاپار میراژها نمی توانند به مدت طولانی در این منطقه باشند ، پس لطفا اطلاعات درست به کاربران بدهید، جهت اطلاع شما، 38 فروند میراژ ایران در مشهد سرویس و نگهداری می شوند و ماموریت حفاطت از آسمان خراسان شمالی ف رضوی و جنوبی را بر عهده دارند
  • حجت ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    همین الان از آمریکا زنگ زدن گفتن هرچی دانشجو دارید بفرستید. زود بگو بیان منتظریم
  • دشمن شناس ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    شما ماسون هستی یا فراماسون من نمی دونستم ماسون ها کور هم هستند. موشک ها و ماهواره های ایران در فضا هستند برای شما متاسفم که در لایه های زیرین مستراح هنوز به دنبال لوله آفتابه می گردی
  • یاور ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    با سلام ابتدا خدمت این برادر (یک صحبت دوستانه) عرض کنم که یک اسکادران میراژ در چابهار داریم خدمت یک برادر دیگرمان هم عرض شود اتفاقا تصویر مسلح از میراژ هست مال همین مشرق هم هست میتوانید پیدایش کنید البته یک عده به طور هدفمند سعی در القاء این موضوع دارند که سرابهای ما قابلیت مسلح شدن ندارند که این دروغ محض است خدمت دو برادر دیگر هم که گفته بودند به جای جنگنده و رهگیر باید پهپاد بسازیم هم عرض کنم خدا را شکر که امثال شما تصمیم گیرنده نیستند هیچ پهپاد و موشکی نمیتواند کار یک رهگیر یا بمب افکن استراتژیک یا جنگنده ضربتی را انجام دهد منظورم از نظر کیفی است لطفا از نقطه زنی موشکهایمان نگویید این موضوعی دیگر است درست است که موشکهای ما نقطه زن و بسیار دقیق هستند بر منکر و بدخواهش لعنت اما برادران من وظایفی را که میشود بر عهده حنگنده و رهگیر گذاشت نمیتوان به طور کامل به پهپاد و موشک سپرد درود بر سپاه و ارتش قهرمان ایران تشکر از مشرق
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    تنهاچیزی که درهمه این گزارش میبینم،افتخار،ابهت،سازندگی وهمت است!جوابهای دلسردکننده ازسوی دشمنان فرستاده میشودوماخوب میدانیم کجای انان اتش گرفته است!ازصفرشروع کرده ایم وانشالله بزودی ازخیلی کشورهای پیشرفته جلوترخواهیم رفت.فقط،،،هرمرادی رابه همت میتوان تسخیرکرد!
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    ناشناس 20:54 بله حال من خوبه. من دقیقا از این چیزای خیلی تخصصی سر در نمیارم. اما میدونم وقتی یکی از رماندهان رده بالای ارتش آمریکا میگه ( نقل به مضمون) ما قبلا فقط از عکس العمل ها و قدرت تصمیم گیری خلبانان ایرانی میترسیدیم ولی الان در مورد تجهیزاتشون هم واهمه داریم. یا یکی از معتبر ترین نشریات نظامی دنیا میگه تا 2020 تمام تامکت های ایران با تجهیزات راداری و موشک های در حد روز دنیا به روز رسانی میشند. یا موارد شبیه این با شنیدن این اظهار نظر ها میفهمم یه اتفاقاتی داره میفته
  • ماسون ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 1
    برادر دشمن شناس شما ماهوارهاتونم مثل با افتابه میفرستید فضا؟ راستی ما مثل شما توی لوله توالت گیر نکردیم و نمیدونیم اونجا چه خبره!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    دقت کن. هم عکس شبیه ساز های ثابت و هم عکس شبیه ساز های متحرک رو گذاشتن. در عکس ها هم فقط دو نوع شبیه ساز هواپیما هست که اولی اصلا پایه هاش معلوم نیست و دومی 6 جک بر روی 3 نقطه اتصال وجود داره. بقیه شبیه ساز ها متعلق به بالگرد میشه. در ضمن از نظر فنی با 4 جک هم میشه به 6 درجه آزادی رسید اما خب برنامه ی پیچیده تری لازم داره.
  • شناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    نه آقا جون اطلاعاتت اشتباهه پروژه فاطر خیلی وقته شکست خورده ما موشک هوا به هوای بومی خوب نداریم باید از چین و پاکستان و ... بخریم
  • رافال ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    تو آخر جنگ یقریبا هر دوسه روز یکی از این تامکت های ما شکار همین میراژ های بهبود یافته عراقی میشد خوب کمی مطالعه کنن ...نمی میری که میراژ های پاکستانی قابلیت بالایی دارن و هواپیمای جدیدی مث رافال در حقیقت همان میراژ بهبود یافته ست برا همین این هواپیماها خیلی ارزشمندن برگ برنده ایران همین هواپیماس
  • محمد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    من مانده ام چرا از تولید یک خود رو ملی چرا عاجزیم در زمان اقا بذر پاش که امید وارم خدا از ایشان نگذرد به علت طرحها بسیار غلطی که در سایپا انجام داد وپراید را تبدیل کرده بود به ارابه های مرگ ایرانیان اگر از به حرف متخصصان گوش میداد امروز شاید خودرو ملی صد درصد ایرانی داشتیم
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    چشم!
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    چو دانی و پرسی سوالات خطاست
  • یاور ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    برادران من که حرف بدی نزدم چرا منفی دادید!؟ چندتا از دوستان هم همینطوری منفی گرفتند فکر کنم ازاینکه کشور و نظام رو دوست داریم دلخورند در ضمن من نمیدونم چرا جلوی مشخصات کشورم پرچم نجس آمریکا را میزند! از شیلتر فکن هم استفاده نمیکنم با اسمارت فون خاکستر نشینی و کوخ نشینی توی ایران و زیر سایه ولایت و اسلام رو به تمام اروپا ترجیح میدهم ای همزبانی گه منفی دادی اگه این ناراحتت کرده بازم منفی بده خوشحال میشوم الله اکبر زنده باد ایران و اسلام درود خدا بر ارتشیان و سپاهیان و بسیجیان زنده باد امام خامنه‌ای ما پیروزیم حالا منفی بزن که آتیش دلت کم بشه
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    برای سربازان مظلوم و بی امکانات امام زمان خیلی موفقیت بزرگی بوده ایدکم الله
  • مریم سراوانی ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    خدا رحم کند به امریکان اگه یه روزی به اونها حمله کنیم چی میخوان بکنن. فقط شانس اوردن که ما گزینه های نظامی مون رو روی میز نمیزاریم اگه اینکار رو میکردیم اینقده قلدری نمیکردن و به مردم اروپا زور نمی گفتن و به اوکراین هم حمله نمی کردن و کشور را تصرف نمی کردن
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    دوستان و عزیزان اطمینان داشته باشید که تا اقتصاد کشور ما قدرتمند نشه هیچ مدل هاپیمایی نخواهیم تونست تولید کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس