گروه فرهنگی مشرق - جمال شورجه چهار سال بعد از فیلم 33 روز همچنان درگیر جلب حمایت برای ساخت یکی از فیلمنامه هایش است. او که چند فیلمنامه آماده تولید با مضامینی درباره مقاومت مردم فلسطین در برابر تجاوزگران، شیخ احمد قمی و ناوچه پیکان دارد مدتهاست که می کوشد یکی از فیلمنامه هایش را جلوی دوربین ببرد اما متاسفانه عدم حمایت ارگانهای متولی باعث شده برنامههایش به جایی نرسد.
شورجه درباره دلایل این وضعیت می گوید:«تغییر دولت باعث شد تمامی پروژه های سینمایی بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد و من نیز سعی کردم تمام فیلمنامه هایم را بار دیگر در نهادهای متولی به جریان بیندازم بلکه شرایط تولید یکی از آنها فراهم شود اما فعلا که به جایی نرسیده ام.»
*** هنوز معلوم نشده گرایشات دولت نسبت به مقوله مقاومت چیست
این کارگردان درباره پروژه ای با نام «22 روز» که طرح آن را بعد از ساخت «33 روز» آماده کرده بود می گوید:«برای ساخت این فیلم تفاهم نامه های لازم را با مسئولان فلسطینی امضاء کردیم و فیلمنامه را هم براساس داستانهای نویسندگان فلسطینی نوشتیم تا آستانه تولید پیش رفتیم اما بعد از روی کار آمدن دولت روحانی این کار متوقف شد.»
شورجه درباره اینکه چقدر از این توقف، به نگاه دولت نسبت به سوژه هایی با مضمون مقاومت بازمی گردد می افزاید:«هنوز معلوم نشده گرایشات دولت نسبت به مقوله مقاومت چیست یا نگاهشان به آثار فاخر چگونه است. باید بیایند پروژه فاخر را تعریف کنند تا ما هم بفهمیم فیلمسازی در راستای تبیین فرهنگ مقاومت، فاخر تلقی می شود یا نه. »
شورجه ادامه می دهد:«استراتژی کلان نظام حکم می کند آثار ملی-مذهبی در زمره آثار فاخر جای گیرند و حمایت از آنها ویژه باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس هم با چنین نگاهی همسو است و در این مسیر به شدت پیگیری می کند اما هنوز مسئولان سینمایی دولت تعریف خود از پروژه فاخر را بیان نکرده اند.»
*** بعید است که داویر مختلف دولت بدون بودجه بمانند
جمال شورجه درباره اینکه آیا پرهزینه بودن پروژه «22 روز» باعث متوقف ماندن آن شده اظهار می دارد:«اتفاقا زیاد هم پرهزینه نیست ولی مساله مشکل مالی نیست. البته این طور گفته می شود که ارگانهای سینمایی از دولت دریافتی بودجه نداشته اند اما بعید است که داویر مختلف دولت بدون بودجه بمانند. مشکل همان نگاهی است که نسبت به سوژه هایی با زمینه مقاومت دارند.»
شورجه می افزاید:«من برای کمک به تولید کارهایم از فارابی گرفته تا حوزه هنری و انجمن دفاع مقدس و صداوسیما و حتی سازمان بسیج هم رفته ام و مذاکره کرده ام اما متاسفانه هیچ کدام پاسخ مثبت ندادند.»
*** بعید می دانم به سمت فیلمهای آپارتمانی بروم
جمال شورجه که سابقه ساخت آثاری دفاع مقدسی نظیر «حماسه مجنون» و «عملیات کرکوک» را در کارنامه دارد درباره اینکه عدم حمایت از پروژه های مقاومتی موجب آن نمی شود که او هم به مانند بسیاری دیگر به سمت فیلمسازی آپارتمانی برود می گوید:«بعید می دانم به سمت فیلمهای آپارتمانی بروم. همکاران زیادی هستند که در این گونه فعالیت می کنند و دیگر نیازی به من نیست. خلأ سینمای ما فقدان نگاه استراتژیک به سینماست. ما باید برای گسترش فرهنگمان از زبان سینما استفاده کنیم. فرهنگمان هم آمیخته شده با فرهنگ انقلاب و ایثار. پس تکلیف حکم می کند که حالا حالاها برای تبیین مضامین دینی و انقلابی و قرآنی کار کنیم. در این زمینه هم سوژه زیاد است و حتی اگر تمامی فیلمسازان شبانه روز با محوریت مضامین دینی فیلم بسازند باز هم کم است چراکه سینمای دینی حلقه مفقوده سینمای ما در همه این سالها بوده است.»
*** مسئولان فرهنگی دولت به صراحت بگویند طرفدار "نه غزه نه لبنان" هستند یا "کل یوم عاشورا"؟
جمال شورجه که در زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی جزو چهره های نزدیک به وی بود در پاسخ به این پرسش که چقدر از عدم حمایت دولت فعلی از خودش را برآمده از آن نزدیکی می داند می گوید:«شاید بی ربط نباشد اما همین الان هم من یکی از اعضای شورایی کلیدی در ارشاد هستم. به نظرم مشکل نه با شخص من که بر سر نگاه و نگرش دولت جدید نسبت به مفاهیم دینی و ملی است.»
شورجه ادامه میدهد:«باید دید دولت چه برنامه سینمایی برای کمک به فیلمسازان ارزشی دارد. هنوز مشخص نیست که سیاست فرهنگی دولت براساس "نه غزه نه لبنان" است یا "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا". مسئولان فرهنگی دولت به صراحت بگویند طرفدار کدامیک از این شعارها هستند. شفافیت رمز سیاستگذاری فرهنگی است و باید سیاستهای فرهنگی شفاف شود.»
*** فتنه گران پشت پرده با مشاوره های غلط خود، دولت را به چالش می کشند
وقتی از شورجه می پرسیم که آیا با گذشت حدود یک سال از عمر دولت نمی توان راحت درباره عدم شفافیت مسئولان فرهنگی سخن گفت وی اظهار می دارد:«مردم ما عاشق صداقت هستند و عاشق بی تکلفی. تکلف و غیرشفافیت چه قبل و چه بعد از انقلاب مردم را آزار داده است و به نظرم یکی از ویژگیهای دولت در نظام اسلامی باید برخورد شفاف باشد. دوپهلو صحبت کردن با مردم معنا ندارد. وقتی مردم همه وجودشان را در طبق اخلاص گذاشته اند پس مسئولان هم رک و راست با مردم که خودم هم یکی از آنها هستم صحبت کنند.»
شورجه با اشاره به فتنه جویانی که پشت پرده به سیاستگذاران فرهنگی خط می دهند ادامه می دهد:«دولت می تواند شفاف باشد اگر فتنه گران پشت پرده بگذارند. متاسفم که بگویم این فتنه گران که پشت پرده جای گرفته اند با مشاوره های غلط خود در حوزه فرهنگ دولت را به چالش می کشند. امیدوارم دولت روحانی خود را از شر اینها خلاص کند و با صداقت پیشگی با مردم برخورد کند.»
شورجه درباره دلایل این وضعیت می گوید:«تغییر دولت باعث شد تمامی پروژه های سینمایی بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد و من نیز سعی کردم تمام فیلمنامه هایم را بار دیگر در نهادهای متولی به جریان بیندازم بلکه شرایط تولید یکی از آنها فراهم شود اما فعلا که به جایی نرسیده ام.»
*** هنوز معلوم نشده گرایشات دولت نسبت به مقوله مقاومت چیست
این کارگردان درباره پروژه ای با نام «22 روز» که طرح آن را بعد از ساخت «33 روز» آماده کرده بود می گوید:«برای ساخت این فیلم تفاهم نامه های لازم را با مسئولان فلسطینی امضاء کردیم و فیلمنامه را هم براساس داستانهای نویسندگان فلسطینی نوشتیم تا آستانه تولید پیش رفتیم اما بعد از روی کار آمدن دولت روحانی این کار متوقف شد.»
شورجه درباره اینکه چقدر از این توقف، به نگاه دولت نسبت به سوژه هایی با مضمون مقاومت بازمی گردد می افزاید:«هنوز معلوم نشده گرایشات دولت نسبت به مقوله مقاومت چیست یا نگاهشان به آثار فاخر چگونه است. باید بیایند پروژه فاخر را تعریف کنند تا ما هم بفهمیم فیلمسازی در راستای تبیین فرهنگ مقاومت، فاخر تلقی می شود یا نه. »
شورجه ادامه می دهد:«استراتژی کلان نظام حکم می کند آثار ملی-مذهبی در زمره آثار فاخر جای گیرند و حمایت از آنها ویژه باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس هم با چنین نگاهی همسو است و در این مسیر به شدت پیگیری می کند اما هنوز مسئولان سینمایی دولت تعریف خود از پروژه فاخر را بیان نکرده اند.»
*** بعید است که داویر مختلف دولت بدون بودجه بمانند
جمال شورجه درباره اینکه آیا پرهزینه بودن پروژه «22 روز» باعث متوقف ماندن آن شده اظهار می دارد:«اتفاقا زیاد هم پرهزینه نیست ولی مساله مشکل مالی نیست. البته این طور گفته می شود که ارگانهای سینمایی از دولت دریافتی بودجه نداشته اند اما بعید است که داویر مختلف دولت بدون بودجه بمانند. مشکل همان نگاهی است که نسبت به سوژه هایی با زمینه مقاومت دارند.»
شورجه می افزاید:«من برای کمک به تولید کارهایم از فارابی گرفته تا حوزه هنری و انجمن دفاع مقدس و صداوسیما و حتی سازمان بسیج هم رفته ام و مذاکره کرده ام اما متاسفانه هیچ کدام پاسخ مثبت ندادند.»
*** بعید می دانم به سمت فیلمهای آپارتمانی بروم
جمال شورجه که سابقه ساخت آثاری دفاع مقدسی نظیر «حماسه مجنون» و «عملیات کرکوک» را در کارنامه دارد درباره اینکه عدم حمایت از پروژه های مقاومتی موجب آن نمی شود که او هم به مانند بسیاری دیگر به سمت فیلمسازی آپارتمانی برود می گوید:«بعید می دانم به سمت فیلمهای آپارتمانی بروم. همکاران زیادی هستند که در این گونه فعالیت می کنند و دیگر نیازی به من نیست. خلأ سینمای ما فقدان نگاه استراتژیک به سینماست. ما باید برای گسترش فرهنگمان از زبان سینما استفاده کنیم. فرهنگمان هم آمیخته شده با فرهنگ انقلاب و ایثار. پس تکلیف حکم می کند که حالا حالاها برای تبیین مضامین دینی و انقلابی و قرآنی کار کنیم. در این زمینه هم سوژه زیاد است و حتی اگر تمامی فیلمسازان شبانه روز با محوریت مضامین دینی فیلم بسازند باز هم کم است چراکه سینمای دینی حلقه مفقوده سینمای ما در همه این سالها بوده است.»
*** مسئولان فرهنگی دولت به صراحت بگویند طرفدار "نه غزه نه لبنان" هستند یا "کل یوم عاشورا"؟
جمال شورجه که در زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی جزو چهره های نزدیک به وی بود در پاسخ به این پرسش که چقدر از عدم حمایت دولت فعلی از خودش را برآمده از آن نزدیکی می داند می گوید:«شاید بی ربط نباشد اما همین الان هم من یکی از اعضای شورایی کلیدی در ارشاد هستم. به نظرم مشکل نه با شخص من که بر سر نگاه و نگرش دولت جدید نسبت به مفاهیم دینی و ملی است.»
شورجه ادامه میدهد:«باید دید دولت چه برنامه سینمایی برای کمک به فیلمسازان ارزشی دارد. هنوز مشخص نیست که سیاست فرهنگی دولت براساس "نه غزه نه لبنان" است یا "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا". مسئولان فرهنگی دولت به صراحت بگویند طرفدار کدامیک از این شعارها هستند. شفافیت رمز سیاستگذاری فرهنگی است و باید سیاستهای فرهنگی شفاف شود.»
*** فتنه گران پشت پرده با مشاوره های غلط خود، دولت را به چالش می کشند
وقتی از شورجه می پرسیم که آیا با گذشت حدود یک سال از عمر دولت نمی توان راحت درباره عدم شفافیت مسئولان فرهنگی سخن گفت وی اظهار می دارد:«مردم ما عاشق صداقت هستند و عاشق بی تکلفی. تکلف و غیرشفافیت چه قبل و چه بعد از انقلاب مردم را آزار داده است و به نظرم یکی از ویژگیهای دولت در نظام اسلامی باید برخورد شفاف باشد. دوپهلو صحبت کردن با مردم معنا ندارد. وقتی مردم همه وجودشان را در طبق اخلاص گذاشته اند پس مسئولان هم رک و راست با مردم که خودم هم یکی از آنها هستم صحبت کنند.»
شورجه با اشاره به فتنه جویانی که پشت پرده به سیاستگذاران فرهنگی خط می دهند ادامه می دهد:«دولت می تواند شفاف باشد اگر فتنه گران پشت پرده بگذارند. متاسفم که بگویم این فتنه گران که پشت پرده جای گرفته اند با مشاوره های غلط خود در حوزه فرهنگ دولت را به چالش می کشند. امیدوارم دولت روحانی خود را از شر اینها خلاص کند و با صداقت پیشگی با مردم برخورد کند.»